Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Soortvanhenk schreef:Waarom zijn de Qliners voor lijn 304, en dus ook lijn 310 (dus de 3631-3640) hoger begrenst als de andere Qliners? Heeft dat met de concessie Zuidoost Friesland te maken?
Ja, de concessie ZOF eist meen ik T100 bussen op de Qlinerverbindingen.

Voor wat betreft lijn 309, nogmaals, daar maken zowel veel forenzen als scholieren gebruik van. Voor die beide groepen, maar eigenlijk met name voor die forenzen, wil je een zo frequent mogelijk product aanbieden. Daarnaast begrijp ik niet helemaal waarom jij scholieren graag in een dure lagevloerbus wilt vervoeren.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

Pim-AllianceB95 schreef:
Voor wat betreft lijn 309, nogmaals, daar maken zowel veel forenzen als scholieren gebruik van. Voor die beide groepen, maar eigenlijk met name voor die forenzen, wil je een zo frequent mogelijk product aanbieden. Daarnaast begrijp ik niet helemaal waarom jij scholieren graag in een dure lagevloerbus wilt vervoeren.
Inderdaad, en daarnaast, het is natuurlijk wel een half-commercieel gebeuren, openbaar vervoer. We leven niet meer in de tijd dat lijn 159 en 300 parallel reden. Dan begrijp ik best dat je je beste product in de markt wilt houden met een hoge frequentie. Daar zullen de hogere inkomsten ongetwijfeld ook iets mee te maken hebben natuurlijk, maar het is nog altijd goedkoper om met de Qliner te reizen tussen Groningen en Assen dan met de trein. En gelukkig is de Qliner tegenwoordig niet meer duurder dan de normale streekbus. Ben je echt fel tegen dat extra comfort, kun je altijd nog in lijn 50 stappen, en de 35 minuten extra reistijd op de koop toenemen.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Cpt.Iglo »

Kevster schreef:Nee, maar aan de andere kant; als een bus milieuvriendelijk moet zijn d.m.v. hybride-techniek, is een beetje extra lawaai dan belangrijk? ;)
Vind ik wel, want van een hybride voertuig mag je toch wel verwachten dat deze in ieder geval op lage snelheden weinig tot geen geluid maakt. Helemaal als je je bedenkt dat Qlink een alternatief zou moeten zijn voor een elektrisch aangedreven tram. Deze HESS bussen kun je daarom wat mij betreft qua technologie dan ook geen vooruitgang noemen, en ik hoop daarom ook dat ze in Groningen net als in Luxemburg zo snel mogelijk overstappen op Exquisity's.
Laatst gewijzigd door Cpt.Iglo op di 26 aug 2014, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door gebruiker77 »

Het klinkt wel logisch om meer te betalen voor extra comfort. Aan de andere kant: er worden wel veel meer kilometers gemaakt in een relatief korte tijd. En juist dit soort lijnen trekt wel de schaarse wordende forens. Voor de scholieren hoeft het niet, maar parallel rijden is wel heel zinloos en onduidelijker voor de reiziger. Wat mij betreft wordt heel scherp in de gaten gehouden wat Qlink én Qliner gaat brengen aan de kostendekking van het ov. Qua kilometers ov kaart waren de qliners wel weer goed presterende lijnen.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door nielsie600 »

3656 op 302!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door isadora »

2 over 5
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Nicketick »

Door het Bloemencorso en de werkzaamheden zijn er nu nauwelijks haltes over in Eelde-Paterwolde op lijn 2. Lastig voor de mensen die met de bus naar het corso willen (en andere reizigers)
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 163 reed over de Aweg, een extra bus misschien? Aardig vol.

Halte Burg JG Legroweg is alternatief voor lijn 2. Ik ken de omleidingsroute verder niet. Beetje onduidelijk of bijv Groningerweg 19 wordt bediend.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

Hij rijdt toch gewoon rechtdoor naar het vliegveld?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door gebruiker77 »

Schelfhorst - Hooiweg - Nieuwe rotonde Burg Legroweg. - Burg J G Legtoweg bushalte - Vosbergen - De Punt.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

Ja dus :)
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door gebruiker77 »

Veel volle bussen van en naar Zernike zeg. Propvolle lijnen 11 en 15. Zelfs lijn 9 loopt vol met studenten die naar HS willen. 'Gaat u ook verder dan Paddepoel?'.
Lijkt me lastig voor Qbuzz als ze daar in die wijk al aankomen met volle bussen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door CamilleKreemers »

Dit is standaard als de scholen net begonnen zijn.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door marlies »

Kan iemand me uitleggen waarom ze zo'n oude superhogevloerslangzaaminstappen Bova van Doornbos steeds inzetten als extra bus op lijn Q-Link Lijn 5? En dus niet even die touringcar op een streeklijn laten rijden en de vrijgemaakte streekbus als extra bus op zo'n drukke stadslijn inzetten? Is dat omdat een extra bus slecht toegankelijk mag zijn maar een reguliere rit op een streeklijn absoluut niet? Het is vreselijk onhandig in ieder geval.

En is er een of ander experiment met een logo voor de Q-Link lijnen ofzo? Want ik zag op 2 verschillende bussen (een Hess en een Capacity) wat op het eerste oog een brakke lijnfilm was, maar op precies dezelfde manier. Leek erop alsof er een of ander logo over de tekst heen was gezet, wat natuurlijk niet werkt.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door TheRoy-t »

marlies schreef:Kan iemand me uitleggen waarom ze zo'n oude superhogevloerslangzaaminstappen Bova van Doornbos steeds inzetten als extra bus op lijn Q-Link Lijn 5? En dus niet even die touringcar op een streeklijn laten rijden en de vrijgemaakte streekbus als extra bus op zo'n drukke stadslijn inzetten? Is dat omdat een extra bus slecht toegankelijk mag zijn maar een reguliere rit op een streeklijn absoluut niet? Het is vreselijk onhandig in ieder geval.
Qbuzz heeft zelf niet genoeg materieel om al die versterkingsritten te rijden. Qbuzz vraagt daarom bedrijven als Doornbos om die extra ritten te rijden. Een streekbus vervangen door een touringcar kan niet om die reizigers ook gewoon een fatsoenlijke bus mogen verwachten. Daarnaast zal waarschijnlijk ook wel in het contract staan dat Qbuzz alle vaste ritten met een toegankelijke lagevloerbus moet rijden. Tot slot heeft een touringcar minder capaciteit dan een normale streekbus en dat terwijl die capaciteit vooral in de ochtendspits op bijna alle lijnen ook echt nodig is.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

Dat heeft ook te maken met dat zo'n bus dan van streek naar stad gehaald moeten worden (die 'stallingen' zijn administratief gescheiden) met bijbehorende chauffeur. Ook zou je dan een reguliere streekbus van dienst af moeten halen en naar lijn 5 moeten halen, waardoor er in één omloop doorgereden gaat worden op lijn 5 en die missende ritten op de streeklijn dan moeten worden opgevangen door de touringcar. Het plan lijkt simpel, maar is het vooral administratief niet.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door timtrein »

Chauffeur neemt verkeerde afslag: bus klem onder viaduct
Op de Woldweg in Appingedam is maandagochtend een lijnbus van Qbuzz vast komen te zitten onder een viaduct.
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=138702#
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Daniel »

De man schatte de hoogte van het viaduct verkeerd
Had 'ie nou echt gedacht dat een bus wel onder een viaductje van 2,7 meter hoog door past?? D'r staat immers keurig een bordje boven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door waldo79 »

Als je al fout gereden bent kan ik me voorstellen dat je details mist door de spanning. Kan de beste gebeuren.
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Maurice Hooikammer »

Ja hoor, mijn favorietje... Stond zaterdag nog bij de TD met schade...
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Jorn »

Afbeelding
weer een hess stuk?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door CamilleKreemers »

zal me niks verbazen in de tussentijd
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

Ze rijden op dit moment geen van allen... gisteren zag ik er wel eentje rijden, maar ook een normale stadsgelede op een rit vanuit Zuidhorn (uiteraard met paars lijnnummer :N ) en die en de ritten daaromheen zaten meteen overvol. Dus dat ze nu een Capacity pakken is wel zo slim.

Op lijn 11 rijden trouwens op dit moment naast de 3068 en 3072 de 3500, 3501 3517 en 3097. De 3400 rijdt weer op 15.
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Avanti050 »

Voor zover ik vanaf de Grote Markt heb kunnen waarnemen is het vandaag weer een bonte bedoeling op lijn 11, met ondermeer (wederom) een Capacity, reserve Q-Linkbussen en dubbelgeledes, veelal vertraagd welteverstaan.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door isadora »

De bedoeling is natuurlijk een bedoening. ;)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten