Daniel on tour #84: "Op 'n eiland" - OV op Texel (11 Foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel on tour #84: "Op 'n eiland" - OV op Texel (11 Foto's)

Bericht door Daniel »

Na het een paar keer uitgesteld te hebben wegens de weersverwachtingen was het op de valreep van augustus toch nog zover: in de vorm van 29 augustus vond ik een mooi dagje om weer iets van de to do-list af te strepen. Van de Waddeneilanden had ik tot die dag eigenlijk geen OV-foto's dus daar moest maar eens een keertje verandering in komen. Texel was als eerste aan de beurt, mede gezien de ingrijpende plannen voor het OV aldaar. En ook wel gezien ik er in een herfstvakantie in m'n middelbare schooltijd voor het laatst geweest was: toen reden er notabene nog (al wel onder Connexxion) bussen met AOT-opschriften, een vervoerder die ook toen al jaren eerder in de NZH was opgegaan.

Maargoed, gezien de 9-uursgrens (die ik dan in Amsterdam kon overschrijden) kwam het mooi uit om een van de tussenboten te pakken die geen busaansluiting kent. In Den Helder dus maar vast een OV-fietsje gehuurd en daarmee richting de boot gegaan, alwaar nog ruim de tijd was om een kaartje te kopen. Of nouja, een kassabonnetje te krijgen kwam het meer op neer. Gecontroleerd werd er blijkbaar niet...
Aan boord gedurende de tijd in de haven maar even m'n dorst gelest en trek gestild, zodat bij vertrek het dek opgezocht kon worden. Vanwege de vakantiedrukte voer er elk halfuur een boot, dus kwamen we er onderweg nog eentje tegen met (ei)land in zicht...
Afbeelding

Het voordeel van de tussenboot was dat er eenmaal op Texel aangekomen nog genoeg tijd was om even een leuk plekje op te zoeken. Nou had ik alhier eigenlijk lijn 29 verwacht, maar die heb ik nooit gezien en voor de bewuste rit was er ook geen actuele info beschikbaar. Wel kwam rond het tijdstip dat die bus had moeten komen een MB230 van Texeltours langs, maar of die nu lijn 29 reed is een beetje de vraag. Het lijkt er toch wel op...
Afbeelding
Texeltours VD-50-XX - Den Hoorn Texel, Stolpweg

Vanaf Den Hoorn ging het richting Den Burg. Net buiten het dorpje in de leegte die op dit eiland in ruime mate aanwezig is kwam lijn 28 langs over de Pontweg...
Afbeelding
Connexxion 5131 - Den Burg, Pontweg

Ik volgde zelf die Pontweg om later af te slaan richting De Koog. Langs de duinen passeert hier Kustbus 827, een vaag begrip aangezien zo'n beetje elke bus op Texel wel langs de kust rijdt voor een aanzienlijk deel...
Afbeelding
Connexxion 1836 - De Koog, Ruijslaan

Een klein stukje verderop ziet het er weer heel anders uit, zo laat dit plaatje zien...
Afbeelding
Connexxion 1837 - De Koog, Ruijslaan

We gaan weer terug naar de hoofdweg over het eiland, hier Postweg geheten. Alleen in de zomermaanden rijdt er een bus in Zuid-Eierland, namelijk de al eerder genoemde Kustbus 827...
Afbeelding
Connexxion 5131 - Zuid-Eierland, Postweg

Helemaal in het noorden van het eiland kwam ik in de buurt van De Cocksdorp. Qua tijd kwam het echter handiger uit iets eerder af te slaan. Zo kwam ik middenin de leegte terecht bij Midden-Eierland waar zelfs de haltepalen wegwaaien...
Afbeelding
Connexxion 1837 - Midden-Eierland, Oorsprongweg

Langzaamaan ging het vervolgens weer terug via de oostkant van het eiland. Vrij oostelijk, hoe kant het ook anders, passeert lijn 29 over de Oost in Oost :mrgreen:
Afbeelding
Connexxion 1839 - Oost, Oost

En alweer de laatste foto op het eiland, zoveel bussen hebben ze er immers niet, maakte ik in Oosterend waar de route van lijn 29 toch best krap is...
Afbeelding
Connexxion 1836 - Oosterend, Oranjestraat

Na nog een eindje waarin ik vrij weinig tegen kwam ging het, toevallig met de andere boot, weer terug naar het vasteland. Aldaar was er dit keer wel een aansluitende bus, dus kon het restant van het ter ziele gegane HOV tussen Heerhugowaard en Alkmaar nog op de foto...
Afbeelding
Connexxion 9253 - Den Helder, Kanaalweg

En iets wat ik elke keer al probeer in de zeldzame gevallen dat ik in Den Helder ben is een plaatje van een bus onder de watertoren nabij het station. Deze keer lukte het eindelijk eens zonder hinderlijk aanwezig ander verkeer...
Afbeelding
Connexxion 3304 - Den Helder, De Vijfsprong

...waarna het alweer tijd voor de terugrit was compleet met een trein die door voedingsproblemen nog even bijna stilviel onderweg. De hele rit in VIRM ook dit keer, dat was nog even afzien. Al zorgde de hond van de passagiers aan de andere kant van het gangpad met z'n eigenwijze gedrag nog wel voor wat humor. Verder was het vooral behoorlijk vol die vrijdagavond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Daniel on tour #84: "Op 'n eiland" - OV op Texel (11 Fot

Bericht door Milco »

Leuke plaatjes, eens iets anders dan het vaste land :mrgreen:

Wat voor "ingrijpende veranderingen" moeten er dan plaats gaan vinden in het OV op Texel?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Daniel on tour #84: "Op 'n eiland" - OV op Texel (11 Fot

Bericht door Etienne »

Op Texel zitten inderdaad weinig.bussen. Die MB230 is nieuw voor mij, maar wellicht vervanging voor de 3612 (MB200) die tegenwoordig museumbus is.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #84: "Op 'n eiland" - OV op Texel (11 Fot

Bericht door Daniel »

Milco schreef:Wat voor "ingrijpende veranderingen" moeten er dan plaats gaan vinden in het OV op Texel?
Zie hier alle info over de Texelhopper wat het nieuwe OV aldaar moet gaan worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Daniel on tour #84: "Op 'n eiland" - OV op Texel (11 Fot

Bericht door Meltrain »

Mooi foto's. :D :pos:

Wordt het dan niet TeXXelhopper? :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Daniel on tour #84: "Op 'n eiland" - OV op Texel (11 Fot

Bericht door Suus »

Nee, het wordt het einde van het openbaar vervoer op Texel. Geen weldenkend mens gaat een uur van te voren het callcenter bellen om op een vast tijdstip vervoerd te mogen worden tegen de waanzinnige dure vaste prijs van 3 euro voor een rit, dan neem je wel een auto hoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Daniel on tour #84: "Op 'n eiland" - OV op Texel (11 Fot

Bericht door Ronald »

En nog erger is dat er bijna 2 miljoen subsidie voor dit afbraaksysteem wordt uitgegeven -o-
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Daniel on tour #84: "Op 'n eiland" - OV op Texel (11 Fot

Bericht door DrechtBlub »

Bee schreef:Nee, het wordt het einde van het openbaar vervoer op Texel. Geen weldenkend mens gaat een uur van te voren het callcenter bellen om op een vast tijdstip vervoerd te mogen worden tegen de waanzinnige dure vaste prijs van 3 euro voor een rit, dan neem je wel een auto hoor.
Lijkt me handiger om (8)27 en 29 allebij ALTIJD 1 keer in het uur te late rijden (wellicht buiten zomer met lijntaxi)
En lijn 28 buiten de zomer als belbus en in de zomer 1xper 2 uur. ((8)27 dan rondje den burg overnemen)

En nee, geen zinnig mens zal ooit bellen voor een 3 euro rit..
Te duur. Miss. voor 50 cent nogwel :p
Ik blub in het Drecht.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Daniel on tour #84: "Op 'n eiland" - OV op Texel (11 Fot

Bericht door julsteren »

Mooie platen op een mooi eilandje :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Daniel on tour #84: "Op 'n eiland" - OV op Texel (11 Fot

Bericht door Etienne »

Op de MB230 zijn nog restanten te zien van het logo van Twin Tours en Twin Tours uit Asten had de 5170 en 5171 in bezit. Nu de 71 museumbus is, blijft dus de 70 over. :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Daniel on tour #84: "Op 'n eiland" - OV op Texel (11 Fot

Bericht door Ronald »

Mooie plaatjes trouwens, ik zou het bijna vergeten :oops: . Ik ben ook een aantal keren daar geweest, een leuk rondje is met lijn 29 naar de vuurtoren (mooi hoekje), en dan met de 827 via De Koog (strand) en Oudeschild (haventje) weer terug. Is dat busdagkaartje er trouwens nog, op de site van Connexxion kan ik het niet vinden.

Maar het wordt sowieso niet gewaardeerd als je zonder auto naar Texel gaat. Het is nogal apart dat er op de halfuurlijkse "tussen"boten geen enkele busaansluiting is, ook niet in Den Helder. Dus je kan ieder half uur met de trein naar Den Helder, de boot vaart ook ieder half uur maar je kunt maar één keer per uur van het station naar de haven. En op Texel sluit er ook niets aan.
Ook als je met de auto naar Den Helder komt is het lastig: je kan bij de haven nauwelijks parkeren en zou je op Texel verder willen met de bus dan lukt dat dus ook niet altijd. En een fiets huren bij de veerhaven kan natuurlijk, maar de "leuke" plekken zijn dan best nog wel ver weg.
Helaas gaat het dus ook niet beter worden, zacht uitgedrukt...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #84: "Op 'n eiland" - OV op Texel (11 Fot

Bericht door Daniel »

Ronald schreef:een leuk rondje is met lijn 29 naar de vuurtoren (mooi hoekje)
Ah, jammergenoeg dat hoekje net net meegepakt, maarja, je kan niet alles hebben.
Maar het wordt sowieso niet gewaardeerd als je zonder auto naar Texel gaat. Het is nogal apart dat er op de halfuurlijkse "tussen"boten geen enkele busaansluiting is, ook niet in Den Helder. Dus je kan ieder half uur met de trein naar Den Helder, de boot vaart ook ieder half uur maar je kunt maar één keer per uur van het station naar de haven. En op Texel sluit er ook niets aan.
Inderdaad ja. Jaren geleden was ik er zoals ik al schreef een keer in een herfstvakantie en destijds was het nog wel te doen om per bus wat dingen te bezoeken. Toen had De Slufter ook nog een vaste busverbinding, daar kom je tegenwoordig hooguit nog in de zomer met een bus. Die zorgde ook voor een stukken vlottere verbinding naar De Cocksdorp dan het tegenwoordige geslinger met lijn 29 wil je daar komen.

Volgens mij zijn de frequenties er ook wel hoger geweest in het verleden en daarmee lijkt het eigenlijk juist het negatieve effect van bezuinigingen te zijn dat er nu amper nog wat over is van het netwerk op Texel. Want de bezetting van het OV destijds was echt niet heel slecht ofzo.
En een fiets huren bij de veerhaven kan natuurlijk, maar de "leuke" plekken zijn dan best nog wel ver weg.
Inderdaad ja, da's nog iets wat je makkelijk onderschat. Ik was er dus per fiets zoals ik in het verslag al schreef, maar de dag gaat toch behoorlijk snel dan. Toch wel zo'n 6 uur onderweg geweest voor wat feitelijk het eiland op en neer was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten