Verbetering treindienst rond Zwolle

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Verbetering treindienst rond Zwolle

Bericht door CX1000 »

Afgesplitst vanuit dit topic

Een Meppeler metronet is waarschijnlijk alleen levensvatbaar in combinatie met Zwolle. (en eventueel Kampen)
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Abracadabram »

Er staat mij vaag iets bij van een luchtballonnetje van de politiek van Meppel ((?) Weet niet meer zeker) voor een tram richting Zwolle. Volgens mij was het de bedoeling dat die of op het treinspoor of naast het treinspoor die kant op lopen. Herinner ik mij dat verkeerd of was dat echt zo?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Zugführer »

Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Abracadabram »

Niet zo schokkend dat het plan niet doorgegaan is. Op Staphorst na zit er werkelijk niks interessants tussen Meppel en Zwolle wat via een tram vervoerd zou moeten kunnen worden.
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door CX1000 »

Ik kan me herinneren dat dat niet door ging omdat het als verlenging van Zwolle-Kampen gepland was. Rouveen trekt ook veel reizigers naar zowel Meppel als Zwolle. En je hebt Nieuwleusen nog, alleen moet je daarvoor omrijden.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Bakpapier »

CX1000 schreef:Ik kan me herinneren dat dat niet door ging omdat het als verlenging van Zwolle-Kampen gepland was. Rouveen trekt ook veel reizigers naar zowel Meppel als Zwolle. En je hebt Nieuwleusen nog, alleen moet je daarvoor omrijden.
Kan allemaal veel beter worden bediend met een station te Staphorst, en een bus Nieuwleusen - Lichtmis - Rouveen - Staphorst - nieuw station (dus via de lintbebouwing, en niet via de snelweg). Deze bus zou ook kunnen doorrijden naar bijvoorbeeld Dedemsvaart en Hardenberg. Staphorst station zou wel het logische eindpunt zijn, vandaar nog doorrijden naar Meppel wordt een beetje nutteloos.
Ook hasselt kan dan worden bediend met een buslijn Staphorst Station - Rouveen - Hasselt - Zwolle stadshagen - station zwolle, of vanaf zwolle stadshagen door naar Kampen, en/of via Genemuiden naar Kampen, of zoiets. Zo wordt station staphorst ook een klein knooppuntje voor de bussen in de regio.

Hoe je e.e.a. qua treinen regelt is wat lastiger, want staphorst als IC station is nu ook niet echt wenselijk. Stoptrein Utrecht - Zwolle - Meppel zou kunnen, met wat capaciteitsverbeteringen.
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door CX1000 »

Waarom niet doorrijden naar Meppel? Er zijn veel Meppelers die in Zwolle werken.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Bakpapier »

CX1000 schreef:Waarom niet doorrijden naar Meppel? Er zijn veel Meppelers die in Zwolle werken.
Ik heb het over een bus, die station staphorst zou bedienen. Die hoeft niet door te rijden naar meppel.

Voor meppelaars die naar zwolle willen bestaat er al de trein.

Om een stoptrein Zwolle - Meppel meer levensvatbaar te maken (naast koppeling met de stoptrein over de veluwe), zou je nog een station Meppel - Oost kunnen bouwen en deze trein daar laten eindigen. Maar gewoon eindigen op Meppel kan natuurlijk ook (of verder doorrijden nara het Noorden, maar dan krijg je een wel heel lang sprintertraject en moet er een WC in :') )

Je kunt qua treinen ook alles laten zoals het is, en gewoon 9100 extra laten stoppen te Staphorst, dan heb je een halfuursfrequentie. Maar dan nog lijkt een extra station Meppel Oost ook wel een idee dat het onderzoeken waard is.
Laatst gewijzigd door Bakpapier op wo 24 sep 2014, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door CX1000 »

Extra stations in de (stads)regio zou natuurlijk ook een goede optie zijn!
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Bakpapier »

CX1000 schreef:Extra stations in de (stads)regio zou natuurlijk ook een goede optie zijn!
De enige stations in de regio die het onderzoeken waard zijn zijn Zwolle Zuid, Staphorst, Meppel Oost en misschien nog een extra station in Assen. Daarna houdt het toch echt wel zo'n beetje op vrees ik.
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door CX1000 »

Misschien Zwolle Hessenpoort? En Meppel Oost zou eventueel ook Meppel Oosterboer kunnen heten. (naar de woonwijk)
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Abracadabram »

Nu graaf ik weer even in mijn gedachten, dus misschien dat ik wat vergeet.

Er waren plannen voor een station in Staphorst maar volgens mij zijn die geschrapt omdat de locatie die ze in gedachten hebben belachelijk dichtbij het station in Meppel lagen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Bakpapier »

Abracadabram schreef:Nu graaf ik weer even in mijn gedachten, dus misschien dat ik wat vergeet.

Er waren plannen voor een station in Staphorst maar volgens mij zijn die geschrapt omdat de locatie die ze in gedachten hebben belachelijk dichtbij het station in Meppel lagen.
Er zijn wel meer stations belachelijk dicht bij elkaar, dus dat is een non argument... Ik weet er ook niet van dat de plannen geschrapt zijn eigenlijk.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Abracadabram »

Maar de meeste stations die dicht bij elkaar liggen, liggen in dichter bevolkt gebied dan Meppel/Staphorst.

Na even googelen twijfelen ze tussen twee locaties. Eentje op De Baarge, waar je op pak en beet vier kilometer van station Meppel zit en de andere optie was op de plek van het oude station, maar daar was vrij weinig ruimte om parkeerplaatsen te plaatsen en dat lijkt me toch best belangrijk voor een station in dunner bevolkt gebied. Daarnaast is er ook vrij weinig ruimte voor een busknooppunt.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Bakpapier »

Er rijdt op dit traject gewoon een sprinter, en daar kan best een extra stop bij zonder het treinverkeer te veel te hinderen. Dan is het dus geen ramp dat het station dicht bij meppel ligt. Veel reizigers zullen erop vooruitgaan.

Ruimte voor een kleine parking en een keerpunt voor bussen is wel belangrijk. Maar je moet nu ook niet denken aan een heus busstation. 2 bussen Staphorst - Nieuwleusen - (dedemsvaart/hardenberg), 1 bus Staphorst-Rouveen-Hasselt-kampen, 1 bus staphorst-rouveen-hasselt-stadshagen-zwolle per uur, dat lijkt me wel voldoende, misschien in de spits ietsjes meer en op zondag minder. Deze sluiten dan aan op de trein in Staphorst naar zowel meppel als zwolle. Het probleem van de lintbebouwing in staphorst-rouveen wordt dan ook opgelost, want 4x per uur een bus naar het station.

(mogen er op zondag uberhaupt bussen door staphorst rijden?)
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Abracadabram »

Bakpapier schreef:Er rijdt op dit traject gewoon een sprinter, en daar kan best een extra stop bij zonder het treinverkeer te veel te hinderen. Dan is het dus geen ramp dat het station dicht bij meppel ligt. Veel reizigers zullen erop vooruitgaan.
Ergens vind ik het wel grappig. In een ander forum stel je voor om in de randstad bijna alle stations over te slaan omdat dat extra reistijd oplevert voor lange afstand reizigers. Maar nu stel je zelf voor om de reizigers naar Meppel, Hoogeveen, Beilen en Haren een paar minuten te vertragen zodat de pak en beet 750 - 1000 reizigers uit Staphorst een trein verbinding hebben.

Daarnaast moet je ook weer rekening hebben met aansluitingen in Meppel (Trein vanuit leeuwarden en groningen sluit aan op trein naar Groningen en leeuwarden) en de opvolgtijden bij de aansluiting met de spoorlijn naar Emmen (Momenteel is het al niet mogelijk om de stoptrein uit leeuwarden door te laten rijden naar Zwolle). Volgens mij zitten er een paar behoorlijke haken en ogen aan je plan.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Bakpapier »

Ik had ook al een alternatief gegeven, namelijk een extra sprinter (gekoppeld aan die over de veluwe) die via staphorst en meppel naar een nieuw station meppel oosterboer rijdt. dan kunnen reizigers vanaf staphorst naar meppel reizen en daar verder naar het noorden, of rechtstreeks naar Zwolle reizen.

Maar blijkbaar wil je niet luisteren/lezen?
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Abracadabram »

Aangezien het voor de NS nu al onmogelijk is om alle treinen tussen Meppel en Zwolle te laten rijden. Waar wou je precies die veluwesprinter stoppen op het spoor?.

Daarnaast rijdt de veluwe Sprinter met een dubbeldekker wat volgens mij een beetje veel van het goede is voor de stations Staphorst en Meppel-oost. Laat staan dat je die wil gaan inpassen in de knoop bij Zwolle.

Zou je daarnaast mij geen verwijten willen maken aangezien je zelf amper de moeite doet om een reactie uit te lezen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Bakpapier »

Ik heb ook al gezegd dat doorkoppelen wat infrastructurele aanpassingen vergt.

Maar voor een losse sprinter zwolle - meppel oost valt an sich ook wel wat te zeggen. Deze zorgt dan voor extra verbindingen zwolle-meppel en dat is geen overbodige luxe. Dat kan nu namelijk maar 3 keer per uur en in een beetje scheve verdeling. Als dat wordt verhoogd naar 5x per uur zou dat winst zijn.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door julsteren »

Niemand denkt er ook aan dat dit traject al zo'n beetje vol is qua capaciteit? Als je extra sprinters wil, trek dan dat ding uit Leeuwarden door naar Zwolle, maar die moet dan op het station van Staphorst aan de kant voor een IC, en die gaat in Zwolle een beetje heel erg buiten de knoop vallen.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door waldo79 »

Of het realistisch is en inpasbaar is in de bestaande infra is niet relevant
Bakpapier schreef:Wanneer ga je nu eens luisteren
Hear hear :evil:
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Bakpapier »

julsteren schreef:Niemand denkt er ook aan dat dit traject al zo'n beetje vol is qua capaciteit? Als je extra sprinters wil, trek dan dat ding uit Leeuwarden door naar Zwolle, maar die moet dan op het station van Staphorst aan de kant voor een IC, en die gaat in Zwolle een beetje heel erg buiten de knoop vallen.
Nou dat kan toch prima? Bij het nieuwe station van staphorst kun je gewoon een passeermogelijkheid aanleggen voor de ICs. Dat je in zwolle 'buiten de knoop valt' is jammer, maar alsnog zal zo'n trein een enorme verbetering zijn voor staphorst en omgeving (nu moet je naar meppel met de bus en dan terug met de sprinter... of 40 minuten lang met de bus naar Zwolle)

Als de sprinter naar groningen er stopt en ook de sprinter naar leeuwarden, heb je 3x per uur een mooie verbinding met zwolle en meppel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Suus »

Buiten de knoop vallen betekend tot wel 25 minuten extra reistijd op sommige verbindingen. Voor 2000 nieuwe reizigers is dat een forse aderlating die ik niet snel positief zie uitkomen voor Staphorst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door waldo79 »

@Bakpapier:
Je zult eerst moeten weten wat de vervoersvraag is vanuit Staphorst voor een treinverbinding. Het station is er niet voor niet ooit gesloten.

Naar mijn idee zijn Staphorsters nogal op zichzelf en de belangrijkste potentie in het OV, de busverbinding met Mp en Zl is al fatsoenlijk. Daarnaast lijkt Staphorst bij uitstek een herkomst- of bestemming voor scholierenbussen. Dat zou jij met afkomst uit Zeeland je moeten realiseren :X

@Bee: just my 2 cents
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Buiten de knoop vallen betekend tot wel 25 minuten extra reistijd op sommige verbindingen. Voor 2000 nieuwe reizigers is dat een forse aderlating die ik niet snel positief zie uitkomen voor Staphorst.
Op welke verbindingen precies?

Bedenk dat het merendeel toch wel in Zwolle wil zijn en niet per se verder hoeft. En ander kan met de sprinter naar meppel en met de IC terug soms ook nog een optie zijn.
Naar mijn idee zijn Staphorsters nogal op zichzelf en de belangrijkste potentie in het OV, de busverbinding met Mp en Zl is al fatsoenlijk. Daarnaast lijkt Staphorst bij uitstek een herkomst- of bestemming voor scholierenbussen. Dat zou jij met afkomst uit Zeeland je moeten realiseren :X
Dit is ook wel weer een enorm vooroordeel hoor. Staphorsters zijn ook gewoon mensen en die moeten ook van A naar B. Staphorst-Rouveen (eigenlijk is dat functioneel één dorp) is redelijk groot en heeft best wat winkels maar af en toe moet men toch naar het grotere Meppel of Zwolle. En dan kan een treinverbinding het zetje zijn om dat met het OV te doen ipv met de auto. Verder kan het ook een uitkomst zijn voor het woon-werkverkeer.

Ook voor de scholieren die jij noemt kan het een uitkomst zijn om met de trein te kunnen (ook in staphorst is een dependance van de school die jij waarschijnlijk bedoelt overigens) maar schoolvervoer staat er verder los van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten