Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Goed nieuws uit metroland: de stations Spaklerweg en Van der Madeweg krijgen een (verlengde) overkapping *O* Daarnaast worden andere stations van extra liften voorzien.
Steeds vaker vragen reizigers of overstap-station Spaklerweg een overkapping krijgt, of er een 2de lift op metrostation CS komt en of er extra trappen op Weesperplein kunnen komen. Waar het antwoord vanuit ons project Renovatie Oostlijn eerder ontkennend was, hebben we vandaag goed nieuws.
Subsidie voor metroreizigers
Vorig jaar is tussentijds de balans opgemaakt. Vraag was: Passen de maatregelen van Stationsrenovatie Oostlijn nog binnen de wensen en eisen van deze tijd? Het antwoord was ja, maar het kan nog beter. Op basis hiervan zijn verbeteringen op 5 metrostations uitgewerkt. Deze zorgen voor meer comfort, een betere kwaliteit van de stations, een snellere overstaptijd en daardoor weer minder reistijd.
Extra kappen, roltrappen, liften
En om welke extra voorzieningen gaat het dan concreet? Bij overstap-station Van der Madeweg willen we de perronoverkappingen verlengen, een loopbrug maken tussen de perrons en de toegang van het station verbeteren. Bij overstap-station Spaklerweg komen er perronoverkappingen en roltrappen. Zowel station Wibautstraat en station Weesperplein krijgen een extra lift in de bestaande lege liftschacht en bij het laatste station verbreden we de noodtrappen tussen het perron en de metrohal. En, last but not least: Centraal Station krijgt een extra lift en bij de Kamperbrug komt een extra trap voor busreizigers.
Meebetalen
Stadsregio Amsterdam heeft deze zomer 8,6 miljoen euro subsidie vrijgemaakt voor deze extra voorzieningen. Dit onder voorwaarde dat de gemeente meebetaalt. Het college van B&W stelt voor aan de gemeenteraad om de rest (1,9 miljoen euro) te betalen uit het Mobiliteitsfonds. De gemeenteraad neemt 5 november een besluit. In totaal gaat het om 10,5 miljoen euro.
Mee met stationsrenovatie
Voordeel van een besluit dit najaar is, dat de verbeteringen mee kunnen in de renovatie van de 16 metrostations. Deze gaat begin 2016 van start en duurt twee jaar. Reizigers op Spaklerweg en Van der Madeweg staan helaas nog wel een paar winters op een tochtig, nat perron. Daarna is het wachten op de metro op deze stations voor duizenden reizigers een stuk comfortabeler.
Goede ontwikkeling! Is toch eigenlijk van de zotte dat de twee overstapstations de twee meest schrale van de hele Oostlijn zijn.
Een paar dingen snap ik niet helemaal.
'Zowel station Wibautstraat en station Weesperplein krijgen een extra lift in de bestaande lege liftschacht (...)' Heeft Weesperplein een lege liftschacht ja?
'en bij [Weesperplein] verbreden we de noodtrappen tussen het perron en de metrohal.' Ja leuk, maar wat hebben we daaraan? Er liggen nu op beide perrons twee prachtige nieuwe trappen maar niemand kan ze gebruiken! Gooi die trappen gewoon open joh..
'Centraal Station krijgt een extra lift en bij de Kamperbrug komt een extra trap voor busreizigers.' Zou wel een grap zijn als die trap die zojuist is afgesloten (waarom eigenlijk?) weer wordt opengesteld :') Als ze die tenminste bedoelen met 'extra trap'.
Fijn van die overkapping, zeg ik als iemand die daar een keer bij een overstap in de stromende regen de metro aan de overkant van het perron zag wegrijden toen de deuren van de mijne nét open waren.
Die loopbrug op Van der Madeweg is wel érg handig.
Met zo'n loopbrug én een (absurd-)hoge frequentie is die rechtstreekse verbinding tussen Amstel en Zuid nogal overbodig bij de ontvlechting, maarja, die moet verplicht komen volgens mij...
Minder ver lopen als je je aan de andere kant van het station bevindt t.o.v. de uitgang en spreiding van de drukte hè... Neem aan dat ze de loopbrug niet pal voor de huidige trap plaatsen.