Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door julsteren »

Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland!
Vandaag was het 20 september, op deze dag reed 175 jaar geleden de eerste trein in Nederland, getrokken door de Arend en de Snelheid. En vandaag legden vele historische treinen dit traject af, en ik was er bij. Tevens was er een open dag bij NedTrain in Haarlem, maar de pendelbussen ernaartoe waren interessanter.

Oké, dit wisten we allemaal al, we gaan nu door naar het verslag zelf.

Afbeelding
Het stationsnaambordje van Borne in de vroege ochtend, het was extreem mistig op dat moment.

Afbeelding
Op deze foto valt dus te zien hoe mistig het was, een zicht van hooguit 35 meter. Treinstel 3445 bracht mij met de eerste 7900 van die dag naar Almelo, de trein was leeg maar werd dus in Borne gevuld met in totaal 4 vroege vogels.

Afbeelding
En deze bak was hard nodig.

Afbeelding
Intussen met t1722 in Amersfoort beland, alwaar deze DDZ op de foto mocht

Afbeelding
Jaja, de nieuwe schandvlek van de NS stond weer eens aan de kant, alle drie, hier kun je er nog net 2 zien, tijdens stilstand op station Amsterdam Sience Park.

Afbeelding
Deze Thalys deed een race met onze SGM tussen Muiderpoort en Centraal, de Thalys won het :P

Afbeelding
En toen ik in Amsterdam aankwam kwam vrijwel tegelijk de CNL uit Zürich aanrijden, en daar stonden we dan met een peloton treinspotters enthousiast te doen om een simpele BR189 *O* *O*

Afbeelding
En we zagen nog een kalktreintje.

Afbeelding
En hier het eerste leuke, de 1202 kwam binnen met een setje rijtuigen, let niet op de middelvinger van de jongeman daar rechts die deze foto verpestte, hij werd vriendelijk gevraagd iets aan de kant te gaan en werd spontaan woest.

Afbeelding
Ook de 1312 liep achterop mee.

Met deze trein zijn ik en 3 anderen samen naar Haarlem gegaan. We zaten in het rijtuig van het type Plan E.

Afbeelding
Eenmaal in Haarlem mocht eerst deze 1614 van DB op de plaat.

Afbeelding
Buffers van de 1202.

Afbeelding
De Plan U, mat '46 en de mat '54 (laatste niet zichtbaar) staan alvast klaar in Haarlem op een paar opstelsporen.

Inmiddels werd het tijd om naar NedTrain te gaan met een pendelbus.

Afbeelding
Het interieur van de bus, dit was een oude koninklijke bus van koningin Juliana, en ik zat bij toeval op de stoel waar zij menig gas uit haar achterwerk heeft laten ontsnappen.

Afbeelding
Voorkant van diezelfde bus.

Afbeelding
De open dag viel ons flink tegen, dit Noorse treintje was het enige leuke wat we tegen kwamen xD

Afbeelding
Terug op station Haarlem kwam onze volgende trein ook al snel opdagen, dit keer een Blokkendoos ''mat '27''.

Afbeelding
En we zaten 3e klas-niet roken, prima bankjes, zat veeeeel beter dan SGM of VIRM.

Afbeelding
Onderweg nog even wat foto's en filmpjes gemaakt vanuit het achterraam :)

In Amsterdam hebben we meteen de resevering opgehaald voor onze volgende trein, en dat was niet zomaar een trein. *O*

Afbeelding
Het was deze spuuglelijke VIRM! Gossiewossie wat is dit slecht zeg, slechts 2 bakken zijn half groen gemaakt, nog een kotskleur ook! Dus meer dan deze foto zal ik jullie ook besparen, dat wil ik jullie echt niet aandoen, ik hoef namelijk geen rekeningen binnen van gebarsten computerschermen.

*spoelt door*

Afbeelding
En dit werd onze volgende trein, een Mat '54.

Afbeelding
Een gehaaste foto van het interieur van de coupé waar we zaten, het was immers erg druk, we zaten wel lekker 1e klas.

Afbeelding
In onze hoofdstad viel er werkelijk geen normale foto te maken van de muizenneus.

En we gingen weer met dezelfde trein terug op dezelfde zitplaatsen, echt geweldig is het!

Afbeelding
Hier rijden we Haarlem weer binnen, oh ik hou van dit soort foto's!
Voor de mensen die zich zorgen maken over raamhangen: ik doe dit alleen als ik zeker weet dat er niks mis kan gaan, zoals een passage van een andere trein, of een bovenleidingsportaal erg dicht op het spoor. Zoals je ziet is deze foto op een veilige plek vanuit het open raam genomen.

Afbeelding
In Haarlem konden we een betere foto maken van de muizenneus, maar niet zonder collega treinspotters.

Intussen zijn we weer met de Plan U terug gegaan naar Amsterdam.

Afbeelding
In Amsterdam nam ik afscheid van de 3 anderen en ging het weer huiswaarts. Hier zie je een ICd binnenkomen op Amsterdam Centraal.

Afbeelding
Wederom een uit-een-raam-hang-foto. Dit keer van een SGM in Baarn.

Met overstap in Amersfoort in Almelo uitgekomen.

Afbeelding
Precies toen ik in Almelo de trein verliet, kwam met een aardig vaartje deze Lint van Arriva voorbij, dus daarom is deze foto wat minder, maar ik vind hem wel de moeite waard om hem hier te plaatsen.

Ik hoop dat jullie dit verslag leuk vinden! :D
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door Maurice Hooikammer »

Leuk verslag! :pos: :pos:

Wat zielig die middelvinger! Ik ga ook niet naar zulke dagen waar ongeveer alle spotters naar toe komen, ik schaam me er dan alleen maar voor het gedrag van de andere collega spotters.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door Ardan »

Erg leuk, bedankt :) Was zelf ook in Amsterdam (meer toevallig dan expres).. en heb wel wat meegekregen van de 'festiviteiten'. Ik stond bij de kaartautomaat op de kop van spoor 1 om 11 uur omdat ik dacht daar een puicke foto te kunnen maken zonder al te veel andere enthousiastelingen maar de trein reed niet ver genoeg door xD Daarna doorgesjeesd naar Ass voor de Blokkendoos en de blauwe rijtuigen op de terugrit.. maar ook daar was ik niet alleen, twee/drie anderen rond 12 uur.
Ik doe ook maar wat
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door julsteren »

Hahah ja dat doorrijden op Asd was wel problematisch voor leuke foto's, zelf ben ik volgens mij geen mensen van hier tegen gekomen, wel veel mensen van Somda.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door Ardan »

Ik heb ook geen bekenden gezien nee, al ken ik natuurlijk ook niet iedereen hier :P
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door Thom91 »

Ardan schreef:Ik heb ook geen bekenden gezien nee, al ken ik natuurlijk ook niet iedereen hier :P
Slappe zak, hoe laat was je in Asd?
Komt wel goed schatje.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door Mr-W »

Maurice Hooikammer schreef:Leuk verslag! :pos: :pos:

Wat zielig die middelvinger! Ik ga ook niet naar zulke dagen waar ongeveer alle spotters naar toe komen, ik schaam me er dan alleen maar voor het gedrag van de andere collega spotters.
Ik vaak ook niet,al heb ik wat minder met treinen,en moest vandaag gewoon werken.
Thom91 schreef:
Ardan schreef:Ik heb ook geen bekenden gezien nee, al ken ik natuurlijk ook niet iedereen hier :P
Slappe zak, hoe laat was je in Asd?
Plan-v444 was ook met een aantal mensen onderweg en natuurlijk een koersrol. Lijkt me hilarisch om te zien,zo'n koersrol in het bagagerek van een VIRM of de NS-bus.
@groene stroomvirm, zat daar al het DDZ-interieur in ?
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door julsteren »

In de VIRM zat nog het gewone VIRM4 interieur in. Helaas :( ik heb wel iemand met een koersrol zien lopen xD
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door Suus »

Als ik naar de klok naast de Muizenneus kijk moet ik in twee van de treinen waar Julsteren gezeten heeft ook gezeten hebben, nl. de 15:43 van Amsterdam naar Haarlem en de 16:41 van Haarlem naar Amsterdam. Het viel mij bij de rit van 15:43 op dat de Hondenkop waar in inzat behoorlijk rustig was, er zaten zelfs nog wat mensen in die dachten in de gewone intercity naar Haarlem te zitten :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door Z2N »

Leuk verslag, en heel herkenbaar omdat ik er zelf ook was. Wel grappig om te zien dat Plan-V444 en ik zo opvielen met die koersrol voor onze Brandevoorder! :lol:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door Ardan »

Thom91 schreef:
Ardan schreef:Ik heb ook geen bekenden gezien nee, al ken ik natuurlijk ook niet iedereen hier :P
Slappe zak, hoe laat was je in Asd?
Werd de avond ervoor uitgenodigd mee te gaan met een vriend dus was nogal halsoverkop xD Hij is 's ochtends weer naar huis gegaan maar ik ben dus nog even gebleven. Ik was tussen ongeveer 10:30 en 11:10 op CS, en tussen 11:40 en 12:05 op Sloterdijk. Geen pulletjes met koersrollen zien zeulen :mrgreen:
Ik doe ook maar wat
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door julsteren »

Bee, heb je me toevallig zien zitten in de 1e klas? :)

Er zaten bij ons een aantal Amerikanen die ook dachten dat het een reguliere rit was, geniaal.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door Ardan »

In de Blokkendoos of in de hondekop? Als je in een modern land zo'n ouwe trein ziet aanrijden die totaal niet op de rest lijkt met heeeeel veel fotografen erbij moet toch zelfs bij de grootste non-kenner nog wel een belletje gaan rinkelen lijkt mij :')
Ik doe ook maar wat
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door julsteren »

Het was in de hondekop, conducteur maakte het wel ff duidelijk aan die mensen maar kneep ook een oogje toe.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door Suus »

julsteren schreef:Bee, heb je me toevallig zien zitten in de 1e klas? :)
Nee, omdat ik ten eerste niet weet wie jij bent/hoe je er uit ziet en ten tweede omdat ik in de tweede klas zat omdat dat bij de Hondekop voor mij vooral een herinnering aan mijn overleden opa is. Ik vond het daarom ook jammer dat de Hondekop groen was en niet NS-geel met een blauwe band over de ramen, want dat is namelijk de enige manier zoals ik de Hondekop écht heb gekend :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door Vinny »

Ardan schreef:In de Blokkendoos of in de hondekop? Als je in een modern land zo'n ouwe trein ziet aanrijden die totaal niet op de rest lijkt met heeeeel veel fotografen erbij moet toch zelfs bij de grootste non-kenner nog wel een belletje gaan rinkelen lijkt mij :')
Tja dat weet ik niet. Het is allemaal wel regulier spoor enzo. Ik kan me voorstellen dat er wat mensen zijn die denken: hé, ander kleurtje verf? Ziet er apart uit, maar goed mooie trein.

Per slot van rekening heb ik ook wel eens de Berlijntrein gehad als sneltrein Amsterdam-Hoofddorp. Reactie van de passagiers op de rondslingerende menukaart was meesterlijk: "Goh ze hebben hier catering, ik dacht dat ze failliet waren? Ja, met de prijzen die ze rekenen zal dat niet lang meer duren nee" :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door Ardan »

Hahaha, meesterlijk idd xD Andersom had ik aan het loket ook eens een man die bij zijn reisadvies extra benadrukte 'Wij willen NIET met die Duitse trein mee!!' En ook niet overstappen. Ja, toendertijd bleef er dan maar eens per twee uur een trein over naar Schiphol xD
Ik doe ook maar wat
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door htm_tram »

Zaten idd heel veel egoïstische hobbyisten bij die meerdere kaartjes hadden besteld. Sommige hadden idd 6 en zelfs 8 enkeltjes. Beetje asociaal. :neg:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door julsteren »

Htm-tram, op het perron stonden loketten waar je ook zonder dat je besteld had kaartjes kon krijgen. Ikzelf had niet eens besteld.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door Marc »

Leuke foto's :D. Zelf was ik ook aanwezig in Amsterdam en Haarlem, het was een mooie dag. Zo zag het eruit bij Spaarnwoude:
Afbeelding
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door waldo79 »

Grappige sfeerreportage, julsteren :Y
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door julsteren »

Marc schreef:Leuke foto's :D. Zelf was ik ook aanwezig in Amsterdam en Haarlem, het was een mooie dag. Zo zag het eruit bij Spaarnwoude:
Afbeelding
Dit had zomaar eens een foto uit 1927 kunnen zijn :Y :wink: :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door Milco »

Leuk verslag! Die koninklijke bus heb ik nog ingezeten toen lijn 140 tussen Haarlem en Hoofddorp 60 jaar bestond! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door dennistd »

julsteren schreef:Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland!
Afbeelding
En hier het eerste leuke, de 1202 kwam binnen met een setje rijtuigen, let niet op de middelvinger van de jongeman daar rechts die deze foto verpestte, hij werd vriendelijk gevraagd iets aan de kant te gaan en werd spontaan woest.
Dan stond je vlak bij mij:
Afbeelding
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Julsteren doet 175 jaar spoor in Nederland! (28 f)

Bericht door julsteren »

Ohw leuk!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten