Zuidooster 5171 in Wijchen (12 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Zuidooster 5171 in Wijchen (12 foto's)

Bericht door fogeltje »

Opmerking vooraf: alle foto's zijn verkleind tot minder ca 100kb. Ik verwerk ze in een link, als je op de foto klikt, dan linkt het naar het originele bestand dat minimaal 3,0MB groot is. Let daarmee dus op als je op je mobiel zit.

Samenvatting: kort verslagje en wat foto's van de ZO 5171 in Wijchen.

Dit weekend staat in kader van Open Monumentendag. Het thema dit jaar is "Op Reis". De mensen die wel eens het Oost-Nederland forum lezen herinneren zich misschien nog een omroep van een van een medewerkster van het Documentatiecentrum Wijchen die informatie zocht over oude buslijnen. Die hebben ze toen van mij gehad en hebben ook mijn oudste (toen oudste, inmiddels heb ik oudere) boekje in bruikleen genomen voor de voorbereidingen. Er werd ook een oude bus geregeld om een deel van de oude busroute van toen te rijden en langs monumenten.

Vandaag was het dan zo ver. Dit weekend rijdt Zuidooster 5171 zes keer een rondje door de Wijchense dorpen, vandaag drie en morgen drie (als ik me niet vergis). Een kaartje kost twee euro. Ik mocht gratis mee als "particuliere partner/sponsor" (in de vorm van mijn boekje) *bus*

Ik heb besloten vandaag (zaterdag) te gaan zodat ik daarna nog naar huis kon. Ik had gekozen voor de rit van 16:00 uur. De eerste rit van de dag was al vol en de tweede zou ook vrij vol zijn met bejaarden. Uiteindelijk bleek dat dus mijn rit te zijn :')

De bus die geregeld was is de Zuidooster 5171. Het betreft een Den Oudsten B88 met als bouwnummer 9211. Aan de lijst met bestemmingen lijkt deze vooral rond Venlo gereden te hebben. Veel grote streekbestemmingen buiten de Betuwe zaten er ook op (zoals Nijmegen en Eindhoven), maar veel stadsdienstbestemming uit Venlo. Dankzij Mr-W weet ik inmiddels dat deze bus een tijdje bij Twin Tours gereden heeft en soms ook versterking voor een buurtbus gereden heeft. Deze bus is inmiddels overgedragen aan de Stichting Historische Autobussen (SHV). De rit van vandaag werd verzorgd door de Stichting Veteraan Autobussen (SVA), specifiek de Werkgroep Brabant uit Veghel.

Ik heb er geen spijt van. Relatief leeg vertrokken we in Wijchen maar we zouden bij een verzorgingstehuis nog "zeven bejaarden" oppikken. Dat bleken er dus 27 te zijn :') Ik besloot te gaan zodoende iedereen mee kon. Dat bleek uiteindelijk niet nodig maar ik liet mijn plaats toch aan van de begeleidende jonge dames, mede omdat ik achteruit zitten toch geen hol kan zien. De bus was geweldig. In tegenstelling tot alle laagvloerse meuk van tegenwoordig lag deze heerlijk op de weg en de motor had een lekker geluid (iets waar ik normaal niets om geef).

De route was werkelijk prachtig. We gingen door alle Wijchense dorpjes, Balgoij, Niftrik, Bergharen, Batenburg, Appeltern en Alverna. Hier en daar werd kort gestopt zodat een spreker van het Documentatiecentrum wat kon vertellen. De route was vaak krap (om bij het verzorgingstehuis de mensen in te laten stappen moest de bus zelfs achteruit steken), maar de chauffeur was gelukkig zeer kundig. Hij heeft dingen met die bus gedaan die mij momenteel met de auto nog niet eens zullen lukken. Op de smalle dijk voor Niftrik was het wel even adem inhouden en hopen dat we geen tegenligger tegen zouden komen. Ik heb meteen mijn rijinstructrice een foto gestuurd. Zij is met mij enkele weken terug de dijk opgegaan, juist omdat het zo krap is, ik heb nogal de neiging bij tegemoetkomend verkeer wat naar rechts te gaan terwijl het niet nodig is. Ze was het ermee eens dat ik in dit geval als tegenligger wel aan de kant mocht :') Ging gelukkig allemaal goed.

Tegen de klok van 18:00 waren we weer terug bij het verzorgingstehuis. Tegen die tijd was ik toch wat gaar. De bejaarden werden de bus uit geholpen en de bus zou terug naar het kasteel rijden voor de rest. Maar de enkele gewone mensen besloten te lopen en ik kreeg een ritje aangeboden, derhalve kon de bus meteen naar Veghel. Alvorens heb ik echter de chauffeur gevraagd of hij nog even een lijnnummer met bestemming op de filmkast kon zetten voor een foto, ik wilde toch wel een foto van een B88 als "21 Nijmegen" hebben. Hij bood aan ook een foto met mij erop te maken :mrgreen: Al in al een geslaagde dag.

Ik kreeg nog een ritje terug naar het kasteel aangeboden van de dame waar ik contact mee gehad over het boekje. Ik kon mijn boekje meteen meenemen als ik wilde. Ze had ook nog iets voor me :mrgreen:

Hieronder een paar foto's.

Afbeelding
De voormalige Zuidooster 5171 in volle glorie van de linkerflank. Je ziet hier het kleurenschema van ZO tegen het einde van haar jaren. Nadat de opvolgers van de Standaardstreekbussen instroomden werd door vervoerders al een beetje geëxperimenteerd met kleuren. Zuidooster bleef streekgeel met grijze schort voeren. Het witte dak was echter verdwenen. De B88 kreeg een geel dak. De strepen op de flanken komen van busbouwer Hainje af als ik me niet vergis. Zuidooster had bij Hainje een reeks ST2000 bussen besteld voor stadsdiensten en deze leken qua uiterlijk (vind ik) een beetje op deze bussen. Deze werden afgeleverd met de Hainje strepen op de flanken en blijkbaar beviel dit bij Zuidooster goed, want deze Den Oudsten bussen kregen deze ook. Bij Hermes verdwenen ze volgens mij en kregen de bussen vaak ook een blauwe schort aangemeten.

Afbeelding
Hier zien we de kont van de bus. Ook hier komen de strepen terug.

Afbeelding
Hier de andere flank.

Afbeelding
Ook de snuit mag natuurlijk niet ontbreken. Ook hier zie je weer de strepen. Op de eerste foto kun je zien dat ze net onder de voorruit beginnen en de hoek om gaan. Deze bus had nog een ouderwetse filmrol. De laatste bussen van dit type (oa 5380) bij Hermes hadden uiteindelijke een digitale lijnfilm, maar ik weet niet of deze bij aflevering aan Zuidooster al inbegrepen was. Ik kan me in ieder geval nog bussen met filmrol uit 2003 herinneren. Toen lijn 21 ingekort werd tot Beek en Donk had men namelijk het probleem dat deze metropool niet op de koersrollen voorkwam omdat het nooit een eindpunt is geweest. De koersrollen moesten toen bijgewerkt worden. In deze bus leek nog een originele te zitten.

Afbeelding
De chauffeurskabine. Bij de pet zie je de oude combofoon.

Afbeelding
Wat technische gegevens.

Afbeelding
Aan de lijnfilm is te zien dat de bus voornamelijk rond Venlo en Venray reed, inclusief de stadsdiensten (bestemmingen 4 t/m 15 en Veltum). Vanuit die plekken kon hij echter ook op exotische plekken als Groesbeek (via Nijmegen), Sint-Tunnis (via Venray), Helmond (via Venray of Gennep) en Eindhoven (via Gennep).

Afbeelding
Meer beidenspul. Weet iemand waar het bovenste is? Daar kunnen lijnnummer en wagennummer worden ingegeven. Is dit voor de combofoon?

Afbeelding
Een blik van achterin de bus. Die blauwe tas rechtsboven in de bagagerekken is van mij. Want mis ik dit soort rekken tegenwoordig.

Afbeelding
Hier is het allemaal mee begonnen, een dame van de organisatie van OMD Wijchen die meer informatie wilde over buslijnen die langs twee historische bushokjes uit de jaren 50 in de gemeente Wijchen gereden hebben. De laatste twee hokjes zijn bewaard en hebben monumentenstatus als eerbetoon aan de Zuidooster. Haar busdiensten hebben in die tijd veel betekent voor een redelijk geïsoleerd gebied.

Afbeelding
Even was de mooiste buslijn van Nederland weer terug.

Afbeelding
Dit heb ik nog meegekregen, een uitgave van Zuidooster uit mei 1985 met aankondigingen van wijzigingen rond Wijchen. Ik zal binnenkort eens proberen dit op een fatsoenlijke wijze digitaal te maken (heeft iemand een goede en grote scanner toevallig). Het ADV krijgt dan ook een kopie aangeboden want volgens mij hebben ze dit niet.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Zuidooster 5171 in Wijchen (12 foto's)

Bericht door Hainje »

Die met die tandwielen is inderdaad voor de combofoon.

Volgens mij werden die tandwieltjes (i.i.g. bij de BBA in Tilburg) ook gebruikt om de ESO-foon in te stellen (de voorganger van de combofoon), al moet ik daar wel een slag om de arm houden. De combofoon werd in 1993 ingevoerd en toen was ik 9 jaar oud, heb omdat ik hooguit pas max. twee jaar met de bus mee reed van de ESO-foon niet zo heel veel onthouden. Wellicht dat iemand anders daar meer over kan vertellen (mijn geheugen een beetje kan opfrissen)
🍉
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Zuidooster 5171 in Wijchen (12 foto's)

Bericht door huibe »

De tandwielen is de instelling van de vetag. Dat daar de combofoon aan gekoppeld was, was een extra.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Zuidooster 5171 in Wijchen (12 foto's)

Bericht door isadora »

Genieten hoor fogeltje, erg fraai. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3033
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Zuidooster 5171 in Wijchen (12 foto's)

Bericht door nvdw »

Het onbekende kastje is zoals huibe zegt de Vetag.

Leuke repo Fogelchen!
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zuidooster 5171 in Wijchen (12 foto's)

Bericht door Daniel »

Leuke reportage! Kom er zomaar mee achter een foutje van mezelf... de MB230 die ik eind augustus op Texel trof had ik na wat googlen als 5171 geïdentificeerd maar dat kan dus nooit gezien deze foto's :wink:
Allicht dat iemand die bekender is in dat oude ZO en later Hermes gebied weet of die reeks een beetje op kentekenvolgorde was genummerd?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Zuidooster 5171 in Wijchen (12 foto's)

Bericht door WSM »

Volgens de lijst 'Kentekennummers per 22 januari 1991' van ZuidOoster heeft de VD-50-XX het nummer 5170.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Zuidooster 5171 in Wijchen (12 foto's)

Bericht door BrengMe »

Mooie reportage!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Zuidooster 5171 in Wijchen (12 foto's)

Bericht door fogeltje »

WSM schreef:Volgens de lijst 'Kentekennummers per 22 januari 1991' van ZuidOoster heeft de VD-50-XX het nummer 5170.
Die heeft SHA ook geloof ik. Wellicht omgewisseld? Weet je DO nummer?
"Een touringcar is geen bus"
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Zuidooster 5171 in Wijchen (12 foto's)

Bericht door WSM »

Ik geef alleen antwoord op de vraag van Daniel over de bus op Texel.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Zuidooster 5171 in Wijchen (12 foto's)

Bericht door fogeltje »

Ik zie nundat het middelste deel van het kenteken idd niet overeen komt :')
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten