Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door reisthijs »

huibf schreef:Dat Deurne een "IC Station" werd was al jaren ervoor. Ik schat ergens rond 2000.
Verkeerd geschat, dat was december 2006.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Ok. Dan zat er dus 2 jaar tussen tussen de ic in deurne en het opheffen van 27 tussen Deurne en Helmond.
Tijd gaat snel...

Maar het blijft zonde en een beetje onlogisch.... de reistijd van venray naar de ROC scholen en De Kempel zijn nu nogal wat langer.
Alleen maar door bureaucratische grenzen en niet kijkend naar reizigersstromen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Er wordt nooit gekeken naar reizigersstromen tot nu toe.
Limburg is hier een zeer goed voorbeeld van.

Veolia is inderdaad bezig geweest met handje ophouden hier en hoop hierom ook dat ze NIET meedoen met de aanbesteding.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Nitein-Repart »

Alsof je van de Arrivavisering van Nederland vrolijk wordt. Als je al met Arriva van Ouddorp naar Haaksbergen kan komen heeft naar mijn inziens aanbestedingen niet tot het gewenste resultaat geleid.

Connexxion hoeft ook niet te komen omdat ze dan de hele zuid-oosthoek, van Dieren tot Vaals in hadden hebben.

Het lijkt mij beter om kleinere bedrijven als Syntus en QBuzz een kans te geven of een geheel nieuwe vervoerder. Die heeft nieuwe inzichten in hoe het OV verbeterd kan worden.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op do 18 sep 2014, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Jef400 »

Als dat het beste is, waarom niet? Moet er dan op iedere hoek een nieuwe vervoerder staan?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Mr-W »

Erno-BE schreef: Het lijkt mij beter om kleinere bedrijven als Syntus en QBuzz een kans te geven of een geheel nieuwe vervoerder. Die heeft nieuwe inzichten in hoe het PV verbeterd kan worden.
Qbuzz is helemaal geen kleine speler als dochteronderneming van NS. Daarnaast doen nieuwkomers en kleine bedrijven het niet altijd beter,zie EBS en Syntus Veluwe en TCR.
In Limburg zit het probleem waarschijnlijk bij de provincie die slechte pve's opsteld,waardoor Veolia zijn gang kon gaan.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door fogeltje »

Erno-BE schreef:
fogeltje schreef:Ga eens in het weekend of avond in Limburg reizen. Dan heb belbussen en die ringlijnen waar je niet vrolijk van wordt. Nog niet te spreken over het financiële fiasco.
Op de hoofdlijnen rijdt toch ieder uur een gewone bus, ook 's avonds en in het weekend. Niet veel anders dan bij andere regio's.
Lees Bee zijn stukje over de ringlijnen nog maar eens.
"Een touringcar is geen bus"
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Nitein-Repart »

Die ringlijnen rijden alleen rond Roermond. Probleem daarvan is niet zozeer de ringlijnen zelf, of Veolia, maar de geografische situatie. De dorpen rondom Roermond zijn niet al te groot en liggen erg verspreid. Hierdoor zijn er veel bussen nodig. Aangezien dat 's avonds en in het weekend niet te verantwoorden is, zijn er ringlijnen uitgevonden die er voor zorgen dat er met weinig bussen zoveel mogelijk dorpen bereikbaar worden gehouden. Deze oplossing is niet ideal, maar wel noodzakelijk om de kosten niet de pan uit laten te rijzen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Mr-W »

Erno-BE schreef:Die ringlijnen rijden alleen rond Roermond. Probleem daarvan is niet zozeer de ringlijnen zelf, of Veolia, maar de geografische situatie. De dorpen rondom Roermond zijn niet al te groot en liggen erg verspreid. Hierdoor zijn er veel bussen nodig. Aangezien dat 's avonds en in het weekend niet te verantwoorden is, zijn er ringlijnen uitgevonden die er voor zorgen dat er met weinig bussen zoveel mogelijk dorpen bereikbaar worden gehouden.
De ringlijnen waren een pilot van de provincie Limburg om de frequentie en de vraag in de daluren te verhogen. de frequentie is gelukt,alle deeltrajecten rijden nu 1x per uur ipv 1x per 2 uur. Helaas is het systeem veel te onduidelijk,waardoor het zelfs tot reizigers verlies lijdt.
Erno-BE schreef: Deze oplossing is niet ideal, maar wel noodzakelijk om de kosten niet de pan uit laten te rijzen.
Volgens mij is dit systeem zelfs duurder vanwege de extra hoeveelheid (inhuur)chauffeurs die hiervoor nodig is.

@wensbus Limburg,wat is hiermee de bedoeling? Zag vandaag namelijk een wensbus van de provincie Limburg met gehandicapten door Brandevoort rijden.Was net te laat voor een foto :(
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Vinny »

Hef die buslijnen dan maar gewoon helemaal op. Klinkt niet alsof het nu erg gemist wordt. En de klanten snappen dingen als ringlijnen niet. Nou, die kopen dan maar een auto. Als ze tenminste de versnellingsbak van de rem kunnen onderscheiden :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Proef met Limburgse Wensbus uitgebreid

Bericht door Mr-W »

ovmagazine schreef:De proef met de Limburgse Wensbus, een busje waarmee zes dorpsgemeenschappen zelf vervoer organiseren, wordt verlengd tot december 2016. Bovendien start de Wensbus in drie nieuwe gebieden.

De Wensbus is bedoeld voor dunbevolkte gebieden waar weinig vraag is, en waar in de nieuwe concessie geen grote bussen gaan rijden. De Wensbus, gereden door vrijwilligers, is geen buurtbus of belbus, en ook geen regiotaxi. Kenmerkend is dat de organisatie bij het dorp ligt, vaak de dorpsraad

Neem het dorp Vredepeel, daar wonen 400 mensen, daar komt geen bus, daar is geen basisschool meer, nu is er de Wensbus.” Het busje rijdt onder andere kinderen naar de basisschool in het naburige Merselo.
Is hier geen sprake van werk verdringing,deze kinderen zouden anders per taxi vervoert worden! ook worden die busjes in het weekend gebruikt door de lokale voetbal en carnavalsverenigingen.
ovmagazine schreef:Aanvankelijk was het idee dat de Wensbussen vaste routes zouden rijden, gericht op de dichtstbijzijnde ov-halte. Maar dat bleek in de eerste pilots geen succes.
Lijkt erg op het HO&GO van Hermes.
Wat mij betreft gooien ze het hele wensbus-systeem in de prullebak,schijnbaar worden deze busjes voor van alles en nog wat gebruikt,maar niet waar ze voor bedoeld zijn,namelijk aanvullen op het openbaar vervoer.
ovmagazine
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Proef met Limburgse Wensbus uitgebreid

Bericht door Frans F »

Hoeveel geld wil je uitgeven voor gemiddeld 5 reizigers per dag en dat terwijl het als OV kennelijk nutteloos is?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Somoht »

huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Veolia is een slecht verliezer. Geef eerst die 10 miljoen maar eens terug, en doe ook de inschrijving van destijds opnieuw.
Iedereen had zo de concessie kunnen winnen...
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Nitein-Repart »

Zou de diversiteit wel goed doen als Abellio of QBuzz in Limburg bussen mogen rijden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Somoht »

Veolia is zowiezo al op sterven na dood, Veolia Transport Nederland zal niet meer verkocht worden. En de vraag is of het al dan niet verliezen van de concessie nog iets veranderd. Als ze Limburg verliezen is Haaglanden natuurlijk helemaal eenvoudig onder Connexxion onder te brengen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Gekko123 »

Het is een beetje off-topic, maar ik denk niet dat bijvoorbeeld QBuzz (die in 2009 ook heeft geprobeerd mee te dingen) dat zou pikken. Toendertijd heeft Veolia de concessie gewonnen van nota bene Connexxion zelf.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Klaasje »

Waarom zou dat niet mogen dan? Lijkt mij onzin.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door starx »

Ik vind het terecht dat Veolia bakzeil heeft gehaald. Ze hebben het hele idee van een openbare aanbesteding niet helemaal begrepen volgens mij. Dat is namelijk dat ieder bedrijf mee zou mogen dingen. Er kunnen eisen worden gesteld aan zaken die van belang zijn voor het geleverde vervoer (kredietwaardigheid, minimale omzet etc.), maar die zijn voor de NS geen issue.

Ik vraag me nu af wie er mee zullen dingen. In ieder geval NS (via Abellio) en Veolia. Verder denk ik ook Arriva.

Het lijkt me overigens niet reëel dat Veolia, na een eventueel verlies van Limburg, Haaglanden naar Connexxion over zou doen. De concessie Haaglanden duurt tot 2016, dus die wordt ook opnieuw aanbesteed. Waarschijnlijk hebben HTM en QBuzz daar dan wel interesse in. Veolia schrijft daar waarschijnlijk niet zelf in, maar laat dat aan Connexxion over.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Meltrain »

starx schreef: Ik vraag me nu af wie er mee zullen dingen. In ieder geval NS (via Abellio) en Veolia. Verder denk ik ook Arriva.
En vermoedelijk Syntus.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Frans F »

starx schreef: Ik vraag me nu af wie er mee zullen dingen. In ieder geval NS (via Abellio) en Veolia. Verder denk ik ook Arriva.
Ik verwacht niet dat er veel inschrijvingen komen omdat NS zodanig in het voordeel is dat andere deelnemers nauwelijks een kans hebben. Je kunt redeneren dat niet geschoten altijd mis is, maar het voorbereiden van een bod kost grote aantallen arbeidsuren (je moet je een vervoersplan maken, financiering regelen, etc) en je moet je als bedrijf dus afvragen of je al die uren wel wil spenderen in een vrijwel kansloze missie. Ik ben er daarom niet van overtuigd dat Arriva en Transdev/Veolia daadwerkelijk zullen inschrijven (Lageirse kan dat wel roepen, maar uiteindelijk beslist hij daar niet over). Syntus heeft los daarvan het probleem dat ze financieel zo slecht bij kas zijn dat ze de investeringen in spoorwegmaterieel bij de bank waarschijnlijk sowieso niet gefinancierd zullen krijgen. Uiteindelijk zou Abellio dus wel eens de enige inschrijver kunnen blijken te zijn.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door starx »

Ik denk niet dat andere bedrijven niet in zullen schrijven omdat NS te laag in zou kunnen schrijven. Dat is sowieso nogal prematuur. Zeker Arriva lijkt mij voor deze concessie geen kansloze partij. Ze hebben een hoop ervaring met multimodale concessies. Verder zou Arriva volgens de Veolialogica ook niet mee mogen doen, want die kunnen ook hun verliezen met de winsten van DB compenseren (al zou DB daar denk ik niet erg happy van worden).
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door flipje »

Frans F schreef: Syntus heeft los daarvan het probleem dat ze financieel zo slecht bij kas zijn dat ze de investeringen in spoorwegmaterieel bij de bank waarschijnlijk sowieso niet gefinancierd zullen krijgen.
Denk dat Syntus via moederbedrijf Keolis (alias SNCF) het wel kan regelen op de financiële markt.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Dagren »

starx schreef:Ik denk niet dat andere bedrijven niet in zullen schrijven omdat NS te laag in zou kunnen schrijven. Dat is sowieso nogal prematuur. Zeker Arriva lijkt mij voor deze concessie geen kansloze partij. Ze hebben een hoop ervaring met multimodale concessies. Verder zou Arriva volgens de Veolialogica ook niet mee mogen doen, want die kunnen ook hun verliezen met de winsten van DB compenseren (al zou DB daar denk ik niet erg happy van worden).
Dat is zo'n beperkte uitleg van het argument van Veolia, dat het eigenlijk gewoon onjuist is. Iedere vervoerder kan verliezen compenseren met winsten van een moederbedrijf, maar ik heb Veolia geen rechtszaak zien aanspannen tegen alle vervoerders (inc. Veolia), omdat dat niet hun argument (of logica) is.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Dagren »

starx schreef:Ik vind het terecht dat Veolia bakzeil heeft gehaald. Ze hebben het hele idee van een openbare aanbesteding niet helemaal begrepen volgens mij. Dat is namelijk dat ieder bedrijf mee zou mogen dingen. Er kunnen eisen worden gesteld aan zaken die van belang zijn voor het geleverde vervoer (kredietwaardigheid, minimale omzet etc.), maar die zijn voor de NS geen issue.

Ik vraag me nu af wie er mee zullen dingen. In ieder geval NS (via Abellio) en Veolia. Verder denk ik ook Arriva.

Het lijkt me overigens niet reëel dat Veolia, na een eventueel verlies van Limburg, Haaglanden naar Connexxion over zou doen. De concessie Haaglanden duurt tot 2016, dus die wordt ook opnieuw aanbesteed. Waarschijnlijk hebben HTM en QBuzz daar dan wel interesse in. Veolia schrijft daar waarschijnlijk niet zelf in, maar laat dat aan Connexxion over.
Tot 2017, ik denk wel dat 2,5-3 jaar genoeg tijd is om te denken "Goh, al die overhead voor één concessie is wel een beetje zonde". ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten