Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Ah okee, bedankt
Het enige station wat in mijn ogen goede redenen heeft om te sluiten is rilland-bath, rilland heeft meer aan een ov verbinding met krabbedijke. Voor de rest zijn er niet echt stations waar een alternatief station dichtbij ligt.
Een beter idee lijkt me een stoptrein in zeeland naast de intercity.
Het enige station wat in mijn ogen goede redenen heeft om te sluiten is rilland-bath, rilland heeft meer aan een ov verbinding met krabbedijke. Voor de rest zijn er niet echt stations waar een alternatief station dichtbij ligt.
Een beter idee lijkt me een stoptrein in zeeland naast de intercity.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Dat die kleine stations niet gesloten worden lijkt me vanuit Zeeuws oogpunt zeer logisch. Als die stations gesloten worden, dan moet er vervangend busvervoer komen en dat kost Zeeland geld, terwijl het bedienen van de stations per trein uit de zak van NS wordt betaald.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Dat is ook deels de verantwoordelijkheid van de rijksoverheid,die de brede doelgroep uitkering onvoldoende mee laat stijgen met de gestegen kosten voor het OV. Ook het afschaffen van Zone-supplementen en landelijke ov-dagkaarten(met korting) hebben in iedere regio wel effect gehad op het busgebruik.starx schreef: Zeeland is sowieso niet erg goed bezig op ov gebied. Het busvervoer wordt ieder jaar oopbezuinigd en het eind lijkt nog niet in zicht.
In Zeeland speelt ook nog mee dat het fiets en voetveer niet door Rijkswaterstaat wordt betaald,maar door de provincie en de opbrengsten te laag zijn.
Vind dit wel een mooi alternatief,bied je meer service aan je inwoners en komt er ook nog €200.000 extra binnen.
Dat is de schuld van de NS,die perse op alle stations 2x per uur een trein wil laten stoppen,daarnaast heeft de provincie Zeeland onvoldoende middelen voor vervangende buslijnen. Misschien dat het doortrekken van de s3600 in de brede spitsuren enig solaas kan bieden.(indien mogelijk crossplatform overstap richting Antwerpen)starx schreef:Ook weigeren ze pertinent enkele rustige stations te sluiten en zadelen ze daardoor de grote steden met 4 onnodige stops op richting randstad.
Verder speelt het weigeren om stations te sluiten in meerdere regio's,zelfs als er alternatieve buslijnen zijn,zoals station Zevenbergen,Oudenbosch,en enkele stations tussen Sittard en Heerlen.
Laatst gewijzigd door Mr-W op za 27 sep 2014, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Die alternatieve buslijnen zijn er niet voor de Brabantse stations. De trein zorgt voor de noord-zuid verbinding met Roosendaal en Dordrecht terwijl de bussen de oost-west verbinding naar Breda en Oud-Gastel/Fijnaart bedienen.Mr-W schreef:Verder speelt het weigeren om stations te sluiten in meerdere regio's,zelfs als er alternatieve buslijnen zijn,zoals station Zevenbergen,Oudenbosch,en enkele stations tussen Sittard en Heerlen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Het laten stoppen van de trein in Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge en Krabbedijke is goedkoper en meer klantwervend dan de stations sluiten en vervangende busverbindingen opzetten. Over Rilland-Bath heb ik wel mijn twijvels. Bovendien zijn Goes, Middelburg en Vlissingen niet heel erg groot en zijn de stationsafstanden op de Zeeuwse lijn redelijk groot, wat dus minder irritatie oplevert dan bijv de s3600 tussen Arnhem en Nijmegen (vooral Nijmegen-Lent en Elst-Ah Zuid liggen dicht bij elkaar). Dit is gewoon in mijn ogen het beste compromis wat ook op de Friese Lijn mag worden ingevoerd (vergelijkbare lijn). Ben steeds die wederkerende discussie over die stations sluiten een beetje zat aan worden. Accepteer gewoon dat de s2600 een Regional-Express is die in de peferie alle haltes bedient.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Toch is de Zeeuwse lijn echt nog opvallend druk in de spits. Ik denk zeker dat er genoeg reizigers zijn, om in de spits een extra IC-dienst aan te bieden over het traject waarbij enkel op BoZ, Goes, Middelburg en Vlissingen wordt gestopt, naast de huidige halfuursdienst. En qua infrastructuur is het ook geen enkel probleem.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
:pos: Erno-BE :pos:
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Openbaar vervoer Zeeland
In dat geval kun je de s3600 in de spits enkele slagen naar Goes of Vlissingen maken waarbij er alleen gestopt wordt in Bergen op Zoom, Goes, Middelburg en Vs Souburg. Dan lijkt mij een s800-constructie meest voor de hand liggend, in de spits doorrijden naar Goes en 's ochtends 2 of 3 slagen Vlissingen->Zwolle maken.Bakpapier schreef:Toch is de Zeeuwse lijn echt nog opvallend druk in de spits. Ik denk zeker dat er genoeg reizigers zijn, om in de spits een extra IC-dienst aan te bieden over het traject waarbij enkel op BoZ, Goes, Middelburg en Vlissingen wordt gestopt, naast de huidige halfuursdienst. En qua infrastructuur is het ook geen enkel probleem.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Extra materieel inzetten uitsluitend voor de studentenspits is al een dure hobby, maar extra treinen maakt het door het daarvoor benodigde extra personeel nog duurder. Dat doet NS dus alleen in uitzonderingssituaties waarbij het echt niet anders kan en aangezien ik bij topics over overvolle treinen nooit de lijn Roosendaal-Vlissingen tegenkom denk ik niet dat die lijn zo'n uitzonderingssituatie is.Bakpapier schreef:Toch is de Zeeuwse lijn echt nog opvallend druk in de spits. Ik denk zeker dat er genoeg reizigers zijn, om in de spits een extra IC-dienst aan te bieden over het traject waarbij enkel op BoZ, Goes, Middelburg en Vlissingen wordt gestopt, naast de huidige halfuursdienst. En qua infrastructuur is het ook geen enkel probleem.
De brede doelgroep uitkering houdt tegenwoordig geen rekening meer met andere kortingen behalve de landelijke leeftijdskortingen voor kinderen tot 12 jaar en senioren. Eventuele kortingen voor scholieren komen daardoor tegenwoordig voor rekening van de provincies.Mr-W schreef: Dat is ook deels de verantwoordelijkheid van de rijksoverheid,die de brede doelgroep uitkering onvoldoende mee laat stijgen met de gestegen kosten voor het OV.
Dat is gewoon een keiharde concessie-eis, niet iets wat NS heeft verzonnen.Dat is de schuld van de NS,die perse op alle stations 2x per uur een trein wil laten stoppen
Zevenbergen en Oudenbosch hebben veel forensenvervoer naar Rotterdam e.o., er is dus geen enkele reden om zelfs maar over sluiting na te denken.Verder speelt het weigeren om stations te sluiten in meerdere regio's,zelfs als er alternatieve buslijnen zijn,zoals station Zevenbergen,Oudenbosch
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Ook in de gewone spits is het druk genoeg om een extra IC te rechtvaardigen. Er zijn echt superveel overstappers op Roosendaal die rchting brabant willen vanuit zeeland, je hebt namelijk diverse hogescholen en universiteiten. Dat zijn niet alleen mensen die maandagochtend van papa en mama terugkomen, maar vanuit het midden van zeeland zijn er ook dagelijkse pendelaars.Frans F schreef: Extra materieel inzetten uitsluitend voor de studentenspits is al een dure hobby, maar extra treinen maakt het door het daarvoor benodigde extra personeel nog duurder. Dat doet NS dus alleen in uitzonderingssituaties waarbij het echt niet anders kan en aangezien ik bij topics over overvolle treinen nooit de lijn Roosendaal-Vlissingen tegenkom denk ik niet dat die lijn zo'n uitzonderingssituatie is.
Misschien is het dan trouwens beter om ook deze trein overal te laten stoppen, en dan in de spits één trein richting Amsterdam juist een IC te maken. Maar dat is wel een beetje vreemd natuurlijk en komt elders in het land niet voor. Maar dat betekent niet dat het absoluut niet kan.
Dus spits:
1x per uur sprinter zwolle (ic vanaf roosendaal)
1x per uur IC Asd (stopt niet op tussengelegen stations)
1x per uur sprinter Asd (ic vanaf Roosendaal)
Dal:
2x per uur sprinter Asd (ic vanaf roosendaal); aansluiting te roosendaal op IC zwolle)
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Een idee waar in de spits een andere bediening geldt dan in het dal vind ik persoonlijk niks. Dat wordt alleen maar verwarrend en het zorgt ervoor dat de aansluitingen of in de spits of in het dal de mist in gaan.
Volgens mij rijden er in de spits nu gekoppelde stellen op de Zeeuwse lijn. Zou het niet een idee kunnen zijn om in de ochtendspits Enkele s3600 ritten in Vlissingen te laten beginnen en 's middags andersom. Dan kun je die alleen in Vlissingen, Souburg, Middelburg en Goes laten stoppen. Dan kan de s2600 altijd met enkele stellen rijden.
Ik ben me er overigens van bewust dat dit niet zomaar even te realiseren valt, want de s3600 is teveel een mengelmoes van materieel en je wilt niet dat de "verkeerde" materieelsoort naar Zeeland afreist om dat dan met in de nacht terug te kunnen gaan draaien.
Volgens mij rijden er in de spits nu gekoppelde stellen op de Zeeuwse lijn. Zou het niet een idee kunnen zijn om in de ochtendspits Enkele s3600 ritten in Vlissingen te laten beginnen en 's middags andersom. Dan kun je die alleen in Vlissingen, Souburg, Middelburg en Goes laten stoppen. Dan kan de s2600 altijd met enkele stellen rijden.
Ik ben me er overigens van bewust dat dit niet zomaar even te realiseren valt, want de s3600 is teveel een mengelmoes van materieel en je wilt niet dat de "verkeerde" materieelsoort naar Zeeland afreist om dat dan met in de nacht terug te kunnen gaan draaien.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Bedenk dat alles wat je doet ook gevolgen heeft voor de overstappen in Roosendaal. Je kan de trein uit Breda door laten rijden naar Vlissingen, maar dat kan alleen door hem op een dusdanig tijdstip te laten vertrekken waarop de trein uit Amsterdam nog niet gearriveerd is. In omgekeerde richting geldt hetzelfde. De eventuele reistijdwinst kan dus maar voor een deel van de reizigers gehaald worden, of je moet de overstapknoop in Roosendaal slopen. En volgens mij is dat het laatste wat je wil.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Ik heb geen idee hoe en welke treinen druk zijn en welke maatstaf Bakpapier hanteert voor druktes. Om de situatie beter te bekijken zou iemand foto's moeten plaatsen van treinen over de Zeeuwse lijn met vermelding van dag en treinnummer.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Mijn definitie is: meer dan 20 reizigers moeten staan in de spits, terwijl alle stoelen bezet zijn met een reiziger.
Dit geldt trouwens alleen voor de trein.
Dit geldt trouwens alleen voor de trein.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
De enige reden dat de trein nu niet echt helemaal haringen-in-een-ton vol zit in de spits, is inderdaad dat er groots materieel wordt gebruikt, enorme treinstellen (voor zeeuwse begrippen dan he). Dat kan natuurlijk handiger; kleinere stellen in de spits, maar wel een frequentere verbinding. Bijvoorbeeld door de trein uit roosendaal door te laten rijden. Je kunt wat meer ruimte op het spoor creeren door de sprinter uit den Haag C, die nu in de spits tot BoZ rijdt, gewoon op Roosendaal te laten eindigen. Er komt immers in de spits al een extra verbinding met BoZ bij, en je kunt er nog een bij doen zodat je de spitskwartiersdienst behoudt.
Vanuit roosendaal zou ik dan zeggen, in de spits:
.10 (ongeveer) IC Vlissingen (uit zwolle)
.22 sprinter Vlissingen (IC uit Asd)
.40 (ongeveer) IC Bergen op Zoom (uit zwolle; vervangt dan de huidige sprinter uit den haag C die tot BoZ doorrijdt) (zou nog door kunnen tot Goes, met wat infra-aanpassingen)
.52 sprinter Vlissingen (IC uit Asd)
In het dal is het dan gewoon 22 en 52 sprinter naar Vlissingen (IC uit Asd)
Vanuit Zevenbergen e.d. heb je 10 minuten overstap op de spits-IC richting BoZ (en vlissingen).
Vanuit roosendaal zou ik dan zeggen, in de spits:
.10 (ongeveer) IC Vlissingen (uit zwolle)
.22 sprinter Vlissingen (IC uit Asd)
.40 (ongeveer) IC Bergen op Zoom (uit zwolle; vervangt dan de huidige sprinter uit den haag C die tot BoZ doorrijdt) (zou nog door kunnen tot Goes, met wat infra-aanpassingen)
.52 sprinter Vlissingen (IC uit Asd)
In het dal is het dan gewoon 22 en 52 sprinter naar Vlissingen (IC uit Asd)
Vanuit Zevenbergen e.d. heb je 10 minuten overstap op de spits-IC richting BoZ (en vlissingen).
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Ik zou toch ook wel eens eerst wat onderbouwing willen zien waarom de huidige situatie in de spits niet voldoet. Ik blijf het gevoel houden dat sommigen perse een IC-trein willen en niet dat er een daadwerkelijk probleem is op dit moment.Erno-BE schreef:Ik heb geen idee hoe en welke treinen druk zijn en welke maatstaf Bakpapier hanteert voor druktes. Om de situatie beter te bekijken zou iemand foto's moeten plaatsen van treinen over de Zeeuwse lijn met vermelding van dag en treinnummer.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Het 'probleem' is dat het beter kan dan nu, en dat dit niet gebeurt. Het is ook ooit beter geweest, namelijk. Vroeger had je gewoon treinen Vlissingen - Zwolle, en je had vroeger ook een IC verbinding. Dat het niet precies meer zo kan zijn als vroeger, dat accepteren we, maar ook in de huidige situatie kun je best verbeteringen aanbrengen, zij het door frequentieverhogingen, zij het door het aanbieden van een rechtstreekse verbinding met Brabant (wat voor Zeeland minstens zo belangrijk is als de randstad).Frans F schreef:Ik zou toch ook wel eens eerst wat onderbouwing willen zien waarom de huidige situatie in de spits niet voldoet. Ik blijf het gevoel houden dat sommigen perse een IC-trein willen en niet dat er een daadwerkelijk probleem is op dit moment.Erno-BE schreef:Ik heb geen idee hoe en welke treinen druk zijn en welke maatstaf Bakpapier hanteert voor druktes. Om de situatie beter te bekijken zou iemand foto's moeten plaatsen van treinen over de Zeeuwse lijn met vermelding van dag en treinnummer.
Zeker in de studentenspits zit de trein echt propvol, en in de normale spits is ze ook goed bezet, en zoals ik zei rijden er enorm lange treinen op het traject. Je kunt dan beter wat kortere treinen inzetten en een frequentere verbinding aanbieden.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Kunnen we deze discussie weer eens verplaatsen naar het onderwerp plannen van bakpapier?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Er rijdt geen enkele trein uit Den Haag C naar Bergen op Zoom. Er eindigt sowieso maar 1 trein op Bergen op Zoom, dat is een vroege trein uit Roosendaal (05.41 ma-vr) die dat vooral doet omdat de trein de andere kant op toch al zou moeten rijden, hij zou dus anders leeg naar Bergen op Zoom moeten gaan.Bakpapier schreef:Je kunt wat meer ruimte op het spoor creeren door de sprinter uit den Haag C, die nu in de spits tot BoZ rijdt, gewoon op Roosendaal te laten eindigen.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Stel je voor, iemand die vernieuwend denkt, dat moeten we niet hebben. (da mo me nie en, op z'n Zeeuws)huibe schreef:Kunnen we deze discussie weer eens verplaatsen naar het onderwerp plannen van bakpapier?
Wat dat betreft zou je prima in Zeeland kunnen wonen ;)
Re: Openbaar vervoer Zeeland
In dat geval klopt de informatie op OvWiki niet?Wubbo schreef:Er rijdt geen enkele trein uit Den Haag C naar Bergen op Zoom. Er eindigt sowieso maar 1 trein op Bergen op Zoom, dat is een vroege trein uit Roosendaal (05.41 ma-vr) die dat vooral doet omdat de trein de andere kant op toch al zou moeten rijden, hij zou dus anders leeg naar Bergen op Zoom moeten gaan.Bakpapier schreef:Je kunt wat meer ruimte op het spoor creeren door de sprinter uit den Haag C, die nu in de spits tot BoZ rijdt, gewoon op Roosendaal te laten eindigen.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Het gaat er meer om dat je elk topic kaapt met al je vergezichten. Dat is op zich niet erg, maar topics hierzo zijn aangemaakt om de ACTUELE situatie te bespreken. Dus als er iets word gezegd vanuit de politiek dan bespreken we dat hier. Ideeën ter verbetering van een en ander kunnen we altijd nog doen in de hobby topics. Ik wil het beheer dan ook vriendelijk vragen hier wat strenger op te gaan modereren. Anders word het hier echt een puinhoop. Dat moeten we niet willen.Bakpapier schreef:Stel je voor, iemand die vernieuwend denkt, dat moeten we niet hebben. (da mo me nie en, op z'n Zeeuws)huibe schreef:Kunnen we deze discussie weer eens verplaatsen naar het onderwerp plannen van bakpapier?
Wat dat betreft zou je prima in Zeeland kunnen wonen ;)
🍉
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Die zijn er zeker, op volle treinen.nl komt de zeeuwse lijn wel eens voorFrans F schreef:Ik zou toch ook wel eens eerst wat onderbouwing willen zien waarom de huidige situatie in de spits niet voldoet. Ik blijf het gevoel houden dat sommigen perse een IC-trein willen en niet dat er een daadwerkelijk probleem is op dit moment.Erno-BE schreef:Ik heb geen idee hoe en welke treinen druk zijn en welke maatstaf Bakpapier hanteert voor druktes. Om de situatie beter te bekijken zou iemand foto's moeten plaatsen van treinen over de Zeeuwse lijn met vermelding van dag en treinnummer.
Deze drukke treinen worden vanwege logistieke redenen niet verlengd.
Tijd Druk traject Eindbestemming Treinnr
6:42 Leeuwarden - Zwolle Rotterdam C t12522
8:07 Geldermalsen - Utrecht C Utrecht C t6022
16:44 Utrecht C - Gouda Den Haag C t2054
16:55 Utrecht - Geldermalsen Tiel t6061
17:22 Roosendaal - Bergen op Zoom-Vlissingen t2648
17:24 Den Haag C - Gouda Amersfoort Schothorst t11763
17:34 Amsterdam C - Zaandam Uitgeest t4754
17:38 Utrecht C - Ede-Wageningen Nijmegen t3163
17:47 Schiphol - Utrecht C Heerlen t3565
Treinreiziger.nl
zie geen reden waarom het zou zijn verandert,denk alleen dat het nu nog drukker is vanwege studenten richting Brabant die nog geen kamer hebben gevonden.
Materieel is niet zo'n probleem,dat staat in Roosendaal opgesteld,zolang je in Vlissingen niet op de s2600 gaat keren is er geen vuiltje aan de lucht. vind de inhaalmogelijkheden een groter probleem,zeker als de s2600 vertraging heeft moet ie ergens ingehaald worden.(Kruiningen-Yerseke en Goes/Sloe?).Hoeveel minuten is een IC eigenlijk sneller naar Vlissingen,zeker als er gewoon 160 wordt gereden?starx schreef: Volgens mij rijden er in de spits nu gekoppelde stellen op de Zeeuwse lijn. Zou het niet een idee kunnen zijn om in de ochtendspits Enkele s3600 ritten in Vlissingen te laten beginnen en 's middags andersom. Dan kun je die alleen in Vlissingen, Souburg, Middelburg en Goes laten stoppen. Dan kan de s2600 altijd met enkele stellen rijden.
Ik ben me er overigens van bewust dat dit niet zomaar even te realiseren valt, want de s3600 is teveel een mengelmoes van materieel en je wilt niet dat de "verkeerde" materieelsoort naar Zeeland afreist om dat dan met in de nacht terug te kunnen gaan draaien.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Als de s2600 in de spits met dubbele stellen rijdt, is het dan geen optie om het voorste stel non-stop naar Goes te laten rijden (e.v.t. wel met stop te Bgn) en vanaf daar stoppend naar Vlissingen en het achterste stel als stoptrein tot Goes?
Op de terugweg geldt dit principe andersom.
Het enige nadeel is dat reizen vanaf de Zeeuwse stations vóór Goes naar de stations ná Goes extra reistijd en een extra overstap kost, maar je kunt je afvragen hoe groot die reizigersgroep is.
Op de terugweg geldt dit principe andersom.
Het enige nadeel is dat reizen vanaf de Zeeuwse stations vóór Goes naar de stations ná Goes extra reistijd en een extra overstap kost, maar je kunt je afvragen hoe groot die reizigersgroep is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten