File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door Daniel »

File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist
Geplaatst op: maandag 22 september 2014 21:47
Laatst bijgewerkt: maandag 22 september 2014 21:48


DRIEBERGEN RIJSENBURG - Veel reizigers op station Driebergen-Zeist balen van de drukte bij het uitchecken. Reizigersorganisatie Rover vindt dat er te weinig incheckplekken voor het ov zijn. Volgens de NS vallen de rijen wel mee en ligt het grootste probleem bij de reiziger zelf.
Volgens de NS heeft er dit jaar zeven keer een te lange rij gestaan en dat is volgens de spoorwegmaatschappij niet veel. Een rij is 'te lang' als er meer dan veertig seconden achter elkaar constant wordt uitgecheckt, volgens de meetmethode van de NS.
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws over OV-Chipkaart
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door microshit »

Ede-Wageningen in de middagspits: bussen vanaf de uni stromen leeg terwijl de net aangekomen trein ook leegloopt. Dus dat is een stampvolle gelede (2 op de ergste momenten) + 4 bakken VIRM die bij een setje van 3 palen willen in/uitchecken en dan ook nog eens dwars door elkaar heen moeten gaan lopen. Zet er nou gewoon een handvol in die tunnel neer. En kan zo nog wel wat stations bedenken.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door sirvinniei »

Ik zie het probleem niet, Driebergen Zeist en ede Wageningen worden toch allebei verbouwd.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door AppleMoose »

Die verbouwingen duren nog wel even voordat het klaar is. Dan is het wel prettig als er al iets van een oplossing is.
Er zijn zeker wel meer stations te bedenken waar het in- en uitchecken tot flinke opstoppingen leidt. Enerzijds door te weinig paaltjes, anderzijds door de soms onlogische plaatsing van paaltjes/poortjes.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door matti93 »

Bij Driebergen staan sommige paaltjes ook wel wat onlogisch. Daar zal men in fases aankomen, afhankelijk hoever het van de uitstapdeur is. Daarmee zal er inderdaad geen lange rij staan, maar omdat de paaltjes niet op de looproute staan moet de reiziger omlopen en dat geeft op zich al het gevoel van file. Als ze nou gewoon bij de in- en uitgangen paaltjes neerzetten, óp de looproute, zal het in ieder geval als prettiger worden ervaren door de reiziger.
Wat dit betreft vind ik het idee van poortjes ook niet zo gek, want die moeten wel op de looproute liggen. :mrgreen:
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door Nitein-Repart »

Speelt het problem niet op meer stations.

Een veel vervelender ergenis is het in- en uitchecken bij overstap op een andere vervoerder, aangezien er in de spits soms hele lange rijen staan bij die paaltjes.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:Volgens de NS vallen de rijen wel mee en ligt het grootste probleem bij de reiziger zelf.
Inderdaad, een deel van die reizigers moeten maar eerst 10 minuten picknicken op het perron voordat ze uit mogen willen checken. Totaal geschift die reizigers die meteen het station willen verlaten om hun weg naar huis te vervolgen. :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door Ardan »

Tristan-tirade in 3, 2, 1.... :roll:
Ik doe ook maar wat
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door Klaasje »

Het is gewoon gruwelijk irritant. Je vraagt er als reiziger niet om om in- en uit te moeten checken en op zich zou dat ook geen probleem zijn als dat makkelijk en snel kan. Helaas gaat dat dus vaak niet op punten waar je juist wel snel wil zijn. Bijvoorbeeld naar een bus in Driebergen, van de metro naar de trein in Duivendrecht of van de ene treinvervoerder naar de andere treinvervoerder in Zutphen. Stellen dat het allemaal wel meevalt omdat er geen lange wachtrij is, is totaal geen rekening houden met de perceptie van de reiziger. Op het moment dat je je overstap dreigt te missen is iedere seconde een teveel en zijn vijftien seconden dat zeker.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door AppleMoose »

Ik ben het volledig met je eens Klaas.
Mijns inziens moet het ook allemaal snel en goedkoop op te lossen zijn, enkel de échte wil om het daadwerkelijk op te pakken ontbreekt bij de vervoerders...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door n-evo »

Vind het in Amsterdam Sloterdijk ook altijd een drama. Als je vanuit de metro komt staat er welgeteld EEN paaltje waar iedereen mag in- en uitchecken voor NS per twee sporen! Moet je in de spits voorstellen dat er een metro leegstroomt naar beneden terwijl ondertussen een dubbeldekker leegstroomt naar boven. Om te janken. Ook geen paaltjes buiten op de loopbrug van de trams en bussen naar het station. Die mogen bij datzelfde ene paaltje inchecken. :roll:
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door Jef400 »

Buiten dat is 40 seconden een volstrekt idiote meettijd. Er van uit gaan dat uitchecken 5 seconden duurt. Moet er een rij van 16 personen staan.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door Suus »

n-evo schreef:Vind het in Amsterdam Sloterdijk ook altijd een drama. Als je vanuit de metro komt staat er welgeteld EEN paaltje waar iedereen mag in- en uitchecken voor NS per twee sporen! Moet je in de spits voorstellen dat er een metro leegstroomt naar beneden terwijl ondertussen een dubbeldekker leegstroomt naar boven. Om te janken. Ook geen paaltjes buiten op de loopbrug van de trams en bussen naar het station. Die mogen bij datzelfde ene paaltje inchecken. :roll:
Amsterdam Sloterdijk is helaas nog altijd een tijdelijke situatie, er wordt daar nog altijd gezocht naar een goede manier om het station met poortjes af te sluiten. Overigens vind ik het al een goede verbetering dat er een verplaatsbare OV-Chippaal is neergezet bij de opgang naar het busstation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door Nitein-Repart »

OV-chipkaart is uitgevonden als 1 kaart voor al het OV. Echter is het huidig checkbeleid dat men por modaliteit moet in en uitchecken. Dus tegen het principe. Het principe moet zijn als je wilt reizen tussen 's Heerenberg, Molenpoort en Amsterdam, Nieuwmarkt je in 's Heerenberg incheckt en pas bij Nieuwmarkt uitcheckt, zolang men geen omwegen maakt. Je kan toch zo zien dat je dan met lijn 24, de s30900, de s3000 en de Amsterdamse metro reist.

Tevens zie ik liever vaste paaltjes bij de grotere busstations. Zodat spitsvertraging wat ingedamt wordt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door Geert »

Erno-BE schreef:OV-chipkaart is uitgevonden als 1 kaart voor al het OV. Echter is het huidig checkbeleid dat men por modaliteit moet in en uitchecken. Dus tegen het principe.
Nee, dat is niet tegen het principe. Je hebt geen aparte kaart nodig per vervoerder, dus het is nog steeds één kaart voor het hele ov.

Over de file bij de paaltjes: hoeveel zou zo'n paaltje nou helemaal kosten? Plaats gewoon zo'n ding bij zou je zeggen...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door AppleMoose »

@Erno_BE: Het ligt er maar aan hoe je dat principe "1 kaart voor al het OV" interpreteert. In mijn optiek heb je nu ook 1 kaart voor al het ov. Je hebt voor het stads- en streekvervoer geen strippenkaart nodig en voor de trein niet een apart treinkaartje. Je betaalt nu alles met 1 kaart.

1 keer in- en uitchecken voor je gehele reis, ook al wissel je van mobiliteit, is bijna onmogelijk...
In het stads- en streekvervoer zijn er doorgaans zoveel opties mogelijk om 1 bepaalde bestemming te bereiken, dat dat systeem zeer fraudegevoelig zal zijn. Dit in tegenstelling tot reizen per trein met meerdere vervoerders. Daar zijn de alternatieven zeer beperkt en mensen kiezen in dat geval in 9 van de tien gevallen voor de kortste route. Omreizen wordt in dit geval ook sneller herkend.

Vaste paaltjes op het busstation zie ik ook niet gauw verschijnen. Het is voor de buschauffeur zodoende onmogelijk te controleren of iemand met een geldig vervoersbewijs reist. Dan zul je dus weer flink moeten investeren in controleteams. Dan lijkt mij de huidige situatie goedkoper.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door VIRM »

Bee schreef:Overigens vind ik het al een goede verbetering dat er een verplaatsbare OV-Chippaal is neergezet bij de opgang naar het busstation.
Hoezo is die dan tijdelijk? In de centrale hal heb je zelf ook maar een paar CiCo's staan.
Sowieso is een druk station niet echt prettig als er een trein leegloopt in de spits en je moet een paaltje zoeken. Die bij de trap bij station Zaandam bij spoor 1/2 is ook altijd zo'n fijngeplaatste paal. Maar Zaandam staat ook op de nominatie om poortjes te krijgen (ik neem aan nadat de fiets/voetgangersbrug ooit eens gebouwd wordt en ook klaar is).

Maar dit soort berichten en voorbeelden getuigt weer van het feit dat de OV-sector het 'gemak' van de chipkaart en de reiziger totaal uit het oog is verloren.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door Suus »

Sloterdijk moet gewoon poortjes krijgen, staat ook op de lijst met poortjesstations, maar een ieder die daar wel eens is geweest weet dat het een zeer complex ingericht station is en daar heb je niet eventjes zo wat poortjes geplaatst, zeker omdat je er te maken hebt met zeer grote pieken tijdens de spits, waar het GVB duidelijk niet op voorbereid is geweest. Ik ben dan ook benieuwd hoe het opgelost gaat worden.

Zaandam wacht inderdaad nog steeds op de verbouwing, evenals Driebergen-Zeist, maar op dat laatste station komen geen poortjes zover ik weet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door Bakpapier »

Op sommige stations sta je inderdaad in de rij om in/uit te checken. Zelfs op Goes in het o zo rustige zeeland moest je best wel eens wachten als er een volle studentenspitstrein leegstroomde, om uit te checken.

Maar daar staat tegenover dat op sommige stations het aantal ov chippalen (of poortjes) echt enorm groot is, veel te groot voor het reizigersaanbod. Bijvoorbeeld op amsterdam Overamstel, waar bij alle ingangen/uitgangen diverse poortjes staan. Dat had ook wel met één enkel poortje gekund (of twee voor in en uit) per ingang.

Wat dat betreft moet met dus nog wat beter doseren.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door Ardan »

Mijn moeder plant tegenwoordig zelfs een half uur extra voor Deventer-Winterswijk vanwege de overstap in Zutphen... ze is niet echt geweldig met lopen, dus ze heeft de 9 minuten echt wel nodig. Ze moet echt een zitplaats bemachtigen in de s30800 omdat ze niet lang kan staan, zeker niet in een trein. Dat lukt haar wel bij normale overstaptijd, maar als de s3600 wat vertraagd is, en ze dan ook nog eens in de file staat voor het omchecken.. dan doet ze liever ruuuustig aan en wacht liever de volgende trein af om meteen erin te kunnen bij aankomst en te gaan zitten.
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door VIRM »

@Bee: het probleem is ook dat veel stations helemaal niet geschikt zijn voor poortjes. Op Sloterdijk is er net genoeg ruimte voor mdetropoortjes, maar dat is tijdens de spits bij een leeglopende metro wel even dringen. Maar waar moet je de treinpoortjes daar kwijt? Dan moet je het halve station gaan verbouwen en winkels gaan verplaatsen en noem maar op. Alleen bij spoor 9/10 is het gelukt, maar da's ook logisch. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door Meltrain »

Ook staan de paaltjes niet altijd op de meest logische plaatsen.
Als voorbeeld gebruik ik station Delft Zuid dat op allebei de perrons drie paaltjes heeft.
Spoor 1 heeft drie uitgangen, maar gezien de plek waar de trein altijd stopt, wordt paaltje 1 door 85% van de reizigers gebruikt, paaltje 2 door 13% van de reizigers en paaltje 3 door net 2% van de reizigers.
Spoor 2 heeft twee uitgangen en de trein stopt iets meer naar het zuiden, zodat paaltje 1 door 70% en paaltje 2 door 30% van de reizigers gebruikt wordt. Paaltje 3 staat niet bij een uitgang en om het station te verlaten moet je altijd langs één van de ander paaltjes, zodat dat paaltje hoogstens door een enkele uitstapper en "niet" door instappers wordt gebruikt (alleen mijn persoontje wil daar nog wel eens inchecken om de NS eraan te herinneren dat daar een paaltje staat :P ).
In mijn verhaal zijn paaltjes 1 op beide perrons de noordelijkste en paaltjes 3 de zuidelijkste paaltjes.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
benza

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door benza »

Geert schreef:
Erno-BE schreef:OV-chipkaart is uitgevonden als 1 kaart voor al het OV. Echter is het huidig checkbeleid dat men por modaliteit moet in en uitchecken. Dus tegen het principe.
Nee, dat is niet tegen het principe. Je hebt geen aparte kaart nodig per vervoerder, dus het is nog steeds één kaart voor het hele ov.

Over de file bij de paaltjes: hoeveel zou zo'n paaltje nou helemaal kosten? Plaats gewoon zo'n ding bij zou je zeggen...
Verder geldt dit niet meer, veel vervoerders hebben nu een speciale ov-kaart die accepteert producten van andere vervoerders niet. Zoals ns business card bijvoorbeld..
Vind het in Amsterdam Sloterdijk ook altijd een drama. Als je vanuit de metro komt staat er welgeteld EEN paaltje waar iedereen mag in- en uitchecken voor NS per twee sporen! Moet je in de spits voorstellen dat er een metro leegstroomt naar beneden terwijl ondertussen een dubbeldekker leegstroomt naar boven. Om te janken. Ook geen paaltjes buiten op de loopbrug van de trams en bussen naar het station. Die mogen bij datzelfde ene paaltje inchecken. :roll:
100% eens. Ik snap er niet waarom er geen paaltjes ook op het perron, en/of naast de trappen. Nu zijn de poortjes willkeurige verspreid op het station.
Op sporen 9/10 zijn er trouwens een stuk of 15 palen, veel te veel voor 2 treinen per uur per richting :) . Er zijn meer palen daar dan op het de rest van Sloterdijk :lol:
Die bij de trap bij station Zaandam bij spoor 1/2 is ook altijd zo'n fijngeplaatste paal.
Ja, NS heeft alleen maar een paal bij de trap geplaatst. Waarom niet ten minste 2 of 3?!?
Laatst gewijzigd door benza op vr 26 sep 2014, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door Dagren »

Volgens mij is de NS businesscard ook het enige voorbeeld daarvan, dus dat is maar een vervoerder. En die kun je prima bij andere vervoerders gebruiken, je bent alleen beperkt in de producten die erop kunnen. Volgens mij kunnen ook niet alle NS-producten erop.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: File ov-paaltjes ergert reizigers Zeist

Bericht door Tochjo »

Vandaag na aankomst van trein t9858 op Utrecht Terwijde even geobserveerd: onafgebroken uitchecken duurde 40 seconden bij paaltje 1 en 50 seconden bij paaltje 2. Er is nog een derde paaltje bij de lift, maar dat staat verder niet in de looproute. Volgens mij is dit ook een normale gang van zaken, zeker de afgelopen weken, dus als de grens bij 40 seconden ligt, dan ben ik wel benieuwd hoe recent die cijfers van NS zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten