Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door waldo79 »

Wubbo heeft het over Zuid-Limburg, niet over de Maaslijn. Je gaat compleet voorbij aan zijn punt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door fogeltje »

Volgens mij had Wubbo het over het baanvak Venlo - Roermond. Sommige mensen noemen dat foutief het zuidelijk deel van de Maaslijn. Volgens mij wilde Wubbo zeggen dat het problematisch is om goederentreinen over dat deel naar het zuiden van Limboland te laten rijden. Correct me if I'm wrong.
"Een touringcar is geen bus"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Wubbo »

Ik bedoelde inderdaad het zuidelijke deel van de Maaslijn. Op het Noordelijke deel rijden inderdaad goederentreinen, maar dat zijn er niet meer dan een handjevol per week. Op het deel tussen Venlo en Roermond zijn het er meer dan een handvol per dag, daar moet je er dus veel meer rekening mee houden dan op het deel boven Venlo. Je kan er dus niet meer dan de huidige halfuursdienst rijden omdat je ook die goederentreinen nog een plaatsje moet geven.

Die overbrengingsrit van Breng rijdt ook tussen de spitsen in omdat dat in de spits niet past: dan kom je er tussen Boxmeer en Venray niet door (een kwartier rijden met alleen een kruisingsmogelijkheid in Vierlingsbeek).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Meltrain »

Is het dan geen mogelijkheid om die goederentreinen via Weert te laten rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Wubbo »

Dat kost veel meer tijd en je moet kopmaken in Eindhoven. Het gaat in bijna alle gevallen namelijk om treinen die bij Venlo de grens over komen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Meltrain »

Aha, oke. Ik dacht dat het treinen vanaf de Rotterdamse haven betrof. :wink:
Maar kopmaken gebeurt dan ook in Venlo.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Suus »

Ja, maar aangezien je in Venlo toch van locomotief moet wisselen aangezien de meeste treinen met een elektrische locomotief uit Duitsland komen is dat niet zo'n probleem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door SuperGhost »

Wubbo schreef:Ik bedoelde inderdaad het zuidelijke deel van de Maaslijn. Op het Noordelijke deel rijden inderdaad goederentreinen, maar dat zijn er niet meer dan een handjevol per week. Op het deel tussen Venlo en Roermond zijn het er meer dan een handvol per dag, daar moet je er dus veel meer rekening mee houden dan op het deel boven Venlo. Je kan er dus niet meer dan de huidige halfuursdienst rijden omdat je ook die goederentreinen nog een plaatsje moet geven.

Die overbrengingsrit van Breng rijdt ook tussen de spitsen in omdat dat in de spits niet past: dan kom je er tussen Boxmeer en Venray niet door (een kwartier rijden met alleen een kruisingsmogelijkheid in Vierlingsbeek).
En wat is nu het probleem? Er is namelijk (nog) geen vraag naar meer dan 2 reizigerstreinen per uur op Venlo-Roermond.
En juist de plannen waarbij er wel meer zouden rijden (namelijk 2 sneltreinen en 2 stoptreinen) zijn vooralsnog onmogelijk, omdat dat op het noordelijke deel onmogelijk is. Zelfs 4 stoptreinen over het gehele traject zijn momenteel onmogelijk door ruimtegebrek op het noordelijke deel (Venray-Blerick om precies te zijn). Sterker nog: ik denk dat Veolia liever ook de huidige spitsritten met Venlo als begin/eindpunt had gehad (aansluiting op de IC) in plaats van Venray.

Dus er is helemaal geen ruimtegebrek op het zuidelijke deel, maar juist het noordelijke deel. Pas als het ruimtegebrek op het noordelijke deel opgelost zou zijn (dan ben je al even verder), dan kun je pas eventueel ruimtegebrek krijgen op het zuidelijke deel.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Wubbo »

Je zou de reizigersaantallen erbij moeten zoeken om te kijken wie er gelijk heeft in deze discussie. Op het noordelijke deel zou je 2x snel + 2x stop kunnen rijden, mits je de stoptreinen afkapt in Venray (en dan de sneltreinen laat stoppen in Venray en eventueel Blerick). Je zou dan zelfs vanaf Boxmeer 2 stoptreinen extra kunnen rijden naar Nijmegen. Je hebt daar in ieder geval mogelijkheden om de treindienst aan te passen zonder grootschalig aan je infrastructuur te knutselen. Afhankelijk van de ligging van Grubbenvorst inclusief het inhaalspoor daar past er wellicht al 4x/uur een trein op het hele noordelijke stuk.
Op het zuidelijke deel kun je, zonder dat je grootschalig aan je infrastructuur gaat knutselen, geen extra treindienst rijden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door SuperGhost »

Zo'n sneltrein past momenteel niet op het noordelijke deel.

Eigenlijk moeten ze op beide delen natuurlijk moeten kijken naar slimme plekken om extra dubbelspoor aan te leggen.
Wellicht dat een goederenboog bij Venlo ook handig kan zijn, zodat de goederentreinen direct naar Duitsland kunnen afbuigen en veel tijd winnen.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door MdJ »

Probleem is dat Venlo-Roermond voor goederentreinen (met een bepaald type aslast) max 80kmh is. Het vervelende is dat de goederentreinen van de DSM die aslast hebben. Daardoor is gepland slechts 1 goederentreinpad per richting mogelijk: .15 van/naar Venlo en kruisen te Tegelen en Swalmen met Veolia.

Het wil nog wel eens voorkomen dat men toch twee goederentreinen per uur rijden, maar dat is alleen als Venlo vol* staat. Want eigenlijk past het volgens de planningsnormen niet.

*Vol: er zijn bepaalde sporen waar bepaalde goederentreinen alleen mogen komen. Als die bezet zijn.... :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Het grootste infrastructurele probleem op de Maaslijn zit niet op het noordelijke deel maar op het zuidelijke deel. Daar rijdt namelijk ook nog goederenvervoer (met name vervoer van/naar de DSM bij Geleen) en dat past eigenlijk al niet in combinatie met de huidige halfuurdienst. Je zal daar dus echt iets aan je infrastructuur moeten doen om er meer treinen te kunnen rijden.
Als alternatief voor de IJzeren Rijn heb ik wel eens een optie voorbij zien komen om een spoorboog ten noorden van Roermond aan te leggen en de Zuidelijke Maaslijn (Roermond-Venlo) integraal te verdubbelen tot twee sporen. Je kunt het goederenvervoer België - Weert - Duitsland dan via het emplacement Venlo afwerken, of eventueel een spoorboog langs de A 74. Het zou het capaciteitsprobleem op de Zuidelijke Maaslijn ook voor reizigersvervoer grotendeels oplossen is mijn inschatting. En je spaart een beetje natuurgebied...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Tom »

Wat in het kader van deze discussie jammer is, is dat we geen inzicht hebben in bijlagen K, de informatieve bijlagen die bij het bestek zijn gevoegd. Met name bijlage K.16 van het Programma van eisen, waarin een overzicht wordt gegeven van de geplande infrastructurele maatregelen op de Maaslijn, zou veel informatie kunnen bevatten. Op die manier is beter vast te stellen welke treindiensten wel en niet aangeboden kunnen worden in de toekomst. Daarmee wordt mogelijk ook Wubbo's vraag beantwoord of er (in de toekomst) sprake is van infrastructurele problemen op het zuidelijk deel.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Bakpapier »

Vinny schreef: Als alternatief voor de IJzeren Rijn heb ik wel eens een optie voorbij zien komen om een spoorboog ten noorden van Roermond aan te leggen en de Zuidelijke Maaslijn (Roermond-Venlo) integraal te verdubbelen tot twee sporen. Je kunt het goederenvervoer België - Weert - Duitsland dan via het emplacement Venlo afwerken, of eventueel een spoorboog langs de A 74. Het zou het capaciteitsprobleem op de Zuidelijke Maaslijn ook voor reizigersvervoer grotendeels oplossen is mijn inschatting. En je spaart een beetje natuurgebied...
Lijkt me een uitstekend idee, die boogjes. Maar volgens mij wordt een verdubbeling op dit traject wel duur ivm bebouwing.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Tochjo »

Tom schreef:Wat in het kader van deze discussie jammer is, is dat we geen inzicht hebben in bijlagen K, de informatieve bijlagen die bij het bestek zijn gevoegd. Met name bijlage K.16 van het Programma van eisen, waarin een overzicht wordt gegeven van de geplande infrastructurele maatregelen op de Maaslijn, zou veel informatie kunnen bevatten.
U vraagt, wij draaien. Alle bijlagen zijn te vinden op aanbestedingskalender.nl.
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Tom »

He, super! Zag het inderdaad al staan op aanbestedingskalender, maar om bijlagen te zien moet je (als bedrijf) inloggen. (Toch?)
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Tochjo »

Je moet een account hebben, ja; mijn organisatie met naam Privépersoon en KvK-nummer nvt kan alles keurig zien :). Die ongein is overigens van recente datum: toen ik mijn account een paar jaar terug maakte, hoefde je dat nog niet in te vullen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door CamilleKreemers »

op die manier kan je het ook doen. Ik was al aan het nadenken hoe ik bij gegevens kon komen.

Kun jij eventueel ook de telcijfers van Limburg vinden? Ik krijg vragen over wat de telcijfers waren daar.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Tochjo »

In bijlagen K.28 en K.29 staan allerlei gegevens over aantallen reizigers. Daaronder ook enorme csv-bestanden met transactiegegevens van 2011 tot en met 2014 die door Veolia zijn aangeleverd, waarbij tot op tijdsperiodes van een uur nauwkeurig is na te gaan hoeveel reizigers tussen twee haltes hebben gereisd. Het lijkt me het eenvoudigst zelf even een account aan te maken om die bestanden te downloaden, want ik ga dat niet allemaal zelf opnieuw uploaden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door fogeltje »

Als je ze mailt naar mij in een zip dan gooi ik het zipje wel online.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Tochjo »

Het punt is niet het hosten, maar het uploaden. We hebben het over 220 MB aan (ook nog sterk gecomprimeerde!) data. Dat kan ik wel uploaden met mijn 1 Mpbs, maar een account aanmaken is ongetwijfeld de snelste (en meest toekomstbestendige) optie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door CamilleKreemers »

ik heb dit recent al geprobeerd, en toch wordt er een werkelijk bedrijfsnummer bij mij gevraagd.
Ik ben persoonlijk alleen geïnteresseerd in die telcijfers, de overige bestanden ben ik niet nodig.
(Nou ja, de locatie van de stallingen is ook wel handig om te weten)
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Tochjo »

CamilleKreemers schreef:ik heb dit recent al geprobeerd, en toch wordt er een werkelijk bedrijfsnummer bij mij gevraagd.
Vul gewoon iets in, dat controleert niemand. Ik heb "nvt" ingevuld.
Ik ben persoonlijk alleen geïnteresseerd in die telcijfers, de overige bestanden ben ik niet nodig.
Bijlage K.29
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zal eens proberen of het zo lukt.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op zo 21 sep 2014, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Tochjo »

Zoals ik al zei, er zijn (alleen) csv-bestanden van chipkaarttransacties van 2011 tot en met 2014 die ongecomprimeerd meer dan 1 GB per stuk zijn. Die ga ik niet voor je uploaden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten