Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Jef400 »

Ik ben het opzich met je eens hoor. Maar hoe wil je dat gaan doen op het Maliebaanstation (Spoorwegmuseum)?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Suus »

Maar op de Biltstraat stopt niet de intercity naar De Haag. Of naar Rotterdam. Of nog beter, naar Amsterdam. Doorrijden naar Centraal bespaard die reizigers een overstap. Tot zover het succes van de Biltstraat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Maar op de Biltstraat stopt niet de intercity naar Den Haag. Of naar Rotterdam. Of nog beter, naar Amsterdam. Doorrijden naar Centraal bespaard die reizigers een overstap. Tot zover het succes van de Biltstraat.
Biltstraat zou bedoeld zijn voor de stad utrecht zelf en niet voor overstappers. Overstappers blijven uiteraard naar Centraal reizen. Zie de toevoeging aan mijn bericht, waarin er ten alle tijde ook een verbinding met CS blijft bestaan.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Hainje »

Echter kun je wel een hotel bouwen op de Biltstraat. :D
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Vinny »

Het probleem vooral is dat Amsterdam slechts bereikbaar is via een omweg (Hilversum), elke verbinding met Utrecht Centraal via kopmaken moet en de inbedding met de andere spoorlijnen ook te wensen overlaat.
Een situatie zoals in Amsterdam met een "westtak" voor Utrecht en een "oostak" en onderling verbonden met een goede spoorboog had natuurlijk wel wat kunnen oplossen. Maar dan ben je pak em beet zo'n 100 jaar te laat voor ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Suus »

Nog iets trouwens Bakpapier, zou je even op sporenplan.nl willen kijken naar de positie van de Biltstraat in het netwerk. Het ligt reuze onpraktisch voor bijna alle richtingen behalve Hilversum en Amersfoort. Maar daarbij verlies je dan weer de toegang tot de netwerkfunctie van Utrecht Centraal. Het is of Biltstraat of Centraal, niet én door technische onmogelijkheden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door reisthijs »

Dit plan verdient wel een plaatsje in het hobbyforum, net als die andere mooie Plannen van Bakpapier...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Nog iets trouwens Bakpapier, zou je even op sporenplan.nl willen kijken naar de positie van de Biltstraat in het netwerk. Het ligt reuze onpraktisch voor bijna alle richtingen behalve Hilversum en Amersfoort. Maar daarbij verlies je dan weer de toegang tot de netwerkfunctie van Utrecht Centraal. Het is of Biltstraat of Centraal, niet én door technische onmogelijkheden.
Heb je mijn post uberhaupt gelezen?

De volgende series zou ik dan alternerend laten rijden naar CS, zo worden alle stations met Maliebaan en Centraal verbonden. Maliebaan krijgt dan een kwartiersdienst (buiten de spits 3 treinen per uur).

4900 Oostvaarders - Utrecht Maliebaan 1x per uur (andere trein naar CS)
5700 Den Haag CS/Weesp - Utrecht Maliebaan 1x per uur (andere trein naar CS)
5500 Baarn - Utrecht Maliebaan 1x per uur (andere trein wel naar centraal)
5600 Zwolle - Utrecht Maliebaan 1x per uur (andere trein wel naar centraal)

Wat is hier technisch onmogelijk aan?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Hainje »

reisthijs schreef:Dit plan verdient wel een plaatsje in het hobbyforum, net als die andere mooie Plannen van Bakpapier...
Misschien moeten ze topics van Bakpapier daar maar standaard neer gaan zetten. Als blijkt dat zich er een serieuze discussie ontwikkelt, dan kan ie nog altijd uit Hobby gehaald worden. :P
🍉
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Bakpapier »

Hainje schreef:
reisthijs schreef:Dit plan verdient wel een plaatsje in het hobbyforum, net als die andere mooie Plannen van Bakpapier...
Misschien moeten ze topics van Bakpapier daar maar standaard neer gaan zetten. Als blijkt dat zich er een serieuze discussie ontwikkelt, dan kan ie nog altijd uit Hobby gehaald worden. :P
Je zou natuurlijk ook inhoudelijk kunnen reageren, in plaats van weer schoonmaakazijn rond lopen spuien.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Hainje »

Op de bullshit waarmee jij dit forum vervuilt valt niets zinnigs te zeggen. Dat is nu net het probleem. :D
🍉
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Bakpapier »

Hainje schreef:Op de bullshit waarmee jij dit forum vervuilt valt niets zinnigs te zeggen. Dat is nu net het probleem. :D
Ik hoop dat je hebt genoten van je glaasje pure citroensap.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Suus »

Ja, bakpapier, ik heb je post gelezenen daarna heb ik met een zeemlap mijn thee van het beeldscherm moeten poetsen.

Stel, je komt terug van de bijbelconferentie in de Jaarbeurs en wil met de trein naar Nunspeet. Je hebt net met vijf minuten de sprinter gemist naar Nunspeet en bent in het bezit van een wegwerpkaartje van NS. Om aan een vervoersbewijs voor de bus/tram naar de Biltstraat en daar naartoe te reizen ben je ook wel snel 15-20 minuten bezig. om daar nog een extra kaartje Biltstraat - Bilthoven te moeten kopen. Hoe lang moet je dan wachten op de volgende trein? Juist, 55 minuten. Dit plan is puur reizigers pesten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Hainje »

Bakpapier schreef:Ik hoop dat je hebt genoten van je glaasje pure citroensap.
Right now, I am still enjoying it. Afbeelding
🍉
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Ja, bakpapier, ik heb je post gelezenen daarna heb ik met een zeemlap mijn thee van het beeldscherm moeten poetsen.

Stel, je komt terug van de bijbelconferentie in de Jaarbeurs en wil met de trein naar Nunspeet. Je hebt net met vijf minuten de sprinter gemist naar Nunspeet en bent in het bezit van een wegwerpkaartje van NS. Om aan een vervoersbewijs voor de bus/tram naar de Biltstraat en daar naartoe te reizen ben je ook wel snel 15-20 minuten bezig. om daar nog een extra kaartje Biltstraat - Bilthoven te moeten kopen. Hoe lang moet je dan wachten op de volgende trein? Juist, 55 minuten. Dit plan is puur reizigers pesten.
Dan pak je de IC naar Amersfoort en stap je over op de sprinter naar Nunspeet, heb je ook geen reistijdverlies en hoef je geen nieuw kaartje te kopen. Om de overstap mogelijk te maken kan de sprinter maliebaan - amersfoort - zwolle ietsjes later vertrekken of ergens op een station even wachten. Zelfde geldt dan voor sprinter maliebaan - baarn.
Resteren de drie stations Overvecht, Bilthoven en Den Dolder. Overvecht is ook op andere manieren te bereiken, en sowieso rijden naar deze stations altijd nog 2 treinen per uur (en naar Overvecht 4x per uur).

De huidige 8 treinen Overvecht-Utrecht CS zijn natuurlijk een beetje overkill, niet?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Suus »

Voor een kort samenlooptraject zijn acht treinen per uur niet echt problematisch, elke trein heeft zijn eigen doelgroep. Bij elke overstap verlies je bovendien 20% van je potentiële reizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door reisthijs »

Twee treinen op een kwartier na elkaar en dan drie kwartier niks. Daar zit niemand op te wachten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Voor een kort samenlooptraject zijn acht treinen per uur niet echt problematisch, elke trein heeft zijn eigen doelgroep. Bij elke overstap verlies je bovendien 20% van je potentiële reizigers.
Een overstap voor Utrecht CS - Nunspeet is dan ook niet nodig, voor hen die gewoon hun trein niet missen. En voor veel mensen zal het ook sneller zijn om de trein op het nieuwe station Biltstraat te pakken (vanaf de uithof bijvoorbeeld) waar ook 1 rechtstreekse trein per uur rijdt. En de doorgewinterde reiziger zal echt wel snappen dat je ook gewoon de IC kunt pakken naar Amersfoort (of schothorst) en vandaaruit met de sprinter naar Nunspeet, dus die rechtstreekse treinen zijn er vooral voor tante Bep en andere incidentele reizigers.
Er zijn dus nog steeds zat opties voor de (niet heel grote) relatie Utrecht - veluwse sprinterstations.

Problematischer is de relatie Utrecht - Hollandsche Rading en Hilversum Sportpark, wat dan maar 1x per uur rechtstreeks kan. Hollandsche Rading is een gehucht dat al blij mag zijn dat het een station heeft, en Hilversum Sportpark is te bereiken met andere treinen naar Hilversum en dan één halte terug (is qua vervoersbewijs ook geen probleem meer, met de OV chipkaart). En, zoals gezegd, als je van de twee opties Biltstraat/CS op de verkeerde uitkomt is het ook geen ramp.

Waarom maken we hier zo'n enorm probleem van, en niet van precies dezelfde situatie in Den Haag, met HS en CS? Oh, wat een ramp als je op CS uitkomt ipv HS of andersom... des noods lóóp je dat stukje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Suus »

Omdat je in Den Haag amper/niet overstapt door de positie in het netwerk en in Utrecht wel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door matti93 »

Biltstraat en Maliebaan liggen naar mijn idee niet dichtbij belangrijke bestemmingen, en een tram over de huidige busbaan kan de meeste bestemmingen zelfs beter ontsluiten. Een aansluiting van Maliebaan naar Centraal lijkt me niet realistisch en richting Arnhem zie ik eigenlijk ook geen mogelijkheden. Maliebaan als kopstation exploiteren lijkt me vergezocht als je ook naar Centraal kan rijden - er zijn slechts twee of drie sporen beschikbaar die midden door een museum lopen... Bovendien gaat dit topic over trams.
Ik zie wel enige potentie om een deel van het spoor te benutten voor een tangent-tramlijn van Overvecht/Tuindorp naar de Uithof. Iets in de richting van wat nu lijn 30 is, zodat deze ook weer langs het Oorsprongpark kan rijden. Maar voordat er over de vertramming van dat soort lijnen nagedacht wordt, zijn we flink wat jaar verder...
Alargule

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Alargule »

reisthijs schreef:Dit plan verdient wel een plaatsje in het hobbyforum, net als die andere mooie Plannen van Bakpapier...
Hear, hear. Ook dit topic is weer te ver doorgebakken, vrees ik...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Daniel »

Bakpapier schreef:En de doorgewinterde reiziger zal echt wel snappen dat je ook gewoon de IC kunt pakken naar Amersfoort (of schothorst) en vandaaruit met de sprinter naar Nunspeet, dus die rechtstreekse treinen zijn er vooral voor tante Bep en andere incidentele reizigers.
99,9% van de reizigers reist desondanks doorgaand met de Sprinter, waaronder ook forensen. Logisch ook, want het is exact even snel: de IC die aansluiting geeft op de Sprinter vertrekt tegelijk met die Sprinter uit Utrecht en da´s ook zo´n beetje de enige manier waarop je die Sprinter tussen de ICs krijgt. Bedenk ook dat de ICs al behoorlijk druk bezet zijn, alle overstappers naar de sprinterstations (want er blijft heel wat zitten in die Sprinters in Amersfoort) wil je er echt niet bij hebben. Dan groeit de benodigde capaciteit op Utrecht - Amersfoort alleen maar meer scheef t.o.v. de rest van het traject van de IC.
Bakpapier schreef:En wat vind je van een overstappunt t.h.v. de spoorwegovergang in de Biltstraat/oorsprongpark, Daniël?
Nog 3x zo waardeloos, dan zit je overstappunt nog dichter op het centrum. Wil je zo´n overstap dan moet het voor de reiziger iets opleveren: snel met een tram richting Utrecht kunnen i.p.v. een overstap terwijl je een halte verder op je bestemming bent.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door reisthijs »

Bakpapier schreef:Waarom maken we hier zo'n enorm probleem van, en niet van precies dezelfde situatie in Den Haag, met HS en CS? Oh, wat een ramp als je op CS uitkomt ipv HS of andersom... des noods lóóp je dat stukje.
De Haagse stations hebben kwartierdiensten in alle richtingen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Alargule

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Alargule »

...en goede tram- en busaansluitingen naar overige bestemmingen.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Mogelijke uitbreidingen Utrechtse tram

Bericht door Zonnig »

Leuk al die plannen om 50% van de stop-treinen uit de richting Hilversum en Den Dolder naar de Biltstraat te laten rijden maar .... je dupeert daar meer reizigers mee dan je er mee pleziert. Naar mijn mening is dit geen reëel plan om te kunnen uitvoeren.

Wat naar mijn mening wel een (dure) oplossing is: de tram CS - Uithof verlengen naar Zeist en dan de ruimte boven de A-28 te gebruiken (al la Wuppertal). In Zeist zou je dan moeten splitsen in 2 takken 1 via Zeist West naar het busstation en 1 via het Centrum naar Driebergen Zeist. Hiermee kan je dan wat reizigers bij CS weghouden uit de richting Arnhem (mits de IC er stopt). Bussen uit de richting Amerongen en Amersfoort kunnen dan aantakken op de tram.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten