Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Yanaike »

Wat is het weer gezellig hier...

@Wilburg22: Ik hoop dat je beseft dat het wel een beetje wishfull-thinking is en dat een tramnet in Dordrecht echt niet eerder van de grond gaat komen dan een tramnet in Utrecht of Eindhoven. Maar goed, ik wil best wat feedback geven. Ik ben niet bekend met Dordrecht maar als ik zo naar de kaart kijk is het eerste dat me opvalt dat Oudelandshoek en Crabbehof niet/nauwelijks ontsloten worden
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Daniel »

De afstanden tussen het westen van Sterrenburg en de tramlijn zijn ook behoorlijk trouwens en Dubbeldam genereert echt niet voldoende reizigers voor een tram (daar zijn de bussen alleen druk als ze gratis zijn :P )
Verder zie ik wel erg veel rare knikjes in het net waar de bussen nu nog gestrekte en snelle verbindingen bieden in combinatie met drie hoofdassen door Wielwijk/Crabbehof/Krispijn. Dat stuk wordt met het tramnet van Wilburg22 veel minder goed bediend (lees: nagenoeg niet) terwijl het juist het gebied is met veruit de beste bezetting van het OV van de hele stad.
Net zoiets geldt voor de lijn uit Stadpolders die nu juist veel reizigers trekt door de snelle route via de Provincialeweg.

Maargoed... er is een reden dat er in Dordrecht al sinds 1919 geen trams meer rijden. Want ja, een tramlijn is er wel geweest ooit :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door DrechtBlub »

crabbehof heeft te kleine bochten voor een tram, dus dit zal een bus moeten blijven.

Ik zei al, ik hield geen rekening met bussen, allee met de bochten die een tram aankan.

Over die knikken, lijn 30 is een centrumtram en rijd op een weg waarover die kan rijden.
Lijn 31 is bedoeld als vervanging lijn 4. n zal extra vlakbij het vriesseplein stoppen vanwege slechte ontsluiting daar.
Lijn 32 gaat zo voor betere onsluiting wantij en de scholen langs de route en station stadspolders (vervanging voor lijn 5 niet lijn 3)
Lijn 33 is bedoeld om samen met lijn 2 te rijden (beiden ieder half uur)
Lijn 34 is voor verbinding leerpark en rijd IN DE SPITS door naar sterrenburg voor aansluiting met lijn 7 en 8.
Lijn 35 maakt een rare knik om krispijn met ziekenhuis te verbinden en om de langgewilde verbinding naar essenhof te maken. Deze kan lijn 5 vervangen.
Lijn 36 vervangt zuidelijk lijn 4, rond hugo de grootplein word goed verbonden met Bus 3 die crabbehof ontsluit vanwege de bochten. voor de rest ontsluit deze roete midden krispijn VEEL beter dan rijden via de noordrand (de grootplein) in wielwijk nauwelijks route verandering, alleen klein stukje vanwege bochten.

Bussen die moeten blijven NAAST de trams:
2,3,7 en 8

(naar centrum zorgen 2,3,7 en de streekbussen voor een 5 minuten verbinding met een mogelijke op zaterdag 10 minuten verbinding van tram 30)
Dit netwerk geeft zo een goede wijkonsluiting overal en is niet onrealistisch groot ofzo (kost natuurlijk wel veel dar niet van)
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Daniel »

Als je lijn 3 laat blijven bestaan dan heeft het geen zin om die tram via de Noordendijk te laten rijden. Dan kan je beter via de Provincialeweg naar Stadspolders want dat is gewoon sneller.
Als Crabbehof trouwens volgens jou al te krap is dan kan je de route van lijn 30 en 31 al helemaal vergeten. Daar kom je met een tram nooit sommige bochten om. 33 en 2 samen is trouwens nog twee keer zoveel overkill als alleen lijn 33 al is.

En het Leerpark voorzie je ook van een forse overbediening als je daar een tram gaat laten rijden maar ook de bussen laat bestaan. Voor het aantal reizigers dat profijt heeft van Krispijn - Ziekenhuis kan je beter een bus laten rijden trouwens, je geeft nu juist de drukke verbinding naar Sterrenburg een extra omweg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door DrechtBlub »

30 is centrum lijn, bedoeld voor rijden met klein trammtje.
voor 31 zie ik nergens een probleem (op kunstmin zit een brede stoep in de binnenbocht sinds de straatverbouwing daar), bij rivierenplein idendito

Lijn 5 over provinciale weg heeft daar nauwelijks in of uitstappende passagiers, beter om meer scholen te verbinden denk ik.

Krispijn-ziekenhuis is met tram beter denk ik. Aangezien de campanula aan de noordkant toch verbonden blijft, en er nu ook al geen overstap op zuid is.lijn 3 verbind de crabbehof kant goed genoeg.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Z2N »

Kleine trammetjes kosten alleen nog steeds klauwen met geld, en bovendien zijn op sommige plekken in het Dordtse centrum de bogen écht te krap voor een tram, van wat voor formaat dan ook. Dat minibusje dat er rijdt rijdt daar wel goed.

Verder zou ik, als ik ooit een tram in Dordt zou overwegen, een verbinding maken naar Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht, een tram is namelijk een ideaal slap excuus voor een nieuwe brug over een rivier.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Vinny »

Trams zijn eigenlijk nooit een goed idee, ze bieden ongeveer gelijke vervoerskwaliteit maar dan wel tegen veel meer kosten dan een busnetwerk. Als je al iets doet, pak het dan meteen goed aan en leg (pre)metrolijnen aan, en zorg voor automatische exploitatie en camerabeveiliging, waarmee kostenefficiënt wordt voldaan aan de (draconische) tunnelwetgeving in Nederland.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Daniel »

wilburg22 schreef:Lijn 5 over provinciale weg heeft daar nauwelijks in of uitstappende passagiers, beter om meer scholen te verbinden denk ik
Wel enkelvoud dan, het gaat eigenlijk alleen om de Landbouwschool die enigszins reizigers genereert. En die doet dat ook nog eens in de tegenspitsrichting van lijn 3, da's daarmee toch behoorlijk ideaal.
De route via de Provincialeweg heeft juist meerwaarde doordat hij heel snel is. De reizigers willen namelijk niet van Stadspolders naar de Noordendijk toe, maar naar het station en centrum.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door DrechtBlub »

Daniel schreef:
wilburg22 schreef:Lijn 5 over provinciale weg heeft daar nauwelijks in of uitstappende passagiers, beter om meer scholen te verbinden denk ik
Wel enkelvoud dan, het gaat eigenlijk alleen om de Landbouwschool die enigszins reizigers genereert. En die doet dat ook nog eens in de tegenspitsrichting van lijn 3, da's daarmee toch behoorlijk ideaal.
De route via de Provincialeweg heeft juist meerwaarde doordat hij heel snel is. De reizigers willen namelijk niet van Stadspolders naar de Noordendijk toe, maar naar het station en centrum.
En een veel grotere reizigersgeneratie op het davinci bij de baden powelllaan, en op de reigerstraat insula halmaheiraplein (lokalenlocatie reigerstraat zit daar vlakbij de bushalte), sporters op de nieuwe noordpolderweg op zaterdag, treinoverstappers vanaf station stadspolders, scholieren van het johan de witt op de oranjelaan....
Denk dat dat toch voldoemde moet zijn tegenover een tuincentrum en een mini stukje industrie op de provinciale weg....
Ik blub in het Drecht.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Bakpapier »

Vinny schreef:Trams zijn eigenlijk nooit een goed idee, ze bieden ongeveer gelijke vervoerskwaliteit maar dan wel tegen veel meer kosten dan een busnetwerk. Als je al iets doet, pak het dan meteen goed aan en leg (pre)metrolijnen aan, en zorg voor automatische exploitatie en camerabeveiliging, waarmee kostenefficiënt wordt voldaan aan de (draconische) tunnelwetgeving in Nederland.
Dus jij zou Amsterdam liever zonder trams zien?

Een tram kan meer reizigers per keer vervoeren en s ook wel degelijk veel comfortabeler dan een bus, en is daarnaast ook milieuvriendelijker. En ja, daar hangt een prijskaartje aan. Een metro is vaak veel te duur omdat je eigenlijk geen gelijkvloerse kruisingen mag hebben (gebeurt soms wel maar is niet heel erg handig).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Vinny »

Dus jij zou Amsterdam liever zonder trams zien?
Ja :twisted:
In de jaren '60 wilden ze ooit alle trams door metro's vervangen, maar dat is dus niet doorgegaan. De meeste tramverbindingen anno nu zijn in Amsterdam nauwelijks op te plussen tot (pre)metro,regio/sneltram of S-bahn alsmede niet vervangbaar door een busverbinding. De tram, daar zitten we aan vast...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Bakpapier »

^ Anno jaren 60 kon dat ook niet zonder het halve historische centrum te slopen. Het is maar goed dat dat allemaal niet is gebeurd. De tram past prima in het historische stadshart van Amsterdam, en heeft ook eerdergenoemde voordelen. En de allerdrukste assen zijn of worden al vermetro'd.
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 21:00

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Niek »

Een metro in Aadorp. Dat zouden dan lege stellen zijn over lijn 0 van niks naar nergens. In Almelo zou ook niet reëel zijn omdat buiten de spits de enige busreizigers de zonen/dochters van de chauffeur zijn (geloof me, ervaring mee :p)
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door julsteren »

Hmm ja, het enige wat nog wel zou kunnen in onze regio is een interlokale sneltram Wierden-Gronau via Almelo, Borne, Hengelo, Enschede en Glanerbrug, sprinters opdoeken, tram tussen Almelo en Hengelo over de spoorlijn laten rijden, treindienst Almelo-Hardenberg ook integreren in het tramnetwerk.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 21:00

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Niek »

julsteren schreef:Hmm ja, het enige wat nog wel zou kunnen in onze regio is een interlokale sneltram Wierden-Gronau via Almelo, Borne, Hengelo, Enschede en Glanerbrug, sprinters opdoeken, tram tussen Almelo en Hengelo over de spoorlijn laten rijden, treindienst Almelo-Hardenberg ook integreren in het tramnetwerk.
En dan de verdieping in Almelo overdekken en er een halte bouwen zodat we er ook nog een soort van premetro bij hebben :p
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door baladid »

Almelo was toch dat gat dat een monorail moest krijgen?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Dagren »

Een metro in Kampen...

Ze lopen hier al 20 jaar elkaar te bevechten over een ondergrondse parkeergarage.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Suus »

Als ze snel een alternatief willen kunnen ze nog even naar Diemen bellen, wij hebben nog een leegstaande bovengrondse parkeergarage in de aanbieding die wordt gesloopt als niemand heb wil hebben :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Wubbo »

Alle plannen rondom Zwolle staan nu hier
Andrei
Berichten: 115
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 13:28
Locatie: Arnhem/Cluj-Napoca

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Andrei »

Uit totale verveling dit maar in elkaar geflanst. Note: Hellevoetsluis heeft maar 39000 inwoners, we hebben 4 buslijnen op dit moment door onze stad. 80% van de bevolking kiest liever voor de auto dan het OV. Dit is dus een totaal nutteloos concept doch het grappig was om te maken.

Afbeelding

Edit: Ik kan niet tekenen. Dat weet ik.
Constantia et labore.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door DrechtBlub »

En dan is het nogsteeds geen goed netwerk want er zijn (nagenoeg) geen cross stad verbiningen, Als je dat wat jij doet is er dus een centraal hub punt nodig, maar dat is er ook niet echt.

Dus nee dat netwerk ,zie ik afgezien van het bewonersaantal alsnog ook niet gebeuren in een grotere stad.
Ik blub in het Drecht.
Alargule

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Alargule »

Weliswaar niet meer mijn woonplaats, maar ik ben er geboren en getogen. Dus presenteer ik u de VAL van Eindhoven (VAL als in Véhicule Automatique Léger):

Afbeelding

Het zal wel nooit gebeuren, want Eindhoven mist vooralsnog de dichtheid in bebouwing die de aanleg van een metro interessant maakt. Maar mocht het er ooit van komen dan zou een VAL-achtige oplossing het meest voor de hand liggen.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door waldo79 »

Het oosten van de stad komt er bekaaid vanaf.
Alargule

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Alargule »

Er is ook een oosten dan in Eindhoven?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door waldo79 »

Bij de Kennedylaan doel ik op.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten