Betalende treinreizigers beboet

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Jef400 »

Noem het nou gewoon grijsrijden Vinny, tristanmethode is nog teveel eer. Beetje gaan promoten zwart te rijden :(
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Stefan »

Tristan schreef:Maar goed, zoals waarschijnlijk bekend, heb ik inmiddels een veelvoud van € 7,50 uitgespaard door bij de chauffeur in te checken, naar achteren te lopen en zonder dat de chauffeur het merkt, daar direct weer uit te checken.
Bij mij zou je, net als bij nvdw, een goeie hebben.... Toch sneu als je zo door het leven moet.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Mr-W »

Stefan schreef:
Tristan schreef:Maar goed, zoals waarschijnlijk bekend, heb ik inmiddels een veelvoud van € 7,50 uitgespaard door bij de chauffeur in te checken, naar achteren te lopen en zonder dat de chauffeur het merkt, daar direct weer uit te checken.
Bij mij zou je, net als bij nvdw, een goeie hebben.... Toch sneu als je zo door het leven moet.
Dan hoop ik nooit bij jullie in de bus te zitten.
Chauffeurs die voor eigen rechter spelen zijn vaak dusdanig lomp en vervelend in de omgang dat ze een gevaar vormen voor reizigers.
Hier bij Hermes wordt je al door sommige chauffeurs uitgescholden als je achterin instapt en gewoon incheckt :N
Voor sommige forumers is het goed nieuws dat vooral scholieren en studenten hiermee te maken krijgen.
Laatst gewijzigd door Mr-W op di 16 sep 2014, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Suus »

Mr-W schreef:Hier bij Hermes wordt je al door sommige chauffeurs uitgescholden als je achterin instapt en gewoon incheckt :N
Er zitten gewoon stickertjes op de deuren dat dat niet mag, of doen ze daar niet aan bij Hermes?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef:
Stefan schreef:
Tristan schreef:Maar goed, zoals waarschijnlijk bekend, heb ik inmiddels een veelvoud van € 7,50 uitgespaard door bij de chauffeur in te checken, naar achteren te lopen en zonder dat de chauffeur het merkt, daar direct weer uit te checken.
Bij mij zou je, net als bij nvdw, een goeie hebben.... Toch sneu als je zo door het leven moet.
Dan hoop ik nooit bij jullie in de bus te zitten.
Chauffeurs die voor eigen rechter spelen zijn vaak dusdanig lomp en vervelend in de omgang dat ze een gevaar vormen voor reizigers.
Hier bij Hermes wordt je al door sommige chauffeurs uitgescholden als je achterin instapt en gewoon incheckt :N
Voor sommige forumers is het goed nieuws dat vooral scholieren en studenten hiermee te maken krijgen.
Nou als ik zie dat iemand onterecht uitcheckt en ik ben 100% zeker van mijn zaak, dan vlieg je er bij mijn bus toch ook uit hoor. Nog rapper dan een F16 kan vliegen en dat zonder ik jou aanraak. Het nadeel is alleen dat het vaak gebeurd in grote groepen en dan is het heel moeilijk bij te houden wie in en uitcheckt, als je niet uitkijkt spreek je nog de verkeerde aan en dan heb je wel hommeles.
Bee schreef:
Mr-W schreef:Hier bij Hermes wordt je al door sommige chauffeurs uitgescholden als je achterin instapt en gewoon incheckt :N
Er zitten gewoon stickertjes op de deuren dat dat niet mag, of doen ze daar niet aan bij Hermes?
Nooit gezien.
Laatst gewijzigd door Hainje op di 16 sep 2014, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Anne »

Mr-W schreef: Dan hoop ik nooit bij jullie in de bus te zitten.
Chauffeurs die voor eigen rechter spelen zijn vaak dusdanig lomp en vervelend in de omgang dat ze een gevaar vormen voor reizigers.
Wat is dit voor idiote reactie.
Heeft niets met eigen-rechter-spelen te doen. Als je voor incheckt en bij de midden deuren weer uitcheckt geef je aan dat je dus niet met die bus mee wil!! Omdat je dan geen geldig vervoersbewijs hebt is het logisch dat de chauf je dan niet meer wil meenemen. Hij/zij zit niet voor niets bij de instap te controleren of de reizigers betalen. Als je die dus zo wil belazeren >> opzouten en plaatsmaken voor reizigers die wel willen betalen :6
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door nvdw »

Mr-W schreef: Dan hoop ik nooit bij jullie in de bus te zitten.
Als je de boel belazert zoals Tristan doet, zal van dat zitten inderdaad weinig terechtkomen.

Ik doe het niet om mijn brood of dat van de baas. Een zwartrijder steekt in de eerste plaats een middelvinger op naar zijn medereizigers die wel netjes in- en uitchecken of op een andere manier hun ritprijs voldoen. Alsof die achterlijk zijn.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door huibf »

avl schreef:
Mr-W schreef: Dan hoop ik nooit bij jullie in de bus te zitten.
Chauffeurs die voor eigen rechter spelen zijn vaak dusdanig lomp en vervelend in de omgang dat ze een gevaar vormen voor reizigers.
Wat is dit voor idiote reactie.
Heeft niets met eigen-rechter-spelen te doen. Als je voor incheckt en bij de midden deuren weer uitcheckt geef je aan dat je dus niet met die bus mee wil!! Omdat je dan geen geldig vervoersbewijs hebt is het logisch dat de chauf je dan niet meer wil meenemen. Hij/zij zit niet voor niets bij de instap te controleren of de reizigers betalen. Als je die dus zo wil belazeren >> opzouten en plaatsmaken voor reizigers die wel willen betalen :6
Inderdaad.

Het inchecken en bij de achterdeur uitchecken heeft niets te maken met de OV chipkaart. Vroeger kon je ook gewoon doorlopen als er geen chauffeur was. Als deze dan kwam stond hooguit maar 10% op.
Dit fenomeen is overigens wel minder geworden, veel mensen checken wel gewoon netjes, als er geen chauffeur is.

Mensen die inchecken en bij de achterdeur uitchecken zijn gewoon een ordinaire DIEF.
Hetzelfde als 2 appels afwegen en en dan 4 in het zakje doen. Of eerst 10 liter tanken, betalen en vervolgens nog 10 liter bijtanken.
Het heeft gewoon te maken met fatsoen, en dat heb je dan dus niet.

Ik zie veel meer heil op extra contoleurs bijvoorbeeld direct na het vertrek v.d. bus bij Neckserspoel, bij de uitstaphalte controleurs binnen te laten CICO uit te zetten en te controleren.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Mr-W »

Bee schreef:Precies, al op bepaalde kaarten vaak in- en uitchecktransacties zeer dicht op elkaar worden uitgevoerd kan je dat combineren met camerabeelden, daarmee maken ze een profiel aan en worden er gericht controleurs aangestuurd. In Nederland is controle echter vaak nog iets wat specifiek voor een bedrijf en regio is, maar men zou er natuurlijk voor kunnen opteren dat te centraliseren vanuit TransLink, zeker nu alle vervoerders daar aan meedoen.
Is het langdurig opslaan van camera beelden eigenlijk wel toegestaan.Kan me voorstellen dat een privacywet dat verbied.
Hainje schreef:
Mr-W schreef:
Stefan schreef:
Tristan schreef:Maar goed, zoals waarschijnlijk bekend, heb ik inmiddels een veelvoud van € 7,50 uitgespaard door bij de chauffeur in te checken, naar achteren te lopen en zonder dat de chauffeur het merkt, daar direct weer uit te checken.
Bij mij zou je, net als bij nvdw, een goeie hebben.... Toch sneu als je zo door het leven moet.
Dan hoop ik nooit bij jullie in de bus te zitten.
Chauffeurs die voor eigen rechter spelen zijn vaak dusdanig lomp en vervelend in de omgang dat ze een gevaar vormen voor reizigers.
Hier bij Hermes wordt je al door sommige chauffeurs uitgescholden als je achterin instapt en gewoon incheckt :N
Voor sommige forumers is het goed nieuws dat vooral scholieren en studenten hiermee te maken krijgen.
Nou als ik zie dat iemand onterecht uitcheckt en ik ben 100% zeker van mijn zaak, dan vlieg je er bij mijn bus toch ook uit hoor. Nog rapper dan een F16 kan vliegen en dat zonder ik jou aanraak. Het nadeel is alleen dat het vaak gebeurd in grote groepen en dan is het heel moeilijk bij te houden wie in en uitcheckt, als je niet uitkijkt spreek je nog de verkeerde aan en dan heb je wel hommeles.
Ik ken meerdere verhalen van reizigers die er onterecht uitgezet zijn vanwege hun leeftijd+kleurtje. 1x heb ik het zelf meegemaakt en vind daarom dat je er voorzichtig mee moet zijn en bij twijfel BOA's inschakelen of negeren.Zelfde verhaal bij groepen.
Hainje schreef:
Bee schreef:
Mr-W schreef:Hier bij Hermes wordt je al door sommige chauffeurs uitgescholden als je achterin instapt en gewoon incheckt :N
Er zitten gewoon stickertjes op de deuren dat dat niet mag, of doen ze daar niet aan bij Hermes?
Nooit gezien.
Zonder stickers vind ik dat ik gewoon mag instappen. Bepaalde chauffeurs doen weer juist alleen de achterdeur open zodat de reizigers beter verdeelt zitten in een stadsbus.
huibf schreef:
avl schreef:
Mr-W schreef: Dan hoop ik nooit bij jullie in de bus te zitten.
Chauffeurs die voor eigen rechter spelen zijn vaak dusdanig lomp en vervelend in de omgang dat ze een gevaar vormen voor reizigers.
Wat is dit voor idiote reactie.
Heeft niets met eigen-rechter-spelen te doen. Als je voor incheckt en bij de midden deuren weer uitcheckt geef je aan dat je dus niet met die bus mee wil!! Omdat je dan geen geldig vervoersbewijs hebt is het logisch dat de chauf je dan niet meer wil meenemen. Hij/zij zit niet voor niets bij de instap te controleren of de reizigers betalen. Als je die dus zo wil belazeren >> opzouten en plaatsmaken voor reizigers die wel willen betalen :6
Ik zie veel meer heil op extra contoleurs bijvoorbeeld direct na het vertrek v.d. bus bij Neckserspoel, bij de uitstaphalte controleurs binnen te laten CICO uit te zetten en te controleren.
Extra personeel is niet eens nodig. Vroeger werd dit bij Hermes regelmatig gedaan.stapte de controleurs in bij de brug of uitstapperon in en reden dan enkele haltes mee tot dat iedereen was gecontroleerd.
nvdw schreef:
Mr-W schreef: Dan hoop ik nooit bij jullie in de bus te zitten.
zal van dat zitten inderdaad weinig terechtkomen.
Stoere taal,je weet dat je bij agressie tegen reizigers op staande voet ontslagen kunt worden.
Want ik zorg er altijd voor dat ik een geldig vervoersbewijs heb en mijn telefoon met muziek voor het geval de chauffeur L1 aanzet :mrgreen:
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door nvdw »

Daar hoeft helemaal geen agressie bij te pas te komen. Van mijn kant in elk geval niet.

De meeste klaplopers ontmaskeren zichzelf namelijk al als je ze netjes erop wijst dat er "iets niet helemaal goed is gegaan" met het in- en uitchecken. Dan komen de mooiste rotsmoesjes. En anders kun je ze nog de keus bieden om de pas er nog eens voor te houden: incheck is OK, uitcheck is vergissing in het voordeel van de reiziger, alles weigeren is foute boel.

En gaat een zwartrijder een klacht indienen omdat hij zich dan nog onheus bejegend voelt? Ik moet de eerste nog krijgen.

Overigens valt er weinig te "profilen" wat zwartrijders aangaat. Zelfs lieve omaatjes kunnen er wat van.

Mijn opmerkingen zijn niet persoonlijk bedoeld. Maar ik verbaasde me wel een beetje. Als een chauffeur alles zou laten begaan doet hij zijn werk ook niet goed.

Mede daarom, maar ik heb het hier over de streekbus, zie ik graag dat iedereen in beginsel via de voordeur instapt, ook al heb ik de achterdeur geopend voor bijvoorbeeld een uitstapper. Het is het enige fatsoenlijke controlemiddel dat ik als chauffeur heb.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
benza

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door benza »

Zugführer schreef:Is de oplossing niet heel eenvoudig? Een soort 'abonnement vergeten' regeling instellen waarmee je drie keer in het jaar mag vergeten in te checken?
Of gewoon dat het niet -hoeft- te checken als je een abonnement heeft.
Zoals het was het geval met de oude abonnement. Je -mag- inchecken, maar het hoeft niet.

Ik begrijp dat ns wil altijd weten wanneer je reis (ivm verband met marketing acties, of volle trein melden), maar voor het reiziger biedt het altijd in/uitchecken geen voordeel, alleen maar oponthoud rond de paaltjes.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door webguy »

Overigens staat inchecken gewoon in de wet he - een elektronisch vervoersbewijs is niet geldig tenzij gevalideerd, etc.
benza

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door benza »

webguy schreef:Overigens staat inchecken gewoon in de wet he - een elektronisch vervoersbewijs is niet geldig tenzij gevalideerd, etc.
Je heeft uiteraard gelijk (anders zou je geen moderator zijn :mrgreen: )

Nochtans, niets zegt in de wet dat het moet voor elke reis (of ook elke deel van je reis, zoals bij bus overstappen) dagelijks gevalideerd worden!
Bijvoorbeld, bij een maand abonnement kun je zeggen dat het hoeft alleen maar een keer te valideren, in het begin van de maand dus, en daarna kan jij het product gebruiken. Of een dagkaart moet alleen maar een keer voor dat je begin met reizen enzo...

Je kan ook dus zeggen dat als je een abonnement kopt, je moet eens naar het automaat gaat voor activeren en dan is het klaar.

Voor zoveer ik de wet interpreteren kan (helaas is nederland niet mijn eerste taal), is het legaal mogelijk.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Frans F »

benza schreef: Of gewoon dat het niet -hoeft- te checken als je een abonnement heeft.
Zoals het was het geval met de oude abonnement. Je -mag- inchecken, maar het hoeft niet.

Ik begrijp dat ns wil altijd weten wanneer je reis (ivm verband met marketing acties, of volle trein melden), maar voor het reiziger biedt het altijd in/uitchecken geen voordeel, alleen maar oponthoud rond de paaltjes.
Algemene abonnement zijn geldig bij verschillende vervoerders. Het in- en uitchecken is daarbij ook nodig voor de verdeling van de opbrengsten. Of wil je toe naar een situatie waarbij je een algemeen abonnement per vervoerder moet gaan kopen.
benza

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door benza »

Frans F schreef:
benza schreef: Of gewoon dat het niet -hoeft- te checken als je een abonnement heeft.
Zoals het was het geval met de oude abonnement. Je -mag- inchecken, maar het hoeft niet.

Ik begrijp dat ns wil altijd weten wanneer je reis (ivm verband met marketing acties, of volle trein melden), maar voor het reiziger biedt het altijd in/uitchecken geen voordeel, alleen maar oponthoud rond de paaltjes.
Algemene abonnement zijn geldig bij verschillende vervoerders. Het in- en uitchecken is daarbij ook nodig voor de verdeling van de opbrengsten. Of wil je toe naar een situatie waarbij je een algemeen abonnement per vervoerder moet gaan kopen.
Het is sowieso het geval. Op mijn ns business card kan ik geen abonnement van andere vervoeders zetten. Ik moet een andere chipkaart hebben met een andere abonnement. Een jaar geleden was het niet het geval, met het oude business kaart kon je wel andere abonnement toevoegen.

En ik had het ook over trein abonnement. Bijvoorbeld: traject vrij castricum-amsterdam. Met dit abonnement kan ik alleen maar met ns reizen. Wat is dus het punt van in/uitchecken? Het hele bedrag gaat toch naar ns?
Laatst gewijzigd door benza op wo 17 sep 2014, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Stefan »

Mr-W schreef:Chauffeurs die voor eigen rechter spelen zijn vaak dusdanig lomp en vervelend in de omgang dat ze een gevaar vormen voor reizigers.
Joe, bedankt.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door marlies »

Een van de voordelen van altijd inchecken is dat je als klant de voorwaarden van je abonnement hoeft te begrijpen maar dat het systeem er voor zorgt dat je altijd betaalt als dat moet (en niet als dat niet hoeft). En aangezien de voorwaarden steeds ingewikkelder worden gemaakt snap ik dat wel. Dat er ook producten zijn waarbij je helemaal nooit hoeft te betalen maakt daarvoor niet zo veel uit. En dan doel ik niet eens op een trajectkaart. Mensen weten echt niet of ze daarmee bijvoorbeeld naar een ander station binnen hetzelfde tariefpunt door mogen reizen als hun aansluitende bus/metro/fiets niet rijdt.

Maar actief beboeten van mensen die het niet doen op het moment dat ze ook niet hadden moeten betalen is natuurlijk vanuit een PR-oogpunt en klantvriendelijkheid een ongelofelijke misser.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door hauptbahnhof »

Wat zou dan de perfecte optie zijn om die mensen alsnog te dwingen om in te checken?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Suus »

Overal poortjes maakt het al een stuk moeilijker het in-/uitchecken te vergeten omdat je een paaltje niet tegenkomt of niet kan vinden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Frans F »

benza schreef: En ik had het ook over trein abonnement. Bijvoorbeld: traject vrij castricum-amsterdam. Met dit abonnement kan ik alleen maar met ns reizen. Wat is dus het punt van in/uitchecken? Het hele bedrag gaat toch naar ns?
Ook trajectabonnementen kunnen geldig zijn bij meerdere vervoerders, bijv. van Zevenaar naar Nijmegen.
Daarnaast kun je doorreizen naar stations buiten je traject en dan moet berekend worden wat je moet bijbetalen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Frans F »

marlies schreef: Maar actief beboeten van mensen die het niet doen op het moment dat ze ook niet hadden moeten betalen is natuurlijk vanuit een PR-oogpunt en klantvriendelijkheid een ongelofelijke misser.
Ik zou niet weten waarom, de gebruiksvoorwaarden lijken me duidelijk en als mensen die bewust aan hun laars lappen moeten ze niet zeuren als ze beboet worden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door reisthijs »

Het gaat over mensen die het vergeten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Frans F »

reisthijs schreef:Het gaat over mensen die het vergeten.
Als ik vroeger vergat om een Kruidvatkaartje af te stempelen ging ik ook op de bon.
En als ik "vergeet" om bij de Hema af te rekenen idem dito.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 17 sep 2014, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door marlies »

Frans F schreef:
marlies schreef: Maar actief beboeten van mensen die het niet doen op het moment dat ze ook niet hadden moeten betalen is natuurlijk vanuit een PR-oogpunt en klantvriendelijkheid een ongelofelijke misser.
Ik zou niet weten waarom, de gebruiksvoorwaarden lijken me duidelijk en als mensen die bewust aan hun laars lappen moeten ze niet zeuren als ze beboet worden.
Ik heb het over imago en perceptie. Hoe dingen overkomen bij het merendeel van de mensen laat zich niet leiden door hoe het volgens de logisch gezien volledig correcte redenering van autisten geïnterpreteerd zouden moeten worden. De meeste mensen hebben geen Asperger, deal with it.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Betalende treinreizigers beboet

Bericht door Dagren »

Beetje flauw om meteen met termen als autisten en asperger te gaan zwaaien. Dat slaat inhoudelijk nergens op. Overigens zijn de mensen die je zo noemt niet diegene die er mee moeten dealen. Op dit moment zijn het de mensen die moeite hebben met voorwaarden diegene die ergens mee moeten dealen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten