Betalende treinreizigers beboet

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Tochjo »

Ik voel er weinig voor om in een discussie te belanden omtrent de financiering van het openbaar vervoer, maar het lijkt me dat je de verzameling reizigers die daar een bedrag van duizenden euro's per jaar aan bijdraagt toch graag voor het openbaar vervoer wilt behouden. Met boetes voor het niet verrichten van een administratieve handeling, hoe mooi dat juridisch ook in elkaar steekt, ben je dan niet op de goede weg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Frans F »

Deze mensen zijn voor NS desondanks niet de meest lucratieve klanten (spitsuurvervoer met lage kilometerprijs). Een alternatief kan zijn geen algemene abonnementen meer te verkopen, maar alleen trajectabonnementen zoals bijv. in Japan gebeurt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Vinny »

autisme modus: het verplicht in- en uitchecken is gewoon onderdeel van de algemene voorwaarden, einde autisme modus.

Ik zal nog een poging doen om uit te leggen waarom een algemene verplichting nuttig is: Enerzijds is dit om data te verkrijgen omtrent de feitelijke locatie waar reizigers vandaan komen en heen reizen. Hierdoor kunnen vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd worden, en kan de NS extra materieel inzetten daar waar dat nodig is en niet daar waar het niet nodig is. Hier profiteren alle reizigers van.
In de tweede plaats is het systeem zo dat je alleen uit kan checken als je al ingecheckt bent. Nu is het nog zo dat je bij de meeste stations op een of andere manier om de poortjes heen kan lopen, zoals ik afgelopen weekend nog eens op Amsterdam Centraal heb ondervonden. Maar in principe is het zo dat de meeste reizigers hun reis zullen beginnen of eindigen op een poortjes-station. Daarmee is een incheck dus onontkoombaar, want een poortje kun je alleen bedienen als je een chipkaart hebt. Dat is de functinaliteit van die dingen.

Staat het je niet aan? Koop een auto en schuif lekker aan in de file :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Zugführer »

Is de oplossing niet heel eenvoudig? Een soort 'abonnement vergeten' regeling instellen waarmee je drie keer in het jaar mag vergeten in te checken?
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door huibe »

Dat zou wel een klantvriendelijk optie zijn. Maar ja, dat levert de NS natuurlijk te veel papierwerk op. Maar goed als die poortjes nu maar eens dicht gaan, dan zal het (noodgedwongen) een stuk beter gaan. Zoals Vinny ook al opmerkte.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Suus »

Ik zou het fijn vinden als gewoon alle stations poortjes krijgen, vanuit het oogpunt van de klant is dat gewoon het klantvriendelijk omdat je dan de paaltjes nooit kan missen. Helaas vindt men dat te duur en ik kan mij voor sommige stations ook problemen met de implementatie daarvan voorstellen, daar loopt men nu bij sommige grote stations ook al tegenop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Hainje »

Zugführer schreef:Is de oplossing niet heel eenvoudig? Een soort 'abonnement vergeten' regeling instellen waarmee je drie keer in het jaar mag vergeten in te checken?
Een dergelijke regeling bestaat nu bij het SOV, je krijgt dan wel de boete dacht ik, maar deze word dan 1x kwijtgescholden. Eigenlijk is het uitermate vreemd dat dit bij andere abonnementen niet bestaat. Of word dit bewust stilgehouden?
🍉
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Tristan »

Bee schreef:Ik zou het fijn vinden als gewoon alle stations poortjes krijgen, vanuit het oogpunt van de klant is dat gewoon het klantvriendelijk omdat je dan de paaltjes nooit kan missen. Helaas vindt men dat te duur en ik kan mij voor sommige stations ook problemen met de implementatie daarvan voorstellen, daar loopt men nu bij sommige grote stations ook al tegenop.
Kortom: de enige, echte klantvriendelijke oplossing is om abonnementen die volledig afgekocht reisrecht bieden, weer op papier aan te bieden, voorzien van een aztec-, bar- of QR-code om de eventueel in de weg zittende poortjes te kunnen openen. Dan heeft NS geen onnodig papierwerk meer en de abonnementhouder hoeft niet meer in- en uit te checken.

Kortom: win-win
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door fogeltje »

Dan denkt de ns dat de treinen leeg zijn en zet te korte blikken in waardoor mensen niet mee kunnen. Kortom: verlies-verlies.
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door webguy »

Je kan overigens bij een poortje ook uitchecken als je niet bent ingecheckt. Het fenomeen "gemiste check-in" bestaat dus ook en kost je dus ook gewoon het instaptarief.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Tristan »

fogeltje schreef:Dan denkt de ns dat de treinen leeg zijn en zet te korte blikken in waardoor mensen niet mee kunnen. Kortom: verlies-verlies.
Laat Rover daarvoor nou juist een prachtig meldpunt hebben opgestart.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Daniel »

Tristan schreef:Kortom: de enige, echte klantvriendelijke oplossing is om abonnementen die volledig afgekocht reisrecht bieden, weer op papier aan te bieden, voorzien van een aztec-, bar- of QR-code om de eventueel in de weg zittende poortjes te kunnen openen. Dan heeft NS geen onnodig papierwerk meer en de abonnementhouder hoeft niet meer in- en uit te checken.
Wat is "volledig"? Is dat alleen een AltijdVrij, of doel je ook op dingen als TrajectVrij waarmee je immers een traject volledig afkoopt. In het laatste geval gaat zo´n QR-code natuurlijk niet werken.
En tevens zijn de reizigers met zo´n abonnement vast ook vaak reizigers die nog wel met ander OV reizen, dus eigenlijk neem je ze een voordeeltje af door ze niet meer gratis van een chipkaart te voorzien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Tristan »

Waarom gaat de QR-code niet werken bij een TrajectVrij-abonnement? Op een e-ticket komt toch ook een QR-code te staan en dat is een eenmalig "afgekocht" traject, dus ik zie het probleem niet zo.
Daniel schreef:En tevens zijn de reizigers met zo´n abonnement vast ook vaak reizigers die nog wel met ander OV reizen, dus eigenlijk neem je ze een voordeeltje af door ze niet meer gratis van een chipkaart te voorzien.
Mooi. Dat voordeeltje is geen eerlijk voordeel ten opzichte van reizigers die wel regelmatig met ander vervoer gaan, maar zelden met de trein (zoals ondergetekende). Dus ik vind het een prima plan om dat "voordeeltje" van een gratis kaart af te schaffen of anders moet het omgebogen worden: óf iedereen betaalt € 7,50 voor iedere kaart, óf de kaart is voor iedereen gratis.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door hauptbahnhof »

Ik neem aan dat mensen met Traject Vrij ook buiten hun traject reizen?

Maar ik vind het frappant. Jij verwacht als klant dat NS op tijd rijdt met treinen die voldoende zitplaats bieden en goeie reisinfo biedt. En simpel in- en uitchecken is voor jou te veel moeite?

En waarom moet iedereen 7,50 betalen? Is dat omdat ik bij de Lidl een zak perem voor 1 euro kan kopen en bij de AH voor 3 euro? Kortom, elk bedrijf heeft z'n eigen aanbiedingen.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Tristan »

hauptbahnhof schreef:En waarom moet iedereen 7,50 betalen? Is dat omdat ik bij de Lidl een zak perem voor 1 euro kan kopen en bij de AH voor 3 euro? Kortom, elk bedrijf heeft z'n eigen aanbiedingen.
Er is één behoorlijk significant detail: een zak peren kun je inderdaad halen bij Lidl, AH, Plus, Jumbo of welke supermarkt dan ook, maar om van A naar B te reizen met 'openbaar' vervoer, bijvoorbeeld van Ut naar Ht, kun je niet kiezen voor Arriva, Breng, Connexxion, Syntus of Veolia.
Kortom: klant heeft WEL keuze van supermarkt; klant heeft GEEN keuze van vervoerder.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Daniel »

Ik kan wel degelijk voor een andere vervoerder kiezen voor die reis hoor, dat kan ook gewoon met de bus via Vianen - Tiel - Druten :wink: Voor het eerste stuk kan je zelfs nog uit drie vervoerders kiezen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door hauptbahnhof »

Het gaat niet om de keuzevrijheid die je hebt, maar wel om het feit dat elk bedrijf die producten en/of diensten verkoopt verschillende prijzen hebben voor wat ze verkopen. Dat geldt dan evengoed bij OV-bedrijven. Elk bedrijf mag zelf weten of ze acties hebben of niet. Het is dus aan de klant om aan die actie mee te doen of niet. En niet omdat de ene bedrijf een actie heeft, moet de andere ook die actie hebben.

Wat die incheckverplichting betreft: ik vind dat een OV-bedrijf dat van de klant mag verwachten eisen. Immers, op het moment dat de klant het abonnement neemt gaat deze akkoord met de voorwaarden. En eentje ervan is in- en uitchecken. Wel vind ik dat het op dit moment niet goed genoeg is geïmplementeerd.

Ik kan me herinneren dat toen de OV-chipkaart nog in de kinderschoenen stond, GVB op de stations Asa en Dvd de validators over de gehele lengte van het perron (ik schat max om de 5 meter) heeft geplaatst, waardoor de passagier die helemaal vooraan in een trein zit en op de metro aan de overzijde van het perron wilt overstappen ook op z'n looproute een validator tegenkomt waar hij kan inchecken voor de metro. Later toen de NS ook was begonnen met de OV-chipkaart, zijn al die paaltjes weggehaald en zijn de zogenaamde overstapmeubels in het leven geroepen. Dat is een verslechtering. Vooral omdat niet alleen overstappers bij die overstapmeubels gaan inchecken/uitchecken maar ook de mensen die het station verlaten. Dit zal uiteraard minder worden als de poortjes worden gesloten maar op dit moment is het behoorlijk vervelend. Stations zonder poortjes maar wel paaltjes moeten ook duidelijker worden. Een voorbeeld is Gvc. Als de paaltjes aan het begin van het perron worden geplaatst stuk of 6 (steeds 2 rug aan rug) per perron, zal dat een stuk makkelijker gaan omdat het op de looproutes staan en passagiers ze ook sneller zien.

Ik ben verder niet zo bekend op de gedeelte stations met regionale treinvervoerders hoe de situaties precies zijn maar zo'n situatie als hoe GVB het eerst had is wel een stuk idealer.

Verder vind ik wel de regeling die voor studenten geldt dat ze 1x per jaar mogen vergeten zeker bij abonnementhouders met een afgekocht reisrecht moet gelden.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Tristan »

Daniel schreef:Ik kan wel degelijk voor een andere vervoerder kiezen voor die reis hoor, dat kan ook gewoon met de bus via Vianen - Tiel - Druten :wink: Voor het eerste stuk kan je zelfs nog uit drie vervoerders kiezen :P
Dus jij koopt ook regelmatig een product bij de Lidl en rekent die vervolgens af bij de AH? Immers, de kaart krijg je alleen maar gratis i.c.m. een treinabonnement en niet alle treinabonnementen zijn in ander vervoer te gebruiken.

De actie dat je een p-kaart voor € 2,- kon kopen was dan wat redelijker. De kaart kostte nog altijd € 2,- te veel, maar iedereen (dus ook niet-treinreizigers) kon er tenminste zonder toeters en bellen gebruik van maken. Wel zo eerlijk. Maar goed, zoals waarschijnlijk bekend, heb ik inmiddels een veelvoud van € 7,50 uitgespaard door bij de chauffeur in te checken, naar achteren te lopen en zonder dat de chauffeur het merkt, daar direct weer uit te checken. De kans dat ik de jackpot van de Staatsloterij win, is groter dan dat ik een controleur tegenkom, dus zolang die verschrikkelijke kaart de hoofdprijs kost, blijf ik (en ongetwijfeld ook anderen) maar op deze manier reizen :6

Zolang vervoerders/TLS er trots op zijn dat zij de hoofdprijs vragen voor het allerslechtste vervoersbewijs ooit ingevoerd, ben ik er trots op dat ik op deze manier reis :D
Laatst gewijzigd door Tristan op zo 27 dec 2015, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Suus »

Tristan schreef:
Bee schreef:Ik zou het fijn vinden als gewoon alle stations poortjes krijgen, vanuit het oogpunt van de klant is dat gewoon het klantvriendelijk omdat je dan de paaltjes nooit kan missen. Helaas vindt men dat te duur en ik kan mij voor sommige stations ook problemen met de implementatie daarvan voorstellen, daar loopt men nu bij sommige grote stations ook al tegenop.
Kortom: de enige, echte klantvriendelijke oplossing is om abonnementen die volledig afgekocht reisrecht bieden, weer op papier aan te bieden, voorzien van een aztec-, bar- of QR-code om de eventueel in de weg zittende poortjes te kunnen openen. Dan heeft NS geen onnodig papierwerk meer en de abonnementhouder hoeft niet meer in- en uit te checken.
Helaas, je lost er een probleem niet mee op. De spoorvervoerder krijgen nu een deel van de kosten van een treinabonnement door NS vergoed en dat gebeurd op basis van de transacties die met die producten worden gemaakt. Zou je het inchecken daarvoor weer afschaffen dan moet je daarvoor weer een oplossing gaan zoeken. Het probleem van de kaart is ook niet het in- en uitchecken, het probleem is dat mensen het nog doen tijdens de gewenningsperiode en dat het bij de trein nog te ingewikkeld is. Je kan beter dat oplossen dan nieuwe problemen gaan creëren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door nvdw »

Tristan schreef:Maar goed, zoals waarschijnlijk bekend, heb ik inmiddels een veelvoud van € 7,50 uitgespaard door bij de chauffeur in te checken, naar achteren te lopen en zonder dat de chauffeur het merkt, daar direct weer uit te checken. De kans dat ik de jackpot van de Staatsloterij win, is groter dan dat ik een controleur tegenkom
Kans ook meegerekend dat de chauffeur het wel merkt? Heb ook wel eens van die jokers in de bus. Die mogen dan ook via de achterdeur weer naar buiten.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Somoht »

Dit soort fraude detecteert je direct met zelfs de domste machine learning software. Kwestie van tijd totdat ze daarmee controletams gaan aansturen. Of dat je gewoon een brief krijgt.
Anti fraude teams voor opsporing doen ze in Londen dus met de Oystercards.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Suus »

Precies, al op bepaalde kaarten vaak in- en uitchecktransacties zeer dicht op elkaar worden uitgevoerd kan je dat combineren met camerabeelden, daarmee maken ze een profiel aan en worden er gericht controleurs aangestuurd. In Nederland is controle echter vaak nog iets wat specifiek voor een bedrijf en regio is, maar men zou er natuurlijk voor kunnen opteren dat te centraliseren vanuit TransLink, zeker nu alle vervoerders daar aan meedoen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Daniel »

hauptbahnhof schreef:Ik kan me herinneren dat toen de OV-chipkaart nog in de kinderschoenen stond, GVB op de stations Asa en Dvd de validators over de gehele lengte van het perron (ik schat max om de 5 meter) heeft geplaatst, waardoor de passagier die helemaal vooraan in een trein zit en op de metro aan de overzijde van het perron wilt overstappen ook op z'n looproute een validator tegenkomt waar hij kan inchecken voor de metro. Later toen de NS ook was begonnen met de OV-chipkaart, zijn al die paaltjes weggehaald en zijn de zogenaamde overstapmeubels in het leven geroepen. Dat is een verslechtering. Vooral omdat niet alleen overstappers bij die overstapmeubels gaan inchecken/uitchecken maar ook de mensen die het station verlaten.
Dordrecht is wat dat betreft een bizar voorbeeld: van spoor 15 naar 1 heb je over de hele lengte van het perron overstapmeubels. Kom je echter vanaf Rotterdam en via de tunnel naar 15 dan is het eerste wat je tegenkomt een losse Arriva-kaartlezer. Om nog maar te zwijgen over dat als je het station inloopt je eerst de NS lezers voorbij moet lopen voordat je die van Arriva tegen komt. En maar afvragen waarom een reiziger toch verkeerd incheckt.

In Amersfoort merk je dat laatste wat je noemt ook nog sterk. Daar gaan bovenaan de trap vanaf perron 1/2 dus mensen na het uitchecken dwars door de stroom heen naar de Connexxion-paaltjes lopen om daar alvast weer in te checken, i.p.v. dat ze dat gewoon om de hoek of onderaan de trap op 4/5 doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Cygnum »

Vinny schreef:autisme modus: het verplicht in- en uitchecken is gewoon onderdeel van de algemene voorwaarden, einde autisme modus.
Sterker nog: de verplichting tot het elektronisch registreren van het elektronisch vervoerbewijs vloeit voort uit de wet (art. 70 en 74 lid 2 Wet personenvervoer 2000 en 47 lid 2 onder b Besluit personenvervoer 2000). Algemene voorwaarden daaromtrent zijn, hoewel duidelijker voor de reiziger, dus feitelijk overbodig.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Vinny »

Somoht schreef:Dit soort fraude detecteert je direct met zelfs de domste machine learning software. Kwestie van tijd totdat ze daarmee controletams gaan aansturen. Of dat je gewoon een brief krijgt.
Anti fraude teams voor opsporing doen ze in Londen dus met de Oystercards.
Nou, mijn observatie is dat er nog een wereld te winnen valt. Ik zie wel eens reizigers de Tristan-methode toepassen, maar chauffeurs grijpen zelden in...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten