Routekaart op wikipagina

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door Meltrain »

Zugführer schreef:Als ik meer tijd heb wil ik het wel een keertje beter uitleggen :)
Graag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door Chauf21 »

Op zich lijkt het me goed om gebruik te maken van de bestaande data, als we ervan uit kunnen gaan dat deze goed en up-to-date is. Het bijhouden van zelfgemaakte kaartjes kan behoorlijk bewerkelijk zijn, waardoor het niet mijn voorkeur heeft om deze voor alle treinseries en andere OV-lijnen te gaan maken. Wat dat betreft ga ik helemaal mee met Zugführer en Geert.

Graag zou ik wel wat meer willen doen met Q-GIS, dus als iemand daar een goede cursus of training voor, dan houd ik me van harte aanbevolen!
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door Zugführer »

Goed, nu mijn bachelorthesis is ingeleverd heb ik even tijd voor een korte introductie :)
Openstreetmap is begonnen als alternatief voor commerciële kaartdiensten, die zonder licentiekosten te betalen niet overgenomen mogen worden voor eigen gebruik. Als je in een presentatie of document dat openbaar wordt gemaakt een kaartje van google maps gebruikt en je hebt daar niet voor betaald, ben je in principe in overtreding, volgens mij.
Een alternatieve wereldkaart maken kost natuurlijk wat tijd en het was dus niet toegestaan kaarten van andere bedrijven over te nemen of over te tekenen, omdat dat net zo goed plagiaat is.
Toen openstreetmap echter wat groter begon te worden deden andere bedrijven schenkingen aan openstretmap, om daar mee te werken. Zo heeft Microsoft/Bing satellietfoto's beschikbaar gesteld en heeft de AND ooit het hele Nederlandse wegennetwerk beschikbaar gesteld aan openstreetmap gebruikers. Op dit moment zijn we bezig de BAG data te importeren (is ook open data), waardoor alle huizen en adressen veel nauwkeuriger in openstreetmap komen.

Om te begrijpen hoe routes (en dus ook busroutes) in openstreetmap staan, moet je je realiseren dat de kaart niet meer is dan een verzameling punten, lijnen en vlakken met een bepaalde eigenschap. Een punt kan bijvoorbeeld de eigenschap "bankje" of "bushalte" hebben, een lijn de eigenschap "spoorlijn", "fietspad" of "secundaire weg" en een vlak kan een eigenschap als "gras" of "gebouw" hebben.
Tegelijk kan een punt, lijn of vlak onderdeel zijn van een soort "verzameling" die relatie genoemd wordt. Elke bus- of treinroute in openstreetmap is een relatie en bezit in feite geen enkele geografische eigenschap. Een relatie bestaat uit niet meer dan een verwijzing naar alle punten, lijnen en vlakken die samen (in dit geval) een busroute vormen.

Een voorbeeldje: lijn 1 in Eindhoven. In oranje zijn alle wegen aangegeven die opgenomen zijn in de relatie en alle punten die in de relatie zijn opgenomen zijn aangegeven met een cirkeltje. Dit zijn dus de bushaltes. Elke relatie beschrijft steeds maar één richting, de andere richting is in dit geval deze relatie. Zoals je ziet zijn daar andere wegen en bushaltes in getagd.

Hoe te bewerken:
Eerst moet je zorgen dat je een openstreetmap account hebt. Zoom dan om te beginnen eens in op één van de bushaltes van de lijnen hierboven. Als je bovenin op "edit" klikt kom je automatisch in de "iD editor" terecht, een eenvoudig bewerkingsprogramma dat in de browser draait en het meest gebruiksvriendelijk is voor nieuwe gebruikers. Wil je echt op grotere schaal routes gaan bewerken, dan is het gebruik van JOSM aan te raden, een extern bewerkingsprogramma dat je op je computer kunt installeren. JOSM is echter minder gebruiksvriendelijk en je moet even de tijd nemen om uit te vinden hoe alles werkt. Is dat eenmaal gelukt, dan werkt het een stuk fijner dan de online editors. Zelf heb ik Potlatch 2 lange tijd gebruikt voor het bewerken van busroutes (ook een online editor met toch net even wat meer functies).

Terug naar het bewerkingsproces: als je bent ingezoomd en op bewerken klikt kom je dus in de iD editor terecht. Je ziet daar de wegen en bushaltes aangegeven met andere symbooltjes. In dit geval hebben de lijnen en punten die in de relatie zitten een rode achtergrondkleur. Als je de bushalte aanklikt zie je links in het scherm de eigenschappen van dit punt. Zoals je bovenin ziet is het dus een bushalte, je ziet de naam en als je verder naar beneden scrolt zie je het kopje "alle relaties". Hieronder staan als het goed is alle buslijnen die deze halte aandoen. Met de + knop onderin kun je het punt aan een bestaande relatie toevoegen, als hij bijvoorbeeld mist in een bepaalde lijn. Met wegen werkt het hetzelfde. Klik op de weg en scrol in het linkerscherm naar beneden, dan zie je alle relaties die deze weg als onderdeel hebben. Bij wegen zitten daar soms ook wandel- en fietsroutes tussen.

Hoe een route te vinden:
Het makkelijkst is via deze site. Zoeken op nummer in "relation name" of "ref tag", bij operator de vervoerder intypen.
OF: via de kaart, inzoomen naar een weg of halte waar de lijn komt. Zo kom ik er net achter dat de Rotterdamse tramlijn 2 die hier eerder genoemd werd wel in openstreetmap staat, maar niet te vinden was doordat de "operator" in dit geval niet was ingevuld. http://www.openstreetmap.org/relation/382709 (hier heeft men de haltes overigens niet toegevoegd aan de relatie).

Juist omdat het terugvinden van deze lijnen zo ingewikkeld is, zou ik ze zo graag gelinkt zien aan de wikipagina's. Het gaat mij dus puur om een linkje naar de relatie. We kunnen bij het toevoegen zelf controleren of de lijn in orde is. Is dat niet het geval, kun je altijd afzien van het toevoegen, of kun je het proberen te repareren. Of mij vragen het te repareren, want daar ben ik best toe bereid. Bij een wijziging hetzelfde verhaal: de relatie op openstreetmap zal niet automatisch mee veranderen, maar er is een grote groep actieve gebruikers die het vanzelf aan zal passen. Of je past het zelf aan of vraagt mij er naar te kijken. Of je haalt simpelweg het linkje al dan niet tijdelijk weg, want het lijkt me een goed idee het linkje optioneel te maken.

Tot zo ver mijn korte uitleg die stiekem best lang is geworden, als ik iets vergeten ben of ergens te snel overheen gegaan ben hoor ik het graag. Je kunt op de transport layer van openstreetmap overigens altijd alle buslijnen zien en daarmee bijvoorbeeld alvast controleren hoe betrouwbaar de gegevens zijn ;) Nog mooier is www.öpnvkarte.de, eveneens gebaseerd op openstreetmap. Het nadeel van die laatste site is wel dat hij slechts eens in de zoveel tijd bijgewerkt wordt. Voor de wiki hebben we er ook niks aan, omdat er niet naar een specifieke route gelinkt kan worden.

Ik ga eens kijken wat er allemaal met QGis kan trouwens, ziet er uit als een mooi programma :) Ken het verder zelf nog niet echt
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door isadora »

Prachtige uiteenzetting. :pos:
Ben het met je eens, dat JOSM best wel even doorbijten is, maar uiteindelijk heb je een breed scala aan extra mogelijkheden ter beschikking.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door Somoht »

Mijn GTFS feed staat ook ter beschikking, licentietechnisch compatible (CC0 dus OSM is restrictiever).
http://gtfs.ovapi.nl/new/gtfs-nl.zip met wat tooltjes ook zo KML van te maken: http://code.google.com/p/googletransitd ... /KMLWriter Voor meeste vervoerders is ook al direct KML te downloaden op http://gtfs.ovapi.nl

Zelf niet zo interesse in, gezien de GIS data er al is. Vanuit de vervoerder zelf of zelf verzameld (EBS,RET,HTM,HTMbuzz,spoor). Alleen Veolia niet maar Veolia is toch kassie-wijle binnen een jaar of 2, IT-technisch gezien iig ;)

Qua OSM doe ik wel wat micromapping rondom busstations/haltes, bus-perrons taggen (public_transport=platform) trappen/liften/paden er heen etc. zodat open-source OV planners zoals OpenTripPlanner (wordt ook door goabout.com gebruikt) beter werken.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Link naar OpenStreetMap op wikipagina

Bericht door Zugführer »

Nu ik de nieuwe routes van de Utrechtse lijnen 27/28/128/228 op openstreetmap gezet lijkt het me een mooi moment om dit topic nog eens een schopje te geven. Ik heb hier een voorbeeldje van hoe ik het in gedachte had: Lijn 128 Utrecht, CS Centrumzijde - P+R De Uithof, hier met een link naar de routekaart op openstreetmap in de kop van de routestrip, wat ik even op mijn gebruikerspagina in elkaar geknutseld heb. Een dergelijke link zou ook in de infobox kunnen, maar leek me hier het best op z'n plaats.

In het sjabloon dient als extra variabele "kaart=" ingevuld te worden, met een relatienummer dat je op openstreetmap kunt vinden. Als je geen kaart= invult verandert er ook niks en ziet het sjabloon er precies hetzelfde uit als nu. Mocht de kaart dus niet meer kloppen kun je het linkje dus ook zeer eenvoudig weghalen.

Ik hoor graag jullie ideeën hier over.
(En ik zou het liefst de titel van het topic even aangepast zien, omdat het me de dus puur om een linkje naar iets wat al op OpenStreetMap bestaat gaat, en niet om het creëeren van nieuwe kaartjes. Dat hoeft elkaar overigens absoluut niet te bijten en kan prima allebei op de pagina staan).
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door Zugführer »

Ik ben tegelijkertijd overigens ook terug aan het linken naar de OV wiki vanaf openstreetmap *O*
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door Meltrain »

Ik zie net dat je voor de s2200 deze kaart hebt toegevoegd.
Als die rondjes de stations zijn, dan klopt er toch iets niet: volgens die kart wordt er niet te Rotterdam Blaak gestopt en wel te Zwijndrecht, wat in werkelijkheid andersom is.
Voortaan dus graag even controleren of de kaart 100% klopt. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door Frank »

De s3600 mist ook twee stops: Nijmegen Lent en Etten-Leur :) . Nijmegen Lent mist ook bij de s7600.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door Zugführer »

Dank voor de mededelingen, heb ze meteen gefixt :D
Ik check ze allemaal op juistheid, maar een stationnetje als Nijmegen Lent of Zwijndrecht wil er nog wel eens tussendoor schieten ;)
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door huibe »

Kan het kloppen dat ik een hoop kaarten niet kan zien?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door Meltrain »

Bij de s2600 en s5000 missen Rotterdam Centraal. :shock:
Laatst gewijzigd door Meltrain op wo 24 sep 2014, 14:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door Milco »

Dat lijkt me nogal logisch. Als hij via Rtd zou rijden zou dat enorm om zijn en dan zou hij daar kop moeten maken. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door huibe »

huibe schreef:Kan het kloppen dat ik een hoop kaarten niet kan zien?
Laat maar. Ik zie dat er een link is verschenen in de tabelhoofd. :oops:

Had toevallig een lijntje of twee opengeklikt waar al een andere routekaart aan was toegevoegd. Misschien handig om deze te verwijderen?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door Meltrain »

Grr, s2600, bedoel ik. :mrgreen:
Ik haal die twee series nog steeds wel eens door elkaar. :oops:

Bij de s5000 mist ook Lage Zwaluwe trouwens.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door Zugführer »

Rotterdam Centraal miste bij meer series (de 2800 bijvoorbeeld :mrgreen:), ik had er al een paar gefixt.
Andere kaartjes verwijderen hoeft wat mij betreft niet, het zijn toch allemaal plaatjes waar best wat werk in zit, lijkt me. Bij de rechtstreekse links naar openstreetmap missen ook zaken als stationsnamen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door Milco »

Er mist wel meer. Bij diverse buslijnen (rondom Utrecht) mist een (groot) aantal haltes. Van lijn 150 missen een stuk of vijf haltes in Utrecht en mist het volledige traject Almere Molenbuurt Noord - Station Centrum.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door Zugführer »

Klopt, treinseries kloppen vrij nauwkeurig, buslijnen soms nog niet. Lijn 74 en 77 hebben ook nog een aantal oude haltes in Zeist en Bilhotven. Die ga ik zo snel mogelijk verwijderen; dat lijkt me belangrijker dan lijnen waar een aantal haltes mist. Zolang de route er maar goed in staat
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door huibe »

Een beetje tegenstrijdig wat je meld, als het gaat om nauwkeurigheid en halten zugfuhrer.

Lijnen 400 en 401 kloppen niet op halte niveau. Meerkerk staat er in en Nieuwendijk ontbreekt en ookm Breda CS ontbreekt (en ook de route naar het nieuwe station).

In het begin van de discussie is gesproken over een waarschuwing dat je onze wiki verlaat en dat de info mogelijk niet correct is. Deze ontbreekt en vind ik door de aanwezige fouten en niet eigen beheer kaarten een must. Wat gaat hier nig aangedaan worden?

Technisch vraagje is het mogelijk om externe links in een nieuw venster te openen binnen een wiki/forum?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door Zugführer »

Het moet niet al te ingewikkeld zijn daar in de infobox war aan te veranderen. Als je het daar verandert pas je automatisch alle pagina's aan. Je zou bij wijze van spreken met één klik de links op alle pagina's weer kunnen verwijderen. Misschien is het een idee om ipv het in feite onjuiste "routekaart" er "bekijk op OpenStreetMap" neer te zetten? Dan is het meteen duidelijk dat je de wiki verlaat.
Nieuwe situatie in Breda ben ik nog mee bezig :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door Daniel »

In Utrecht zag ik er trouwens ook nog zat foutjes in zitten, variërend van lijnen waarbij op een toegevoegd trajectdeel alleen het lijntje maar niet de haltes toegevoegd zijn tot lijnen waarbij de route gewijzigd is maar de haltes van de oude route nog allemaal op de kaart staan.
En sommige lijnen zijn tot in detail ingetekend compleet met de beide richtingen, maar andere weer niet.

Edit: ook onjuist... lijn 387 staat in Gorinchem via de Banneweg ingetekend maar rijdt via de Nieuwe Wolpherensedijk tussen de A27 en het station. De halte P+R Meerkerk mag er bij die lijn ook uit trouwens.

Edit2: route van lijn 388 in DAV is helemaal beroerd, die staat er via de N214 van Papendrecht naar Bleskensgraaf in, terwijl die via de A15 - Parallelweg - N482 langs station Sliedrecht rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door Zugführer »

De meeste haltes op oude routes die er nog in stonden heb ik volgens mij verwijderd, ik hoor graag waar ze er nog in staan. Het is makkelijker oude haltes te verwijderen dan nieuwe haltes toe te voegen, omdat ik daar de hele lijn voor na moet lopen.
Ik weet dat bij relatief nieuwe lijnen als 48/51/150/251 nog haltes toegevoegd moeten worden. Staat op de to-do list.
Als een lijn er echt beroerd in staat en het ook niet eenvoudig op te lossen is, kan de link ook heel eenvoudig weer weg gehaald worden hoor. Het is geen must overal een link te hebben staan (hoewel ik idealiter uiteindelijk alles natuurlijk goed in OpenStreetMap zou zien staan).

Lijnenbundel 387/388/400/401 zal ik bij mijn volgende OpenStreetMap sessie eerst eens naar gaan kijken.

Alle Nederlandse treinseries zijn inmiddels voorzien van een link en daar zitten vrijwel geen fouten meer in volgens mij :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door Meltrain »

Toch nog een fout: bij zowel de s500 als s12500 mist Rotterdam Alexander.

Bij de s12700 staat Almere Buiten onterecht vermeld.

Bij de s15100 mist Lage Zwaluwe. Bij de s5000 ook nog steeds.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door Daniel »

Zugführer schreef:De meeste haltes op oude routes die er nog in stonden heb ik volgens mij verwijderd, ik hoor graag waar ze er nog in staan.
Uit m'n hoofd: halte P+R Westraven bij lijn 66 in elk geval. Voor de rest zou ik de lijnen opnieuw langs moeten gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Routekaart op wikipagina

Bericht door regenmaker »

Bij deze pagina [wiki]RB21 (Nordrhein-Westfalen)[/wiki] krijg ik geen kaart te zien?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten