Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door lint41 »

microshit schreef:U-ov is een nieuwe actie begonnen om de directe lijnen naar/van de Uithof te promoten : http://www.uithofweken.nl (incl flyers in de bus)
Wat een onzinvragen zeg, maar goed, ze doen wel hun best met promotie van de alternatieven voor lijn 12/28.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Aking »

Njah iedereen moet natuurlijk kunnen winnen, want zo werken dat soort "prijsvragen" vaak. :')

Overigens rijdt die 265 voor mij precies verkeerd om, maar ik mag met de 71 en 72 volgens mij niet al te hard klagen (A)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

265 is gewoon een omnummering van de tegenspitsritten van 72 natuurlijk he. Oorspronkelijk was het nieteens een Uithoflijn maar versterking richting Nieuwegein-Plettenburg waar lijn 66 wegviel. Al lijkt het gezien de bezetting van 265 vergeleken met 65 niet echt gelukt om daarmee de 65 te ontlasten (door reizigers van Utrecht CS weg te halen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door verfmeer »

lint41 schreef:
microshit schreef:U-ov is een nieuwe actie begonnen om de directe lijnen naar/van de Uithof te promoten : http://www.uithofweken.nl (incl flyers in de bus)
Wat een onzinvragen zeg, maar goed, ze doen wel hun best met promotie van de alternatieven voor lijn 12/28.
Zolang ze geen directe bussen vanuit Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Den Bosch en Arnhem laten rijden, zijn veel treinreizigers toch op de 12 en de 28 aangewezen. Hier zie je gewoon hoe ruimtelijke ordening keihard faalt. Had je de universiteitsgebouwen meer verspreidt door de stad gehad (zoals in Leiden or Rotterdam bijvoorbeeld) had je nergens last van gehad. En Utrecht mag wel blij zijn dat de StudentenOV niet wordt afgeschaft, anders hadden ze direct een 5-baans snelweg naar de Uithof kunnen aanleggen, om alle studenten en docenten daar te krijgen. Americanisering op z'n top :neg: :roll: :|
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Z2N »

Hoeveel mensen zullen vanuit die plaatsen naar Utrecht reizen? Al die plaatsen hebben een universiteit op minder afstand, Amsterdam heeft er zelfs twee! Lijnen als lijn 12 zullen nog steeds nodig zijn, maar je kán wat aan de drukte doen door meer van dit soort spitslijnen in te leggen, bijvoorbeeld vanuit Woerden en Culemborg direct naar de Uithof. Dit zijn grote plaatsen aan drukke spoorlijnen, waarvoor de combinatie trein+lijn 12 nu sneller is, maar waar een directe lijn over de snelweg nog sneller zou zijn. Culemborg NS - AZU is nu bijna een uur, een snellijn moet het kunnen doen in 40 minuten. Dan krijg je nog meer mensen weg uit lijn 12.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Roeland »

Ezra schreef: Roeland, heb jij ook ergens bijlage 6 gevonden?
Nee, ik ken alleen maar die stukken die op de site van de provincie staan!
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tjekken »

Zo is er lijn 150 van Almere naar de Uithof, die lijn is ook een succes ;) De 150 is betaald uit een potje voor proefverbindingen ofzo, kunnen ze niet meer van datsoort lijnen opzetten?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Roeland »

verfmeer schreef:
lint41 schreef:
microshit schreef:U-ov is een nieuwe actie begonnen om de directe lijnen naar/van de Uithof te promoten : http://www.uithofweken.nl (incl flyers in de bus)
Wat een onzinvragen zeg, maar goed, ze doen wel hun best met promotie van de alternatieven voor lijn 12/28.
Zolang ze geen directe bussen vanuit Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Den Bosch en Arnhem laten rijden, zijn veel treinreizigers toch op de 12 en de 28 aangewezen. Hier zie je gewoon hoe ruimtelijke ordening keihard faalt. Had je de universiteitsgebouwen meer verspreidt door de stad gehad (zoals in Leiden or Rotterdam bijvoorbeeld) had je nergens last van gehad. En Utrecht mag wel blij zijn dat de StudentenOV niet wordt afgeschaft, anders hadden ze direct een 5-baans snelweg naar de Uithof kunnen aanleggen, om alle studenten en docenten daar te krijgen. Americanisering op z'n top :neg: :roll: :|
Het grote probleem van die campussen is niet zozeer dat ze op een kluitje staan, maar dat ze op de verkeerde plek staan. Als ze de Uithof wat noordelijker, bij het spoor in Blauwkapel, hadden neergezet, dan had je gewoon een station Utrecht Noord gehad en verder geen gedoe. Had meteen een dure tramlijn bespaard, die bovendien de helft van z'n ritten bijna leeg terug rijdt.
Of anders hadden ze die Uithof wellicht aan de spoorlijn tussen Utrecht en Vleuten kunnen neerzetten.
Idem in Gronnigen. Als ze het Zernike complex in de spoordriehoek tussen Haren en Groningen hadden neergezet, in plaats van die uithoek waar die nu staat, had je ook dat hele bereikbaarheidsgedoe niet gehad.
Domme beslissingen in de ruimtelijke ordening veroorzaken honderden miljoenen verspilling in infra-aanleg en jaarlijks miljoenen verspilling aan eenzijdig verspitst OV.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Tijd voor een dubbelgelede rit op lijn 65? Of toch maar weer naar CS met de ritten als 265 door Plettenburg? De huidige opzet lijkt ook niet echt helemaal te werken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Busstation Schothorst op de schop

Bericht door Daniel »

Busstation Schothorst op de schop
Geplaatst op: woensdag 17 september 2014 20:20
Laatst bijgewerkt: woensdag 17 september 2014 20:22


AMERSFOORT - Deze week is de opknapbeurt van busstation Schothorst van start gegaan. Er komt meer ruimte voor de bussen en het plein wordt groener.
Op dit moment is er zo weinig ruimte voor de bussen, dat er vaak vertragingen zijn. De bussen kunnen elkaar moeilijk passeren en kunnen nauwelijks stilstaan of wegrijden.

Ontwerp van het nieuwe busstation
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Maar op schothorst stoppen toch alleen 2 stadsbussen en een streekbus?
Ik heb geen onderschrift
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

sirvinniei schreef:Maar op schothorst stoppen toch alleen 2 stadsbussen en een streekbus?
+ de 296 naar Kattenbroek. Iedere bus komt er natuurlijk in 2 richtingen langs, dat maakt bussen in 8 richtingen, dus 5 haltes aan 2 perrons lijkt mij niet zo heel gek. In de spits komen er overigens zo'n 28 bussen per uur langs
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

In de huidige situatie kunnen lijn 4 en 5 er krap achter elkaar staan bij de halte, maar staat die tweede bus eigenlijk al in de weg als er ook nog een bus in de tegenrichting wil vertrekken. De busbaan aan weerszijden van de halte is namelijk slechts één rijstrook die in twee richtingen gebruikt wordt.
Als je bedenkt dat lijn 4 en 5 hier gepland op elkaar aansluiten komt het nogal eens voor dat er twee bussen tegelijk staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Vanmorgen zag ik de 4517 langskomen met opvallend klein "u-ov.info" op de zijkant. Viel vooral op doordat hij vlak achter een andere bus aan reed waar het wel in het gebruikelijke formaat op stond. Lijkt alsof de stickers voor de achterkant bij die bus ook op de zijkant geplakt zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Aking »

Ik zag gister rond 18:10 een lijn 72 naar Nieuwegein op de Europalaan ter hoogte van de stalling. Iemand een verklaring wat t ding daar deed (er zaten passagiers in, en de chauffeur had een veiligheidsvestje aan, dus mogelijk een vervanger/monteur/chef)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Verkeerd gereden kan ook nog. Ik ben ook al eens een 247 op de Europalaan bij de Praxis tegengekomen die daar even een rondje via de parallelweg maakte om te keren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Aking »

Mjah dan zou ie dus vanaf de Goylaan links ipv rechts gegaan zijn, iets wat geen enkele lijn daar doet. Ik zat zelf nog te denken dat er mogelijk iets aan de hand was op de Waterlinieweg/Goylaan, want dan kom je qua omleiding volgens mij al snel op Stadion-Rubenslaan-Bleekstraat-Vondellaan uit, maar ook dat vond ik niet heel logisch... :roll:
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door fogeltje »

Ik las in de Autobuskroniek van begin dit jaar dat op lijn 50 Utrecht - Wageningen ook bussen van QBuzz zouden rijden. Klopt dat wel? Ik dacht dat een gehele Connexxionlijn was.
"Een touringcar is geen bus"
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tjekken »

fogeltje schreef:Ik las in de Autobuskroniek van begin dit jaar dat op lijn 50 Utrecht - Wageningen ook bussen van QBuzz zouden rijden. Klopt dat wel? Ik dacht dat een gehele Connexxionlijn was.
Lijn 50 wordt idd nog steeds door Connexxion gereden. Echter had Connexxion vroeger ook ritten van Utrecht CS tot Driebergen-Zeist en Doorn. Deze rijdt Qbuzz nu onder lijn 51 (tussen Utrecht CS en Driebergen-Zeist) en 71 (tussen Driebergen-Zeist en Doorn).
Volledige route van lijn 71 is overigens Nieuwegein - Uithof - Driebergen-Zeist - Doorn.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door fogeltje »

Bedankt. Dan zal dat een onsecuurheid in de Autobuskroniek geweest zijn.
"Een touringcar is geen bus"
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Tjekken schreef:
fogeltje schreef: Volledige route van lijn 71 is overigens Nieuwegein - Uithof - Driebergen-Zeist - Doorn.
Correctie: Amerongen - Leersum - Doorn en dan verder..

Overigens doet lijn 51 het een stukje anders tussen Het Rond, Zeist en Station NS, Driebergen-Zeist. 51 gaat hier via Kerckebosch. Om gezeik met kaartjes en abbo's op lijn 50, net zoals dat nu is in de concessie met de 195 (Rotterdam - Utrecht v.v.), en er behoefte was aan een vaste verbinding vanuit Kerckebosch naar Utrecht, werd lijn 51 ontworpen.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bakpapier »

Heeft iemand een hoge resolutie lijnnennet kaart van utrecht? Die op de site van u ov is in hopeloos lage resolutie, niet bruikbaar...

Amsterdam heeft altijd erg mooie kaarten maar utrecht dus niet.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tochjo »

Zo hopeloos laag vind ik de resolutie van deze kaart niet.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bakpapier »

Tochjo schreef:Zo hopeloos laag vind ik de resolutie van deze kaart niet.
Ik wel, als ik een beetje inzoom zie je echt voornamelijk pixels. Bovendien staan er op deze kaart geen lijnnummers of namen wat niet heel handig is. Maar dank voor het proberen hoor :)


En Hainje, dit ís al on topic, het gaat immers over OV-dingen in de regio utrecht en ik vraag om een OV kaart van Utrecht.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door isadora »

Laadt hier prima. Erg scherp.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten