Betalende treinreizigers beboet

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Justin »

Mja, vorige week nog gezeur gehad over het feit dat ik niet in- en uitcheckte bij het terugsteken op mijn Altijd Vrij abonnement.

Ja meneer, het staat in de planner, en het mag conform de reisvoorwaarden op die manier.
En ja, officieel zou je moeten in- en uitchecken, maar stel dat die tijd te kort zou zijn (poortjes of paaltjes te ver weg, cq. het nut van terugsteken valt weg)... -o-
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Kevster »

huibf schreef: - verplichte aanschaf van roze plastic kaart van 56 euro,
Waarmee je 10 jaar lang NIETS mee doet...
Die nog maar max. 38,45 euro kost...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door AppleMoose »

Dagren schreef:
Ronaldussen schreef:Dat de vervoerder graag wil weten hoeveel mensen met de trein gaan (en daarmee ook het geld verdeeld) is een probleem voor de vervoerders, daar moet je de reiziger niet mee lastigvallen.
Hoe wou je dit doen, als je de reiziger niet wil laten aangeven met welke vervoerder ze reizen?
Dat heeft hiervoor ook altijd gekund. Dat de vervoerders er niet altijd tevreden over waren is het probleem van de vervoerders zelf, niet van de betalende reiziger die een altijd-vrij-abbonnement hebben gekocht.

Maargoed, we kunnen er wel over blijven bakkeleien, het is nu eenmaal zo dus moeten we ons er maar aan houden, ook al is het onzin.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Dagren »

Vind je het echt onzin dan? Dat je het misschien niet ideaal vindt, kan ik mij nog voorstellen. Maar volgens mij is de zin ervan toch redelijk helder. Men kon geen manier bedenken om de opbrengsten correct te verdelen die geen handeling van de reiziger vereist, dus heeft men een manier bedacht waarbij de reiziger iets moet doen, namelijk inchecken. En de opkomst van regionale treinvervoerders is nog vrij nieuw natuurlijk.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Tristan »

Dagren schreef:
Ronaldussen schreef:Dat de vervoerder graag wil weten hoeveel mensen met de trein gaan (en daarmee ook het geld verdeeld) is een probleem voor de vervoerders, daar moet je de reiziger niet mee lastigvallen.
Hoe wou je dit doen, als je de reiziger niet wil laten aangeven met welke vervoerder ze reizen?
Door het systeem, per gereisd traject, automatisch de voor de reiziger meest voordelige tarief te berekenen, ook al heeft de reiziger niet volgens de goedkoopste route gereisd.

Daarnaast moet, bij een overstap, een incheck bij de andere vervoerder of vervoersmiddel automatisch een uitcheck bij de eerdere vervoerder of vervoersmiddel zijn.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Suus »

Daarnaast moet, bij een overstap, een incheck bij de andere vervoerder of vervoersmiddel automatisch een uitcheck bij de eerdere vervoerder of vervoersmiddel zijn.
Nee. Dat zou inbreuk maken op jouw of mijn privacy, omdat een andere vervoerder dan te weten kan komen wat de vorige reis van de gebruiker was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Tristan »

Dat kunnen vervoerders toch al, heb ik gemerkt. Enige tijd geleden ben ik er namelijk achter gekomen dat men bij Connexxion in hun systeem kunnen zien dat ik een product van Arriva op mijn kaart heb staan.

Als het voor een vervoerder mogelijk is om in hun eigen systeem te zien dat je een product van een andere vervoerder op je kaart hebt staan, is het voor die vervoerder ook mogelijk om alle transactiegegevens - waaronder reishistorie - bij andere vervoerders in te zien.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Dagren »

Tristan schreef:
Dagren schreef:
Ronaldussen schreef:Dat de vervoerder graag wil weten hoeveel mensen met de trein gaan (en daarmee ook het geld verdeeld) is een probleem voor de vervoerders, daar moet je de reiziger niet mee lastigvallen.
Hoe wou je dit doen, als je de reiziger niet wil laten aangeven met welke vervoerder ze reizen?
Door het systeem, per gereisd traject, automatisch de voor de reiziger meest voordelige tarief te berekenen, ook al heeft de reiziger niet volgens de goedkoopste route gereisd.

Daarnaast moet, bij een overstap, een incheck bij de andere vervoerder of vervoersmiddel automatisch een uitcheck bij de eerdere vervoerder of vervoersmiddel zijn.
Ik denk dat ik iets mis, hoe zorgt dit ervoor dat de juiste vervoerder betaald wordt voor de door hen geleverde diensten?

Misschien maar gewoon alles nationaliseren, dan maakt dat allemaal geen donder uit. :P
Tristan schreef:Dat kunnen vervoerders toch al, heb ik gemerkt. Enige tijd geleden ben ik er namelijk achter gekomen dat men bij Connexxion in hun systeem kunnen zien dat ik een product van Arriva op mijn kaart heb staan.

Als het voor een vervoerder mogelijk is om in hun eigen systeem te zien dat je een product van een andere vervoerder op je kaart hebt staan, is het voor die vervoerder ook mogelijk om alle transactiegegevens - waaronder reishistorie - bij andere vervoerders in te zien.
Is dat dan niet gewoon het systeem van TLS?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Suus »

Producten zijn iets anders dan transacties Tristan, je argument snijdt geen hout.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door webguy »

Maar lange afstands korting kan je toch ook allen berekenen op basis van eerdere transacties van andere vervoerders? Tenzij vervoerders samen afspreken 'we slaan het aantal gereisde tariefkm op in bitje xyz op de kaart'
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door marlies »

Frans F schreef:
marlies schreef:Niet geheel onterecht, die eerste automaten waren behoorlijk gebruiksonvriendelijk, zeker voor ouderen.
Het bekende beledigende vooroordeel, ouderen zijn suf en seniel.
Dat lees je er zelf in.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Vinny »

benza schreef:
Wubbo schreef:Tijd om alle stations af te sluiten met poortjes, dan moet iedereen sowieso inchecken om bij de trein te komen en is deze discussie verleden tijd *O*
Wordt lastig op sommige kleine stations :D
In Friesland bijvoorbeld. Er staat geen hekken rond de sporen...
Vrijwel alle reizen in Friesland gaan van, naar of via Leeuwarden. Dat station met poortjes afsluiten is dus in principe voldoende. En omdat je daar poortjes hebt moet je in Stavoren, Harlingen, Wolvega of Buitenpost ook inchecken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Tristan »

Om de juiste, degressieve korting te kunnen berekenen, is meer nodig dan alleen de informatie dat de kaart binnen 35 minuten na uitchecken weer ingecheckt is, lijkt mij. Om het exacte aantal tariefeenheden te kunnen bepalen, is het noodzakelijk om te weten wat het startstation is.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Suus »

Je kan ook het aantal gereisde kilometers doorgeven in een uitcheckbitje, bijvoorbeeld in de plaats van een wagennummer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Dagren »

Tristan schreef:Om de juiste, degressieve korting te kunnen berekenen, is meer nodig dan alleen de informatie dat de kaart binnen 35 minuten na uitchecken weer ingecheckt is, lijkt mij. Om het exacte aantal tariefeenheden te kunnen bepalen, is het noodzakelijk om te weten wat het startstation is.
Het enige wat nodig is, is de afgelegde afstand. Wat het startstation is lijkt mij niet van belang.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Tristan »

En welk gegeven heb je nodig om de afgelegde afstand te kunnen berekenen? De locatie van het startstation en de locatie van het eindstation.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Suus »

Als je een rit van Amsterdam naar Dordrecht maakt kan NS bij het uitchecken in je check-out wegschrijven dat je 100* kilometer hebt gereisd.

Als je dan bij Arriva incheckt controleert de paal de tijd van de laatste check-out en indien dat minder dan 35 minuten geleden is, het bitje met het aantal verreisde kilometer. Zo weet Arriva niet wat je vorige reis was, alleen hoe ze hun tariefberekening moeten doen.

Er is ook geen andere oplossing, want elke vervoerder gebruikt een eigen codetabel voor de haltes en andere vervoerders hebben die sleutel niet. Bij een transactieoverzicht van een automaat zie je daarom bij transacties gedaan bij andere vervoerders altijd onbekend staan.

*Fictief getal ter illustratie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Dagren »

Precies, de volgende vervoerder hoeft de berekening niet te zien. Alleen de uitkomst. En die berekening wordt sowieso al gemaakt. Ik zie echt je probleem niet, Tristan. Het lijkt mij allemaal vrij simpel.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door zone2000 »

gisteravond bij kassa:

Toch een boete bij abonnement met vrij reizen

Voor vrij reizen abonnementen betaal je tot duizenden euro's, maar dan mag je binnen Nederland wel overal en altijd gratis met trein of bus. Nou ja, altijd...mits je geen vergissing begaat met inchecken, want dan kan je een fikse boete krijgen. Dat is tegen het zere been van reizigersorganisatie Rover.
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... n/speel/1/

:')
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Tochjo »

Dit gaat inderdaad al jaren zo. Ergens in 2010 kwam ik zelf goed weg toen ik niet had ingecheckt in lijn 12 van Utrecht Centraal naar De Uithof. Voor mijn gevoel buiten mijn schuld, overigens: de incheckapparaten werkten niet. Halverwege de rit werkten de lezers weer, maar ik voelde niet de aandrang op te staan en alsnog in te checken. En jawel, controle na uitstappen bij Padualaan. Helaas had de chauffeuse niets gemerkt van niet-functionerende apparatuur... Kwam goed weg met een waarschuwing toen bleek dat ik niet de enige uitstapper was met dit verhaal.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Tristan »

Ik vond het optreden van Hans Peters wel erg zwak. Vooral op het moment dat Brecht de betrekkelijk eenvoudige vraag "waarom moeten reizigers met een abonnement in- en uitchecken?" stelt, gaf hij alleen maar ontwijkende antwoorden. Kortom: NS weet zelf dus ook niet waarom dat moet, dus waarom doen we het dan eigenlijk nog?

Daarnaast ben ik ook zeer benieuwd of het juridisch toegestaan is om het recht op bezwaar in te leveren tegen een lagere boeteprijs. Dus ik hoop dat die rechtszaak snel komt en daar duidelijk overgeeft.

Ook in de zaak van Mendel Mobach is nog geen definitief uitsluitsel gegeven. Sterker nog: morgen om 10.00 uur vangt er een nieuwe zitting aan omdat er nader onderzoek is verricht, dus ook dat verhaal krijgt nog een staartje
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Jef400 »

Ik begrijp de discussie niet zo erg. Het lijkt mij vrij makkelijk dat je overal in moet checken. Student, OV-jaarkaart houder en dergelijke. Allicht dat het nog duidelijker geadverteerd had moeten worden, maar het systeem op zich lijkt mij vrij simpel. Of is deze wereld nou zo erg autistisch?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door huibe »

Dat is het ook. Alleen de Nederlander en regeltjes....
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Tochjo »

Als ik duizenden euro's per jaar zou betalen om vrij te mogen reizen en men laat me vervolgens nog eens 35 euro betalen omdat ik een pasje om wat voor reden dan ook niet langs een kaartlezer gehaald heb, dan zou ik daar ook kwaad om worden. Je moet je als vervoerder dan toch op z'n minst afvragen of je wel helemaal goed bezig bent. Iets met niet in de hand bijten die je voedt.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door huibe »

Dat is ten alle tijden niet de reiziger. Hoe graag ze dat ook mogen denken.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten