OVer je OV-Chipkaart #11

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef:
huibf schreef:De vraag is of de nachtbus wel onder het vrije OV valt.
Mogelijk moet je dus gewoon je product laden en betalen.

Overigens is het een debiel systeem, waarom een apart gratis product erop laden.
Was het niet handiger om meer km tarief te vragen?
Is al een keer vermeld:
*Nachtbus is het vaste tarief van €4,50 voor 1.5 uur reizen met alle GVB-nachtbussen. Check je dus in en niet uit, betaal je maar €4,00 dus daar verliest GVB op. Vandaar dat je nu met het product met een €4,50 lichter bent.
*Met het huidige systeem is het zo dat als je overstapt, je bij de overstap geen basistarief betaalt.
Dus als ik van de ene op de andere nachtbus overstap, zou ik in totaal €4,50 + €4,50 - €0,87 betalen. Terwijl je gewoon €4,50 hoort te betalen. Dat probleem is dus in het voordeel van de passagiers opgelost.

Weet je wat pas debiel is? Dat Amsterdam een van de weinige, als het niet de enige stad is, waar er dagelijks nachtbussen rijden. Waarschijnlijk niet voor lang meer want het plan was al om dat per drgl 2015 te stoppen.
Bij de RET hoef je geen speciaal product op je kaart te zetten en betaal je sowieso €4,55 met je OV-Chipkaart voor één rit.
Wil je overstappen, dan moet je dat bij het instappen in de éérste bus tegen de chauffeur zeggen en dan geeft hij je een papieren overstapkaart, waarmee je binnen 90 minuten kunt overstappen. Bij de tweede bus moet je NIET opnieuw inchecken, want dan betaal je dubbel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door hauptbahnhof »

Wordt die 4,55 al bij inchecken afgeschreven?

Maar vind je het niet omslachtig? Met alle risico's vandien (geen overstapkaarten meer beschikbaar, jij besluit na het uitstappen om over te gaan stappen op een andere etc.). Vind de GVB-oplossing toch beter. Alleen zou er wel een stuk meer promotie voor kunnen worden gemaakt, op schermen in tram/bus/metro.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door VIRM »

Ik had afgelopen zomer bij NS het OV Chip Plus abonnement aangevraagd. Hoewel ik nog niet helemaal zeker wist of ik het wilde door de nadelen die het ook met zich meebrengt, toch maar aangevraagd, mede gelet op het aankomend verdwijnen van mijn SOV.
Afgelopen maandag moest ik hem er echter opzetten: hij stond klaar op de automaat en de selectie kon niet ongedaan worden gemaakt. Okay, zo gezegd, zo gedaan. Voordeel is dat je niet meer hoeft te zoeken naar slecht geplaatste CiCo's, nadeel is dat je moet gaan bellen.

Gisteren netjes gebeld, reisje geboekt, e-mail bevestiging kwam binnen. Later op de dag werd ik in de s2100 gecontroleerd. Eerste vraag van de HC was: "waarom bent u niet ingecheckt?" De HC was er heilig van overtuigd dat ik moest inchecken met dat abonnement, dus ik moest hem helemaal uitleggen hoe het zat met OV Chip Plus. :mrgreen: Uiteindelijk zei hij dat hij weer iets nieuws had geleerd, en gaf toe dat hij een dergelijk product nog nooit eerder had gezien...
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7633
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door waldo79 »

Ik merkte het afgelopen weekend in een trein van NMBS tussen Mt en Edn. De Belgische conducteur geloofde het allemaal wel :lol:
Voor die kleine prutsstukjes een handcomputer moeten gebruiken en het hele assortiment van NS en Veolia moeten kennen (A)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door fogeltje »

Ik heb net even gebladerd in de nieuwe Algemene voorwaarden Stads- en streekvervoer (google het maar). Daar staat dat een vervoerder van een reiziger mag verlangen een ander vervoersbewijs (lees: duur papieren kaartje) aan te schaffen als wegens technische redenen buiten de reiziger om niet ingecheckt kan worden :')

Ik zal nooit en te never een papieren gaan kopen omdat een busboer zijn apparatuur niet op orde heeft en daardoor mijn chipkaart met abonnement niet gelezen kan worden. "U kunt het later terugvragen" gaat niet op, dat geld ben ik op dat moment kwijt en had ik wellicht ergens anders voor nodig (los ervan dat ik vaak met weinig contant geld rondloop).
"Een touringcar is geen bus"
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door hauptbahnhof »

Gelukkig gaat dat in amsterdam en rotterdam ook niet op.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Edwin »

webguy schreef:Ik denk dat je het het beste gewoon een keer kan proberen. Mogelijk werkt het magisch wel, mogelijk wordt alleen het normale GVB tarief berekend en moet je doen alsof je neus bloedt (de backoffice berekent namelijk het tarief, de kaart zelf registreert alleen de checkin en outs)
GVB geeft dit als antwoord:
Met een NS Business Card reist u op rekening. Er wordt geen saldo afgeschreven, maar de kosten worden achteraf bij de NS in rekening gebracht, die de gemaakte reizen afrekent met de reiziger. Houders van een NS Business Card kunnen sinds 1 februari 2013 op rekening reizen op alle tram, bus, en metrolijnen van GVB (inclusief de nachtlijnen).
Een keer proberen dus inderdaad :)
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef:Ik merkte het afgelopen weekend in een trein van NMBS tussen Mt en Edn. De Belgische conducteur geloofde het allemaal wel :lol:
Voor die kleine prutsstukjes een handcomputer moeten gebruiken en het hele assortiment van NS en Veolia moeten kennen (A)
Ja en Nederlands spreken is voor het personeel daar ook al te veel gevraagd... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7633
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door waldo79 »

Dat ging wel aardig, al was het roestig. Voor een rit die voor 40% over Nederlandstalig grondgebied voert is het noodzaak Nederlands te spreken. Dat lukt het personeel op de ICN ook (Charleroi - Essen) :(
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Vinny »

Ik refereerde aan wat incidenten :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Hageneis »

Is er iets met de verwerking van de data uit de CICO's? Zowel bij Mijn OV-chipkaart als Mijn NS als geen reistransacties te vinden van gisteren dan wel gisteren en vandaag (Mijn NS zou het na twee uur al moeten weergeven).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door fogeltje »

MijnNS geeft het zelfs direct weer. Als het bij OV-chipkaart wat langer duurt, dat is normaal.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Tochjo »

Nee, ook voor transacties in Mijn NS geldt tegenwoordig een verwerkingstijd. Men zegt dat het tot 24 uur kan duren voor transacties getoond worden, maar ik herken het probleem: de laatste transactie die ik zie is van 9:02 gisterochtend en ik heb sindsdien nog vier keer uitgecheckt en drie keer ingecheckt.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door webguy »

Mijn NS is officieel 75% binnen een kwartier voor NS transacties, met uitloop tot 99% binnen 24 uur.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Daantje »

Ik had laatst een treinkaartje op mijn trajectkaart geladen en toen was de conducteur ook verbaasd dat ik niet ingecheckt was maar die reageerde heel tof met 'oh, ja maar dat hoeft ook niet hiermee' :D Heb nu mijn nieuwe Traject Vrij chipkaart binnen. Binnenkort maar weer alles overzetten (saldo, automatisch opladen, andere abonnementen) en hopen dat ik nu niet meer elk jaar een nieuwe chipkaart krijg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Daniel »

Bij NS zelfs nog? Ik heb er tot op heden alleen redelijk wat overtuigingskracht bij nodig gehad bij Arriva, maar niet bij NS.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door fogeltje »

Tochjo schreef:Nee, ook voor transacties in Mijn NS geldt tegenwoordig een verwerkingstijd.
Waarom opeens? Dat vond ik het enige voordeel aan MijnNS, ik kon meteen na insjeck al iets zien.
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door webguy »

Er was altijd al wel een verwerkingstijd hoor - alleen hij is nu langer geworden geloof ik. Iets met 9 juli...
benza

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door benza »

Vanochtend waren de metro poortjes bij amsterdam Zuid in storing.
Als abonnement houder maakt dat niet zoveel uit voor mij, want gvb neemt geen instap tarief.

2 vraagjes:
1) hoe zit dit dan bij reizen op saldo? Want stel dat je uitcheckt bij sloterdijk, er wordt dan 4 euro van je rekening af in plaats van 2€, tenzij het is niet je schuld?
2) is het al gebeurt bij ns, een vergelijkbaar storing? Hoe zit dus dan bij control? En bij uitgang poortjes, hoe kan je dan voorkomen dat je verlies 20€?
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Hageneis »

webguy schreef:Er was altijd al wel een verwerkingstijd hoor - alleen hij is nu langer geworden geloof ik. Iets met 9 juli...
Tot eergisteren was het tot op de minuut nauwkeurig 2 uur bij mij op mijn beide ov-chipkaarten (behalve bij een specifiek poortje op Amsterdam Lelylaan). Vanaf die tijd is het puinhoop. Uitcheck op Rijswijk nog niet zichtbaar (100% zeker gedaan met dubbele piep). Incheck van de terugreis zou om 00.00 uur zijn geweest.

Wel erg onprofessioneel dat webcare eerst ontkent dat er een storing *is* (hoe kan een eerste lijn dat zo stellig beweren?). En nu zeggen ze dat ICT er mee bezig is (dus toch een storing).
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door hauptbahnhof »

benza schreef:Vanochtend waren de metro poortjes bij amsterdam Zuid in storing.
Als abonnement houder maakt dat niet zoveel uit voor mij, want gvb neemt geen instap tarief.

2 vraagjes:
1) hoe zit dit dan bij reizen op saldo? Want stel dat je uitcheckt bij sloterdijk, er wordt dan 4 euro van je rekening af in plaats van 2€, tenzij het is niet je schuld?
2) is het al gebeurt bij ns, een vergelijkbaar storing? Hoe zit dus dan bij control? En bij uitgang poortjes, hoe kan je dan voorkomen dat je verlies 20€?
Ook met abonnement moet je uitchecken anders heb je een missing check out. 12x is kaartblokkade. Kun je gratis laten opheffen bij GVB Tickets & Info maar ja, je loopt het risico dat je niet kunt reizen als je niet bij een loket staat.

In beide gevallen is het zo dat het maximale tarief (€4/€10/€20) wordt afgeschreven. Met een restitutieaanvraag wordt dit weer rechtgetrokken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door reisthijs »

Ook als je niet kon inchecken, maar wel uitcheckt op je bestemming?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
benza

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door benza »

@hbf

Bedankt. Vanochtend kon ik dus niet inchecken ivm het storing, maar ik moest il wel uitchecken ivm dicht poortjes. Dus geen missed-checkout, wel missed checked-in. Ik vroeg mij dus af wat je moet in dit geval doen, want als je gecontroleerd bent kan jij een boete krijgen, tenzij het niet je schuld is dat je niet kon inchecken.



Dus als een standardtarief wordt afgeschreven, moet ik wel het klantenservice bellen, ondanks dat ik niet in de fout was? Vreemd. En is er niet een maximale restitutie aanvragen die je kan per jaar met een ovc doen?
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door hauptbahnhof »

Missed check in/ check out is hetzelfde. Het is een onvolledige reis dus komt er +1 op de teller.

Als je op saldo reist en je hebt dus teveel betaald kun je over het algemeen gewoon via internet restutie aanvragen. Bij Ns moet je kaart wel geregistreerd zijn in Mijn NS.

Niet ingecheckt is idd zwart reizen. Maar ik neem aan dat bij zo'n controle jij niet de enige bent dus ze zullen vast niet moeilijk doen.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Tristan »

fogeltje schreef:
Tochjo schreef:Nee, ook voor transacties in Mijn NS geldt tegenwoordig een verwerkingstijd.
Waarom opeens? Dat vond ik het enige voordeel aan MijnNS, ik kon meteen na insjeck al iets zien.
Het (vrijwel) direct gegevens in kunnen zien, is natuurlijk klantvriendelijk. Aangezien klantvriendelijkheid niet past in combinatie met de ov-chipkaart, is het inmiddels aangepast.

Klantvriendelijkheid en ov-chipkaart = water en vuur.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten