Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef:Je zou ook nog meer wachttijd kunnen creëren in Arnhem door:

Trein 1: '11 Amf - '18 Hvl - '24 Bnn - '28 Bnc - '32 Bnz - '37 Ltn - '44 Edc - '48 Ed - '55 Wf - '59 Otb - '04 Ah - '20 Ahp - '24 Wtv - '28 Dvn - '33 Zv - '38 Did - '45 Wl - '48 Dtch - '52 Dtc
Trein 2: '41 Amf - '48 Hvl - '54 Bnn - '58 Bnc - '02 Bnz - '07 Ltn - '14 Edc - '18 Ed - '25 Wf - '29 Otb - '34 Ah - '50 Ahp - '54 Wtv - '58 Dvn - '03 Zv - '08 Did - '15 Wl - '18 Dtch - '22 Dtc

Trein 3: '38 Dtc - '41 Dtch - '46 Wl - '52 Did - '57 Zv - '01 Dvn - '04 Wtv - '08 Ahp - '37 Ah - '43 Otb - '47 Wf - '55 Ed - '59 Edc - '07 Ltn - '11 Bnz - '15 Bnc - '19 Bnn - '26 Hvl - '33 Amf
Trein 4: '08 Dtc - '11 Dtch - '16 Wl - '22 Did - '27 Zv - '31 Dvn - '34 Wtv - '38 Ahp - '07 Ah - '13 Otb - '17 Wf - '25 Ed - '29 Edc - '37 Ltn - '41 Bnz - '45 Bnc - '49 Bnn - '56 Hvl - '03 Amf

Moet je alleen Doetinchem - Zevenaar elektrificeren.
En Doetinchem-Winterswijk sluiten, want dat pad neem je in. Bovendien is dit weer niet mogelijk, omdat de trein naar Doetinchem/Winterswijk bij een ICE al om .29 moet vertrekken i.p.v. .33 :wink:
CamilleKreemers schreef:Staat die trein nu niet 25 minuten in Arnhem stil?
Nee, de sprinter uit Ede staat nu 15 minuten stil in Arnhem en de treinen uit Winterswijk/Doetinchem slechts 6.
regenmaker schreef:Hoezo rijdt de Trein dan de IC Enschede in de weg? Om '28 gaat toch de spitstrein naar Barneveld Centrum?
Het gaat om de tijden bij een symmetrische Valleilijn, die zou er dan als volgt uit kunnen zien:

.04 Amf - .10 Hvl - .17 Bnn - .20 Bnc - .23 Bnz .29-.30 Ltn - .37 Edc - .41 Ed - .48 Wf - .52 Otb - .57 Ah
.19 Amf - .25 Hvl - .32 Bnn - .36-.39 Bnc - .42 Bnz

................................................................. .17 Bnz - .20-23 Bnc - .27 Bnn - .34 Hvl - .41 Amf
.03 Ah - .08 Otb - .11 Wf - .18 Ed - .22 Edc - .29-.30 Ltn - .36 Bnz - .39 Bnc - .42 Bnn - .49 Hvl - .56 Amf

Op Ede-Arnhem moet dat net passen (wellicht wel seinverdichting op Oosterbeek-Arnhem wenselijk)
Op Arnhem-Ede kan het ook, alleen niet als de ICE rijdt (vertrek .31, want dan moet de IC-Den Helder al om .33 vertrekken). Oplossing zou dan kunnen zijn om de Valleilijn dan 7 minuten eerder te laten vertrekken uit Arnhem en dan in Wolfheze 7 minuten lang te halteren (passage ICE én IC-Den Helder). Reizigers Arnhem->Amersfoort reizen dan met de IC-Den Helder en stappen in Ede over (zelfde reistijd). Een andere oplossing is om de ICE ri. Amsterdam weer op het oude pad terug te leggen, alleen heeft dat dus nadelen voor de trein Winterswijk->Arnhem.
De Valleilijn kan in Ede gewoon op het eilandperron vertrekken (ri. Amersfoort spoor 3, ri. Arnhem spoor 4), behalve bij een ICE ri. Amsterdam, dan moet de Valleilijn ri. Arnhem vanaf spoor 1 vertrekken.

Alleen op Amersfoort - Barneveld Aansluiting past het dus nog niet en moeten daarvoor de IC's Amersfoort - Deventer een kleine verschuiving krijgen:
.10 Amf - .34-.35 Apd - .16-.18 Dv (vanaf Deventer weer het huidige pad ri. Berlijn)
.25 Amf - .49-.50 Apd - .00-.02 Dv - .25-.26 Aml - .37-.38 Hgl - .45 Es

.16 Es - .23 Hgl - .34-.35 Aml - .58-.00 Dv - .10-.11 Apd - .35 Amf
..................................... .10-.14 Dv - .25-.26 Apd - .50 Amf

De IC Zwolle-Roosendaal moet je dan vervolgens ook in Deventer weer de oude tijden geven, dus:
.04 Zp - .16-.18 Dv - .25 Ost - .30 Wh - .41 Zl
.19 Zl - .29 Wh - .35 Ost - .42-.44 Dv - .56 Zp

De spits-IC kun je dan alleen niet meer kort laten keren in Deventer. Een structurele rangeerbeweging zou je wel weg kunnen werken, door de perrons anders in te delen:
spoor 2: IC-Enschede + SPR Enschede
spoor 3: IC-Enkhuizen (spits-IC) + IC-Berlijn + IC Amsterdam C (uit Berlijn dus)
spoor 4: IC Enschede->Amersfoort + IC Zwolle + IC Roosendaal + SPR Apeldoorn
(je kunt natuurlijk de spitsIC ook op spoor 2 laten keren, maar dan is er geen overstap Apeldoorn<->Zwolle)

Dit is overigens allemaal wel zonder extra infra op de Valleilijn (m.u.v. station Barneveld Zuid, maar die wordt momenteel al aangelegd), met dubbelspoor bij Ede Centrum zijn al andere opties mogelijk.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door visgraat »

Later uit Deventer vertrekken met de trein betekent inderdaad dat je de kering in Deventer niet meer haalt en dus extra treinen inzetten. Dazelfde geldt voor passeren in Wolfheze. Het kost net te veel tijd. Dat is wel zeer kostbaar en met name die eerste.

Wat ik trouwens niet begrijp is waarom er allerlei alternatieven worden opgesteld terwijl ik van niemand heb begrepen dat het tijdspatroon dat ik voorstelde niet zou kunnen werken (en dit zonder passeerspoor in Ede Centrum). Er wordt nota bene op een gegeven moment gesuggereerd de Valleilijn een kwartier te verschuiven om de ICE niet in de weg te zitten. Dat zie je dan toch al terug in mijn voorstel of ben ik nou gek? Enige punt is dat de keertijd in Arnhem krap is, maar dat voorkom je niet als NS-treinen blijven rijden Iin het huidige patroon.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door regenmaker »

Geef gewoon IC Utrecht - Arnhem - Nijmegen aan Connexxion, Syntus, Veolia of Arriva, dan kan NS lekker iets anders gaan doen.
Houdt de NS deze trajecten:
Den Helder - Utrecht CS
Schiphol - Utrecht CS
SuperGhost schreef:En Doetinchem-Winterswijk sluiten, want dat pad neem je in. Bovendien is dit weer niet mogelijk, omdat de trein naar Doetinchem/Winterswijk bij een ICE al om .29 moet vertrekken i.p.v. .33
De huidige treinen van breng verschuiven toch ook een paar minuten. Ik heb de tijden precies op die van de Breng Stoptrein naar Doetinchem laten lopen, dus dat lijkt me geen probleem?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door visgraat »

Ik hoop dat je je voorstel gaat indienen bij de betreffende concessiehouders en-verleners, maar ik stop met de discussie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door SuperGhost »

visgraat schreef:Wat ik trouwens niet begrijp is waarom er allerlei alternatieven worden opgesteld terwijl ik van niemand heb begrepen dat het tijdspatroon dat ik voorstelde niet zou kunnen werken (en dit zonder passeerspoor in Ede Centrum).
Welk bericht heb ik gemist dan, want ik kan van jou alleen een voorstel vinden met 2x een stoptrein + 2x een sneltrein, waarbij je wél een passeerspoor bij Ede Centrum wilde en waarbij ik vervolgens nog aangaf dat er in je voorstel niet eens gekruist werd bij Ede Centrum, maar juist tussen Ede Centrum en Ede-Wageningen in en bovendien ook nog eens tussen Barneveld Centrum en het toekomstige Barneveld Zuid in.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door webguy »

Grapjas, daar moet je dus woningen voor slopen...

EDIT: Laat maar, bericht is weg
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door visgraat »

SuperGhost schreef:
visgraat schreef:Wat ik trouwens niet begrijp is waarom er allerlei alternatieven worden opgesteld terwijl ik van niemand heb begrepen dat het tijdspatroon dat ik voorstelde niet zou kunnen werken (en dit zonder passeerspoor in Ede Centrum).
Welk bericht heb ik gemist dan, want ik kan van jou alleen een voorstel vinden met 2x een stoptrein + 2x een sneltrein, waarbij je wél een passeerspoor bij Ede Centrum wilde en waarbij ik vervolgens nog aangaf dat er in je voorstel niet eens gekruist werd bij Ede Centrum, maar juist tussen Ede Centrum en Ede-Wageningen in en bovendien ook nog eens tussen Barneveld Centrum en het toekomstige Barneveld Zuid in.
Ik lees het er niet in:
visgraat schreef:Volgens mij zit je nog de ICE (aankomst Arnhem .04). Verder vind ik dat je alleen stoptreinen moet rijden. Het verschil tussen stoptrein en sneltrein is niet zo groot en onduidelijk. Waarom zou Hoevelaken een sneltreinstation worden bijvoorbeeld? Je kan beter alleen de huidige stoptrein uit Amersfoort doortrekken naar Arnhem. Als je puzzelt, kan je tot zoiets komen er vanuit gaande dat de treinen van Connexxion net iets (1 a 2 minuten) sneller zijn dan de huidige sprinters.

Amersfoort '56 - Hoevelaken '02 - Barneveld Noord '08 - Barneveld C. '12 - Barneveld Zuid '15 - Lunteren '21-'22 - Ede Centrum '29 Ede-Wageningen '33-'35 - Arnhem (a) '49
Amersfoort '11 - Hoevelaken '17 - Barneveld Noord '23 - Barneveld C. '27-'29 - Barneveld Zuid (a) '32

Arnhem '54 - Ede-Wageningen '08-'09 - Ede Centrum '13 - Lunteren '20-'21 - Barneveld Zuid '26 - Barneveld C. '29-'30 - Barneveld Noord '34 - Hoevelaken '40 - Amersfoort (a) '47
Barneveld Zuid '39 - Barneveld C. '42-'45 - Barneveld Noord '49 - Hoevelaken '55 - Amersfoort (a) '02

De keertijd in Arnhem wordt dan krap. Je kan ook een kwartier later uit Arnhem, maar dan moet je waarschijnlijk passeren in Ede Centrum en Barneveld Zuid. Als je enige versnellingen toepast is het wellicht mogelijk.
Alleen in de laatste alinea schrijf ik over een alternatief waarin een passering in Ede Centrum wel nodig is. Die is misschien niet helemaal duidelijk, Maar het gaat er om als je langer wilt keren in Arnhem dat je het passeerspoor in Ede Centrum wel nodig hebt. Maar dat is voorlopig niet het geval, dus laat dat maar achterwege. Het gaat om het weergegeven tijdpatroon.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door SuperGhost »

Dan heb ik me wellicht vergist in de berichten.

Ik zal er commentaar op geven:
Ik denk dat een korte kering in Arnhem niet mogelijk is. Je hebt nu namelijk de tijden Arnhem-Ede v.v. met 1-2 minuten verkort om die kering mogelijk te maken. Dit is dus erg vertragingsgevoelig. Tel daarbij op dat je vanaf Ede direct achter de IC zit en die nog wel eens vertraging wil hebben en het dan al helemaal onmogelijk wordt.

Verder zal je de tijden op Arnhem->Ede bij een ICE wel iets moet vervroegen, om niet de ICE in de weg te rijden (die komt geloof ik om .39 door Ede).

Verder is er in deze opzet nog geen overstap Utrecht<->Wolfheze/Oosterbeek, omdat 3 minuten vanaf spoor 1 naar sporen 3 en 4 te kort is. Het lijkt mij dan ook beter om de reistijd Ede Centrum <-> Ede-Wageningen met 1 minuut te verlengen, zodat de Valleilijn op het eilandperron terecht kan en die 3 minuten wel haalbaar zijn. Bovendien heb je dan ook het voordeel dat alle overstappen cross-platform zijn en dat is denk ik voordeliger dan dat ene minuutje.

De aangepaste tijden zouden dan zijn (incl. IC's en ICE op Arnhem-Ede v.v.):
.16 Ah......................... .26 Ed
.21 Ah, .26 Otb, .29 Wf, .36-38 Ed, .43 Edc, .51-.52 Ltn, .57 Bnz, .00-.01 Bnc, .05 Bnn, .11 Hvl, .18 Amf
.31 Ah........................ (.39 doorkomst Ed)............. .09 Bnz, .12-.14 Bnc, .19 Bnn, .25 Hvl, .32 Amf
.33 Ah......................... .13 Ed
.46 Ah......................... .26 Ed
.52 Ah, .57 Otb, .00 Wf, .07-08 Ed, .13 Edc, .21-.22 Ltn, .27 Bnz, .30-.31 Bnc, .35 Bnn, .41 Hvl, .48 Amf
.01 Ah......................... .11 Ed (IC3000)................ .39 Bnz, .42-.44 Bnc, .49 Bnn, .55 Hvl, .02 Amf

....................................................................................... .32 Ed .................... .44 Ah
.56 Amf, .02 Hvl, .09 Bnn, .12-.13 Bnc, .16 Bnz, .21-.22 Ltn, .29 Edc, .34-.35 Ed, .42 Wf, .46 Otb, .51 Ah
.13 Amf, .21 Hvl, .26 Bnn, .29-.31 Bnc, .34 Bnz ............................... .47 Ed .................... .59 Ah
....................................................................................... .02 Ed .................... .14 Ah
.26 Amf, .32 Hvl, .39 Bnn, .42-.43 Bnc, .46 Bnz, .51-.52 Ltn, .59 Edc, .04-.05 Ed, .12 Wf, .16 Otb, .21 Ah
.43 Amf, .51 Hvl, .56 Bnn, .59-.01 Bnc, .04 Bnz .............................. .17 Ed ..................... .29 Ah

Alleen de ritten Arnhem->Amersfoort die direct voor een ICE rijden komen dan nog aan op spoor 1. Aangezien deze dan wel een overstaptijd van 7 minuten op de IC-Den Helder hebben in plaats van de reguliere 3, is dat ook prima mogelijk.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door waldo79 »

webguy schreef:Grapjas, daar moet je dus woningen voor slopen...
:lol: Volgens mij ben je een roepende in de woestijn in deze non-discussie (A)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door webguy »

Ik reageerde op een bericht dat kennelijk niet het laatse was. Zal wel...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door Klaasje »

SuperGhost, het is verschrikkelijk onoverzichtelijk wat daar nu staat. Je kan beter een linkje naar een excel-bestand of afbeelding van een BUP op een dropbox plaatsen dan dit hier zo neer te zetten. Enerzijds wordt de hele discussie op deze manier onleesbaar omdat er een brei aan cijfers tussen staat, anderzijds is wat je plaatst zelfs voor mensen in het vakgebied (zoals ik) een enorm puzzeltje. Hier wordt niemand beter van.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door regenmaker »

De NS gaat in 2015 doordeweeks tot 20:00 een halfuursdienst rijden tussen Arnhem en Ede-Wageningen in plaats van alleen de spits.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door Wubbo »

Klaasje schreef:SuperGhost, het is verschrikkelijk onoverzichtelijk wat daar nu staat. Je kan beter een linkje naar een excel-bestand of afbeelding van een BUP op een dropbox plaatsen dan dit hier zo neer te zetten. Enerzijds wordt de hele discussie op deze manier onleesbaar omdat er een brei aan cijfers tussen staat, anderzijds is wat je plaatst zelfs voor mensen in het vakgebied (zoals ik) een enorm puzzeltje. Hier wordt niemand beter van.
Hier sluit ik me graag bij aan. Als ik je voorstel nu goed lees gaat het mis op het moment dat de ICE richting Utrecht rijdt, omdat je er dan niet tussendoor komt met de stoptrein naar Arnhem (je kan met dat ding niet naar spoor 4 omdat je dan te kort achter de IC naar Arnhem zit, en op spoor 3 zit je de ICE in de weg).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door SuperGhost »

Klopt, en als (nood)oplossing kun je dan dus de stoptrein 1 minuut eerder uit Arnhem laten vertrekken en in Ede op spoor 1 laten wachten. Door het eerdere vertrek uit Arnhem (en eerdere aankomst in Ede) en tegelijkertijd het latere vertrek van de IC-Den Helder wordt de overstap op de IC naar Utrecht in Ede ook ruimer, waardoor aankomen op spoor 1 dan ook niet zo erg is en de overstap uitstekend haalbaar blijft.

Als ik de tijden langs het perron in Ede even opsom wordt het wellicht iets duidelijker:

richting Utrecht/Amersfoort:
.07-.08 Stoptrein Amersfoort (spoor 3)
.11 Intercity Den Helder (spoor 3)
.26 Intercity Schiphol (spoor 3)

andere half uur exact hetzelfde, maar bij een ICE ri. Amsterdam:
.36-.38 Stoptrein Amersfoort (spoor 1)
.39 doorkomst ICE over spoor 3
.43 Intercity Den Helder (spoor 3)
.56 Intercity Schiphol (spoor 3)

richting Arnhem:
.02 Intercity Nijmegen (spoor 4)
.04-.05 Stoptrein Arnhem (spoor 4)
.17 Intercity Nijmegen (spoor 4)
het andere half uur exact hetzelfde (geen belemmeringen door ICE, want die komt rond .23 door Ede)

Spoor 1 is beschikbaar voor bijsturing.
Zo zou je ook bijv. de stoptrein naar Amersfoort alleen kunnen laten aankomen op spoor 3 als de stoptrein uit Amersfoort al binnen is (geweest), anders gaat die eerste naar spoor 1 om te voorkomen dat de achterliggende IC naar Den Helder opgehouden wordt als de stoptrein uit Amersfoort vertraagd zou zijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door Wubbo »

Vertrekken om .02 en dan om .04 aankomen met de volgende trein (spoor 4) krijg je technisch niet voor elkaar (de planningsnorm volgens ProRail is voor zoiets 4 minuten). Ook de opvolging op spoor 3 voldoet niet aan deze norm (.08 vertrek, .11 aankomst/korte stop).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door Klaasje »

Opvolging V-A in dezelfde richting is 3 minuten conform de norm als je een beetje vlot weg kunt rijden en binnen kan komen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door Klaasje »

Ik zou bij treinen waarbij de kans groot is dat ze moeten wachten er al bij voorbaat voor kiezen om ze via een ander spoor af te wikkelen. Tenzij de in- en uitrijsnelheid dan hard keldert want dan schiet je er niet zoveel mee op.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik weet niet of het hier moet, dus mocht het niet zo zijn: Sorry Beheerders.

Ik lees het volgende op de site van Connexxion:
02 oktober 2014
Vanaf maandag 6 oktober komen er in de ochtendspits meer zitplaatsen in de Valleilijn-treinen.

Voortaan worden op maandag t/m vrijdag de ritten in de ochtendspits gereden met twee aan elkaar gekoppelde treinen* zodat er meer zitruimte is.

Dat geldt voor de ritten:

Amersfoort vertrek 5.11 uur 6.41 uur
Ede-Wageningen aankomst 5.48 uur 7.18 uur

Ede-Wageningen vertrek 5.55 uur 7.25 uur
Amersfoort aankomst 6.33 uur 8.03 uur

Op deze wijze verwachten we voldoende capaciteit te kunnen bieden om het aanbod van reizigers goed te verwerken.
Wat wordt hier extra ingezet? Connexxion zit ja krap in materieel.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door julsteren »

2 Protossen aan elkaar gekoppeld. Geen reserve's dus voor als er iets stuk gaat, risicovol.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door CamilleKreemers »

oke, ik dacht dat de perrons te kort waren daarvoor.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door Daniel »

Nee hoor, in de NS-tijd hebben daar al langere spitstreinen gereden (met 2x V, da's vergelijkbaar qua lengte met 2x Protos). Maar zoals gezegd: in de ochtendspits is er dus geenenkele reserve meer en hopelijk verdwaalt niet net de GTW in die omloop :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door Ronald »

Een VIRM heeft daar ook structureel gereden, als ochtendtrein Arnhem-Amsterdam via Amersfoort :-)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door SuperGhost »

CamilleKreemers schreef:oke, ik dacht dat de perrons te kort waren daarvoor.
Dat was spoor 1 te Barneveld Centrum ook. Echter: ProRail heeft aanpassingen gedaan op Barneveld Centrum, waardoor de nuttige perronlengte is toegenomen. Ik heb nog een excelbestand met de cijfers van 19-5-2014 en heb ze vergeleken met het nieuwste bestand van 26-9-2014. In dat laatste document staat deze wijziging niet onder het tabblad 'wijzingen', dus dat is waarschijnlijk al gewijzigd in een document dat tussen deze twee data liggen.

Nuttige perronlengte spoor 1 Barneveld Centrum:
document 19-05-2014:
ri. Amersfoort: 98 meter
ri. Ede-Wageningen: 108 meter

document 26-09-2014:
ri. Amersfoort: 114 meter
ri. Ede-Wageningen: 104 meter

Hiermee is het spoor ri. Ede-Wageningen nog wel te kort voor 2x Protos (109 meter), maar die laatste 5 meter zal dan denk ik opgelost worden door de trein ri. Ede bij binnenkomst meteen een groen sein ri. Ede te geven, zodat hij kan doorrijden naar het eind van het perron (het sein staat nog voor het eind van het perron!)

Spoor 1a te Ede-Wageningen (105 meter ri. Ede) is ook nog iets te kort, maar ri. Amersfoort is die 120 meter. Dat verschil komt door het dwergsein. Waarschijnlijk wordt er gewoon doorgereden tot het dwergsein, dat levert verder geen problemen op voor de sprinter uit Ede.

De rest van de perrons waar deze trein langs komt zijn allen minimaal 120 meter.
Daniel schreef:Nee hoor, in de NS-tijd hebben daar al langere spitstreinen gereden (met 2x V, da's vergelijkbaar qua lengte met 2x Protos). Maar zoals gezegd: in de ochtendspits is er dus geenenkele reserve meer en hopelijk verdwaalt niet net de GTW in die omloop :P
Waarom vroeger 2x Plan V (104 meter) wel paste?
Zou het niet zeker weten, want ri. Amersfoort paste dat niet op Barneveld Centrum (dat was de enige belemmering). Maar ik denk met hetzelfde trucje als dat ik noemde voor de Valleilijn ri. Ede: gewoon het sein op groen zetten, zodat er voorbij de beveiliging gereden kan worden en de hele fysieke perronlengte gebruikt kon worden. Onder NS werd er namelijk niet gekruist bij Barneveld (dus kon er niet nog een trein uit Amersfoort binnenkomen wanneer de trein uit Ede binnen kwam), dus was dit trucje mogelijk.
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door Carlos0_0 »

Wat mij sinds vrijdag opvalt dat er in deze treinen inspectie is, ik zag ze vrijdag in de trein en vanochtend weer(Station amersfoort).
Vrijdag was die echter alleen en vandaag waren ze met 5/6 personen, ze bekeken de buitenkant en binnenkant dingen op een papiertje kladderen.

Toen de trein weg ging bleven ze staan waarschijnlijk wachtend op de volgende.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten