Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
Wat is het weer gezellig hier...
@Wilburg22: Ik hoop dat je beseft dat het wel een beetje wishfull-thinking is en dat een tramnet in Dordrecht echt niet eerder van de grond gaat komen dan een tramnet in Utrecht of Eindhoven. Maar goed, ik wil best wat feedback geven. Ik ben niet bekend met Dordrecht maar als ik zo naar de kaart kijk is het eerste dat me opvalt dat Oudelandshoek en Crabbehof niet/nauwelijks ontsloten worden
@Wilburg22: Ik hoop dat je beseft dat het wel een beetje wishfull-thinking is en dat een tramnet in Dordrecht echt niet eerder van de grond gaat komen dan een tramnet in Utrecht of Eindhoven. Maar goed, ik wil best wat feedback geven. Ik ben niet bekend met Dordrecht maar als ik zo naar de kaart kijk is het eerste dat me opvalt dat Oudelandshoek en Crabbehof niet/nauwelijks ontsloten worden
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
De afstanden tussen het westen van Sterrenburg en de tramlijn zijn ook behoorlijk trouwens en Dubbeldam genereert echt niet voldoende reizigers voor een tram (daar zijn de bussen alleen druk als ze gratis zijn )
Verder zie ik wel erg veel rare knikjes in het net waar de bussen nu nog gestrekte en snelle verbindingen bieden in combinatie met drie hoofdassen door Wielwijk/Crabbehof/Krispijn. Dat stuk wordt met het tramnet van Wilburg22 veel minder goed bediend (lees: nagenoeg niet) terwijl het juist het gebied is met veruit de beste bezetting van het OV van de hele stad.
Net zoiets geldt voor de lijn uit Stadpolders die nu juist veel reizigers trekt door de snelle route via de Provincialeweg.
Maargoed... er is een reden dat er in Dordrecht al sinds 1919 geen trams meer rijden. Want ja, een tramlijn is er wel geweest ooit
Verder zie ik wel erg veel rare knikjes in het net waar de bussen nu nog gestrekte en snelle verbindingen bieden in combinatie met drie hoofdassen door Wielwijk/Crabbehof/Krispijn. Dat stuk wordt met het tramnet van Wilburg22 veel minder goed bediend (lees: nagenoeg niet) terwijl het juist het gebied is met veruit de beste bezetting van het OV van de hele stad.
Net zoiets geldt voor de lijn uit Stadpolders die nu juist veel reizigers trekt door de snelle route via de Provincialeweg.
Maargoed... er is een reden dat er in Dordrecht al sinds 1919 geen trams meer rijden. Want ja, een tramlijn is er wel geweest ooit
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
crabbehof heeft te kleine bochten voor een tram, dus dit zal een bus moeten blijven.
Ik zei al, ik hield geen rekening met bussen, allee met de bochten die een tram aankan.
Over die knikken, lijn 30 is een centrumtram en rijd op een weg waarover die kan rijden.
Lijn 31 is bedoeld als vervanging lijn 4. n zal extra vlakbij het vriesseplein stoppen vanwege slechte ontsluiting daar.
Lijn 32 gaat zo voor betere onsluiting wantij en de scholen langs de route en station stadspolders (vervanging voor lijn 5 niet lijn 3)
Lijn 33 is bedoeld om samen met lijn 2 te rijden (beiden ieder half uur)
Lijn 34 is voor verbinding leerpark en rijd IN DE SPITS door naar sterrenburg voor aansluiting met lijn 7 en 8.
Lijn 35 maakt een rare knik om krispijn met ziekenhuis te verbinden en om de langgewilde verbinding naar essenhof te maken. Deze kan lijn 5 vervangen.
Lijn 36 vervangt zuidelijk lijn 4, rond hugo de grootplein word goed verbonden met Bus 3 die crabbehof ontsluit vanwege de bochten. voor de rest ontsluit deze roete midden krispijn VEEL beter dan rijden via de noordrand (de grootplein) in wielwijk nauwelijks route verandering, alleen klein stukje vanwege bochten.
Bussen die moeten blijven NAAST de trams:
2,3,7 en 8
(naar centrum zorgen 2,3,7 en de streekbussen voor een 5 minuten verbinding met een mogelijke op zaterdag 10 minuten verbinding van tram 30)
Dit netwerk geeft zo een goede wijkonsluiting overal en is niet onrealistisch groot ofzo (kost natuurlijk wel veel dar niet van)
Ik zei al, ik hield geen rekening met bussen, allee met de bochten die een tram aankan.
Over die knikken, lijn 30 is een centrumtram en rijd op een weg waarover die kan rijden.
Lijn 31 is bedoeld als vervanging lijn 4. n zal extra vlakbij het vriesseplein stoppen vanwege slechte ontsluiting daar.
Lijn 32 gaat zo voor betere onsluiting wantij en de scholen langs de route en station stadspolders (vervanging voor lijn 5 niet lijn 3)
Lijn 33 is bedoeld om samen met lijn 2 te rijden (beiden ieder half uur)
Lijn 34 is voor verbinding leerpark en rijd IN DE SPITS door naar sterrenburg voor aansluiting met lijn 7 en 8.
Lijn 35 maakt een rare knik om krispijn met ziekenhuis te verbinden en om de langgewilde verbinding naar essenhof te maken. Deze kan lijn 5 vervangen.
Lijn 36 vervangt zuidelijk lijn 4, rond hugo de grootplein word goed verbonden met Bus 3 die crabbehof ontsluit vanwege de bochten. voor de rest ontsluit deze roete midden krispijn VEEL beter dan rijden via de noordrand (de grootplein) in wielwijk nauwelijks route verandering, alleen klein stukje vanwege bochten.
Bussen die moeten blijven NAAST de trams:
2,3,7 en 8
(naar centrum zorgen 2,3,7 en de streekbussen voor een 5 minuten verbinding met een mogelijke op zaterdag 10 minuten verbinding van tram 30)
Dit netwerk geeft zo een goede wijkonsluiting overal en is niet onrealistisch groot ofzo (kost natuurlijk wel veel dar niet van)
Ik blub in het Drecht.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
Als je lijn 3 laat blijven bestaan dan heeft het geen zin om die tram via de Noordendijk te laten rijden. Dan kan je beter via de Provincialeweg naar Stadspolders want dat is gewoon sneller.
Als Crabbehof trouwens volgens jou al te krap is dan kan je de route van lijn 30 en 31 al helemaal vergeten. Daar kom je met een tram nooit sommige bochten om. 33 en 2 samen is trouwens nog twee keer zoveel overkill als alleen lijn 33 al is.
En het Leerpark voorzie je ook van een forse overbediening als je daar een tram gaat laten rijden maar ook de bussen laat bestaan. Voor het aantal reizigers dat profijt heeft van Krispijn - Ziekenhuis kan je beter een bus laten rijden trouwens, je geeft nu juist de drukke verbinding naar Sterrenburg een extra omweg.
Als Crabbehof trouwens volgens jou al te krap is dan kan je de route van lijn 30 en 31 al helemaal vergeten. Daar kom je met een tram nooit sommige bochten om. 33 en 2 samen is trouwens nog twee keer zoveel overkill als alleen lijn 33 al is.
En het Leerpark voorzie je ook van een forse overbediening als je daar een tram gaat laten rijden maar ook de bussen laat bestaan. Voor het aantal reizigers dat profijt heeft van Krispijn - Ziekenhuis kan je beter een bus laten rijden trouwens, je geeft nu juist de drukke verbinding naar Sterrenburg een extra omweg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
30 is centrum lijn, bedoeld voor rijden met klein trammtje.
voor 31 zie ik nergens een probleem (op kunstmin zit een brede stoep in de binnenbocht sinds de straatverbouwing daar), bij rivierenplein idendito
Lijn 5 over provinciale weg heeft daar nauwelijks in of uitstappende passagiers, beter om meer scholen te verbinden denk ik.
Krispijn-ziekenhuis is met tram beter denk ik. Aangezien de campanula aan de noordkant toch verbonden blijft, en er nu ook al geen overstap op zuid is.lijn 3 verbind de crabbehof kant goed genoeg.
voor 31 zie ik nergens een probleem (op kunstmin zit een brede stoep in de binnenbocht sinds de straatverbouwing daar), bij rivierenplein idendito
Lijn 5 over provinciale weg heeft daar nauwelijks in of uitstappende passagiers, beter om meer scholen te verbinden denk ik.
Krispijn-ziekenhuis is met tram beter denk ik. Aangezien de campanula aan de noordkant toch verbonden blijft, en er nu ook al geen overstap op zuid is.lijn 3 verbind de crabbehof kant goed genoeg.
Ik blub in het Drecht.
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
Kleine trammetjes kosten alleen nog steeds klauwen met geld, en bovendien zijn op sommige plekken in het Dordtse centrum de bogen écht te krap voor een tram, van wat voor formaat dan ook. Dat minibusje dat er rijdt rijdt daar wel goed.
Verder zou ik, als ik ooit een tram in Dordt zou overwegen, een verbinding maken naar Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht, een tram is namelijk een ideaal slap excuus voor een nieuwe brug over een rivier.
Verder zou ik, als ik ooit een tram in Dordt zou overwegen, een verbinding maken naar Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht, een tram is namelijk een ideaal slap excuus voor een nieuwe brug over een rivier.
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
Trams zijn eigenlijk nooit een goed idee, ze bieden ongeveer gelijke vervoerskwaliteit maar dan wel tegen veel meer kosten dan een busnetwerk. Als je al iets doet, pak het dan meteen goed aan en leg (pre)metrolijnen aan, en zorg voor automatische exploitatie en camerabeveiliging, waarmee kostenefficiënt wordt voldaan aan de (draconische) tunnelwetgeving in Nederland.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
Wel enkelvoud dan, het gaat eigenlijk alleen om de Landbouwschool die enigszins reizigers genereert. En die doet dat ook nog eens in de tegenspitsrichting van lijn 3, da's daarmee toch behoorlijk ideaal.wilburg22 schreef:Lijn 5 over provinciale weg heeft daar nauwelijks in of uitstappende passagiers, beter om meer scholen te verbinden denk ik
De route via de Provincialeweg heeft juist meerwaarde doordat hij heel snel is. De reizigers willen namelijk niet van Stadspolders naar de Noordendijk toe, maar naar het station en centrum.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
En een veel grotere reizigersgeneratie op het davinci bij de baden powelllaan, en op de reigerstraat insula halmaheiraplein (lokalenlocatie reigerstraat zit daar vlakbij de bushalte), sporters op de nieuwe noordpolderweg op zaterdag, treinoverstappers vanaf station stadspolders, scholieren van het johan de witt op de oranjelaan....Daniel schreef:Wel enkelvoud dan, het gaat eigenlijk alleen om de Landbouwschool die enigszins reizigers genereert. En die doet dat ook nog eens in de tegenspitsrichting van lijn 3, da's daarmee toch behoorlijk ideaal.wilburg22 schreef:Lijn 5 over provinciale weg heeft daar nauwelijks in of uitstappende passagiers, beter om meer scholen te verbinden denk ik
De route via de Provincialeweg heeft juist meerwaarde doordat hij heel snel is. De reizigers willen namelijk niet van Stadspolders naar de Noordendijk toe, maar naar het station en centrum.
Denk dat dat toch voldoemde moet zijn tegenover een tuincentrum en een mini stukje industrie op de provinciale weg....
Ik blub in het Drecht.
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
Dus jij zou Amsterdam liever zonder trams zien?Vinny schreef:Trams zijn eigenlijk nooit een goed idee, ze bieden ongeveer gelijke vervoerskwaliteit maar dan wel tegen veel meer kosten dan een busnetwerk. Als je al iets doet, pak het dan meteen goed aan en leg (pre)metrolijnen aan, en zorg voor automatische exploitatie en camerabeveiliging, waarmee kostenefficiënt wordt voldaan aan de (draconische) tunnelwetgeving in Nederland.
Een tram kan meer reizigers per keer vervoeren en s ook wel degelijk veel comfortabeler dan een bus, en is daarnaast ook milieuvriendelijker. En ja, daar hangt een prijskaartje aan. Een metro is vaak veel te duur omdat je eigenlijk geen gelijkvloerse kruisingen mag hebben (gebeurt soms wel maar is niet heel erg handig).
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
JaDus jij zou Amsterdam liever zonder trams zien?
In de jaren '60 wilden ze ooit alle trams door metro's vervangen, maar dat is dus niet doorgegaan. De meeste tramverbindingen anno nu zijn in Amsterdam nauwelijks op te plussen tot (pre)metro,regio/sneltram of S-bahn alsmede niet vervangbaar door een busverbinding. De tram, daar zitten we aan vast...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
^ Anno jaren 60 kon dat ook niet zonder het halve historische centrum te slopen. Het is maar goed dat dat allemaal niet is gebeurd. De tram past prima in het historische stadshart van Amsterdam, en heeft ook eerdergenoemde voordelen. En de allerdrukste assen zijn of worden al vermetro'd.
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
Een metro in Aadorp. Dat zouden dan lege stellen zijn over lijn 0 van niks naar nergens. In Almelo zou ook niet reëel zijn omdat buiten de spits de enige busreizigers de zonen/dochters van de chauffeur zijn (geloof me, ervaring mee )
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
Hmm ja, het enige wat nog wel zou kunnen in onze regio is een interlokale sneltram Wierden-Gronau via Almelo, Borne, Hengelo, Enschede en Glanerbrug, sprinters opdoeken, tram tussen Almelo en Hengelo over de spoorlijn laten rijden, treindienst Almelo-Hardenberg ook integreren in het tramnetwerk.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
En dan de verdieping in Almelo overdekken en er een halte bouwen zodat we er ook nog een soort van premetro bij hebbenjulsteren schreef:Hmm ja, het enige wat nog wel zou kunnen in onze regio is een interlokale sneltram Wierden-Gronau via Almelo, Borne, Hengelo, Enschede en Glanerbrug, sprinters opdoeken, tram tussen Almelo en Hengelo over de spoorlijn laten rijden, treindienst Almelo-Hardenberg ook integreren in het tramnetwerk.
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
Almelo was toch dat gat dat een monorail moest krijgen?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
Een metro in Kampen...
Ze lopen hier al 20 jaar elkaar te bevechten over een ondergrondse parkeergarage.
Ze lopen hier al 20 jaar elkaar te bevechten over een ondergrondse parkeergarage.
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
Als ze snel een alternatief willen kunnen ze nog even naar Diemen bellen, wij hebben nog een leegstaande bovengrondse parkeergarage in de aanbieding die wordt gesloopt als niemand heb wil hebben
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
Alle plannen rondom Zwolle staan nu hier
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
Uit totale verveling dit maar in elkaar geflanst. Note: Hellevoetsluis heeft maar 39000 inwoners, we hebben 4 buslijnen op dit moment door onze stad. 80% van de bevolking kiest liever voor de auto dan het OV. Dit is dus een totaal nutteloos concept doch het grappig was om te maken.
Edit: Ik kan niet tekenen. Dat weet ik.
Edit: Ik kan niet tekenen. Dat weet ik.
Constantia et labore.
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
En dan is het nogsteeds geen goed netwerk want er zijn (nagenoeg) geen cross stad verbiningen, Als je dat wat jij doet is er dus een centraal hub punt nodig, maar dat is er ook niet echt.
Dus nee dat netwerk ,zie ik afgezien van het bewonersaantal alsnog ook niet gebeuren in een grotere stad.
Dus nee dat netwerk ,zie ik afgezien van het bewonersaantal alsnog ook niet gebeuren in een grotere stad.
Ik blub in het Drecht.
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
Weliswaar niet meer mijn woonplaats, maar ik ben er geboren en getogen. Dus presenteer ik u de VAL van Eindhoven (VAL als in Véhicule Automatique Léger):
Het zal wel nooit gebeuren, want Eindhoven mist vooralsnog de dichtheid in bebouwing die de aanleg van een metro interessant maakt. Maar mocht het er ooit van komen dan zou een VAL-achtige oplossing het meest voor de hand liggen.
Het zal wel nooit gebeuren, want Eindhoven mist vooralsnog de dichtheid in bebouwing die de aanleg van een metro interessant maakt. Maar mocht het er ooit van komen dan zou een VAL-achtige oplossing het meest voor de hand liggen.
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
Het oosten van de stad komt er bekaaid vanaf.
Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats
Bij de Kennedylaan doel ik op.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten