Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Mr-W »

Ronald schreef:Waarom heb je problemen met een tienminuten-dienst?
Omdat 2 ritten extra per uur veel DRU kost en die beter gebruikt kunnen in de rest van de concessie om bijv. Lijn 61 Venlo Station - Weert Station te behouden tussen Panningen en Weert in het weekend en tijdens de avonduren.
huibf schreef:Ze hebben, ook na inspraak (en aangeven). De twee buurtbussen, grensoverschrijdend naar Venray vergeten te vermelden....
:')
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door rww »

Bestemming aan de zijkant van de bus(nog niet overal het geval)
Gratis reizen bij falende aparatuur.
Duitse bus(beide)voorzien van nl en de chip aparatuur.
Duitse stations voorzien van nl chipapparatuur.
Dmu treinen van Macquarie kunnen overgenomen worden, emu moet overgenomen worden.
Laatst gewijzigd door rww op ma 18 aug 2014, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

rww schreef:Bestemming aan de zijkant van de bus(nog niet overal het geval)
Gratis reizen bij falende aparatuur.
Duitse bus(beide)voorzien van nl en de chip aparatuur.
Duitse stations voorzien van nl chipapparatuur.
Waarom niet de belgische bussen Lijn en TEC
i.i.g. op het nederlandse trajectdeel, daar waar deze fungeert als stadsdienst (bijvoorbeeld in Maastricht)
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door rww »

Waarom niet de belgische bussen Lijn en TEC
i.i.g. op het nederlandse trajectdeel, daar waar deze fungeert als stadsdienst (bijvoorbeeld in Maastricht)[/quote]volgens mij vallen beide bussen buiten de concessie.


De provincie verplicht ook een stoptrein maastricht-heerlen-aachen en een studie naar maastricht-eijsden-liege.kennelijk moet ns af van beiden lijnen.

80%van de bussen autos moet nieuw zijn, niet ouder dan 6 maanden de stadsbus maastricht behoud het drie deuren systeem(waarschijnlijk bestaande voertuigen)


Er moet verplicht een optie uitgewerkt worden waarbij de hele stadsdienst met zero emissie voertuigen rijd.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door starx »

Ik heb gelezen op http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... _ns-146499 dat Veolia de NS probeert buiten te sluiten op de aanbesteding. Wat vinden jullie hiervan?

Persoonlijk vind ik het nogal zwak. Openbaar aanbesteden betekent volgens mij per definitie dat ieder bonafide bedrijf mee mag dingen. Eigenlijk moeten we het toejuichen dat NS zich weer bezig wil gaan houden met levensvatbare regionale verbindingen. Dat was 10 jaar geleden wel anders, toen NS vooral bezig was zich te meten met DB en SNCF.

Ik beschouw dit vooral als een laatste stuiptrekking van Veolia, want als ze deze concessie niet winnen dan houden ze alleen Haaglanden nog over. En dat is volgens mij een concessie die HTM/Qbuzz maar wat graag over zou willen nemen.

In ieder geval kunnen we deze aanbesteding niet toevoegen aan de toch al korte lijst van aanbestedingen zonder rechtzaken.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

even een stukje citeren:
Veolia vreest net als andere regionale vervoerders op voorhand kansloos te zijn bij de aanbesteding als ook NS-dochter Abellio meedoet. Volgens Veolia is er geen sprake van gelijkheid, omdat NS over veel meer relevante cijfers beschikt dan de andere vervoerders.
Is dit niet zo voor Veolia dan voor al het overige vervoer in Limburg, afgezien van de stoptreinen die nu nog NS zijn? Lijkt me een zeer zwak argument van Veolia.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door BR628 »

Ik kan me voorstellen dat het net andersom ligt. Veolia is verplicht telcijfers etc aan de provincie te leveren. Deze worden (zijn?) dan verstrekt toen de aanbesteding van start ging. Ik vraag me af of dat ook gebeurt is met de cijfers van de NS lijnen. Als dat niet zo is heeft Veolia wat dát betreft wel een punt.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

NS heeft dezelfde eis voor hun treindiensten. Wel kun je je afvragen of het correct is wat geteld wordt in de treinen en wat hierbij de afwijking is.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Somoht »

Er is best veel data beschikbaar gemaakt voor deze aanbestedingen. Onder andere alle chipkaart transacties van het afgelopen jaar voor NS én Veolia diensten.
Daarnaast is een informatievoorsprong een kul argument gezien het om een multimodale concessie gaat, Veolia weet weer veel meer over de bussen. Hoe moeten Syntus en Arriva zich dan wel voelen :')
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door SuperGhost »

CamilleKreemers schreef:NS heeft dezelfde eis voor hun treindiensten. Wel kun je je afvragen of het correct is wat geteld wordt in de treinen en wat hierbij de afwijking is.
Hoe kan het dan dat NS elke keer dat er gevraagd wordt naar die cijfers ze die niet willen geven en 'bedrijfsgeheim' roepen? (deze vraag lijkt sarcastisch, maar ik bedoel het serieus, want ik snap het even niet.)
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Omdat de gegevens dan extern gaan. Alleen de concessiehouder krijgt de cijfers en voor de rest niemand anders. Als je aan een vervoersbedrijf zal vragen of bijvoorbeeld tussen 7 en 9 uur op Rnet 300 in Hoofddorp hoeveel reizigers zitten, krijg je ook te horen dat het bedrijfsgeheim is.

Als het in vertrouwen geschonken wordt aan IM, moeten ze er ook in vertrouwen mee omgaan. Je zult ook NOOIT te horen krijgen hoe rendabel welke lijn is. Dat zullen ze namelijk nooit aangeven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

In het OV-sector is het belangrijkste punt waarop geconcurreerd wordt de mate waarop je het logistieke proces beheerst. Reizigersstatistieken zijn een belangrijke bron van informatie waarop de volledige planning gebouwd kan worden. Op het moment dat NS dit vrij gaat geven kunnen concurrenten het waarneembare deel van het logistieke proces, namelijk de materieelinzet buiten gaan matchen met de statistieken en daarmee mogelijk een efficiënter logistiek proces opbouwen. Als dat is gebeurd kan je als vervoerder wel gaan inpakken. Daarom krijg je in principe nooit inzage in reizigersstatistieken tenzij daarvoor een verplichting is van de opdrachtgever.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Somoht »

CamilleKreemers schreef:Omdat de gegevens dan extern gaan. Alleen de concessiehouder krijgt de cijfers en voor de rest niemand anders. Als je aan een vervoersbedrijf zal vragen of bijvoorbeeld tussen 7 en 9 uur op Rnet 300 in Hoofddorp hoeveel reizigers zitten, krijg je ook te horen dat het bedrijfsgeheim is.

Als het in vertrouwen geschonken wordt aan IM, moeten ze er ook in vertrouwen mee omgaan. Je zult ook NOOIT te horen krijgen hoe rendabel welke lijn is. Dat zullen ze namelijk nooit aangeven.
Dit is dus aan het veranderen nu OV chipkaart transacties steeds meer beschikbaar, dan kan iedere inschrijver bepalen hoeveel mensen er voor rit x op lijn y hebben betaald.
Laatst gewijzigd door Somoht op za 13 sep 2014, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

en hoe wil je dat gaan doen bij de NS dan? Je weet niet of ze in IC of stoptrein zitten.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Somoht »

Ik heb die NS data niet goed gekeken maar er zijn wel wat manieren om meest waarschijnlijke trein bepalen op basis van reistijd, inchecktijd en traject.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Welke inschrijvers zullen hier inschrijven? En wie zal de concessie krijgen?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Somoht »

Is moeilijk te zeggen wie inschrijft maar ik gok op Syntus, Arriva, Veolia en Abellio/Qbuzz
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Frans F »

Ik denk niet dat Syntus het benodigde kapitaal kan ophoesten.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Jef400 »

Veolia staat er toch ook niet rooskleurig voor?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Veolia Limburg valt bijna om en leeft aan een infuus.
Ik verwacht eigenlijk connexxion ook met inschrijvingen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Michael 1988 »

Volgens mij schrijft connexxion tegenwoordig ook in bij nieuwe aanbestedingen. Althans dat bericht verscheen nog niet zolang geleden in de media. Tenzij het niet geldt voor de huidige concessies waar veolia nog rijdt. Maar dat stond toen niet in dat artikel vermeld.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:Ik denk niet dat Syntus het benodigde kapitaal kan ophoesten.
Mwa, dan dienen ze wel een offerte in, maar die is dan gewoon wat duurder. Misschien doen ze dat dan niet zozeer om te winnen, maar wel om te laten zien dat ze nog steeds mee kunnen blijven doen.
🍉
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Karl »

Mwah, een offerte inleveren kost ook een hoop geld.

Het lijkt me overigens sterk dat Veolia en CXX inschrijven, dat zijn namelijk zusterbedrijven en vallen binnen hetzelfde concern.
Het is een spectrum.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door bartjemestrom »

Als Veolia zich inschrijft, mag Connexxion dat niet doen en vv.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door starx »

Ik denk dat sowieso Veolia of Connexxion zich wel inschrijft. Ze hebben bovendien een voordeel, want ze hebben als enige genoeg dieselstellen voor de Maaslijn tot 2020. LINTjes zijn er te weinig en Buffels mogen niet.

Abellio/Quzz zal zich ook wel inschrijven, want NS is volgens mij niet van plan zomaar 2 lijnen weg te geven.

Syntus heeft na 2016 waarschijnlijk wel genoeg geld, want dan zijn ze verlost van de Veluweconcessie die zwaar verlieslatend is.

Dan is Arriva er nog. Die hebben veel ervaring met multimodale concessies en misschien kunnen ze nog wel voordelen halen uit het feit dat ze met DB kunnen optrekken (qua onderhoud).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten