Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door CamilleKreemers »

Volgens mij rijdt Connexxion de ritten zelf in Zeeland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Ik heb zelf niet zo'n gedetailleerd beeld van andere concessies, maar in AML valt de verspitsing best mee. De belangrijkste buslijnen zijn ook in de "tegenspits" goed bezet. Neem bijvoorbeeld de 140. Die kent veel forensisme richting Haarlem, maar er is ook een significante reizigersstroom de andere kant op: de ochtendspits richting de midddelbare scholen in Uithoorn levert ook volle bussen op. Ook zijn er in AML weinig echte scholierenlijnen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door CamilleKreemers »

als de verspitsing zo laag is, zal de concessie wel hoogrendabel zijn.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door JWM »

Het betekent eerder dat de exploitatiebijdrage vanuit de overheid niet zo hoog hoeft te zijn. Dat staat niet gelijk aan een hoogrendabele concessie voor de vervoerder in kwestie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Connexxion hoeft in ieder geval niet te klagen over de klandizie. Er zijn veel zware assen waarop verbindingen rijden met voor het streekvervoer verhoudingsgewijs zeer hoge frequenties en eigenlijk altijd met bussen die tegen zitvol aanzitten. De trein speelt in het vervoersgebied met ongeveer een half miljoen inwoners eigenlijk geen rol
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

De trein betekent vaak veel extra overstappen en je ziet dat mensen dan toch liever voor de langzamere bus kiezen. Dat zie je bijvoorbeeld terug in het hoge gebruik van een buslijn als 310, en dat terwijl Nieuw Vennep, Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam Zuid ook allemaal hun eigen treinstation hebben. Echter, de stations liggen wat afgelegen ten opzichte van de bevolkingsconcentraties...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Waarbij die 310 tussen Schiphol en Amsterdam Zuid toch nog te vaak lucht vervoert.
Maar het traject Nieuw-Vennep - Schiphol is goed bezet.

Ooit wilde men de 310 en 197 aan elkaar knopen op Schiphol. Best een mooie route eigenlijk. Alleen zal de punctualiteit op de 310 kelderen door de toeristen die kaartjes kopen op de 197. Plan is een paar jaar terug afgeschoten door de RAR.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

De 197 rijdt nu trouwens altijd met vertraging, dus de RAR heeft daarmee wel een terecht punt. Met een langere stop op Schiphol Plaza zou dat overigens best te voorkomen kunnen zijn, ware het niet dat je er niet echt de capaciteit voor hebt op het busstation om die bus er langer dan nodig te laten staan, tenzij er een ander perron voor kan komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Op Schiphol kan al een hoop gewonnen worden als de 300/310 richting Amsterdam aan de andere kant van de zebra gaan halteren en de Sternetbussen op de plek waar nu de 300/310 stopt. Dat scheelt een hoop vertregvertraging en boze mensen die nog willen instappen als de bus voor de zebra stilstaat.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Kaartjesautomaat op plaza... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Nee joh, een oud busje die doet denken aan een verdwaalde ijscokar midden op taxi/pendebusbaan is veel effectiever. :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Er staat nu overdag op Schiphol een taxibusje van Connexxion waar men kaartjes verkoopt voor de Amsterdam Airport Express (hier op het forum ook wel bekend als lijn 197). Zo'n eentje als er heel lang op Amstelveen Busstation stond/staat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Ja. Dat busje heeft volgens mij eerst heel lang dienst gedaan op het busstation van Amstelveen als OV-Chipkaartautomaat. Als een kaartjesautomaat op Plaza net zo lang duurt als het plaatsen van een chipkaartlader in Amstelveen, dan staat ie er nog wel even.

In Steenwijk hebben ze nu precies zo'n zelfde verkoopbusje voor lijn 70 naar Giethoorn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Even off-topic tussendoor, maar Connexxion is wel creatief met die lijnnamen. Lijn 391 wordt de Industrial Heritage Line genoemd :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door JWM »

tripel7
Berichten: 69
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 11:38

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door tripel7 »

Meltrain schreef:O ja, nog een vraagje: waarom stopt lijn 140 niet bij de halte Beukenhorst in Hoofddorp, terwijl hij er wel langskomt?
Dat viel me enkele weken geleden ineens op toen ik bij die halte moest zijn.

En waarom heeft lijn 140 bij de halte Overbos (ook in Hoofddorp) speciale haltekommen, terwijl hij ook aan het doorgande perron van lijn 300 had kunnen stoppen? :?
Ik vermoed dat het de zelfde reden heeft als waarom we met de Q-liners niet bij de Hoek op de r-net halte's stoppen, maar op een eigen eilandje, de deuren gaan de hoge stoepranden niet zo leuk vinden, volgens een Connexxion collega hebben ze in Hoofddorp al bij genoeg halte's dat MAN's met de deuren op de stoep liggen (o.a. Centrum).
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Klopt een MAN van AML knielt automatisch zodra je de deuren open doet.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door CamilleKreemers »

Welke lijnen worden nu R-net in dit gebied en het aangrenzende Haarlem-IJmond?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Lijn 140, 175 en 176 worden respectievelijk R-NET 340, 346 en 356. De lijnen 177 en 277 vervallen zonder nieuw lijnnummer doordat lijn 346 op het nieuwe busstation Schiphol-Noord (bij de McDonald's) gaat stoppen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Meltrain »

Net andersom: 140, 175 en 176 worden resp. 340, 356 en 346.
Logischer had ik het overigens gevonden om de 175 te vernummeren in 345.
Die lijn gaat ook via Badhoevedorp rijden toch (aangezien 177 niet meer rijdt)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Er komt bij Badhoevedorp één R-Net halte voor lijn 356.
Dus nadat de 356 bij Haarlem de A9 opgaat, gaat hij er vlak voor Badhoevedorp er weer af, om bij de Badhoevedorp, Pa Verkuijllaan te halteren (à la 300 bij Ouderkerk a/d Amstel), daarna via Schiphol Noord de A9 weer op en naar Amstelveen.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Van de week een paar keer op de A9 een gelede Sternet Citaro gespot met de belettering van de 197 (Airport Express) op lijn 176. Verder inmiddels een paar MAN bussen in R-net kleuren gezien. Kon geen nummers ontdekken. Verder momenteel opvallend veel Berkhof's op de Amstelland-lijnen gezien. Blijkbaar een shuffle aan de gang i.v.m. de R-Net omzetting in de nieuwe dienstregeling van 2015.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Een paar dagen terug hadden we het nog over een knooppunt Schiphol Zuid. Het lijkt dat de SRA ons gehoord heeft :P

http://www.stadsregioamsterdam.nl/@5623 ... erkenning/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Milco »

Voor de geïnteresseerden: de nieuwe dienstregeling van 2015 voor deze concessie staat op de website van Connexxion.
Lijn 215 wordt inderdaad opgeheven, lijn 216 verandert niet. Daarnaast krijgt het busstation op Schiphol Noord de nam "Knooppunt Schiphol Noord" en krijgt busstation Marnistraat in Amsterdam de naam "Busstation Elandsgracht".
Laatst gewijzigd door Milco op vr 03 okt 2014, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Milco schreef:"Knooppunt Schiphol Nood"
:D

Hoge Nood

Maar zo te zijn krijgt de 300 er gewoon een halte bij. Dus: Cateringweg, Busstation en Elzenhof.
De 356 8x per uur in de spits, 4x in het dal, 2x in de avond (Haarlem - A'veen), 4x op zaterdag, 2x op zondag.

Rest ga ik nog even uitzoeken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: steveng en 108 gasten