Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

Wubbo schreef:De baanvaksnelheid op het spoor in Zeeuws-Vlaanderen ligt zeker niet op 90 km/h (dat haalt een beetje goederentrein met een diesellocomotief namelijk helemaal niet), ik zou eerder gaan voor 40 km/h. Daarnaast is er intensief goederenverkeer wat van dag tot dag verschilt, het is nog een uitdaging om daar een uurdienst op vaste tijdstippen tussendoor te halen.
Wikipedia zegt dat de baanvaksnelheid op 90 ligt. Wikipedia heeft toch altijd gelijk? ;)
Ik zou ook niet weten waarom niet, mits je niet achter een goederentrein zit (en die rijden echt maar incidenteel). Op de moeilijke punten kun je wel maar langamer.

Intensief goederenvervoer zou ik niet zeggen, hooguit incidenteel. Je kunt bij de stations een passeermogelijkheid aanleggen voor het goederenvervoer (bv bij sluiskil, waar de spoorlijn naar DOW Chemical aftakt, en die spoorlijn zal toch één van de drukkere zijn hier qua goederenvervoer). Op het Belgische stuk is er wel wat meer goederenvervoer maar zijn er ook meer aftakkingen.

Ik zie ongeveer één keer per jaar één van de overwegen in ZVL sluiten, zo incidenteel is het goederenvervoer (niet dat er maar één keer per jaar iets rijdt, maar dat je het dus maar zelden ziet als je er langs komt). Ik heb ook vaak zat gewoon over de spoorweg gelopen, bijvoorbeeld om bramen te plukken of om naar de werkzaamheden bij de Sluiskiltunnel te kijken, de kans dat er een trein overdag komt is nihil. Misschien dat ze 's avonds iets vaker rijden of in de vroege ochtend.

Het is zegmaar iets dat mensen op facebook zetten, als er een overweg sluit. 'Mao stond ik veu de trein te wahhtn !', en dan een paar likes. Opmerkelijk dus, maar ook weer niet once-in-a-lifetime.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Hainje »

Bakpapier schreef:'Mao stond ik veu de trein te wahhtn !', en dan een paar likes.
Hahaha, ik hoor het vrienden op hun platst Oost-Vlaams al zeggen. :P
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Wubbo »

Bakpapier schreef:
Wubbo schreef:De baanvaksnelheid op het spoor in Zeeuws-Vlaanderen ligt zeker niet op 90 km/h (dat haalt een beetje goederentrein met een diesellocomotief namelijk helemaal niet), ik zou eerder gaan voor 40 km/h. Daarnaast is er intensief goederenverkeer wat van dag tot dag verschilt, het is nog een uitdaging om daar een uurdienst op vaste tijdstippen tussendoor te halen.
Wikipedia zegt dat de baanvaksnelheid op 90 ligt. Wikipedia heeft toch altijd gelijk? ;)
Ik neem aan dat je dat van deze pagina haalt? Die gaat zo te zien over het Belgische deel en niet over het Nederlandse deel. Ik vraag me zelfs af of je de 40 km/h haalt daar. DB Schenker heeft 5 locomotieven in Zeeuws-Vlaanderen staan (al jaren), die staan daar vast niet omdat het een handige locatie is ;-). Daarnaast rijden er nog andere vervoerders daar. Echt rustig zou ik het dus niet willen noemen.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Statler Rail »

Wubbo schreef:
Bakpapier schreef:Wikipedia zegt dat de baanvaksnelheid op 90 ligt. Wikipedia heeft toch altijd gelijk? ;)
Ik neem aan dat je dat van deze pagina haalt? Die gaat zo te zien over het Belgische deel en niet over het Nederlandse deel. Ik vraag me zelfs af of je de 40 km/h haalt daar.
Zeeuws-Vlaanderen is onbeveiligd gebied, dus de maximumsnelheid is ten hoogste 40 km/uur. Volgens mij staan er alleen seinen rondom de brug bij Sluiskil. Maar die zeggen niets over de spoorbezetting, alleen of de brug open of dicht is. :)
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

Maar met wat investeringen kan men de boel toch beveiligen? Bomen bij overwegen plaatsen (of tenminste een waarschuwingslichtje, dat staat er nu soms zelfs niet eens), seinen plaatsen, profiel vrije ruimte verbreden, perrons aanleggen, het stationsgebouw in Terneuzen opknappen. Volgens mij moet 90 dan echt mogelijk zijn daar. Bij de stations moet gewoon een passeermogelijkheid komen om goederentreinen in te halen.

Ongelijkvloerse kruisingen hoeven niet eens te worden aangelegd, de belangrijkste (kruising met de Hoofdweg ofwel N61) is al een mooie brug. En in Terneuzen is er dan ietsjes meer overlast bij de overwegen, maar da's niet onoverkomelijk.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Yanaike »

Maar dan ga je dus behoorlijk wat geld steken in een verbinding die met bussen misschien niet eens rendabel is. Bovendien heeft een bus als groot voordeel boven de trein dat die door kan rijden naar bijvoorbeeld Goes of Middelburg.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Anne »

De baanvaksnelheid Terneuzen - Sas van Gent Grens / Axel Aaansluiting is zelfs maar 30 km/h.
BRON

En zie hier de treinen van DBS BRON rolandrail
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Erno-BE schreef:
Frans F schreef:
Erno-BE schreef:Heb weinig verstand van Vlaams busvervoer, maar wat is er zo inefficiënt aan?
De eigen dekkingsgraad bij de Lijn is 9% in Nederland 40-50%.
Komt o.a. door een zeer inefficiente, ambtelijke organisatie, een typisch staatsbedrijf.
Ahum, in grote gebieden van Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, Gelderland, Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen ligt de dekkingsgraad onder de 20%, als je ziet hoe vol bussen in de avonden en weekenden is.
De kostendekkingsgraad in Groningen en Drenthe ligt ongeveer op 50%, zoals in het verleden ook regelmatig in de media voorbij is gekomen wanneer er gesproken werd over bezuinigingen... De dekkingsgraad zal misschien wel rond de 20% liggen inderdaad, als je hem op basis van oppervlakte (en niet op basis van het inwoneraantal) berekent tenminste.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Buschauffeur strijdt tegen werkverdringing in Zeeland

Bericht door Mr-W »

Buschauffeur Jack d’Hooghe is de strijd aangegaan met de provincie Zeeland die recent vier reguliere buslijnen heeft omgezet in buurtbus-lijnen die gereden worden door vrijwilligers. Hierbij zijn 17 fulltime banen verloren gegaan. In Zeeuws-Vlaanderen rijdt al jaren een buurtbus tussen Hulst en Kloosterzande. d’Hooghe: “Voorheen was daar geen openbaar vervoer, dus een buurtbus gereden door vrijwilligers bood daar uitkomst. Maar wat ik nu zie gebeuren is dat bestaande buslijnen worden omgezet in buurtbuslijnen met vrijwilligers. Dat stuit me tegen de borst. Een duidelijker voorbeeld van werkverdringing kan ik niet geven.”
Flexnet
"'Daarnaast is er een Flexnet geïntroduceerd. Dit is een voorziening op maat die wordt uitgevoerd door betaalde krachten als aanvulling op de bestaande voorziening. Maar het goedkoopste buskaartje op het Flexnet kost vier euro. Dus daar maakt dus niemand gebruik van. Dit geeft de provincie vrij spel om ook deze lijnen om te zetten naar buurtbussen met vrijwilligers. Uitrookbeleid, zo noem ik dit”, aldus de buschauffeur.''

Onderaanemers
'' d’Hooghe ziet meer bedreigingen. “Veel busbedrijven die een concessie winnen nemen een vlucht in onderaanbesteding van lijnen bij besloten busbedrijven en taxibedrijven. Daar liggen de cao-lonen lager en bovendien werken deze partijen meer met studenten, 65-plussers en anderen met een nulurencontract. Dit zijn tevens bedrijven die het niet altijd even nauw nemen met de regels. Vooral onder de taxibedrijven zijn faillissementen en niet afgedragen pensioen- en werknemerspremies schering en inslag. Maar dat hoort kennelijk bij de zegeningen van de marktwerking.”

OVpro.nl
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Dagren »

Het lijkt mij dat de klacht in dit geval terecht is. Aan dit soort specifieke gevallen heb je ook meer dan dat algemene gemopper.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Frans F »

Er zou sprake zijn van werkverdringing als die busdrijven de diensten voor eigen rekening zouden uitvoeren. Maar in feite is het kunstmatige werkverschaffing betaald door de belastingbetaler.

Meneer d'Hooghe vergeet dat de torenhoge loonkosten in het busvervoer in geen verhouding staan tot de inkomsten en mede de oorzaak zijn dat er steeds meer gewerkt wordt met vrijwilligers en onderaannemers om de kosten voor de belastingbetaler acceptabel te houden. Ik snap dat d'Hooghe als kaderlid van de FNV daar anders over denkt, maar de politiek ook heeft ook rekening te houden met de belastingbetaler die geen zin heeft om nog langer busdiensten in stand te houden waar €15 subsidie per reiziger bij moet worden gelegd.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 23 sep 2014, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Dagren »

Ik vraag mij in dit geval echter wel af of deze busdiensten zouden vervallen als er geen buurtbussen zouden zijn. Wat mij betreft zou je alleen buurtbussen mogen inzetten, om te voorkomen dat een bepaalde verbinding verdwijnt nav bezuinigingen, niet als bezuiniging zelf.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Frans F »

Ik denk dat je dat mag doen als een verbinding niet rendabel is, in feite is er dan geen sprake van een reële baan meer.
Realiseer je het hier gaat om lijnen die voor 90% of meer op subsidie drijven.
Een alternatief is om het vervoer in dat soort gevallen aan het particuliere initiatief over te laten.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Dagren »

Is er uberhaupt ooit een duidelijk richtlijn over vastgesteld? Want wat ik zei is puur mijn eigen blik. :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Buschauffeur strijdt tegen werkverdringing in Zeeland

Bericht door Meltrain »

Mr-W schreef: '' d’Hooghe ziet meer bedreigingen. “Veel busbedrijven die een concessie winnen nemen een vlucht in onderaanbesteding van lijnen bij besloten busbedrijven en taxibedrijven. Daar liggen de cao-lonen lager en bovendien werken deze partijen meer met studenten, 65-plussers en anderen met een nulurencontract. <knip>”
Chauffeurs die voor een onderaannemer rijden vallen toch onder de normale CAO op het moment dat ze OV-diensten rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door huibe »

Theoretisch wel......
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Buschauffeur strijdt tegen werkverdringing in Zeeland

Bericht door Mr-W »

Meltrain schreef:
Mr-W schreef: '' d’Hooghe ziet meer bedreigingen. “Veel busbedrijven die een concessie winnen nemen een vlucht in onderaanbesteding van lijnen bij besloten busbedrijven en taxibedrijven. Daar liggen de cao-lonen lager en bovendien werken deze partijen meer met studenten, 65-plussers en anderen met een nulurencontract. <knip>”
Chauffeurs die voor een onderaannemer rijden vallen toch onder de normale CAO op het moment dat ze OV-diensten rijden?
Taxichauffeurs sowieso niet,die vallen ook bij inhuur onder de taxi CAO. Via constructies is het ook mogelijk om lijndiensten onder de Touringcar CAO te laten vallen.
Dagren schreef:Ik vraag mij in dit geval echter wel af of deze busdiensten zouden vervallen als er geen buurtbussen zouden zijn. Wat mij betreft zou je alleen buurtbussen mogen inzetten, om te voorkomen dat een bepaalde verbinding verdwijnt nav bezuinigingen, niet als bezuiniging zelf.
Deze buslijnen zullen dan gewoon nog blijven bestaan, lijn 15en lijn 3kunnen op bepaalde momenten,ook in de zomer zeer druk zijn.Mogelijk kan lijn 3 zelfs drukker worden als ie een half uur wordt verschoven zodat er 2x per uur vanuit Oostburg een verbinding is met de boot.( dan doorgekoppeld vanaf lijn 1 via Schoondijke)
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

De bezwaarperiode is ondertussen verlopen lijkt mij, en ik heb wonder boven wonder niks van Syntus vernomen?
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

De bezwaarperiode is ondertussen verlopen lijkt mij, en ik heb wonder boven wonder niks van Syntus vernomen?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

Pim-AllianceB95 schreef:De bezwaarperiode is ondertussen verlopen lijkt mij, en ik heb wonder boven wonder niks van Syntus vernomen?
Mooi zo ;)
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door waldo79 »

Wat is er mis met Syntus? Overigens geldt andersom diezelfde vraag voor Achterhoekers die dwepen met het bedrijf.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door huibe »

Ow aub niet weer die discussie.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door waldo79 »

Wat mij betreft niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Meltrain »

Volgens mij bedoelt Bakpapier meer dat het mooi is dat er vermoedelijk nu eindelijk duidelijkheid is. En geef hem eens ongelijk. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

Het is mooi dat er zekerheid is, en het is ook mooi dat er niet weer een risicovolle concessiewissel komt waarbij de hele boel weer wordt omgegooid en er van alles fout gaat. Zie connexion -> arriva wissel in Leiden die DRAMATISCH verliep.

Zeker in een OV-arme regio als Zeeland is het belangrijk dat het OV betrouwbaar blijft, anders haakt echt iedereen af. Je bent al vrijwel nergens zonder de auto... Door de concessie te behouden blijft het schoolvervoer (in deze dunbevolkte regio erg belangrijk) en het vervoer over de hoofdassen gewaarborgd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten