Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Wubbo heeft het over Zuid-Limburg, niet over de Maaslijn. Je gaat compleet voorbij aan zijn punt.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Volgens mij had Wubbo het over het baanvak Venlo - Roermond. Sommige mensen noemen dat foutief het zuidelijk deel van de Maaslijn. Volgens mij wilde Wubbo zeggen dat het problematisch is om goederentreinen over dat deel naar het zuiden van Limboland te laten rijden. Correct me if I'm wrong.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Ik bedoelde inderdaad het zuidelijke deel van de Maaslijn. Op het Noordelijke deel rijden inderdaad goederentreinen, maar dat zijn er niet meer dan een handjevol per week. Op het deel tussen Venlo en Roermond zijn het er meer dan een handvol per dag, daar moet je er dus veel meer rekening mee houden dan op het deel boven Venlo. Je kan er dus niet meer dan de huidige halfuursdienst rijden omdat je ook die goederentreinen nog een plaatsje moet geven.
Die overbrengingsrit van Breng rijdt ook tussen de spitsen in omdat dat in de spits niet past: dan kom je er tussen Boxmeer en Venray niet door (een kwartier rijden met alleen een kruisingsmogelijkheid in Vierlingsbeek).
Die overbrengingsrit van Breng rijdt ook tussen de spitsen in omdat dat in de spits niet past: dan kom je er tussen Boxmeer en Venray niet door (een kwartier rijden met alleen een kruisingsmogelijkheid in Vierlingsbeek).
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Is het dan geen mogelijkheid om die goederentreinen via Weert te laten rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Dat kost veel meer tijd en je moet kopmaken in Eindhoven. Het gaat in bijna alle gevallen namelijk om treinen die bij Venlo de grens over komen.
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Aha, oke. Ik dacht dat het treinen vanaf de Rotterdamse haven betrof.
Maar kopmaken gebeurt dan ook in Venlo.
Maar kopmaken gebeurt dan ook in Venlo.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Ja, maar aangezien je in Venlo toch van locomotief moet wisselen aangezien de meeste treinen met een elektrische locomotief uit Duitsland komen is dat niet zo'n probleem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
En wat is nu het probleem? Er is namelijk (nog) geen vraag naar meer dan 2 reizigerstreinen per uur op Venlo-Roermond.Wubbo schreef:Ik bedoelde inderdaad het zuidelijke deel van de Maaslijn. Op het Noordelijke deel rijden inderdaad goederentreinen, maar dat zijn er niet meer dan een handjevol per week. Op het deel tussen Venlo en Roermond zijn het er meer dan een handvol per dag, daar moet je er dus veel meer rekening mee houden dan op het deel boven Venlo. Je kan er dus niet meer dan de huidige halfuursdienst rijden omdat je ook die goederentreinen nog een plaatsje moet geven.
Die overbrengingsrit van Breng rijdt ook tussen de spitsen in omdat dat in de spits niet past: dan kom je er tussen Boxmeer en Venray niet door (een kwartier rijden met alleen een kruisingsmogelijkheid in Vierlingsbeek).
En juist de plannen waarbij er wel meer zouden rijden (namelijk 2 sneltreinen en 2 stoptreinen) zijn vooralsnog onmogelijk, omdat dat op het noordelijke deel onmogelijk is. Zelfs 4 stoptreinen over het gehele traject zijn momenteel onmogelijk door ruimtegebrek op het noordelijke deel (Venray-Blerick om precies te zijn). Sterker nog: ik denk dat Veolia liever ook de huidige spitsritten met Venlo als begin/eindpunt had gehad (aansluiting op de IC) in plaats van Venray.
Dus er is helemaal geen ruimtegebrek op het zuidelijke deel, maar juist het noordelijke deel. Pas als het ruimtegebrek op het noordelijke deel opgelost zou zijn (dan ben je al even verder), dan kun je pas eventueel ruimtegebrek krijgen op het zuidelijke deel.
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Je zou de reizigersaantallen erbij moeten zoeken om te kijken wie er gelijk heeft in deze discussie. Op het noordelijke deel zou je 2x snel + 2x stop kunnen rijden, mits je de stoptreinen afkapt in Venray (en dan de sneltreinen laat stoppen in Venray en eventueel Blerick). Je zou dan zelfs vanaf Boxmeer 2 stoptreinen extra kunnen rijden naar Nijmegen. Je hebt daar in ieder geval mogelijkheden om de treindienst aan te passen zonder grootschalig aan je infrastructuur te knutselen. Afhankelijk van de ligging van Grubbenvorst inclusief het inhaalspoor daar past er wellicht al 4x/uur een trein op het hele noordelijke stuk.
Op het zuidelijke deel kun je, zonder dat je grootschalig aan je infrastructuur gaat knutselen, geen extra treindienst rijden.
Op het zuidelijke deel kun je, zonder dat je grootschalig aan je infrastructuur gaat knutselen, geen extra treindienst rijden.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Zo'n sneltrein past momenteel niet op het noordelijke deel.
Eigenlijk moeten ze op beide delen natuurlijk moeten kijken naar slimme plekken om extra dubbelspoor aan te leggen.
Wellicht dat een goederenboog bij Venlo ook handig kan zijn, zodat de goederentreinen direct naar Duitsland kunnen afbuigen en veel tijd winnen.
Eigenlijk moeten ze op beide delen natuurlijk moeten kijken naar slimme plekken om extra dubbelspoor aan te leggen.
Wellicht dat een goederenboog bij Venlo ook handig kan zijn, zodat de goederentreinen direct naar Duitsland kunnen afbuigen en veel tijd winnen.
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Probleem is dat Venlo-Roermond voor goederentreinen (met een bepaald type aslast) max 80kmh is. Het vervelende is dat de goederentreinen van de DSM die aslast hebben. Daardoor is gepland slechts 1 goederentreinpad per richting mogelijk: .15 van/naar Venlo en kruisen te Tegelen en Swalmen met Veolia.
Het wil nog wel eens voorkomen dat men toch twee goederentreinen per uur rijden, maar dat is alleen als Venlo vol* staat. Want eigenlijk past het volgens de planningsnormen niet.
*Vol: er zijn bepaalde sporen waar bepaalde goederentreinen alleen mogen komen. Als die bezet zijn....
Het wil nog wel eens voorkomen dat men toch twee goederentreinen per uur rijden, maar dat is alleen als Venlo vol* staat. Want eigenlijk past het volgens de planningsnormen niet.
*Vol: er zijn bepaalde sporen waar bepaalde goederentreinen alleen mogen komen. Als die bezet zijn....
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Als alternatief voor de IJzeren Rijn heb ik wel eens een optie voorbij zien komen om een spoorboog ten noorden van Roermond aan te leggen en de Zuidelijke Maaslijn (Roermond-Venlo) integraal te verdubbelen tot twee sporen. Je kunt het goederenvervoer België - Weert - Duitsland dan via het emplacement Venlo afwerken, of eventueel een spoorboog langs de A 74. Het zou het capaciteitsprobleem op de Zuidelijke Maaslijn ook voor reizigersvervoer grotendeels oplossen is mijn inschatting. En je spaart een beetje natuurgebied...Wubbo schreef:Het grootste infrastructurele probleem op de Maaslijn zit niet op het noordelijke deel maar op het zuidelijke deel. Daar rijdt namelijk ook nog goederenvervoer (met name vervoer van/naar de DSM bij Geleen) en dat past eigenlijk al niet in combinatie met de huidige halfuurdienst. Je zal daar dus echt iets aan je infrastructuur moeten doen om er meer treinen te kunnen rijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Wat in het kader van deze discussie jammer is, is dat we geen inzicht hebben in bijlagen K, de informatieve bijlagen die bij het bestek zijn gevoegd. Met name bijlage K.16 van het Programma van eisen, waarin een overzicht wordt gegeven van de geplande infrastructurele maatregelen op de Maaslijn, zou veel informatie kunnen bevatten. Op die manier is beter vast te stellen welke treindiensten wel en niet aangeboden kunnen worden in de toekomst. Daarmee wordt mogelijk ook Wubbo's vraag beantwoord of er (in de toekomst) sprake is van infrastructurele problemen op het zuidelijk deel.
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Lijkt me een uitstekend idee, die boogjes. Maar volgens mij wordt een verdubbeling op dit traject wel duur ivm bebouwing.Vinny schreef: Als alternatief voor de IJzeren Rijn heb ik wel eens een optie voorbij zien komen om een spoorboog ten noorden van Roermond aan te leggen en de Zuidelijke Maaslijn (Roermond-Venlo) integraal te verdubbelen tot twee sporen. Je kunt het goederenvervoer België - Weert - Duitsland dan via het emplacement Venlo afwerken, of eventueel een spoorboog langs de A 74. Het zou het capaciteitsprobleem op de Zuidelijke Maaslijn ook voor reizigersvervoer grotendeels oplossen is mijn inschatting. En je spaart een beetje natuurgebied...
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
U vraagt, wij draaien. Alle bijlagen zijn te vinden op aanbestedingskalender.nl.Tom schreef:Wat in het kader van deze discussie jammer is, is dat we geen inzicht hebben in bijlagen K, de informatieve bijlagen die bij het bestek zijn gevoegd. Met name bijlage K.16 van het Programma van eisen, waarin een overzicht wordt gegeven van de geplande infrastructurele maatregelen op de Maaslijn, zou veel informatie kunnen bevatten.
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
He, super! Zag het inderdaad al staan op aanbestedingskalender, maar om bijlagen te zien moet je (als bedrijf) inloggen. (Toch?)
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Je moet een account hebben, ja; mijn organisatie met naam Privépersoon en KvK-nummer nvt kan alles keurig zien :). Die ongein is overigens van recente datum: toen ik mijn account een paar jaar terug maakte, hoefde je dat nog niet in te vullen.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
op die manier kan je het ook doen. Ik was al aan het nadenken hoe ik bij gegevens kon komen.
Kun jij eventueel ook de telcijfers van Limburg vinden? Ik krijg vragen over wat de telcijfers waren daar.
Kun jij eventueel ook de telcijfers van Limburg vinden? Ik krijg vragen over wat de telcijfers waren daar.
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
In bijlagen K.28 en K.29 staan allerlei gegevens over aantallen reizigers. Daaronder ook enorme csv-bestanden met transactiegegevens van 2011 tot en met 2014 die door Veolia zijn aangeleverd, waarbij tot op tijdsperiodes van een uur nauwkeurig is na te gaan hoeveel reizigers tussen twee haltes hebben gereisd. Het lijkt me het eenvoudigst zelf even een account aan te maken om die bestanden te downloaden, want ik ga dat niet allemaal zelf opnieuw uploaden.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Als je ze mailt naar mij in een zip dan gooi ik het zipje wel online.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Het punt is niet het hosten, maar het uploaden. We hebben het over 220 MB aan (ook nog sterk gecomprimeerde!) data. Dat kan ik wel uploaden met mijn 1 Mpbs, maar een account aanmaken is ongetwijfeld de snelste (en meest toekomstbestendige) optie.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
ik heb dit recent al geprobeerd, en toch wordt er een werkelijk bedrijfsnummer bij mij gevraagd.
Ik ben persoonlijk alleen geïnteresseerd in die telcijfers, de overige bestanden ben ik niet nodig.
(Nou ja, de locatie van de stallingen is ook wel handig om te weten)
Ik ben persoonlijk alleen geïnteresseerd in die telcijfers, de overige bestanden ben ik niet nodig.
(Nou ja, de locatie van de stallingen is ook wel handig om te weten)
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Vul gewoon iets in, dat controleert niemand. Ik heb "nvt" ingevuld.CamilleKreemers schreef:ik heb dit recent al geprobeerd, en toch wordt er een werkelijk bedrijfsnummer bij mij gevraagd.
Bijlage K.29Ik ben persoonlijk alleen geïnteresseerd in die telcijfers, de overige bestanden ben ik niet nodig.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Ik zal eens proberen of het zo lukt.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op zo 21 sep 2014, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Zoals ik al zei, er zijn (alleen) csv-bestanden van chipkaarttransacties van 2011 tot en met 2014 die ongecomprimeerd meer dan 1 GB per stuk zijn. Die ga ik niet voor je uploaden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten