Verbetering treindienst rond Zwolle

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door waldo79 »

NS is niet voor niks heel terughoudend met het bedienen van nieuwe stations. Een stop in Staphorst heeft effecten op allerlei treindiensten in Noord- en Oost-Nederland.

Overigens heb ik niet de minste indruk dat onze reacties jou enigszins beïnvloeden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Suus »

Het feit dat reageert met een reactie "op welke verbindingen" maakt voor mij duidelijk dat je geen flauw benul van de werking van de knoop van Zwolle hebt. Ik kan nu natuurlijk wel een uitleg geven hoe de knoop van Zwolle werkt, maar het is verspilde moeite. Ik stop ermee, ik heb wel wat beters te doen dan fantasieplannen toetsen aan de realiteit die toch niet begrepen wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Vinny »

Op zich zou Zwolle wel een S-bahn kunnen gebruiken, de vraag blijft dan staan of je dit in de vorm van (snel)trams of stoptreinverbindingen moet aanbieden - dat zal mede afhankelijk zijn van de mogelijkheden tot infrastructurele uitbreidingen.
Als we de huidige infrastructuur als uitgangspunt nemen zijn we snel klaar: dat past niet.
Als we kijken naar sobere en doelmatige infrastructurele maatregelen die tevens er toe bijdragen dat bestaande intercity's wat versneld kunnen worden dan zijn er wel wat zaken denkbaar. Ik zie zelf dan alsnog het meest in het toevoegen van sprinterstations als Staphorst, Zwolle Zuid en Zwolle Stadshagen. Dat betekent wel dat een volledige knoop te Zwolle lastig zoniet onmogelijk wordt. Wat mij betreft wordt het dan tijd om te kijken naar een ander dienstregelingmodel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Bakpapier »

waldo79 schreef:NS is niet voor niks heel terughoudend met het bedienen van nieuwe stations. Een stop in Staphorst heeft effecten op allerlei treindiensten in Noord- en Oost-Nederland.

Overigens heb ik niet de minste indruk dat onze reacties jou enigszins beïnvloeden.
Waarom doen jullie alsof ik de enige persoon in de wereld ben die een station in staphorst voorstelt? Dit is een idee dat al heel lang leeft in de regio en wat dus blijkbaar geen volstrekt onmogelijke luchtfietserij is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Suus »

Maar ideeën die heel lang leven hoeven niet direct realistisch te zijn. Vergelijk het met een horloge. Van buiten lijkt het een mooi en simpel apparaat, maar als je de wijzerplaat omhoog klapt komt er een minutieus uitgewerkt technologisch hoogstandje tevoorschijn waar de kleinste aanpassingen al desastreuze effecten kan hebben op de werking van het horloge. Zo werkt dat ook met dienstregelingen en de knoop van Zwolle is daar een van de absolute hoogstandje van. Alles grijpt daar precies in elkaar zoals tandraderen van een horloge dat doen en daar de loodgieter gaan uithangen heeft dan grote gevolgen. Het station van Staphorst is om die reden op dit moment extreem lastig in te passen, pas als de viersporigheid naar Herfte gereed is komt er misschien een kleine mogelijkheid om iets met Staphorst te doen, maar je zit er nu al met treinen die strak op elkaar rijden en een hele hoop treinen op hetzelfde stuk spoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Bakpapier »

Maar denk je dat de huidige reistijd (40 minuten voor rechtstreeks) kleiner of groter is dan reistijd met sprinter staphorst + wachttijd omdat je niet aansluit op de knoop?
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door waldo79 »

Bakpapier schreef:
waldo79 schreef:NS is niet voor niks heel terughoudend met het bedienen van nieuwe stations. Een stop in Staphorst heeft effecten op allerlei treindiensten in Noord- en Oost-Nederland.

Overigens heb ik niet de minste indruk dat onze reacties jou enigszins beïnvloeden.
Waarom doen jullie alsof ik de enige persoon in de wereld ben die een station in staphorst voorstelt? Dit is een idee dat al heel lang leeft in de regio en wat dus blijkbaar geen volstrekt onmogelijke luchtfietserij is.
Je staat hier een aantal stappen over, Bakpapier. Ik stel ook niet dat je plan onmogelijke luchtfietserij is, maar dat het zoals Bee aangeeft op dit moment buiten de grenzen van het haalbare ligt. Zoals Vinny al aangeeft is er met enige aanpassing wel wat perspectief voor Staphorst.

Wat ik probeer aan te geven is dat er geen nijpend probleem is voor Staphorst dat het onmiddellijk op het spoorwegnet moet worden aangesloten. Oftewel: het zou je sieren om minder hoog van de toren te blazen (A)

Nog wat argumenten"
a) de noordkant van Staphorst ligt al zowat in Meppel. Bewoners uit deze straten zijn sneller af per trein vanuit Mp.
b) een buslijn doorkruist het hele lintdorp - sowieso lastig te ontsluiten met een trein
c) de fiets is een populaire modaliteit; moet je geen roofbouw op gaan plegen door men richting een trein te bewegen; kost alleen maar veel geld en het effect is gering
d) er zijn amper verkeersproblemen op de A28

De kans is groot dat de reistijd per saldo toe gaat nemen. Het station ligt decentraal ten opzichte van de lintbebouwing en je zult reistijd hebben naar het station plus wat speling op het station zelf.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Bakpapier »

a) mensen zullen waarschijnlijk naar het station fietsen dat voor hen het dichtste bij ligt en voor de meesten zal dit toch Staphorst worden
b) in mijn plan zouden er bussen gaan rijden naar Nieuwleusen en richting Hasselt/Kampen Deze bussen rijden dan door het hele lintdorp STaphorst-Rouveen. Zo wordt dus het hele dorp ontsloten per bus en kan men snel overstappen op de trein.
c) Men zal juist gaan fietsen naar het station (of met de auto) en dan met de trein, ipv in de bus te stappen en er dan heel lang over te doen. Er wordt dan dus meer gefietst of minstens net zoveel
d) nee, maar je wil ook niet iedereen dwngen om te auto te pakken. zo is het beleid nu eenmaal in nederland. we zijn hier geen amerika waar OV alleen bestaat in de allergrootste steden waar dit nog een beetje rendabel te krijgen is.

Reistijd toenemen: ik vraag me dit toch af. De bus duurt 40 minuten naar zwolle. De trein zal wat, iets van 15 minuten duren van station tot station? Tel daar dan 10 minuten bij op om bij het station te komen en dan heb je alsnog winst.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door waldo79 »

Bakpapier schreef: Reistijd toenemen: ik vraag me dit toch af. De bus duurt 40 minuten naar zwolle. De trein zal wat, iets van 15 minuten duren van station tot station? Tel daar dan 10 minuten bij op om bij het station te komen en dan heb je alsnog winst.
Plus een verstoorde knoop in Zwolle, waardoor je in het ergste geval tot 25 minuten kunt verliezen. Oftewel een vrij beperkte winst voor een beperkt aantal reizigers tegen een behoorlijk verlies in reistijd voor een veelheid aan reizigers.

Het gaat dus niet uitkunnen op dit moment. En de redenering is ook de andere kant op te maken. De treinen van Arriva en diverse busdiensten in Lw en Gn zullen qua aansluitingen op de schop moeten door de opening van Staphorst.

Ik geloof dat jij je dat niet realiseert :6 En het is nogal makkelijk roeptoeteren vanuit je luie stoel in Ledn of vlakbij station Overamstel :Y
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Milco »

Ik geloof dat de papierbakker hier inderdaad allemaal weinig tot niets van snapt...

Tien minuten om naar het station te komen? In je dromen zelfs nog niet! Dat red je echt lang niet altijd! Alleen als je op enkele minuten loopafstand van het station zou wonen red je dat wellicht nog.

Ik neem even Almere als voorbeeld, waar ik woon. Als ik met de trein ga, neem ik eerst de stadsbus naar station Almere Centrum. De rit zelf duurt zo'n 8 minuten. Aangezien ik geen fan ben van krappe overstaptijden van minder dan 5 minuten, is mijn overstaptijd van bus op trein meestal zo'n 6 tot 8 minuten (of langer). Voordat ik echter hier in de wijk in de bus kan stappen, heb ik 4 á 5 minuten looptijd naar de halte, alwaar de bus natuurlijk altijd zo'n 3 á 4 minuten op zich laat wachten.

Kortom: mijn voor- en natransport naar het station toe is véél langer dan die tien minuten die jij opnoemt.

Vanaf Staphorst kan een trein naar Zwolle wellicht leuk zijn omdat jij er misschien soms naartoe reist, maar voor de inwoners van het dorp is een station geen alternatief voor de bus om de volgende redenen:
- Het station ligt niet voor iedere Staphorster in goed bereik en mensen gaan niet een kwartier lopen om daarna nog op de trein te wachten.
- Bus 40 doet er wellicht lang over naar Zwolle, maar bedient een groot deel van Staphorst (en niet specifiek één punt zoals een treinstation dat wel doet). Datzelfde geldt voor Zwolle, waar bus 40 niet alleen op het station stopt, maar ook op haltes in de omgeving/buitenwijken van Zwolle en mensen die naar Zwolle reizen, zullen wellicht niet naar het station hoeven, maar naar het centrum. Met een bus ben je daardoor sneller in het centrum dan met de trein (eerst lopen naar station Staphorst, met de trein naar Zwolle en dan nog lopen naar het centrum aldaar).
Laatst gewijzigd door Milco op wo 24 sep 2014, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Bakpapier »

Elk jaar wordt de dienstregeling aangepast, en elk jaar wordt de boel aangepast op basis van hoe de treinen rijden. Dat station staphorst niet morgen open kan gaan snap ik ook wel, maar het is zeker niet pertinent onmogelijk anders zouden er nergens nieuwe stations kunnen worden geopend.

Ik ben wel eens in de omgeving geweest, en de bereikbaarheid is echt dramatisch slecht. Heel lang met de bus, en daarna moesten we met de auto worden opgehaald omdat het gewoon niet te doen was met het OV. Een station in de buurt kan de reis al een stuk comfortabeler en sneller maken (ook al moet je het laatste stukje met de auto doen). Een andere keer gingen we maar helemaal met de auto, het OV legt het dan bijvoorbaat al af. Het kan dus een stuk beter dan dat het nu is. Bijvoorbeeld met een treinstation ;)

@ Milco: kun je niet fietsen (handicap?)? Want in Leiden overwéég ik de stadsbus niet eens, ondanks mijn gratis ov. Ik fiets gewoon naar het station, en dat terwijl ik aan de andere katn van de stad woon, en in 12 minuten kan ik vanaf mijn voordeur fietsen en mijn fiets neerzetten op CS en in de trein stappen. De bus is hier namelijk altijd te laat, staat in de file, voor een open brug of voor een stoplicht, of een lossende vrachtwagen te wachten. Ik gebruik de bus alleen maar als mijn fiets het niet doet. ondanks dat het voor mij gratis is
En staphorst is echt niet zo groot als leiden. Voor het zuidpuntje van rouveen zal het wel langer duren, maar daar kunnen wellicht andere bussen rijden (?) of zou de bus die in mijn plan via hasselt naar Zwolle rijdt, sneller zijn dan de trein.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Milco »

Ik kan heus wel fietsen (ondanks mijn slechtziendheid), maar ik reis graag met het ov. Daarnaast zijn de bussen in Almere best wel snel t.o.v. andere steden vanwege vrijliggende busbanen en vrijwel overal groen licht. Ik probeer aan te geven dat je desondanks de snelheid van de bussen hier, die tien minuten nar het station niet red.

Met de fiets is het allicht te redden vanaf hier naar station Almere Centrum, het is zo'n 4,5 km gok ik, maar je moet je fiets kwijt kunnen, op slot zetten, hopen dat je door kan fietsen... Dus ook dan worden die tien minuten die jij opnoemt aardig krapjes.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Suus »

Bakpapier schreef:Elk jaar wordt de dienstregeling aangepast, en elk jaar wordt de boel aangepast op basis van hoe de treinen rijden.
Slechts eens in de zoveel jaar worden er echt grote aanpassingen aan de dienstregeling gedaan, bijvoorbeeld als nieuwe infrastructuur wordt opgeleverd. In Zwolle e.o. moet er nog een hoop aan de infrastructuur gebeuren voordat daar de nodige aanpassingen aan de dienstregeling kunnen gebeuren, de huidige situatie is niet optimaal (vooral de tak van/naar Leeuwarden heeft hier last van) maar het beste wat technisch mogelijk is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Daniel »

Voor wat betreft reistijd naar het station: naast die tien minuten om op het station te komen is het ook wel handig om enige tijd te hebben tussen je aankomst op het station en het vertrek van je trein.

Zelf neem ik ook nooit de bus naar het station. Nieteens omdat 'ie heel onbetrouwbaar is, maar omdat het op de relatief korte afstand niet praktisch is. Lopend ben ik er, als ik een beetje doorloop, in een minuut of 10.
Mezelf als voorbeeld nemend is m'n totale reistijd heen 55 en terug 45 minuten. Simpelweg omdat ik wel gelijk naar huis kan lopen nadat ik de trein uit stap, maar het is me nog zelden gelukt om precies op het station te komen vlak voor de trein vertrekt (doorgaans mis ik 'm net in dat geval :mrgreen: ) Voor een station als Staphorst zou, gezien de lagere frequentie, tijdig op het station zijn alleen maar belangrijker zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door BrengMe »

Kan de discussie over een station in Staphorst niet beter afgesplitst worden?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Milco »

We hebben een topic "Plannen van Bakpapier". Lijkt me een goeie! (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Bakpapier »

Mag hoor

Zelfs als de reistijd naar het station een kwartier is inclusief uit de bus stappen en het perron op stappen (dat zal pas vanaf Rouveen dorp het geval zijn, voor staphorst is het altijd dichterbij, zeker voor fietsers en mensen die met de auto naar het station rijden), heb je nog reistijdwinst, want 15+ 15 is nog altijd minder dan de huidige reistijd. Voor staphorst dorp is de winst dan dus nog groter (b.v. 5 + 15).

Een alternatief zou kunnen zijn een station bij de N377 gecombineerd met een regionaal busstation. MAar dan heb je welgeteld 0 uitstappers die in de omgeving van het station moeten zijn, want middle of nowhere, en van daar is het nog best een stukje rijden naar het dorp van Staphorst (wel dichterbij Nieuwleusen en Rouveen maar staphorst is groter). Ik denk dat een station in Staphorst dus toch echt de beste oplossing is. Beter dan een 'nul oplossing' (n.l. status quo behouden, want de bereikbaarheid in de regio is erg slecht).

Then again, die oplossing werkt wel redelijk voor stations als Kruiningen Yerseke die ook in de middle of nowhere liggen, dus het kán wel. De locatie is zeer goed bereikbaar vanaf de A28 en vanuit de regio Dedemsvaart en zo. Dat kan reizigers naar Zwolle trekken (en ook richting noorden). De naam zou 'Nieuwleusen' kunnen worden of zo. Ook een voordeel is dat er al een viaduct over het spoor ligt. Ipv naar Zwolle/meppel kunnen de bussen dan naar Kampen rijden via dit station, en stapt verkeer naar zwolle over op de trein.

Maar voor staphorst is de winst met zo'n station maar erg beperkt.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Abracadabram »

Bakpapier schreef: Ipv naar Zwolle/meppel kunnen de bussen dan naar Kampen rijden via dit station, en stapt verkeer naar zwolle over op de trein.
Je wil alle bussen (Die hooguit in de spits 2x per uur rijden, daarbuiten 1x per uur als je geluk hebt, meestal 1x per 2 uur) uit de omgeving alle belangrijke steden in de omgeving niet aan laten doen en enkel aan sluiten op een busstation in the middle of nowhere op een stoptreinstation waar twee keer per uur een stoptrein stopt per richting die waarschijnlijk slecht aan gaat sluiten in de knoop in Zwolle, en je denkt dat dat mensen dan de auto laten staan en met de bus gaan?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Wubbo »

In de tijd dat ik op zichtafstand woonde van station Overvecht (met zijn hoge bediening) rekende ik al 10 minuten tussen de deur uit gaan en in de trein stappen. Ik denk dus dat de tijd tussen de deur uit gaan en in de trein stappen hier zwaar onderschat wordt. Zeker bij lage frequenties hebben mensen de neiging om tijdig op het station te zijn: bijna een half uur wachten weegt niet op tegen een paar minuten eerder weggaan.

Over knoop Zwolle: je kan nu niets in de regio Zwolle zonder dat aansluitingen erdoor verslechteren. De treindienst die er nu ligt is de best mogelijke, ook al is het niet de treindienst die je zou willen en zijn er inderdaad allerlei plannen voor stations rondom Zwolle, maar die zijn simpelweg niet in te passen. Eigenlijk zou je rondom Zwolle moeten nadenken of je niet elk kwartier een knoop wil (waarmee je een deel van de overstaptijden flink kunt verkorten, maar helaas ook een deel verslechtert) en of je daarin de extra stops en extra treinen (in ieder geval richting Deventer) in kan passen. Dat vergt wel vergaande aanpassingen in de dienstregeling en wellicht in de infrastructuur.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Bakpapier »

4x per uur een knoop lijkt me toch wel het minste, inderdaad. 2x per uur is gewoon echt niet meer van deze tijd voor een stad als Zwolle.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Zugführer »

Misschien moet je dit even lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Knooppuntdienstregeling
Je kan wel zeggen dat Zwolle 4x per uur een knoop moet hebben, maar dan moet je ook 4x per uur treinen hebben op de belangrijkste assen als Lelystad-Zwolle en Amersfoort-Zwolle.
Anders is je tweede knoop meer een verzameling treindiensten die buiten de knoop vallen :lol:
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door waldo79 »

Bakpapier schreef:2x per uur is gewoon echt niet meer van deze tijd voor een stad als Zwolle.
Twee keer per uur is volstrekt normaal. Kijk maar naar de uitleg van Zugführer.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Bakpapier »

Zugführer schreef:Misschien moet je dit even lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Knooppuntdienstregeling
Je kan wel zeggen dat Zwolle 4x per uur een knoop moet hebben, maar dan moet je ook 4x per uur treinen hebben op de belangrijkste assen als Lelystad-Zwolle en Amersfoort-Zwolle.
Anders is je tweede knoop meer een verzameling treindiensten die buiten de knoop vallen :lol:
Je kunt je ook afvragen of een kwartier overstaptijd op de relaties die van minder belang zijn, zo'n enorme ramp is. Van sprinter op andere sprinter, bijvoorbeeld, of een 'taartpunt overstap' (bijvoorbeeld amersfoort - zwolle - deventer, wat onlogisch is). Wat dat betreft zou het hebben van 4 knopen plus het aanbieden van nieuwe stations/diensten misschien wel beter zijn dan de huidige situatie. Nieuwe diensten op zwolle zouden dus een doorgetrokken sprinter uit Leeuwarden zijn (met bijbehorend nieuw station Staphorst), en/of een sprinter Zwolle-Deventer (met bijbehorende nieuwe stations zoals zwolle zuid). Op de belangrijkste relaties blijft de overstaptijd dan gering, en op de minder belangrijke moet je dan maar een kwartier wachten (jammer maar helaas, pech gehad). Voor het stadsbusvervoer is een kwartiersdienst die dan steeds aansluit op de knoop dan ook mogelijk, wat een voordeel is.

Geheel fictief voorbeeld van wat ik precies bedoel (dit specifiek kan natuurlijk nooit, maar wel iets in deze richting):

aankomst rondom .58, vertrek rondom .03: boemeltje Deventer (nieuw), boemeltje Groningen, boemeltje Utrecht, intercity Leeuwarden, sprinter Amsterdam (hanzelijn), spitsdienst Emmen, intercity den haag c

aankomst rondom .13, vertrek rondom .18: boemeltje kampen, sneltrein Emmen, intercity groningen, (hanzelijn), intercity roosendaal, boemeltje Leeuwarden (nieuw), intercity rotterdam

aankomst rondom .28, vertrek rondom .33: boemeltje Deventer (nieuw), boemeltje Groningen, boemeltje Utrecht, intercity Leeuwarden, boemeltje Amsterdam (hanzelijn), spitsdienst Emmen, intercity den haag c

aankomst rondom .43, vertrek rondom .48: boemeltje kampen, stoptrein Emmen, intercity groningen, intercity roosendaal, sprinter Leeuwarden (nieuw), intercity rotterdam

Overstappen die achteruit gaan (duurt dan een kwartier):
olst-wijhe e.d.: <-> kampen (alternatief is echter kampen-zuid) ; Emmen (behalve in spits), Groningen (sprinter is alternatief), friese sprinterstations e.d. (relatief kleine relatie), utrecht/rdam (wel jammer, maar IC den haag C is alternatief, of via Deventer)
hoogeveen ed.: <-> Kampen (alternatief is kampen zuid); Emmen (er is ook een bus), friese sprinterstations (kleine relatie/bus?), utrecht-rdam (wel jammer, maar IC den haag C is alternatief, of met de sprinter)
veluwe: <-> Kampen (alternatief is kampen-zuid), Emmen (behalve in spits), friese sprinterstations (jammer maar zal geen grote relate zijn), Groningen (kan met sprinter)
Leeuwarden: <-> Kampen (alternatief is kampen-zuid), Emmen (behalve in spits), groningen (geen relatie), utrecht/rdam (jammer, maar je kunt in de IC blijven zitten en dan overstappen, of een kwartier wachten, of met de sprinter)

Voor dit plan is een kwartiersdienst tussen Utrecht en Zwolle misschien wel beter (als IC, of 'sneltrein' die nog op Schothorst en Harderwijk stopt of zo). Dan zouden de meest 'jammere' relaties, die in dit plan een kwartier langer duren, nog worden opgelost. Daarvoor zijn wel infrastructurele aanpassingen nodig.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door reisthijs »

Er is wel een dingetje met knopen, als je in plaats X gaat lopen schuiven, krijg je gelijk verschuivingen in andere knopen.

Als je de stoptrein Zwolle-Groningen naar een andere Zwolse knoop schuift komt die in Groningen in dezelfde knoop als de IC te liggen. Dan heb je daar maar 2x/uur een knoop, terwijl ze daar ook graag kwartierdiensten zien.

2x per uur is gewoon echt niet meer van deze tijd voor een stad als ZwolleGroningen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door waldo79 »

Geniaal, reisthijs *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten