mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]

Bericht door mb90 »

Onder het motto beter laat dan nooit heb ik hier nog een verslag van mijn laatste weekend van mijn vakantie. Dit weekend was ik in de Duitse regio Oberbayern. Op zaterdag 16 augustus in München en op zondag 17 augustus in Garmisch-Partenkirchen. De rest van de vakantie volgt nog in een ander verslag.

Ik begin uiteraard met de zaterdag. Die dag begon in het dorpje waar ik het hele weekend sliep: Ohlstadt. Een dorpje aan de rand van de Alpen en zo'n 20km ten noorden van Garmisch-Partenkirchen aan de spoorlijn tussen München en Garmisch. Over die spoorlijn rijdt zo af en toe een ICE. Hier is ICE 586 van Garmisch-Partenkirchen naar Hamburg te zien met een ICE-2:
Afbeelding

Achteraf gezien had ik beter een snoeischaar mee moeten nemen, maar dat leek mij van te voren wat listig bij een eventuele grenscontrole met de auto. :P
Daarna ging ik naar het station van Ohlstadt. Een klein stationnetje met 2 sporen, waarvan alleen spoor 2 gebruikt wordt voor stoppende treinen en spoor 1 voor de doorgaande zoals de ICE, goederentreinen en enkele RE's. Ook worden o.a. de overwegen verderop nog vanaf hier met de hand bediend door de stationschef die hier altijd aanwezig is. Wel was er een automaat en daardoor kon ik makkelijk een retourtje voor Munchen Hbf kopen. Met de RE van half 12 ging ik daarna met een 'Hamsterbacke' (oftewel een Talent 2) in een uurtje naar Munchen Hbf. Foto's van die trein volgen nog. Eerst de trams, want die zag ik genoeg na aankomst in Munchen:
Afbeelding

Afbeelding

Bij de halte Karlsplatz trof ik de Variobahn aan. Een kleine nieuwe tramserie in München. Hier op lijn 19 naar Pasing:
Afbeelding

En op de Karlsplatz zelf nogmaals een Variobahn naar Pasing:
Afbeelding

Via deze mooie waterpartij op het Karlsplatz...:
Afbeelding
Afbeelding

kwam ik in de drukke winkelstraat naar de Marienplatz uit. Boven sommige winkels die wel weer de leuke typische Bayrische balkonnetjes:
Afbeelding

En daarna kwam ik uiteraard uit op de Marienplatz zelf met het Rathaus:
Afbeelding
Afbeelding

Wat mij verderop wel verbaasde was dat er op zo'n druk plein als dit elke 5 minuten een (gelede) bus tussen de mensen door rijdt. Hier de minder vaak rijdende lijn 132:
Afbeelding

Maar elke 5 minuten dus komt lijn 52 met een gelede bus erdoorheen. Hier op de foto ergens achter de mensen :P :
Afbeelding

Daarna verliet ik het oude centrum om in de Maximilianstrasse uit te komen. Daar viel mijn oog als eerste op het regeringsgebouw van Oberbayern:
Afbeelding

Op het plein waar een beeld staat van Maximilian kruisen de tramlijnen 18 en 19 elkaar. Hier komt lijn 18 uit de Tierschstrasse met erachter de Sankt Lukas Kirche:
Afbeelding

En dus lijn 19 met opnieuw een Variobahn, dit keer de 2315:
Afbeelding

En de 2312 de andere kant op, naar Pasing:
Afbeelding

Na een korte maar felle regenbui ging de zon weer schijnen en stak ik de snel stromende rivier Isar via de Maximiliansbrucke over. Op deze brug kwam ik ook de al eerder gespotte (op de Karlsplatz) 2317 tegen op lijn 19 naar Pasing:
Afbeelding

Na nog een foto vanaf deze brug van dit fraaie gebouw:
Afbeelding

Daarna was het de hoogste tijd voor een rit met de U-Bahn van München. De rit ging met U4 en U6 naar Alte Heide. Vanaf daar reden door werkzaamheden bussen naar Frottmaning. Het station voor de Allianz Arena. Die bussen (lijn X106) reden vooral met gelede bussen, maar 2 bussen waren bussen met een aanhanger van een voor mij onbekend merk. Een daarvan trof ik op de heen -en terugweg. Dit is de bus:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn doel van deze rit was dus de Allianz Arena. Het stadion voor de FC Bayern München en 1860 München. Buiten zie je wel duidelijk dat de FC Bayern een van de grootste ploegen van de wereld is. Je ziet mensen die overal vandaan komen. Onder een mooie dreigende lucht (die gelukkig daar bleef) kwam de Allianz Arena in zicht:
Afbeelding

Door een route onder de tribunes door kreeg ik wel een beeld van het station, maar voor een rondleiding vond ik het toch net iets te druk met een wachttijd van 45 minuten. Daarom ging ik daarna weer terug naar Frottmaning om met opnieuw de X106, U6 en U1 naar het station Olympiazentrum te gaan. Daar zijn verschillende gebouwen van een andere trots van Bayern te vinden, de BMW, met hier met BMW Museum:
Afbeelding

De naam van het station deed het al vermoeden, het Olympisch park ligt naast het BMW-gebied. Daar liep ik dus ook even doorheen. Dat even duurde wat langer door een kermis en daardoor was ook de toegang naar het Olympia Stadion niet mogelijk. Daardoor werden het alleen maar wat foto's van buitenaf van dit stadion met het mooie en aparte dak, zoals deze:
Afbeelding

Met de tram (lijn 21) ging ik daarna weer terug naar het Hauptbahnhof. Na wat te hebben gegeten bij een grote gele M had ik net de trein terug naar Ohlstadt gemist en dus werd het een uurtje wachten. Nu komen er genoeg treinen hier, dus een straf was het niet. Als eerste deze lekker brommende BR218 als RE naar Kempten Hbf:
Afbeelding

Eenmaal per uur komt de Bayrische Oberland Bahn (BOB) hier even buurten met deze dieseltreintjes die je al van ruimte afstand hoort. De trein had overigens 4 stellen en ook maarliefst 4 verschillende treinnummers en bestemmingen:
Afbeelding

Daarna begon het te miezeren en dat kwam de foto's uiteraard niet ten goede. Toch wilde ik deze ALEX-trein naar Lindau niet laten lopen:
Afbeelding

En dan ook mijn Talenten terug naar Ohlstadt waar ik daarna maar snel in ging zitten:
Afbeelding

Een uurtje later was ik dus weer in Ohlstadt en reed ik de laatste 1,5 km naar mijn hotel.
De volgende dag was het een stuk zonniger en warmer. Daardoor ging ik wat vroeger naar het station om de doorgaande RE naar Munchen op de foto te zetten. Toen wist ik nog niet dat de doorgaande treinen over spoor 1 kwamen in plaats van het achterliggende spoor 2. Daardoor werd de onderstaande foto niet zoals ik wilde, maar toch wel de moeite waard om te plaatsen:
Afbeelding

Na een minuutje of 10 kwam de trein naar Garmisch eraan en 20 minuten later was ik er. Daar kwam ik er al snel achter dat de Zugspitze veel te druk zou worden. Daarom werd het de Wankbahn, maar daarover later meer. Onderweg liep ik langs het Rathaus:
Afbeelding

Met ernaast een oude loc die nu alleen een stukje bovenleiding mist :P :
Afbeelding

Via een oud straatje in Garmisch...:
Afbeelding

...kwam ik uit bij het Talstation van de Wankbahn om met deze gondeltjes naar boven te gaan:
Afbeelding

Onderweg van 700 naar 1750 m hoogte was het heerlijk rustig en hoorde af en toe alleen wat wandelaars langslopen:
Afbeelding

Vanaf de Wank had ik een schitterend uitzicht over verschillende Alpentoppen, zoals de rechter met wat sneeuw, de 2950 meter hoge Zugspitze:
Afbeelding

Ook liepen er verschillende koeien waarbij deze apart stond van de rest maar wel bij een mooie achtergrond:
Afbeelding

En hier de rest van de kudde alpenkoeien:
Afbeelding

Na een mooie wandeling over de top, ging ik anderhalf uur later weer terug naar beneden. Onderweg viel mijn oog nog op de wereldberoemde schans van Garmisch-Partenkirchen:
Afbeelding

Beneden kwam een van de 5 stadslijnen langs. Dit is lijn 5 die elke 5 kwartier rijdt met deze Citaro:
Afbeelding

Terug in Garmisch kwam de streeklijn EVG(?) langs. Dit is deze MAN met op de achtergrond de Wankbahn waar ik dus hiervoor was:
Afbeelding

Terug bij het station vond ik het nog wat vroeg (3 uur) om wat te gaan eten en daarom deed als extra-tje nog een retourtje Mittenwald. De heenweg was weer met een Talent 2 die dit keer naar het Oostenrijkse Seefeld in Tirol ging:
Afbeelding

In Mittenwald stond er ook nog wat materieel te genieten van de zondagsrust:
Afbeelding

De terugweg naar Garmisch was een rit vanuit Innsbruck en werd daardoor gereden door een Talent van OBB. Het was ene los stel en dus goed gevuld met de nodige staanplaatsen. In Garmisch was er een hele korte kering van 2 minuten voor de rit weer terug naar Innsbruck:
Afbeelding

Na wat eten ging ik een uur later weer terug naar Ohlstadt. Dit is een foto van Ohlstadt met de dorpskerk:
Afbeelding

Deze avond was ook de laatste avond van mijn vakantie. De zonsondergang van deze avond zorgde voor een fraaie afsluiting van deze mooie vakantie en van dit verslag:
Afbeelding

Afbeelding
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]

Bericht door Karl »

Mooi verslag, mooie foto's en erg herkenbaar. München is een feest van afwisseling, zowel qua trams als qua treinmaterieel. En zo te zien heb je (veelal) mooi weer gehad. :pos:
Het is een spectrum.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]

Bericht door Milco »

Mooie foto's zeg! Leuk om te lezen ook! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]

Bericht door waldo79 »

Mooie foto's in een prachtige omgeving.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]

Bericht door Etienne »

Prachtige foto's :P :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]

Bericht door Daniel »

Leuk verslag en vooral ook prachtige foto's :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]

Bericht door NG²7²™ »

mb90 schreef:Die bussen (lijn X106) reden vooral met gelede bussen, maar 2 bussen waren bussen met een aanhanger van een voor mij onbekend merk. Een daarvan trof ik op de heen -en terugweg. Dit is de bus:
Afbeelding
Göppel Go4City van Busservice Watzinger
Groeten,
Nick
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]

Bericht door Nitein-Repart »

Mooie platen
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]

Bericht door Z2N »

Mooi verslag! :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]

Bericht door julsteren »

Dankjewel voor dit prachtige verslag! :D :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]

Bericht door Ardan »

Schitterend! Ook leuk dat je wat van de fraaie omgeving laat zien, moet er echt eens een keer naartoe. Jouw traditie om bij elke vakantie ook het lokale voetbalstadion te bezoeken zit er nog steeds ingebakken, zo blijkt :P
Moest je op München Hbf niet telkens een enorm eind teruglopen om naar een ander perron te komen of is er aan de uiteindes van de perrons ook nog een trap of tunnel?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]

Bericht door isadora »

Heel fraai verslag. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]

Bericht door mb90 »

Ardan schreef: Moest je op München Hbf niet telkens een enorm eind teruglopen om naar een ander perron te komen of is er aan de uiteindes van de perrons ook nog een trap of tunnel?
Het was telkens weer een eindje terug lopen in München. Aan de uiteindes waren dan ook nauwelijks reizigers te zien, want dat wordt een aardige wandeling bij een spoorwijziging.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]

Bericht door Meltrain »

Heel mooi verslag. :D :pos:
Leuke afwisseling van trams in München, zeker als de Flexity's eindelijk in dienst komen. :wink:
Heb je de "losse" tramlijn 23 toevallig nog gezien? (Deze lijn heeft geen overstapmogelijkheden op andere tramlijnen, alleen op de metro.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]

Bericht door Michael »

Top verslag :pos:
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: mb90 on Tour #75: Een weekend in Oberbayern [46 foto's]

Bericht door Cookie »

Mooi verslag! :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten