Minder klachten over overvolle treinen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door Daniel »

Minder klachten over overvolle treinen
Geplaatst op: dinsdag 9 september 2014 08:36
Laatst bijgewerkt: dinsdag 9 september 2014 08:36


De aanpak van overvolle treinen in de spits lijkt de eerste vruchten af te werpen. Het aantal klachten van treinforensen is volgens reizigersvereniging Rover fors gedaald.
Dat meldt dagblad Metro. Ontving het meldpunt volletreinen.nl vorig jaar in de eerste week van september zo'n 2000 klachten, dit jaar waren dat er nog 200 in dezelfde week.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door Thom91 »

Toch die 6000 zitplaatsen
Komt wel goed schatje.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door marlies »

Of mensen zijn klaagmoe, iets wat mij niet snel zal overkomen ;P
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door webguy »

Thom91 schreef:Toch die 6000 zitplaatsen
Heb jij de DDARs al gezien?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door Klaasje »

Nee, niet maar dat is maar de helft van dat aantal. Daarnaast is een flink aantal bakken natuurlijk herverdeeld want bijvoorbeeld met 10 bakken VIRM in de avondspits van Zwolle naar Groningen rijden is niet echt nodig, 2 daarvan zijn dus terecht naar een andere trein gegaan.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door Nitein-Repart »

webguy schreef:
Thom91 schreef:Toch die 6000 zitplaatsen
Heb jij de DDARs al gezien?
Stilstaand in Nijmegen8-):smile::smile::smile:
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door Frank »

Gelukkig zit ik niet meer in de t3625 naar Nm elke dag... Zeker voorin zit dat ding propvol elke dag. Achterin zijn er meestal nog wel wat staanplaatsen... in de coupés.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door Mr-W »

marlies schreef:Of mensen zijn klaagmoe, iets wat mij niet snel zal overkomen ;P
Ik wist niet eens dat deze site bestond,zal eens gaan klagen als er weer eens een los v-tje te krap is.

Code: Selecteer alles

Overzichtje van die site.
Vertrekstation	Klachten :
1	Utrecht Centraal	54
2	Amsterdam Centraal	41
3	Leiden Centraal	36
4	Amsterdam Sloterdijk	27
5	Haarlem	25
Klachten over vervoerders
Vervoerder	Klachten
1	NS	829
2	Arriva	30
3	Veolia	12
4	Valleilijn	4
5	Syntus	3

Laatste 10 klachten
Gemeld op	Vervoerder	Trein type	Rit	Traject
9 september 2014	NS	Intercity	2673	Goes > Roosendaal
9 september 2014	NS	Intercity	3657	Tilburg > Roosendaal
9 september 2014	NS	Intercity	2673	Goes > Roosendaal
9 september 2014	NS	Sprinter	5657	Harderwijk > Zwolle
9 september 2014	NS	Sprinter	5754	Hoofddorp > Leiden Centraal
9 september 2014	NS	Intercity	3050	Schagen > Anna Paulowna
9 september 2014	NS	Intercity	2673	Goes > Krabbendijke
9 september 2014	Valleilijn	Stoptrein	31310	Lunteren > Amersfoort
9 september 2014	NS	Sprinter	9657	Eindhoven > Helmond Brandevoort
9 september 2014	NS	Sprinter	7452	Amsterdam Bijlmer ArenA > Zaandam.
Rond Roosendaal loopt het zo te zien ook niet erg lekker. 9657 zal wel te kort zijn gepland. Andere treinen heb ik geen beeld van.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door Frans F »

Tussen 9.00 en 11.00 zijn veel ICs weer op de oude lengte gebracht.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door Nitein-Repart »

Frank schreef:Gelukkig zit ik niet meer in de t3625 naar Nm elke dag... Zeker voorin zit dat ding propvol elke dag. Achterin zijn er meestal nog wel wat staanplaatsen... in de coupés.
Geen lekkere studentes in die trein?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door VIRM »

Wat is een 'overvolle trein'? Je ziet dat, als alle zitplaatsen bezet zijn, men snel geneigd is het balkon te vullen, en als het dan echt niet anders kan de gangpaden te gaan gebruiken. Als je een propvol balkon hebt, dan oogt een trein vaak als 'sardientjes in een blikje', terwijl er in de gangpaden nog ruimte is. Mijns inziens zouden grotere balkons in ieder geval Sprinters (a la SGMm) wellicht ook kunnen helpen. :)
Beul van de blindegeleidelijn
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door marlies »

Toen ik zaterdag de trein wou nemen kon ik niet meer instappen omdat anders bij wijze van spreken de deuren niet meer dicht hadden gekund. Gold voor de hele trein, was ook onverantwoord geweest om daarmee te gaan rijden. Dus werd er een extra stel voorgezet. Dat leverde maar +3 op. Vond ik erg netjes, de informatievoorziening was ook goed.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door Freek »

Frank schreef:Gelukkig zit ik niet meer in de t3625 naar Nm elke dag... Zeker voorin zit dat ding propvol elke dag. Achterin zijn er meestal nog wel wat staanplaatsen... in de coupés.
Toevallig vandaag met deze trein gereisd waarbij ik aan je moest denken. Ik had een plek ergens middenin de ICR, tussen Zp en Dr was het zinvol, daarna tot Ah een aantal staplaatsen en na Arnhem was de halve coupe leeg. Ik had het niet verwacht, maar blijkbaar gaan er minder mensen richting Nijmegen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door Gekko123 »

Net off-topic berichten gesplitst, willen we weer een beetje on-topic blijven?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door Frans F »

Freek schreef: Toevallig vandaag met deze trein gereisd waarbij ik aan je moest denken. Ik had een plek ergens middenin de ICR, tussen Zp en Dr was het zinvol, daarna tot Ah een aantal staplaatsen en na Arnhem was de halve coupe leeg. Ik had het niet verwacht, maar blijkbaar gaan er minder mensen richting Nijmegen.
Arnhem-Nijmegen is sowieso overbewinkeld.
waldo79
Berichten: 7633
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door waldo79 »

Die 9e en 10e trein per uur hoeven niet van jou :)
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door Frank »

Freek schreef:
Frank schreef:Gelukkig zit ik niet meer in de t3625 naar Nm elke dag... Zeker voorin zit dat ding propvol elke dag. Achterin zijn er meestal nog wel wat staanplaatsen... in de coupés.
Toevallig vandaag met deze trein gereisd waarbij ik aan je moest denken. Ik had een plek ergens middenin de ICR, tussen Zp en Dr was het zinvol, daarna tot Ah een aantal staplaatsen en na Arnhem was de halve coupe leeg. Ik had het niet verwacht, maar blijkbaar gaan er minder mensen richting Nijmegen.
Nou ja, de eerste week van het collegejaar zag ik hem weer langskomen en de voorste drie coupés (ook eerste klasse) stonden helemaal vol. Daarachter was het wat rustiger inderdaad. Misschien is er ook sprake van heel slechte spreiding.
waldo79 schreef:Die 9e en 10e trein per uur hoeven niet van jou :)
Laten we eerlijk zijn, qua hoeveelheid zitplaatsen hoeft het niet. Maar als je en elk kwartier een echte stoptrein wilt hebben en elk kwartier een intercity naar de Randstad wil laten rijden en elke dertig minuten een intercity tussen Zwolle en Roosendaal voorbij wilt laten gaan, dan kun je niet veel anders.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door webguy »

Je kan overigens in de Reisplanner Xtra treinen ook melden als te kort (Of te lang, mag ook). Dat gaat rechtstreeks naar de NS (en daar word naar gekeken).
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door Nitein-Repart »

waldo79 schreef:Die 9e en 10e trein per uur hoeven niet van jou :)
Eigenlijk ook niet van mij. Over het algemeen zitten de s3000 en de s3100 niet erg vol (alleen de t3021, maar als je een kwartier eerder met de trein gaat, dus met de t3121 kun je waarschijnlijk wel zitten). Ook de s3600 en s7600 worden in Arnhem en Nijmegen gevult/geleegd en zit er niet echt overdreven veel volk in beide treinen tussen Arnhem en Nijmegen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door Hainje »

webguy schreef:Je kan overigens in de Reisplanner Xtra treinen ook melden als te kort (Of te lang, mag ook). Dat gaat rechtstreeks naar de NS (en daar word naar gekeken).
Moet je waarschijnlijk inloggen op MijnNS?
🍉
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door webguy »

Nope, als je in je reisadvies doorklikt op een rit, kan je rechts bovenin de drukte melden van die trein.

Disclaimer: heb uiteraard niks met de functionaliteit te maken :P
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door Frans F »

Irritant zijn wel de doorzichtige leugens van de NS-woordvoerder dat er tussen Den Bosch en Nijmegen geen langere treinen kunnen rijden. Alle stations zijn geschikt voor 8 rijtuigen, vroeger reden de IC's bij het begin en eind van de dienst daar als sprinter met loc+7xICR.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door Daniel »

Da's wel heel vroeger dan? Mijn herinnering wat die lijn betreft gaat terug tot 2005 (toen reisde ik geregeld over die lijn op weg naar m'n stage in de spits). Destijds stopte m'n gebruikelijke trein alleen extra in Wijchen ter ontlasting van de Sprinter.

En tja, leuk dat de stations geschikt zijn voor 8 rijtuigen maar dan kan je nog niet heel extreem versterken. Sowieso gaat het om een aantal extreem verspitste ritten als ik de inzet zo eens terugkijk via ovtijden.com: op de piek rijdt er 3x Plan V of een DDZ-IV, dat zal qua capaciteit wel gelijk op gaan. Acht bakken DDZ zal echter weer veel te ruim zijn en moet je 4x Plan V gaan inzetten dan groeit de inzet in spits- en dal wel heel scheef dus dat is relatief duur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Minder klachten over overvolle treinen

Bericht door Mr-W »

Daniel schreef: En tja, leuk dat de stations geschikt zijn voor 8 rijtuigen maar dan kan je nog niet heel extreem versterken. Sowieso gaat het om een aantal extreem verspitste ritten als ik de inzet zo eens terugkijk via ovtijden.com: op de piek rijdt er 3x Plan V of een DDZ-IV, dat zal qua capaciteit wel gelijk op gaan. Acht bakken DDZ zal echter weer veel te ruim zijn en moet je 4x Plan V gaan inzetten dan groeit de inzet in spits- en dal wel heel scheef dus dat is relatief duur.
Ook buiten de spits wordt er vaak veel te kort materieel inzet,zoals structureel op zondag 1 plan-V of SGM. Regelmatig staat het helemaal vol :neg:
Frans F schreef:Irritant zijn wel de doorzichtige leugens van de NS-woordvoerder dat er tussen Den Bosch en Nijmegen geen langere treinen kunnen rijden. Alle stations zijn geschikt voor 8 rijtuigen, vroeger reden de IC's bij het begin en eind van de dienst daar als sprinter met loc+7xICR.
Volgens mij zijn op het hele traject van de s4400 en s9600 zijn de stations geschikt voor 8 bakken en sommige sprinterstation zelfs voor 10 bakken. NS heeft gewoon Sprintermaterieel tekort daarom worden deze treinen ook niet verlengd. Desnoods zetten ze maar VIRM-6jes of 7/8 bakken ICMm in als sprinter,in de dienstregeling past het toch wel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten