Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Milco »

Een halfuursverdeling tussen beide lijnen heb ik vaker geroepen... :')
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Opheffen zal meer opleveren. Die ritten zijn best duur. Er moet een lege bus naar Schiphol worden gereden voordat de rit kan worden uitgevoerd. 's Ochtends omgekeerd na afloop van de rit. Lijn opheffen levert waarschijnlijk wat uren op om in de nieuwe R-netlijnen te stoppen. Alhoewel het opheffen van de 177/277 daar natuurlijk de grootste klapper is qua DRU's verschuiven.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Milco »

De lijnen 215 en 216 worden vanuit Almere gereden inderdaad, door Connexxion Tours, maar voor zover ik weet rijdt een rit ook nog lijn 622, die met een mat-rit Lijnden-Schiphol keurig aansluit op lijn 215/216. Ik weet alleen niet of dit nog gebeurt; of dit met beide ritten van lijn 622 gebeurt zowel in de ochtend als de middag en ik weet ook niet of de 622-ritten aan de 215 gekoppeld zijn of aan de 216.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Uitgaande van de nieuwsbrief van de SRA (bedankt Jesper) zie ik de grootste veranderingen in de Meerlanden, lijnen 175,176, 177,277. Aangezien er niets bekend gemaakt is over de Amstellandlijnen: 142,170,172,174,241,242,272 (de corridor richting Amsterdam-Centrum, ga ik er vanuit dat daar weinig gaat veranderen. Ik had gehoopt dat na het verdwijnen van GVB lijn 62 in het zuidwesten van Buitenveldert (er is nu geen west-oost verbinding meer in B'veldert) dat misschien CXX hierop in zou springen. Maar blijkbaar blijven de abri's in bijvoorbeeld de Cuserstraat ongebruikt. Jammer.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Ik denk dat Connexxion op de 142/170/172/174 corridor inderdaad gewoon niet veel veranderd tot de NZL in gebruik is. Bovendien voldoet zowel GVB als Connexxion op deze corridor aan de PVE's. Ik snap Connexxion wel dat ze geen lijnen gaan omleggen. Een dikke bundel lijnen presteert eigenlijk altijd beter dan dunnen paralelle lijnen. Het loont dus voor Connexxion om de 241/242 via de Amstelveenseweg en de De Boelenlaan naar Zuid te laten rijden. Afbuigen via de route van lijn 62 en dan via de Buitenvelderstelaan of zelfs nog oostelijker naar Zuid zullen ze daarom niet doen.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

jesperhaverkamp schreef:Ik denk dat Connexxion op de 142/170/172/174 corridor inderdaad gewoon niet veel veranderd tot de NZL in gebruik is.
Nee, dat denk ik ook niet Jesper. Het probleem is dat er nu alleen nog noord-zuid verbindingen zijn in Buitenveldert. De Amstelveensweweg-lijnen, de Buitenveldertselaan-lijnen 5/51/199 en lijn 62 voornamelijk op de Europaboulevard. Allemaal noord-zuid verbindingen, geen dwarsverbindingen meer, zoals lijn 62 is.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Klopt. Maar eigenlijk is er nauwelijks vraag naar Oost-Westverbindingen. Lijn 66, de latere 166, de 165 en nu de 62. Allemaal opgeheven. Amstelveen en Buitenveldert zijn gewoon enorm Noord-Zuid georienteerd. Blijft natuurlijk wel jammer als je zelf van Oost naar West moet, maar vanuit het oogpunt van de vervoerder wel begrijpelijk.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

jesperhaverkamp schreef: Het loont dus voor Connexxion om de 241/242 via de Amstelveenseweg en de De Boelenlaan naar Zuid te laten rijden. Afbuigen via de route van lijn 62 en dan via de Buitenvelderstelaan of zelfs nog oostelijker naar Zuid zullen ze daarom niet doen.
Helemaal mee eens, maar de 241,242 rijden alleen in middag en/of avondspits. Als je overdag van de Amstelveenseweg naar station Zuid wil, moet je voor die paar haltes nog overstappen op de metro Amstelveenseweg, of bijvoorbeeld de van Nijenrodeweg of de Cuserstraat helemaal uitlopen. Is ongeveer 1 km lopen. Voor mij geen probleem, maar voor die ouderen, die hier in de flats wonen zijn niet zo blij.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

jesperhaverkamp schreef:Klopt. Maar eigenlijk is er nauwelijks vraag naar Oost-Westverbindingen. Lijn 66, de latere 166, de 165 en nu de 62. Allemaal opgeheven. Amstelveen en Buitenveldert zijn gewoon enorm Noord-Zuid georienteerd. Blijft natuurlijk wel jammer als je zelf van Oost naar West moet, maar vanuit het oogpunt van de vervoerder wel begrijpelijk.
Het probleem van de door jou genoemde lijnen, was waarschijnlijk het gekronkel van de bus door de buurt. Het schiet niet op.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Ja, sommige verbindingen zijn/worden/waren niet echt optimaal. Eigenlijk zou het denk ik beter zijn geweest om alle aanpassingen uit te stellen tot de NZL in gebruik is genomen. Ik denk dat er in 2017 sowieso een verbinding van Amstelveen via de Amsterdamseweg/Amstelveenseweg naar Zuid komt. Ooit was er ook het plan om lijn 199 in te korten tot Kronenburg en door te koppelen aan de 187, zodat toch een soort Oost-West lus zou ontstaan. Ook omdat de 199 toch vrij nutteloos is ten noorden van Kronenburg (parallel, trager en minder frequent dan de 5/51). Maar het plan is toen afgeschoten door de RAR.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

jesperhaverkamp schreef:Ja, sommige verbindingen zijn/worden/waren niet echt optimaal. Eigenlijk zou het denk ik beter zijn geweest om alle aanpassingen uit te stellen tot de NZL in gebruik is genomen. Ik denk dat er in 2017 sowieso een verbinding van Amstelveen via de Amsterdamseweg/Amstelveenseweg naar Zuid komt. Ooit was er ook het plan om lijn 199 in te korten tot Kronenburg en door te koppelen aan de 187, zodat toch een soort Oost-West lus zou ontstaan. Ook omdat de 199 toch vrij nutteloos is ten noorden van Kronenburg (parallel, trager en minder frequent dan de 5/51). Maar het plan is toen afgeschoten door de RAR.
Lijn 199 was een lijn, waar ik op gehoopt had, dat die efficienter zou worden ingezet in Buitenveldert, i.p.v. vrijwel parallel te rijden aan lijn 5/51. Maar helaas.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Ja, Buitenveldert is de laatste jaren wel wat achteruitgegaan qua OV.

Om op het vervoerplan terug te komen. Heeft iemand al een idee hoe vaak de 356 gaat rijden? Nu rijdt de 175 4x per uur in de spits. Maar, daar komt tussen Haarlem en Schiphol Noord nog 2x per uur de 177 bij en in zeker zin ook de 277. Ik hoop dan ook op 8x per uur 356 tussen Haarlem, Schiphol Noord en Amstelveen. Buiten de spits 6x per uur? Of is dat te optimistisch? Het lijkt me dat de stop op Schiphol Noord best positief zal uitpakken. Er rijdt dan immers 12x 300 + 4x 310 + 2x 192 + 12x 193 +2x 194 +2x 195 +2x 199 + 4x 197 +2x 186 (+4x 69) naar Schiphol Plaza. Dan wordt Schiphol - Haarlem via Schiphol Noord een stuk aantrekkelijker dan de rit van de 300 via Hoofddorp uitzitten.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Als toevoeging op het voorgaande bericht. Wat gaat er met de 192/194 gebeuren als lijn 356 hoogfrequent Badhoevedorp aan de rand gaat bedienen? Gevalletje Ouderkerk a/d Amstel. Daar zijn de busdiensten door het dorp ook steeds verder afgenomen naarmate de 300 populairder en frequenter werd. Op zich niet eens een hele verkeerde ontwikkeling. Het loont om even naar de halte te fiesten en dan maar heel kort te wachten en snel te reizen in plaats van voor de deur op te stappen, maar wel lang moeten wachten als je iets te laat bent. Ouderen en slecht te been zijnden hebben dan een wel een maatwerkoplossing nodig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Meltrain »

In een brief uit juli 2014 van de gemeente Haarlemmermeer las ik gisteren dat lijn 169 wordt opgeheven tussen Aalsmeer en Schiphol-Rijk.
Of dat ook echt wordt doorgezet, weet ik niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Dat lijkt me alleen mogelijk als de 140 op de een of andere manier een goede overstap gaat bieden op de ingekorte 169 en de 187/287. Een soort busstation Schiphol Zuid. Ik geloof dat er ooit wel eens plannen daarvoor zijn geweest in het kader van de Westtangent/.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Meltrain »

O ja, nog een vraagje: waarom stopt lijn 140 niet bij de halte Beukenhorst in Hoofddorp, terwijl hij er wel langskomt?
Dat viel me enkele weken geleden ineens op toen ik bij die halte moest zijn.

En waarom heeft lijn 140 bij de halte Overbos (ook in Hoofddorp) speciale haltekommen, terwijl hij ook aan het doorgande perron van lijn 300 had kunnen stoppen? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Dat busstation Schiphol Noord wordt wel luxe trouwens, er wordt op de plek waar het moet komen een hele hangar gebouwd lijkt het wel :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Zou dat op tijd klaar zijn? :lol:
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door waldo79 »

Misschien stijgen er wel vliegende bussen op van Schiphol-Noord :mrgreen:
kliko
Berichten: 70
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 13:21

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door kliko »

Milco schreef:De lijnen 215 en 216 worden vanuit Almere gereden inderdaad, door Connexxion Tours, maar voor zover ik weet rijdt een rit ook nog lijn 622, die met een mat-rit Lijnden-Schiphol keurig aansluit op lijn 215/216. Ik weet alleen niet of dit nog gebeurt; of dit met beide ritten van lijn 622 gebeurt zowel in de ochtend als de middag en ik weet ook niet of de 622-ritten aan de 215 gekoppeld zijn of aan de 216.
Volgens mij werd in het verleden zeker, ook in de ochtend 1 van de bussen gebruikt voor een rit op de 176 van Haarlem naar Amsterdam Zuid. Vertrek Haarlem Station tegen de klok van half 9. Bus kwam dan leeg vanaf Schiphol en ging na Amsterdam Zuid weer als mat.rit naar Almere.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

HASTUS zal er vast iets creatiefs van kunnen maken, maar het blijft een lijn met een groot aandeel mat-rit.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door CamilleKreemers »

Toch kun je denk ik meer in Amstelland met matritten verkleinen dan bijvoorbeeld Provincie Zeeland of Noord-Holland.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Jef400 »

De mat-ritten gaan 'm vooral zitten in de frequentiewisselingen. Ik vraag me af of dat in AML meer is dan in Zeeland of Noord-Holland Noord
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door CamilleKreemers »

Het aandeel schoolritten is in Zeeland natuurlijk een stuk hoger.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Jef400 »

Worden die niet extern aanbesteed? Hier in Waterland is dat jaren lang zo gegaan.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten