Verbetering treindienst rond Zwolle

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Wubbo »

Klopt, een keuze voor de een heeft consequenties voor de ander. Het zal dus sowieso een afweging blijven. Nou is het probleem in Groningen niet zo groot: je hebt daar wel 4x per uur een knoop maar effectief heb je daar alleen voor Assen echt profijt van. In Zwolle komen IC en sprinter alsnog in dezelfde knoop uit en dus is er alleen een effect voor reizigers naar Zwolle zelf. En nu wil de provincie 2 extra sprinters Groningen - Assen, waarmee het nadeel van het verschuiven van de huidige stoptrein kan vervallen.

Een leuk bij-effect trouwens van het 4x per uur een knoop bieden: je kan makkelijker doorgaande stoptreindiensten over de knoop heen aanbieden. Immers: als je rond .03 vertrekt met je IC is het niet heel erg als je stoptrein er om .08 achteraan gaat, en als de IC voor de volgende knoop rond .12 aan moet komen, is rond .07 aankomen met de stoptrein ook niet erg. Daarmee kun je die twee stoptreinen aan elkaar knopen en toch een knopendienstregeling aanbieden. Krijgt Hoogeveen toch zijn doorgaande (stoptrein)verbinding met de Randstad :twisted:
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Bakpapier »

Én je kunt dus twee extra diensten aanbieden (namelijk zwolle - meppel (verder naar Leeuwarden) en zwolle-deventer als sprinter, waarbij de IC niet langer op tussengelegen stations stopt. De sprinter Groningen kun je desgewenst wel koppelen aan die naar utrecht ja (en/of de sprinter Leeuwarden aan die naar Amsterdam, of andersom zo je wil). En met wat infra aanpassingen kun je een kwartiers-IC dienst Zwolle-Utrecht bieden, wat me geen overbodige luxe lijkt. Die trein zit namelijk best wel vol vaak.


Ik snap wel dat het lastig is om nu een hele dienstregeling te maken voor alles, zo niet onmogelijk, maar in beginsel lijkt het idee om een 'verspreide' knoop in Zwolle aan te bieden mij helemaal niet erg slecht. Een handjevol reizigers zal een fikse reistijdverhoging zien (15 minuten), maar een grote meerderheid krijgt er juist wat voor terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Daniel »

Bakpapier schreef:En met wat infra aanpassingen kun je een kwartiers-IC dienst Zwolle-Utrecht bieden, wat me geen overbodige luxe lijkt. Die trein zit namelijk best wel vol vaak.
Dat het gezien de bezetting wenselijk kan zijn ga ik zeker in mee, maar het nadeel is natuurlijk wel dat je Sprinter er trager van wordt omdat hij ergens aan de kant moet gaan staan om de IC te laten passeren (anders zou je over lange afstand vier sporen nodig hebben)
Ik zou trouwens in eerste instantie iets als Zwolle - Amersfoort met daar aansluiting op een IC doen, want door naar Utrecht wordt nog wel een uitdaging gezien je daar ook nog een invoegende Sprinter uit Baarn hebt en weinig ruimte voor extra spoor. Een 10-minutendienst Den Dolder - Utrecht die én tussen de ICs door past én op Overvecht - Utrecht Centraal tussen de Sprinters uit Hilversum past lijkt me een flinke puzzel namelijk. Zeker als dat in Amersfoort ook nog op een of andere manier als Sprinter naar Zwolle door moet kunnen.

Wellicht dat het ooit door Rover geopperde idee om de IC naar Schothorst door te trekken tot Harderwijk dan nog uitvoerbaarder is. Dat kan de drukte van de s5600 al aardig verlichten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Vinny »

Er liggen natuurlijk ook wat regionale wensen omtrent (knoop) Zwolle. En elders op het forum las ik dat Hoogeveen zich weer eens roert als "Intercity" stadje.
Het kan geen kwaad om alle wensen en knelpunten rondom Zwolle in kaart te brengen en te kijken naar de mogelijkheden die het station nu en in de toekomst te bieden heeft. Het goede nieuws is dat de modal split, zeg maar de verhouding OV reizigers vs automobilisten richting Zwolle en op de as Zwolle-Groningen echt extreem in het voordeel van de trein is. Dat is in de huidige situatie al zo. Nu ligt dat vooral aan de grote hoeveelheden studenten die heen en weer pendelen, terwijl het voor automobilisten een net te grote afstand is, maar toch :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Wubbo »

Voor Zwolle - Amersfoort (-Utrecht) zou ik eigenlijk een ander model willen:
2x/uur IC Zwolle - Amersfoort - Utrecht
2x/uur Zwolle - non-stop Harderwijk - stoptrein Utrecht
2x/uur Zwolle - stoptrein Harderwijk - non-stop Amersfoort - non-stop Utrecht
Eventueel zou die laatste trein nog op Schothorst kunnen/moeten stoppen, ik ken de reizigersstromen van dat station niet zo goed. Het zorgt ervoor dat verreweg de grootste plaats (Harderwijk) een frequentieverhoging krijgt, en alle stations een snellere verbinding met Amersfoort, Utrecht en Zwolle. Nadeel is dat mensen tussen de stoptreinstations moeten overstappen in Harderwijk, maar dat zijn geen grote aantallen reizigers.

Dit idee is trouwens niet van mij: ik heb het ooit gelezen in een OV-Magazine. Als ik me niet vergis is het van Maurits van Witsen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Eventueel zou die laatste trein nog op Schothorst kunnen/moeten stoppen, ik ken de reizigersstromen van dat station niet zo goed.
Voor Schothorst zou je kunnen volstaan met een stop in de spits waarschijnlijk. In de spits komt er met de huidige s11600 / s11700 een redelijk aantal reizigers van Schothorst af waarbij opvalt dat die vrijwel allemaal door naar Utrecht willen (uit de trein naar Schiphol stappen ze vrijwel allemaal over). In de daluren daarentegen zijn die ICs vanaf Schothorst vrijwel leeg bij aankomst op Amersfoort.

Ik kan me echter niet zo goed een voorstelling maken hoe deze opzet dan rond Amersfoort uitkomt, want daar hangt het ook een beetje van af waar je wel en niet hoeft te stoppen. Komt die tweede zonetrein in de plaats van de 11700 dan ik 'm wel in Schothorst laten stoppen, maar krijg je een trein die kort op een andere IC komt te zitten dan lijkt niet stoppen aantrekkelijker (dan heb je toch zat treinen om op over te stappen naast de Sprinter)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Verbetering treindienst rond Zwolle

Bericht door verfmeer »

De treinen in Zwolle zijn heel lastig te verbeteren, omdat de stad richting het westen is gegroeid (richting de A28), terwijl het spoor in het zuiden en oosten loopt. Daarbij komt ook nog dat de lijn Kampen-Enschede de doorgaande richting is, terwijl er in Utrecht-Groningen veel scherpe bochten zitten. Daardoor zal een station Zwolle-zuid maar enkele honderden meters van station Zwolle afliggen.
Nieuwe stations in Zwolle zie ik dus vooral op de Oost-Westas liggen. De eerste, Zwolle-West, zal tussen de wijken Westenholte en Stadshagen liggen. Daarmee bedient het de mensen die wonen ten oosten van het Zwolle-IJsselkanaal. In de dienstregeling moet dit lukken (1 minuut per stop moet nog wel uit de keringen te halen zijn), en er ligt al een bushalte voor bussen richting het noorden/oosten.
Het tweede nieuwe station zal Zwolle-Oost zijn, gelegen aan de lijn Zwolle-Wierden ten hoogte van de Oldeneelallee. Het station zal daar de wijk Ittersum bedienen, evenals bedrijventerrein de Marslanden. Bij het geplande station ligt het spoor al verhoogt, waardoor een station daar weinig moeite kost. Ook is het goed per auto en per bus te bereiken.
Het enige nadeel van station West is het feit dat de trein niet verder rijdt in Zwolle. Daardoor zullen reizigers altijd moeten overstappen. Het lijkt mij dan ook handig om de trein Enschede-Zwolle door te trekken naar Kampen. Daardoor ontstaat er een directe verbinding tussen alle stations van Zwolle, wat ook extra reizigers moet trekken, en kan met een lange kering op Kampen de knoop in Zwolle robuuster worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Voor Zwolle - Amersfoort (-Utrecht) zou ik eigenlijk een ander model willen:
2x/uur IC Zwolle - Amersfoort - Utrecht
2x/uur Zwolle - non-stop Harderwijk - stoptrein Utrecht
2x/uur Zwolle - stoptrein Harderwijk - non-stop Amersfoort - non-stop Utrecht
Eventueel zou die laatste trein nog op Schothorst kunnen/moeten stoppen, ik ken de reizigersstromen van dat station niet zo goed. Het zorgt ervoor dat verreweg de grootste plaats (Harderwijk) een frequentieverhoging krijgt, en alle stations een snellere verbinding met Amersfoort, Utrecht en Zwolle. Nadeel is dat mensen tussen de stoptreinstations moeten overstappen in Harderwijk, maar dat zijn geen grote aantallen reizigers.

Dit idee is trouwens niet van mij: ik heb het ooit gelezen in een OV-Magazine. Als ik me niet vergis is het van Maurits van Witsen.
Dat is echt een heel oud plan :) Ik ken het nog van iemand die het helemaal had doorgerekend op het "oude" forum.

Ik denk eerder dat het degraderen tot IR zinvoller is: 4x per uur een IR Zwolle-Harderwijk-Nijkerk-Amersfoort, en door het beperken van de halteertijden in Zwolle en Amersfoort ervoor zorgen dat de reistijd nauwelijks toeneemt, terwijl door de hogere frequentie een attractiever reisproduct wordt geboden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Verbetering treindienst rond Zwolle

Bericht door CX1000 »

Er komt met de nieuwe concessie toch al een station Zwolle Stadshagen aan het Kamperlijntje?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Bakpapier »

Daniel schreef:[*schothorst en harderwijk en zo*
Ik zat ook te denken aan de IC schothorst helemaal naar Zwolle doortrekken, mét stop op Harderwijk. Maar je hebt eigenlijk niet zo gek veel aan de verbinding Zwolle-Schiphol via Amersfoort, omdat de hanzelijn sneller is (denk ik?). Er is dan denk ik toch meer behoefte aan een extra trein naar Utrecht.
Maar goed, als dat niet past, soit.

Werd het kamperlijntje niet vertramd?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Verbetering treindienst rond Zwolle

Bericht door marlies »

Volgens mij is het enige dat je met zekerheid over het kamperlijntje kunt zeggen dat je nooit iets met zekerheid over het kamperlijntje kunt zeggen. Maar die vertramming is vrij definitief van de baan geloof ik, maar zeg nooit nooit :P
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Verbetering treindienst rond Zwolle

Bericht door Bakpapier »

Ik vind het sowieso uniek dat dat ding niet meteen is opgedoekt met de oplevering van Kampen Zuid. Hoeveel reizigers trekt station kampen ten opzichte van kampen zuid?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Verbetering treindienst rond Zwolle

Bericht door regenmaker »

Station kampen wordt nog aardig gebruikt door mensen uit o.a. Urk en Emmeloord die dan met de bus naar Kampen gaan. Ze stappen dan uit op station Kampen, omdat dit veel sneller is. Lijn 141 is niet voor niets ingekort tot Urk - Kampen in plaats van de oude Urk - Zwolle.

Maar je zou ook het busstation kunnen verplaatsen naar Kampen Zuid, dan heb je Zwolle - Kampen niet meer nodig.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:
Wubbo schreef:Eventueel zou die laatste trein nog op Schothorst kunnen/moeten stoppen, ik ken de reizigersstromen van dat station niet zo goed.
Voor Schothorst zou je kunnen volstaan met een stop in de spits waarschijnlijk.
Ik hou niet van stops alleen in de spits. In de spits zijn je halteertijden over het algemeen het langst (veel reizigers) en heb je dus eigenlijk geen tijd voor een extra stop, of je moet dat compenseren door in de daluren veel tijd over te hebben. Mijn vraag was vooral voor de andere richting bedoeld: hoeveel mensen willen vanuit Schothorst naar Zwolle en verder. Voor die mensen zou de stop eventueel te rechtvaardigen zijn.

Hoe het er in Amersfoort uit komt te zien: geen idee. Dat hangt van zoveel verschillende keuzes af, dat ik daar niks zinnigs van kan zeggen. Evenmin van de vraag of er nog een serie op Schothorst keert of niet: ook dat hangt van de keuzes af.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten