Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Als ik jouw link zo snel lees valt mij de laatste regel op: er vervallen geen haltes. Alleen weet ik nu niet hoe dat 's avonds zit, aangezien Connexxion niet altijd even goed is met goede reisinformatie geven bij omleidingen.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Het lijkt me inderdaad wat tegenstrijdig als er geen haltes vervallen. Ik denk dat ze bedoelen dat er overdag geen haltes vervallen (itt 's avonds).
En Connexxion is in ieder geval wel op tijd met informeren (ook op de DRIP's in Driebergen, met een verwijzing naar de site).
En Connexxion is in ieder geval wel op tijd met informeren (ook op de DRIP's in Driebergen, met een verwijzing naar de site).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
U-OV is echter een stuk uitgebreider qua informatie. Valt me in positieve zin op dat ze bij een beetje grote omleidingen ook een nieuwsbericht op de site zetten (waardoor reizigers ook via de U-OV Alert geïnformeerd worden dat er een stremming is).
Heb alleen geen ervaring met de verdere informatie op de DRIPs, al valt me wel op dat ze momenteel langs lijn 21 op de DRIPs aangeven dat die naar CS Jaarbeurszijde rijdt in een tekstregel. Dit ondanks dat je het als reiziger ook al gewoon aan de eindbestemming kunt zien.
Heb alleen geen ervaring met de verdere informatie op de DRIPs, al valt me wel op dat ze momenteel langs lijn 21 op de DRIPs aangeven dat die naar CS Jaarbeurszijde rijdt in een tekstregel. Dit ondanks dat je het als reiziger ook al gewoon aan de eindbestemming kunt zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Bij de tram bakken ze er echter nog niks van. Als voorbeeld: wegens storing geen trams. Kan het nog korter? Het zou prettig zijn als ze een prognose of alternatieven kunnen weergeven.
Ov liefhebber, reizen.
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Jammer dat Connexxion nog steeds geen snel bussen laat rijden tussen Veenendaal en Amersfoort. Voor veel mensen in veenendaal (waaronder ik) is het gek genoeg het snelste om de buurtbus naar Lunteren te nemen en daar over te stappen op de valleilijn.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Is er wel genoeg vraag voor een stopbus+snelbus tussen Amersfoort en Veenendaal dan?
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
kan het niet een extra vraag aanboren?
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Precieze aantallen weet ik niet (heb ooit gehoord dat met 15 procent de op 1 na grootste forenzen stroom uit Veenendaal naar Amersfoort ging)SuperGhost schreef:Is er wel genoeg vraag voor een stopbus+snelbus tussen Amersfoort en Veenendaal dan?
Op het moment rijd er in de spits een kwartierdienst Veenendaal-Amersfoort.
Maar uit het rapport voor de heractivering van de spoorlijn veenendaal-amersfoort kwam uit dat hoewel er niet genoeg reizigers zijn om een trein te laten reizen tussen Amersfoort en Veenendaal er wel genoeg reizigers waren voor een sneldienst.
Het enige bezwaar dat Connexxion levert is de verkeersproblematiek bij maarsbergen.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
ik denk dat het dan ook ligt aan de route die CXX wil voeren. Daarnaast kan het zijn dat de snelle route langzamer is dan de slomere route, als er een grote omleiding inzit.
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
ter vergelijking:
dit is de huidige route http://www.openstreetmap.org/relation/3 ... 557/5.5296
de snel(weg)bus zou via de a12 gaan tot maarsbergen zodat hij niet langs dorpjes als renswoude en scherpenzeel hoeft.
Momenteel is de reistijd tussen de 2 steden namens 2x zo lang met de bus in vergelijking tot met de auto.
dit is de huidige route http://www.openstreetmap.org/relation/3 ... 557/5.5296
de snel(weg)bus zou via de a12 gaan tot maarsbergen zodat hij niet langs dorpjes als renswoude en scherpenzeel hoeft.
Momenteel is de reistijd tussen de 2 steden namens 2x zo lang met de bus in vergelijking tot met de auto.
Ik heb geen onderschrift
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Kunnen ze dan niet alleen Maarn-Amersfoort inleggen. Die zou dan een overstap kunnen bieden op de sprinter naar Veenendaal. Die bus zou dan (misschien alleen in de spits) gewoon de N227 af kunnen rijden, waardoor hij binnen 20 minuten van Maarn naar Amersfoort kan. Maarn-Veenendaal is 12 minuten, dus dan zou je de route kunnen verkorten tot 40 minuten, naar mijn inziens zeer redelijk gegeven de afstand, en waarschijnlijk sneller dan een directe snelbus.
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Heb ik ook al voorgesteld:
Alleen antwoordde Connexxion dat ook op deze weg de verkeersproblematiek te groot is :?
Ik krijg het vermoeden dat connexxion of de inkomsten van deze rit niet wil delen met NS, of dat ze gewoon überhaupt geen sneldienst willen rijden.
- Spoiler: show
Alleen antwoordde Connexxion dat ook op deze weg de verkeersproblematiek te groot is :?
Ik krijg het vermoeden dat connexxion of de inkomsten van deze rit niet wil delen met NS, of dat ze gewoon überhaupt geen sneldienst willen rijden.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op zo 14 sep 2014, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Tuurlijk wil een bedrijf extra inkomsten zelf houden.
Kun je trouwens deze route nog een sneldienst noemen?
Ik denk dat het wel een potentiele markt is, maar weet niet of het ook extra reizigers gaat aantrekken, reizigers moeten met de NS mee en dan overstappen.
Kun je trouwens deze route nog een sneldienst noemen?
Ik denk dat het wel een potentiele markt is, maar weet niet of het ook extra reizigers gaat aantrekken, reizigers moeten met de NS mee en dan overstappen.
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik denk idd niet dat het een gigantische hoeveelheid nieuwe reizigers op gaat leveren.
Het is wel een belangrijke verbinding (tussen de op 1 na en de op 2 na grootste stad van Utrecht) die op het moment door de reistijd van een uur niet echt realistisch is. De bus vanaf Maarn geeft daarnaast niet alleen een reistijdverbetering naar Amersfoort, maar geeft ook een algemene reistijdverbetering tussen de gehele Utrechtse Heuvelrug en Het noorden van Nederland (dit kan je misschien nog versterken door de bus door te trekken naar Doorn hoewel ik niet weet of dat planmatisch mogelijk is).
Het is dus meer een reistijdverbetering dan dat er echt in directe zin nieuwe reizigers gebaat bij zijn.
Misschien meer een idee voor de nieuwe concessie-eisen
Het is wel een belangrijke verbinding (tussen de op 1 na en de op 2 na grootste stad van Utrecht) die op het moment door de reistijd van een uur niet echt realistisch is. De bus vanaf Maarn geeft daarnaast niet alleen een reistijdverbetering naar Amersfoort, maar geeft ook een algemene reistijdverbetering tussen de gehele Utrechtse Heuvelrug en Het noorden van Nederland (dit kan je misschien nog versterken door de bus door te trekken naar Doorn hoewel ik niet weet of dat planmatisch mogelijk is).
Het is dus meer een reistijdverbetering dan dat er echt in directe zin nieuwe reizigers gebaat bij zijn.
Misschien meer een idee voor de nieuwe concessie-eisen
Ik heb geen onderschrift
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Van Maarn door naar Doorn zou betekenen dat je ergens in Maarn moet keren, anders kan je het station niet zo makkelijk meer bedienen.
Dat Connexxion het over de problematiek op de N227 heeft kan ik me wel wat bij voorstellen. Niet persé vanaf Maarn tot aan de A28, maar het probleem zit 'm vooral in de spits tussen de A28 en Amersfoort. Sowieso staat het stukje Leusderweg tussen de A28 en de Rondweg Zuid dan vaak vast en dat heb je nodig voor de snelle route naar het station. Wil je ook nog langs het centrum rijden dan sta je gegarandeerd vast op de Leusderweg en Arnhemseweg tot de Stadsring aan toe.
Dat Connexxion het over de problematiek op de N227 heeft kan ik me wel wat bij voorstellen. Niet persé vanaf Maarn tot aan de A28, maar het probleem zit 'm vooral in de spits tussen de A28 en Amersfoort. Sowieso staat het stukje Leusderweg tussen de A28 en de Rondweg Zuid dan vaak vast en dat heb je nodig voor de snelle route naar het station. Wil je ook nog langs het centrum rijden dan sta je gegarandeerd vast op de Leusderweg en Arnhemseweg tot de Stadsring aan toe.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Als je de halte plaatst bij de splitsing tuindorpstraat/raadhuislaan plaatst is het zo´n 50 meter lopen, ik ken veel bushaltes die verder van hun station afliggen.
En als je nou die bus in Amersfoort het pad van Lijn 19 laat volgen?
Als tweede alternatief kan je Lijn 180 herinvoeren met een wat hogere frequentie. De reistijd is wel hoger dan bij de andere 2 manieren maar met minder haltes ,een snellere route door scherpenzeel en misschien een route via de arnhemse straat, ik weet niet hoe druk die in de spits is.
En als je nou die bus in Amersfoort het pad van Lijn 19 laat volgen?
Als tweede alternatief kan je Lijn 180 herinvoeren met een wat hogere frequentie. De reistijd is wel hoger dan bij de andere 2 manieren maar met minder haltes ,een snellere route door scherpenzeel en misschien een route via de arnhemse straat, ik weet niet hoe druk die in de spits is.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Is het niet veel handiger om de route: Veenendaal <-> A12 <-> N266 <-> Amersfoort te volgen?
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Dat is inderdaad wat ik als eerste noemde en waar ROCOV ook op aandringt.
Maar volgens connexxion is de verkeersproblematiek rond Maarsbergen te groot.
Maar volgens connexxion is de verkeersproblematiek rond Maarsbergen te groot.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
dan lijkt me als eerste test voor 3 jaar een kwartiersdienst in de spits het handigste. We willen natuurlijk wel een goed alternatief voor de auto. Hoe lang deed de 180 erover? En hoeveel sneller is dat vergeleken met de huidige 80?
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Hoe bedoel je? er rijd al samen met de 83 een kwartiersdienst in de spits
Geen flauw idee, kan het niet terugvinden, maar de route ziet er wel sneller uit
Geen flauw idee, kan het niet terugvinden, maar de route ziet er wel sneller uit
Ik heb geen onderschrift
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Dan kom je nogsteeds over hetzelfde probleemstuk tussen A28 en Rondweg Zuid. De Laan 1914 sluit op de afrit van die Rondweg Zuid aan namelijk.sirvinniei schreef:En als je nou die bus in Amersfoort het pad van Lijn 19 laat volgen?
Die route lijkt wel het beste alternatief, waarbij je tegen die tijd in Amersfoort via de Kersenbaan kunt rijden. Dan kom je pas nabij het Amersfoortse centrum echt in de drukte maar dat is niet veel anders dan met de normale streeklijnen nu.Als tweede alternatief kan je Lijn 180 herinvoeren met een wat hogere frequentie. De reistijd is wel hoger dan bij de andere 2 manieren maar met minder haltes ,een snellere route door scherpenzeel en misschien een route via de arnhemse straat, ik weet niet hoe druk die in de spits is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Tegen wie heb je het sirvinniei met "Hoe bedoel je?"sirvinniei schreef:Hoe bedoel je? er rijd al samen met de 83 een kwartiersdienst in de spits
Geen flauw idee, kan het niet terugvinden, maar de route ziet er wel sneller uit
Mij is opgevallen dat de reizigers wel komen als het een snel alternatief is EN aantrekkelijk is. Vandaar de kwartiersdienst.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Roeland, heb jij ook ergens bijlage 6 gevonden?Roeland schreef:Inmiddels heeft de provincie Utrecht het Vervoerplan van Connexxion voor 2015 op de site gezet.
http://www.stateninformatie.provincie-u ... t-2015.pdf
Belangrijkste wijzigingen:
* frequentie lijn 107 wordt 's avonds gehalveerd
* in Amersfoort Zuid gaat medio 2015 veel veranderen, zowel voor de stadslijnen (1 en 8; exacte wijziging is nog niet bekend) als voor de streeklijnen 82 en 83
* lijn 50 krijgt meer rijtijd vanwege toegenomen verkeersdrukte
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
U-ov is een nieuwe actie begonnen om de directe lijnen naar/van de Uithof te promoten : www.uithofweken.nl (incl flyers in de bus)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Over de provinciale concessie had de Amersfoortse editie van het AD vandaag wat interessante statistiekjes...
In 2013 vielen in deze concessie 1857 ritten uit (waren er in 2012 nog "maar" 1610), waarbij in 53% van de gevallen sprake was van verwijtbare uitval. De grootste reizigersgroei vond plaats op de spitslijnen naar De Uithof waarop het aantal reizigers sinds 2009 met liefst 100% gestegen is.
Tot slot kwamen er 3149 klachten binnen in 2013, wat meer dan een halvering was ten opzichte van 2012.
Als je die cijfertjes in samenhang bekijkt waren die uitgevallen ritten dus blijkbaar ritten waar doorgaans geen hond in zit danwel neemt vrijwel niemand de moeite daar een klacht over in te dienen.
In 2013 vielen in deze concessie 1857 ritten uit (waren er in 2012 nog "maar" 1610), waarbij in 53% van de gevallen sprake was van verwijtbare uitval. De grootste reizigersgroei vond plaats op de spitslijnen naar De Uithof waarop het aantal reizigers sinds 2009 met liefst 100% gestegen is.
Tot slot kwamen er 3149 klachten binnen in 2013, wat meer dan een halvering was ten opzichte van 2012.
Als je die cijfertjes in samenhang bekijkt waren die uitgevallen ritten dus blijkbaar ritten waar doorgaans geen hond in zit danwel neemt vrijwel niemand de moeite daar een klacht over in te dienen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten