Korte vragen #11

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Suus »

Dat is een drieasser. Na de Tweede Wereldoorlog waren nieuwe trams nodig, maar vierassers te duur dus werden het drieassers. De levering door Werkspoor liep van 1948 tot 1950 en bestond uit zestig motorwagens en vijftig bijwagens. Al in 1968 begon de afvoer van deze trams: de kwaliteit van de trams viel tegen en ze waren traag, zeer slipgevoelig en hadden geen verwarming. In 1975 werd voor het eerst geprobeerd ze definitief uit de dienstregeling te verbannen, maar in 1976 reden ze toch weer. In 1977 keerden ze zelfs weer grootschalig terug door het nieuwe tramnet, waarna ze in de loop der jaren weer verdwenen. In 1982 was er opnieuw een materieeltekort door de nieuwe lijn 14 en keerden ze nogmaals terug in de dienst, maar in 1983 was het dan echt over en uit voor de trams.

De 496 is het voormalige nummer van de 896, die op de NDSM-werf is geplaatst met nog een aantal andere exemplaren na het vage gedoe met allerlei museumclubjes die te veel ambities hadden en failliet gingen. Er stonden twee motorwagens en twee bijwagens, in ieder geval een bijwagen is later nog weggehaald om als hotelkamer te dienen. Er staat/stond als het goed is ook nog een tram van de RET, maar de conditie van de wagens is zeer slecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #10

Bericht door Ardan »

Dank je voor de uitleg :D Doordat de tram me zo in de gauwigheid erg aan een PCC deed denken zat ik eerder aan een Haagse tram te denken, maar nee dus. Moest als mogelijke locatie inderdaad ook al aan de NDSM-werf denken. En je zei dat er nog meer staat; in één shot van de clip kun je zien dat er nog eentje naast staat. In deze screenshot links net buiten beeld, wat ik snel kon zien was hij rood met wit/gelig.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #10

Bericht door Meltrain »

Bij de EMA rijdt volgens mij ook nog een exemplaar van deze serie.
Een aantal wagens werd verbouwd tot eenmanswagen en deze trams kregen hiervoor een rode vlek op de voorkant, wat ze de bijnaam "Bloedneus" gaf.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #10

Bericht door Freek »

Hainje schreef:Oh wacht, ik heb VDU. *O*
Die heb ik ook en daardoor zit ik nog we lees in de ICE. Maar hoe zit dat voor 9 uur? Ik reis dan niet op mijn NS-ABO maar heb deze dan natuurlijk wel al is ie dan niet geldig...
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #10

Bericht door waldo79 »

Het inchecken bij NS met je abonnement is voldoende om zonder toeslag te reizen met ICE. Het tijdstip maakt niet uit. Je betaalt wel het volle tarief voor de reis.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door reisthijs »

Voor 9 uur reis je wel op je NS-ABO alleen is de korting dan 0%.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Suus »

Ardan schreef:Dank je voor de uitleg :D Doordat de tram me zo in de gauwigheid erg aan een PCC deed denken zat ik eerder aan een Haagse tram te denken, maar nee dus.
Amsterdamse trams tot voor de aflevering van de Combino zijn bijna altijd te herkennen aan hun zeer grote filmbak vanwege de traditie het lijnnummer mét lijnsymbool te filmen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #10

Bericht door Meltrain »

Weet iemand per wanneer het busstation van Zandvoort is verplaatst?
Het was altijd in de Louis Davidsstraat, maar ik zag vandaag dat het een klein stukje verplaatst is naar de Prinsesseweg, die geheel opgeknapt is en waarbij het busstation (met maar één halte) langs een vrij busstrook in het midden van de weg ligt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Korte vragen #10

Bericht door rww »

Ik zie dat een ritje met de 401(breda-utrecht) 10.25 euro kost met de ovchipkaart maar wat kost het als je gewoon een kaartje koopt?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #10

Bericht door Meltrain »

Als je een kaartje in de bus koopt, kost het €9,50
Ik krijg overigens zelfs een prijs van €10,92 met de OV-Chipkaart via 9292.
Ook een rit Oosterhout - Utrecht (lijn 400) is goedkoper met een ritkaartje dan met de OV-Chipkaart.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #10

Bericht door Ronald »

Geldt in België trouwens voor een binnenlandse rit met ICE een toeslag?
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Korte vragen #10

Bericht door rww »

Hmm dat word me wat te gortig, klopt het trouwens dat de erasmuslijn onder verantwoording van de ret valt, en dat het ret 1 uur kaartje daar geldig is?


Weet nooit of wanneer de randstadrail nu ret of htm of beide is.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #10

Bericht door Meltrain »

Lijn E wordt inderdaad gereden door de RET.
De RandstadRail-lijnen 3 en 4 (naar Zoetermeer) worden gereden door de HTM.
RET 1 uur (€3,00) is dus gewoon geldig op lijn E, maar dit kaartje is uitsluitend in bus en tram te koop. Voor 50 cent meer kun je wel op de metrostations RET 2 uur aanschaffen.
De productvoorwaarden zijn hier te vinden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #10

Bericht door waldo79 »

Ronald schreef:Geldt in België trouwens voor een binnenlandse rit met ICE een toeslag?
In België schijn je ICE enkel met biljet naar Duitsland te mogen gebruiken.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #10

Bericht door Z2N »

Ronald schreef:Geldt in België trouwens voor een binnenlandse rit met ICE een toeslag?
Ja, deze is acht euro en alleen aan het loket te verkrijgen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Korte vragen #10

Bericht door rww »

Meltrain schreef:Lijn E wordt inderdaad gereden door de RET.
De RandstadRail-lijnen 3 en 4 (naar Zoetermeer) worden gereden door de HTM.
RET 1 uur (€3,00) is dus gewoon geldig op lijn E, maar dit kaartje is uitsluitend in bus en tram te koop. Voor 50 cent meer kun je wel op de metrostations RET 2 uur aanschaffen.
De productvoorwaarden zijn hier te vinden.
waarom zit daar maar 50 cent verschil tussen?
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #10

Bericht door huibe »

Meltrain schreef:Als je een kaartje in de bus koopt, kost het €9,50
Ik krijg overigens zelfs een prijs van €10,92 met de OV-Chipkaart via 9292.
Ook een rit Oosterhout - Utrecht (lijn 400) is goedkoper met een ritkaartje dan met de OV-Chipkaart.
Een retour (na 9.00 verkrijgbaar) is helemaal goedkoop. €11,00
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Suus »

Ardan schreef:De videoclip van het nummer Boom Clap van Charlie XCX (tevens titelsong van een film waar de naam me van is ontschoten)
The Fault in Our Stars, in het Nederlands bekend als Een weeffout in onze sterren van John Green. Daarmee is het opnemen van de video in Amsterdam ook te verklaren, want het boek (en dus de film ook) spelen zich voor een groot deel af in Amsterdam. Goed boek ook trouwens :)

In de film zit trouwens ook een scene opgenomen in een Amsterdamse Combino. Deze was voor de opnames afgehuurd en heeft een voor de opnames een behoorlijke tijd het cirkeltje Utrechtsestraat - Reguliersbreestraat - Vijzelstraat - Vijzelgracht - Weteringschans - Utrechtsestraat gereden. Ben benieuwd of de bestuurder na afloop duizelig was :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen #10

Bericht door Nitein-Repart »

Z2N schreef:
Ronald schreef:Geldt in België trouwens voor een binnenlandse rit met ICE een toeslag?
Ja, deze is acht euro en alleen aan het loket te verkrijgen.
Toch raar, tussen Brussel en Liege zit er minder verschil in comfort tussen een reguliere IC (stopt alleen in steden*, terwijl de Nederlandse ook in dorpen aks Veenendaal en Zeist en een I11-stam zit comfortabeler dan een VIRM en in Belgie rijdt de reguliere IC al 200 km/h) en een ICE dan in Nederland, terwijl de prijs 8 keer zo hoog ligt.

*In Nederland stopt zelfs de ICE nog in een dorp
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Milco »

Worden de aansluitingen bij busstation Terneuzen Westerscheldetunnel altijd aangeboden?
Ik wil héél misschien binnenkort een zaterdag naar Gent (met lijn 50 heen en in Gent dan 4 uur blijven), maar zowel heen als terug zie ik dat het sneller is via Goes te reizen. Ik zal dan dus vanaf Goes met lijn 20 naar Terneuzen Westerscheldetunnel reizen en daar overstappen op lijn 50 (en 's avonds v.v.), maar de overstap tussen beide lijnen bedraagt zo'n 2 á 3 minuten.

Weet iemand toevallig of deze overstap meestal/altijd wel gehaald wordt of zou ik toch beter rechtstreeks via Middelburg kunnen reizen met lijn 50?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #10

Bericht door Hainje »

Voor zover ik weet lukken die overstappen altijd en anders (voor de zekerheid) bij vertrek uit Goes even de chauffeur inlichten. Indien nodig kan deze de verkeersleiding oproepen om te zorgen dat lijn 50 even wacht.
🍉
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Korte vragen #10

Bericht door microshit »

Ivm met Appelpop gaat om 1.10 een extra trein onder nummer t29800 vanuit Tl naar Ut rijden. Iemand idee welk materieel?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Suus »

Ik gok SLT, tenzij een toilet een randvoorwaarde was voor het rijden van die trein. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Korte vragen #10

Bericht door rww »

Een slt voor dat soort tuig? Ik denk eerder aan een plan v

Is er iemand due morgen naar de rondleiding op de kijfhoek gaat? Volgens de uitnodiging vetrekken de bussen vanaf station Zwijndrecht, maar welke kant staat er niet bij.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #10

Bericht door Hainje »

Het zijn geen hooligans die naar Appelpop gaan. :P
🍉
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten