mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]
mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]
Onder het motto beter laat dan nooit heb ik hier nog een verslag van mijn laatste weekend van mijn vakantie. Dit weekend was ik in de Duitse regio Oberbayern. Op zaterdag 16 augustus in München en op zondag 17 augustus in Garmisch-Partenkirchen. De rest van de vakantie volgt nog in een ander verslag.
Ik begin uiteraard met de zaterdag. Die dag begon in het dorpje waar ik het hele weekend sliep: Ohlstadt. Een dorpje aan de rand van de Alpen en zo'n 20km ten noorden van Garmisch-Partenkirchen aan de spoorlijn tussen München en Garmisch. Over die spoorlijn rijdt zo af en toe een ICE. Hier is ICE 586 van Garmisch-Partenkirchen naar Hamburg te zien met een ICE-2:
Achteraf gezien had ik beter een snoeischaar mee moeten nemen, maar dat leek mij van te voren wat listig bij een eventuele grenscontrole met de auto.
Daarna ging ik naar het station van Ohlstadt. Een klein stationnetje met 2 sporen, waarvan alleen spoor 2 gebruikt wordt voor stoppende treinen en spoor 1 voor de doorgaande zoals de ICE, goederentreinen en enkele RE's. Ook worden o.a. de overwegen verderop nog vanaf hier met de hand bediend door de stationschef die hier altijd aanwezig is. Wel was er een automaat en daardoor kon ik makkelijk een retourtje voor Munchen Hbf kopen. Met de RE van half 12 ging ik daarna met een 'Hamsterbacke' (oftewel een Talent 2) in een uurtje naar Munchen Hbf. Foto's van die trein volgen nog. Eerst de trams, want die zag ik genoeg na aankomst in Munchen:
Bij de halte Karlsplatz trof ik de Variobahn aan. Een kleine nieuwe tramserie in München. Hier op lijn 19 naar Pasing:
En op de Karlsplatz zelf nogmaals een Variobahn naar Pasing:
Via deze mooie waterpartij op het Karlsplatz...:
kwam ik in de drukke winkelstraat naar de Marienplatz uit. Boven sommige winkels die wel weer de leuke typische Bayrische balkonnetjes:
En daarna kwam ik uiteraard uit op de Marienplatz zelf met het Rathaus:
Wat mij verderop wel verbaasde was dat er op zo'n druk plein als dit elke 5 minuten een (gelede) bus tussen de mensen door rijdt. Hier de minder vaak rijdende lijn 132:
Maar elke 5 minuten dus komt lijn 52 met een gelede bus erdoorheen. Hier op de foto ergens achter de mensen :
Daarna verliet ik het oude centrum om in de Maximilianstrasse uit te komen. Daar viel mijn oog als eerste op het regeringsgebouw van Oberbayern:
Op het plein waar een beeld staat van Maximilian kruisen de tramlijnen 18 en 19 elkaar. Hier komt lijn 18 uit de Tierschstrasse met erachter de Sankt Lukas Kirche:
En dus lijn 19 met opnieuw een Variobahn, dit keer de 2315:
En de 2312 de andere kant op, naar Pasing:
Na een korte maar felle regenbui ging de zon weer schijnen en stak ik de snel stromende rivier Isar via de Maximiliansbrucke over. Op deze brug kwam ik ook de al eerder gespotte (op de Karlsplatz) 2317 tegen op lijn 19 naar Pasing:
Na nog een foto vanaf deze brug van dit fraaie gebouw:
Daarna was het de hoogste tijd voor een rit met de U-Bahn van München. De rit ging met U4 en U6 naar Alte Heide. Vanaf daar reden door werkzaamheden bussen naar Frottmaning. Het station voor de Allianz Arena. Die bussen (lijn X106) reden vooral met gelede bussen, maar 2 bussen waren bussen met een aanhanger van een voor mij onbekend merk. Een daarvan trof ik op de heen -en terugweg. Dit is de bus:
Mijn doel van deze rit was dus de Allianz Arena. Het stadion voor de FC Bayern München en 1860 München. Buiten zie je wel duidelijk dat de FC Bayern een van de grootste ploegen van de wereld is. Je ziet mensen die overal vandaan komen. Onder een mooie dreigende lucht (die gelukkig daar bleef) kwam de Allianz Arena in zicht:
Door een route onder de tribunes door kreeg ik wel een beeld van het station, maar voor een rondleiding vond ik het toch net iets te druk met een wachttijd van 45 minuten. Daarom ging ik daarna weer terug naar Frottmaning om met opnieuw de X106, U6 en U1 naar het station Olympiazentrum te gaan. Daar zijn verschillende gebouwen van een andere trots van Bayern te vinden, de BMW, met hier met BMW Museum:
De naam van het station deed het al vermoeden, het Olympisch park ligt naast het BMW-gebied. Daar liep ik dus ook even doorheen. Dat even duurde wat langer door een kermis en daardoor was ook de toegang naar het Olympia Stadion niet mogelijk. Daardoor werden het alleen maar wat foto's van buitenaf van dit stadion met het mooie en aparte dak, zoals deze:
Met de tram (lijn 21) ging ik daarna weer terug naar het Hauptbahnhof. Na wat te hebben gegeten bij een grote gele M had ik net de trein terug naar Ohlstadt gemist en dus werd het een uurtje wachten. Nu komen er genoeg treinen hier, dus een straf was het niet. Als eerste deze lekker brommende BR218 als RE naar Kempten Hbf:
Eenmaal per uur komt de Bayrische Oberland Bahn (BOB) hier even buurten met deze dieseltreintjes die je al van ruimte afstand hoort. De trein had overigens 4 stellen en ook maarliefst 4 verschillende treinnummers en bestemmingen:
Daarna begon het te miezeren en dat kwam de foto's uiteraard niet ten goede. Toch wilde ik deze ALEX-trein naar Lindau niet laten lopen:
En dan ook mijn Talenten terug naar Ohlstadt waar ik daarna maar snel in ging zitten:
Een uurtje later was ik dus weer in Ohlstadt en reed ik de laatste 1,5 km naar mijn hotel.
De volgende dag was het een stuk zonniger en warmer. Daardoor ging ik wat vroeger naar het station om de doorgaande RE naar Munchen op de foto te zetten. Toen wist ik nog niet dat de doorgaande treinen over spoor 1 kwamen in plaats van het achterliggende spoor 2. Daardoor werd de onderstaande foto niet zoals ik wilde, maar toch wel de moeite waard om te plaatsen:
Na een minuutje of 10 kwam de trein naar Garmisch eraan en 20 minuten later was ik er. Daar kwam ik er al snel achter dat de Zugspitze veel te druk zou worden. Daarom werd het de Wankbahn, maar daarover later meer. Onderweg liep ik langs het Rathaus:
Met ernaast een oude loc die nu alleen een stukje bovenleiding mist :
Via een oud straatje in Garmisch...:
...kwam ik uit bij het Talstation van de Wankbahn om met deze gondeltjes naar boven te gaan:
Onderweg van 700 naar 1750 m hoogte was het heerlijk rustig en hoorde af en toe alleen wat wandelaars langslopen:
Vanaf de Wank had ik een schitterend uitzicht over verschillende Alpentoppen, zoals de rechter met wat sneeuw, de 2950 meter hoge Zugspitze:
Ook liepen er verschillende koeien waarbij deze apart stond van de rest maar wel bij een mooie achtergrond:
En hier de rest van de kudde alpenkoeien:
Na een mooie wandeling over de top, ging ik anderhalf uur later weer terug naar beneden. Onderweg viel mijn oog nog op de wereldberoemde schans van Garmisch-Partenkirchen:
Beneden kwam een van de 5 stadslijnen langs. Dit is lijn 5 die elke 5 kwartier rijdt met deze Citaro:
Terug in Garmisch kwam de streeklijn EVG(?) langs. Dit is deze MAN met op de achtergrond de Wankbahn waar ik dus hiervoor was:
Terug bij het station vond ik het nog wat vroeg (3 uur) om wat te gaan eten en daarom deed als extra-tje nog een retourtje Mittenwald. De heenweg was weer met een Talent 2 die dit keer naar het Oostenrijkse Seefeld in Tirol ging:
In Mittenwald stond er ook nog wat materieel te genieten van de zondagsrust:
De terugweg naar Garmisch was een rit vanuit Innsbruck en werd daardoor gereden door een Talent van OBB. Het was ene los stel en dus goed gevuld met de nodige staanplaatsen. In Garmisch was er een hele korte kering van 2 minuten voor de rit weer terug naar Innsbruck:
Na wat eten ging ik een uur later weer terug naar Ohlstadt. Dit is een foto van Ohlstadt met de dorpskerk:
Deze avond was ook de laatste avond van mijn vakantie. De zonsondergang van deze avond zorgde voor een fraaie afsluiting van deze mooie vakantie en van dit verslag:
Ik begin uiteraard met de zaterdag. Die dag begon in het dorpje waar ik het hele weekend sliep: Ohlstadt. Een dorpje aan de rand van de Alpen en zo'n 20km ten noorden van Garmisch-Partenkirchen aan de spoorlijn tussen München en Garmisch. Over die spoorlijn rijdt zo af en toe een ICE. Hier is ICE 586 van Garmisch-Partenkirchen naar Hamburg te zien met een ICE-2:
Achteraf gezien had ik beter een snoeischaar mee moeten nemen, maar dat leek mij van te voren wat listig bij een eventuele grenscontrole met de auto.
Daarna ging ik naar het station van Ohlstadt. Een klein stationnetje met 2 sporen, waarvan alleen spoor 2 gebruikt wordt voor stoppende treinen en spoor 1 voor de doorgaande zoals de ICE, goederentreinen en enkele RE's. Ook worden o.a. de overwegen verderop nog vanaf hier met de hand bediend door de stationschef die hier altijd aanwezig is. Wel was er een automaat en daardoor kon ik makkelijk een retourtje voor Munchen Hbf kopen. Met de RE van half 12 ging ik daarna met een 'Hamsterbacke' (oftewel een Talent 2) in een uurtje naar Munchen Hbf. Foto's van die trein volgen nog. Eerst de trams, want die zag ik genoeg na aankomst in Munchen:
Bij de halte Karlsplatz trof ik de Variobahn aan. Een kleine nieuwe tramserie in München. Hier op lijn 19 naar Pasing:
En op de Karlsplatz zelf nogmaals een Variobahn naar Pasing:
Via deze mooie waterpartij op het Karlsplatz...:
kwam ik in de drukke winkelstraat naar de Marienplatz uit. Boven sommige winkels die wel weer de leuke typische Bayrische balkonnetjes:
En daarna kwam ik uiteraard uit op de Marienplatz zelf met het Rathaus:
Wat mij verderop wel verbaasde was dat er op zo'n druk plein als dit elke 5 minuten een (gelede) bus tussen de mensen door rijdt. Hier de minder vaak rijdende lijn 132:
Maar elke 5 minuten dus komt lijn 52 met een gelede bus erdoorheen. Hier op de foto ergens achter de mensen :
Daarna verliet ik het oude centrum om in de Maximilianstrasse uit te komen. Daar viel mijn oog als eerste op het regeringsgebouw van Oberbayern:
Op het plein waar een beeld staat van Maximilian kruisen de tramlijnen 18 en 19 elkaar. Hier komt lijn 18 uit de Tierschstrasse met erachter de Sankt Lukas Kirche:
En dus lijn 19 met opnieuw een Variobahn, dit keer de 2315:
En de 2312 de andere kant op, naar Pasing:
Na een korte maar felle regenbui ging de zon weer schijnen en stak ik de snel stromende rivier Isar via de Maximiliansbrucke over. Op deze brug kwam ik ook de al eerder gespotte (op de Karlsplatz) 2317 tegen op lijn 19 naar Pasing:
Na nog een foto vanaf deze brug van dit fraaie gebouw:
Daarna was het de hoogste tijd voor een rit met de U-Bahn van München. De rit ging met U4 en U6 naar Alte Heide. Vanaf daar reden door werkzaamheden bussen naar Frottmaning. Het station voor de Allianz Arena. Die bussen (lijn X106) reden vooral met gelede bussen, maar 2 bussen waren bussen met een aanhanger van een voor mij onbekend merk. Een daarvan trof ik op de heen -en terugweg. Dit is de bus:
Mijn doel van deze rit was dus de Allianz Arena. Het stadion voor de FC Bayern München en 1860 München. Buiten zie je wel duidelijk dat de FC Bayern een van de grootste ploegen van de wereld is. Je ziet mensen die overal vandaan komen. Onder een mooie dreigende lucht (die gelukkig daar bleef) kwam de Allianz Arena in zicht:
Door een route onder de tribunes door kreeg ik wel een beeld van het station, maar voor een rondleiding vond ik het toch net iets te druk met een wachttijd van 45 minuten. Daarom ging ik daarna weer terug naar Frottmaning om met opnieuw de X106, U6 en U1 naar het station Olympiazentrum te gaan. Daar zijn verschillende gebouwen van een andere trots van Bayern te vinden, de BMW, met hier met BMW Museum:
De naam van het station deed het al vermoeden, het Olympisch park ligt naast het BMW-gebied. Daar liep ik dus ook even doorheen. Dat even duurde wat langer door een kermis en daardoor was ook de toegang naar het Olympia Stadion niet mogelijk. Daardoor werden het alleen maar wat foto's van buitenaf van dit stadion met het mooie en aparte dak, zoals deze:
Met de tram (lijn 21) ging ik daarna weer terug naar het Hauptbahnhof. Na wat te hebben gegeten bij een grote gele M had ik net de trein terug naar Ohlstadt gemist en dus werd het een uurtje wachten. Nu komen er genoeg treinen hier, dus een straf was het niet. Als eerste deze lekker brommende BR218 als RE naar Kempten Hbf:
Eenmaal per uur komt de Bayrische Oberland Bahn (BOB) hier even buurten met deze dieseltreintjes die je al van ruimte afstand hoort. De trein had overigens 4 stellen en ook maarliefst 4 verschillende treinnummers en bestemmingen:
Daarna begon het te miezeren en dat kwam de foto's uiteraard niet ten goede. Toch wilde ik deze ALEX-trein naar Lindau niet laten lopen:
En dan ook mijn Talenten terug naar Ohlstadt waar ik daarna maar snel in ging zitten:
Een uurtje later was ik dus weer in Ohlstadt en reed ik de laatste 1,5 km naar mijn hotel.
De volgende dag was het een stuk zonniger en warmer. Daardoor ging ik wat vroeger naar het station om de doorgaande RE naar Munchen op de foto te zetten. Toen wist ik nog niet dat de doorgaande treinen over spoor 1 kwamen in plaats van het achterliggende spoor 2. Daardoor werd de onderstaande foto niet zoals ik wilde, maar toch wel de moeite waard om te plaatsen:
Na een minuutje of 10 kwam de trein naar Garmisch eraan en 20 minuten later was ik er. Daar kwam ik er al snel achter dat de Zugspitze veel te druk zou worden. Daarom werd het de Wankbahn, maar daarover later meer. Onderweg liep ik langs het Rathaus:
Met ernaast een oude loc die nu alleen een stukje bovenleiding mist :
Via een oud straatje in Garmisch...:
...kwam ik uit bij het Talstation van de Wankbahn om met deze gondeltjes naar boven te gaan:
Onderweg van 700 naar 1750 m hoogte was het heerlijk rustig en hoorde af en toe alleen wat wandelaars langslopen:
Vanaf de Wank had ik een schitterend uitzicht over verschillende Alpentoppen, zoals de rechter met wat sneeuw, de 2950 meter hoge Zugspitze:
Ook liepen er verschillende koeien waarbij deze apart stond van de rest maar wel bij een mooie achtergrond:
En hier de rest van de kudde alpenkoeien:
Na een mooie wandeling over de top, ging ik anderhalf uur later weer terug naar beneden. Onderweg viel mijn oog nog op de wereldberoemde schans van Garmisch-Partenkirchen:
Beneden kwam een van de 5 stadslijnen langs. Dit is lijn 5 die elke 5 kwartier rijdt met deze Citaro:
Terug in Garmisch kwam de streeklijn EVG(?) langs. Dit is deze MAN met op de achtergrond de Wankbahn waar ik dus hiervoor was:
Terug bij het station vond ik het nog wat vroeg (3 uur) om wat te gaan eten en daarom deed als extra-tje nog een retourtje Mittenwald. De heenweg was weer met een Talent 2 die dit keer naar het Oostenrijkse Seefeld in Tirol ging:
In Mittenwald stond er ook nog wat materieel te genieten van de zondagsrust:
De terugweg naar Garmisch was een rit vanuit Innsbruck en werd daardoor gereden door een Talent van OBB. Het was ene los stel en dus goed gevuld met de nodige staanplaatsen. In Garmisch was er een hele korte kering van 2 minuten voor de rit weer terug naar Innsbruck:
Na wat eten ging ik een uur later weer terug naar Ohlstadt. Dit is een foto van Ohlstadt met de dorpskerk:
Deze avond was ook de laatste avond van mijn vakantie. De zonsondergang van deze avond zorgde voor een fraaie afsluiting van deze mooie vakantie en van dit verslag:
Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]
Mooi verslag, mooie foto's en erg herkenbaar. München is een feest van afwisseling, zowel qua trams als qua treinmaterieel. En zo te zien heb je (veelal) mooi weer gehad. :pos:
Het is een spectrum.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8686
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]
Mooie foto's zeg! Leuk om te lezen ook! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]
Mooie foto's in een prachtige omgeving.
Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]
Prachtige foto's :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]
Leuk verslag en vooral ook prachtige foto's :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]
Göppel Go4City van Busservice Watzingermb90 schreef:Die bussen (lijn X106) reden vooral met gelede bussen, maar 2 bussen waren bussen met een aanhanger van een voor mij onbekend merk. Een daarvan trof ik op de heen -en terugweg. Dit is de bus:
Groeten,
Nick
Nick
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]
Mooie platen
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]
Mooi verslag! :Y
Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]
Dankjewel voor dit prachtige verslag! :D :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]
Schitterend! Ook leuk dat je wat van de fraaie omgeving laat zien, moet er echt eens een keer naartoe. Jouw traditie om bij elke vakantie ook het lokale voetbalstadion te bezoeken zit er nog steeds ingebakken, zo blijkt
Moest je op München Hbf niet telkens een enorm eind teruglopen om naar een ander perron te komen of is er aan de uiteindes van de perrons ook nog een trap of tunnel?
Moest je op München Hbf niet telkens een enorm eind teruglopen om naar een ander perron te komen of is er aan de uiteindes van de perrons ook nog een trap of tunnel?
Ik doe ook maar wat
Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]
Heel fraai verslag. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]
Het was telkens weer een eindje terug lopen in München. Aan de uiteindes waren dan ook nauwelijks reizigers te zien, want dat wordt een aardige wandeling bij een spoorwijziging.Ardan schreef: Moest je op München Hbf niet telkens een enorm eind teruglopen om naar een ander perron te komen of is er aan de uiteindes van de perrons ook nog een trap of tunnel?
Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]
Heel mooi verslag. :D :pos:
Leuke afwisseling van trams in München, zeker als de Flexity's eindelijk in dienst komen.
Heb je de "losse" tramlijn 23 toevallig nog gezien? (Deze lijn heeft geen overstapmogelijkheden op andere tramlijnen, alleen op de metro.)
Leuke afwisseling van trams in München, zeker als de Flexity's eindelijk in dienst komen.
Heb je de "losse" tramlijn 23 toevallig nog gezien? (Deze lijn heeft geen overstapmogelijkheden op andere tramlijnen, alleen op de metro.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]
Top verslag :pos:
Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]
Mooi verslag! :pos:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten