Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Doen ze toch ook met de treinkaartjes onderzoeken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Als de concessieverlener stuurt op bezettingsgraden dan leg je de tegenspits-bussen als leeg mat. rit in. Als het aantal dienstregelinguren echter belangrijk is, dan neem je zo veel mogelijk mat. ritten op in de dienstregeling.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Die 17,1 is volgens mij incl tegenspitsritten, dus alleen spitsritten is dan 34,2 (als ik het goed heb..)
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Nee, In totaal zijn er 28 ritten per dag op lijn 150, 14 heen en 14 terug. Edwin heeft de aanname gemaakt dat de tegenspitsritten 0 reizigers hebben, dus hebben de spitsritten (dat zijn er 14) gemiddeld 17,1 reizigers.
Anders is er gemiddeld 8,5 reiziger per rit.
Anders is er gemiddeld 8,5 reiziger per rit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Een redelijk aantal, ik zou zeggen voortzetten die proef. Mogelijk ligt het werkelijk aantal reizigerd wat lager, aangezien de lijn volgens mij tussen Blaricum en Almere samen met een andere lijn rijdt.
Het aantal reizigers per dag is trouwens stijgende, zie nu met regelmaat ritten langsrijden waarbij bijna alle zitplaatsen bezet zijn.
Het aantal reizigers per dag is trouwens stijgende, zie nu met regelmaat ritten langsrijden waarbij bijna alle zitplaatsen bezet zijn.
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Dat is ook mijn ervaring, al reis ik niet iedere dag met 150.Busfoto.nl schreef:...
Het aantal reizigers per dag is trouwens stijgende, zie nu met regelmaat ritten langsrijden waarbij bijna alle zitplaatsen bezet zijn.
Maar mijn laatste ochtendritten naar Utrecht waren toch zeker voor 50% gevuld.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Telcijfers uit een evaluatie van de snelwegbus door I&M.
Periode:
Voorjaar 2012: 8.920
Najaar 2012: 29.568
Voorjaar 2013: 38.488
Najaar 2013: 38.566
Kijkend naar voorjaar 2013: periode 20 maart - 20 juni.
66 werkdagen.
583 reizigers per werkdag
41 reizigers per spitsrichtingrit.
Er zijn lijnen met een slechtere bezetting.
Kaartsoorten:
SOV 33%
Saldo 28
Anoni 7
Persoo 21
Overig 11
Periode:
Voorjaar 2012: 8.920
Najaar 2012: 29.568
Voorjaar 2013: 38.488
Najaar 2013: 38.566
Kijkend naar voorjaar 2013: periode 20 maart - 20 juni.
66 werkdagen.
583 reizigers per werkdag
41 reizigers per spitsrichtingrit.
Er zijn lijnen met een slechtere bezetting.
Kaartsoorten:
SOV 33%
Saldo 28
Anoni 7
Persoo 21
Overig 11
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Rare vraag, waarom loopt deze lijn goed, maar de trein minder goed?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Busverbinding lijkt me hier beduidend sneller (ookal omdat hij dezelfde route als autoverkeer neemt grofweg) terwijl je met de trein zowel omreist (vanaf Blauwkapel rijdt je juist van je bestemming vandaan i.p.v. er naartoe) als een relatief langzame verbinding hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Ik denk dat dat zo is omdat je geen voor- en natransport nodig hebt. De bussen van Utrecht Centraal naar de Uithof zijn in de spits altijd vol en voor de stations in Almere moet je ófwel de bus nemen, ófwel je fiets op het station laten staan. Helemaal in combinatie met het comfort dat geboden wordt (naar mijn inziens beter dan een sprinter), kan ik begrijpen dat de bus het voor veel mensen wint van de trein.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Er bestaat een risico dat de lijn, ondanks goed gebruik en met nog groeikansen in de daluren, toch weer wordt opgeheven wanneer de directe rijkssubsidie vervalt. Goed dat de gemeente Almere, als gedelegeerd opdrachtgaver OV, de provincie Utrecht en Bestuur Regio Utrecht samen met Connexxion op tijd zoeken naar middelen om deze lijn te continuëren.
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Waarom belastinggeld hierin steken als die mensen net zo goed met de trein kunnen?Busfoto.nl schreef:Er bestaat een risico dat de lijn, ondanks goed gebruik en met nog groeikansen in de daluren, toch weer wordt opgeheven wanneer de directe rijkssubsidie vervalt. Goed dat de gemeente Almere, als gedelegeerd opdrachtgaver OV, de provincie Utrecht en Bestuur Regio Utrecht samen met Connexxion op tijd zoeken naar middelen om deze lijn te continuëren.
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Die mensen kunnen niet met de trein. Als ik het goed zie is de bus in passagiers gegroeid terwijl het aantal treinpassagiers niet is gedaald. Ik weet niet of jij wel eens hebt geprobeerd om een mailtje te beantwoorden in een SLT, maar dat gaat vrij lastig. De bus heeft als voordeel dat hij WIFI heeft en dat je reistijd daarom geen verloren tijd is. Je kan daar prima met je laptop werken en dat is voor forenzen wel belangrijk.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Volgens de tussenevaluatie is ook een nieuwe groep reizigers aangesproken.Frans F schreef:Waarom belastinggeld hierin steken als die mensen net zo goed met de trein kunnen?Busfoto.nl schreef:Er bestaat een risico dat de lijn, ondanks goed gebruik en met nog groeikansen in de daluren, toch weer wordt opgeheven wanneer de directe rijkssubsidie vervalt. Goed dat de gemeente Almere, als gedelegeerd opdrachtgaver OV, de provincie Utrecht en Bestuur Regio Utrecht samen met Connexxion op tijd zoeken naar middelen om deze lijn te continuëren.
Tevens zie je dat met de 150 reistijden tussen sommige grote woon- en werklocaties toch wel significant korter worden dan zonder 150.Doelgroep
Van de deelnemers aan ‘Zeker met de bus’ reed 58% vooraf aan deelname voornamelijk met de auto
op het traject. Dit aandeel is de doelgroep van de campagne ‘Zeker met de bus’. Van deze doelgroep
was 44% ‘helemaal niet’ of ‘nauwelijks’ vertrouwd met reizen met openbaar vervoer. Van de
deelnemers aan ‘Zeker met de bus’ was tenminste 25% automobilist zonder ervaring met openbaar
vervoer en 25% automobilist met ervaring met openbaar vervoer
Almere 't Oor - De Uithof: auto 32 min, OV 80 min, OV(150) 60 min
Almere Centrum - De Uithof: auto 35 min, OV 70 min, OV(150) 60 min.
Huizen - De Uithof: auto 25 min, OV 80 min, OV(150) 46 min
Laatst gewijzigd door Busfoto.nl op di 13 mei 2014, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Waarom niet? Toch niet omdat ze perse moeten internetten?verfmeer schreef:Die mensen kunnen niet met de trein.
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
De bus ontsluit van uit Almere gezien de oost kant van Utrecht. Deze is niet op een handige manier bereikbaar met de trein.Frans F schreef: Waarom belastinggeld hierin steken als die mensen net zo goed met de trein kunnen?
Bovendien is de trein traag en niet confortabel.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Dat laatste is een mening, maar dat de trein een stuk trager is, blijkt uit de dienstregeling. Voor vrijwel alle ritten van en naar Almere naar veel plekken in Utrecht.
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Voor een forens is internet tegenwoordig zeer belangrijk ja, dus als je die doelgroep wil bereiken dan is het wel een must om internet in een bus aan te bieden.Frans F schreef:Waarom niet? Toch niet omdat ze perse moeten internetten?verfmeer schreef:Die mensen kunnen niet met de trein.
🍉
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Ik vraag me vooral af waarom lijn 150 zoveel trager is dan de auto, terwijl ze tussen bijvoorbeeld Almere 't Oor en De Uithof dezelfde route rijden (op het kleine ommetje via Blaricum Carpoolplaats na). :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Op het snelwegstuk verliest de bus juist het meest. De bus haalt maar 2/3 van de snelheid van de auto, dus dat betekend dat de bus er 1,5 keer zo lang over doet. Als je dan nog de omwegen erbij neemt, dan komt het redelijk uit.
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Toch maar T100-bussen op de lijn inzetten dan.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Zou goed kunnen, hoewel er dan voor de derde keer bussen bestickerd "moeten" worden.
Overigens wijkt de werkelijke rijtijd nogal eens af, de 150 komt.vaak zat een paar.minuten te vroeg in Utrecht aan. Maar dat is niet zo'n probleem.
Overigens wijkt de werkelijke rijtijd nogal eens af, de 150 komt.vaak zat een paar.minuten te vroeg in Utrecht aan. Maar dat is niet zo'n probleem.
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
En als er file staat, is de bus natuurlijk wel sneller. Ik kan me goed voorstellen dat de echte spitsritten gemiddeld sneller zijn dan de auto op die momenten.
De maximale vertraging zal bij lijn 150 dan ook wel lager liggen dan bij de auto, waardoor de bus voor sommige spitsreizigers daarom toch de voorkeur kan krijgen...
De maximale vertraging zal bij lijn 150 dan ook wel lager liggen dan bij de auto, waardoor de bus voor sommige spitsreizigers daarom toch de voorkeur kan krijgen...
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
En de bus kan beter doorrijden op de busbanen in de stad plus geen parkeerproblemen ;)
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Moest me weer eens melden in het UMC.
Vertrok gisterochtend om 8.08 uur van het busstation in Huizen met lijn 320. Deze was uiteraard bij aankomst op de Carpoolplaats behoorlijk gevuld.
Dat kon overigens ook gezegd worden van de aansluitende lijn 150 naar Utrecht. Deze zat overvol, inclusief mensen die moesten staan.
We arriveerden op de minuut af op de bushalte AZU, waar de bus ongeveer leeg aankwam.
De terugreis ging per trein van Utrecht naar Hilversum, en van daar terug met lijn 320. Deze vertrok om 11.33 uur met een handjevol passagiers. Twee minuten eerder vertrok lijn 156 met het andere handjevol. Beide kwamen gelijk aan op de Carpoolplaats.
Vertrok gisterochtend om 8.08 uur van het busstation in Huizen met lijn 320. Deze was uiteraard bij aankomst op de Carpoolplaats behoorlijk gevuld.
Dat kon overigens ook gezegd worden van de aansluitende lijn 150 naar Utrecht. Deze zat overvol, inclusief mensen die moesten staan.
We arriveerden op de minuut af op de bushalte AZU, waar de bus ongeveer leeg aankwam.
De terugreis ging per trein van Utrecht naar Hilversum, en van daar terug met lijn 320. Deze vertrok om 11.33 uur met een handjevol passagiers. Twee minuten eerder vertrok lijn 156 met het andere handjevol. Beide kwamen gelijk aan op de Carpoolplaats.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 60 gasten