Intercity Eindhoven - Duitsland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Vinny »

Ik meen dat een internationale trein Eindhoven-Duitsland wel op het verlanglijstje staat van regionale bestuurders.
Je kan op dit moment namelijk geen millimeter schuiven met die Duitse trein, want tussen Kaldenkirchen en Viersen ligt een afschuwelijk overbelast stuk enkelspoor, helemaal volgepropt met goederentreinen.
Je zou vanuit Nederland kunnen overwegen om de IJzeren Rijn gelden hiervoor te gebruiken. Ik heb dat zelf ook wel eens in een rapport gelezen: de Zuidelijke Maaslijn verdubbelen en dus het spoor tussen Kaldenkirchen en Viersen. Treinen die vanaf België via Weert en Roermond (wel spoorboog nodig) kunnen dan via Venlo de grens over.

Dit zou wel perspectief bieden voor het verbeteren van de treindiensten rondom Venlo. De vraag is, is of het voor het reizigersvervoer wel zin heeft. De stations Blerick en Venlo zijn ten opzichte van de bevolkingsconcentraties rondom de stations nogal reizigersloos.
Aan de andere kant, je zou ook kunnen beargumenteren dat er dus best nog wel groeipotentieel is... :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door regenmaker »

Bee schreef:Dan de trein uit Duitsland. Eindhoven is een leuk station, maar als je er wil keren kan je beter met de trein uit het noorden komen want die kan je wegrangeren naar het opstelterrein.
Zou je kunnen verhelpen door de trein door naar Tilburg Universiteit te laten rijden. :D
Weet niet of dat nou zoveel zin heeft qua reizgersaantallen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Nitein-Repart »

regenmaker schreef:
Bee schreef:Dan de trein uit Duitsland. Eindhoven is een leuk station, maar als je er wil keren kan je beter met de trein uit het noorden komen want die kan je wegrangeren naar het opstelterrein.
Zou je kunnen verhelpen door de trein door naar Tilburg Universiteit te laten rijden. :D
Weet niet of dat nou zoveel zin heeft qua reizgersaantallen.
Hoewel Tilburg een stad is (het heeft immers een universiteit), is het visueel geen aantrekkelijke stad. Bovendien is de stad onbekend onder Duitsers. Eindhoven is, bij NRW gezien nog best een bekende stad en dast lijkt me ook een logisch eindpunt.

Het valt me wel op dat de Duitse treinen richting Nederland allemaal onlogische eindpunten hebben. Op die van Enschede na. Heerlen (al hoewel er wel plannen zijn voor verlenging richting Maastricht), Dalheim (voorlopig geen plannen voor verlenging richting Roermond), Venlo (discussie over verlening richting Eindhoven), Kleve (al 20 jaar discussie over verlening richting Nijmegen), Emmerich (verlening richting Arnhem is nabij) en Bad Bentheim (verlening richting Enschede Noord, ook wel Hengelo genoemd is nabij)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Suus »

Laten we ons niet op die treinen concentreren maar on-topic blijven :)

Zoals ik al schreef, laten we eerst eens kijken wat de verandering van de dienstregeling rondom Eindhoven voor gevolgen heeft voor de overstaptijd in Venlo voordat je allerlei moeilijke inpassingen moet gaan doen. Bovendien is Venlo nog best een acceptabel eindpunt, veel Duitsers blijven daar om te gaan shoppen (koffie! wiet!) en de Smullers doet uitstekende zaken met al die Duitsers :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door regenmaker »

Verlengen is beter dan betere overstap maken, dan zien die Duitsers ook is een keer Eindhoven op de borden staan in plaats van Venlo. Eindhoven is inderdaad meer zeggend dan Venlo.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Vinny »

De kiosk van Venlo had vroeger de slechtste koffie van Nederland :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:Verlengen is beter dan betere overstap maken, dan zien die Duitsers ook is een keer Eindhoven op de borden staan in plaats van Venlo. Eindhoven is inderdaad meer zeggend dan Venlo.
Maar je moet wel realistisch blijven. Voorstellen de Duitse trein door te trekken naar Tilburg is compleet doorslaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door regenmaker »

Ja dat klopt het is doorgeslagen.
Maar alsnog dan kan je het volgende doen:
1x/uur SP Nijmegen - Den Bosch - Boxtel - Eindhoven - Weert
1x/uur SP Nijmegen - Den Bosch - Boxtel - Eindhoven - Helmond - Deurne - Venlo
1x/uur RE Hamm ~ Venlo - Deurne - Helmond - Eindhoven - Boxtel - Tilburg - Tilburg Universiteit
1x/uur SP Tilburg Universiteit - Tilburg - Boxtel - Eindhoven - Weert


Heb je de volgende frequenties:
Deurne - Eindhoven: 2x/uur
Weert - Eindhoven: 2x/uur
Tilburg Universiteit - Eindhoven: 2x/uur
Eindhoven - Nijmegen: 2x/uur
Venlo - Deurne: 2x/uur


De IC Eindhoven - Venlo hoeft dan niet meer te rijden.

Zou op zich kunnen toch? Alleen infrastructureel wordt het waarschijnlijk zeer moeilijk. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Bestuurslid Rover wil station Deurne opknappen

Bericht door huibf »

Mr-W schreef:...
Ben benieuwd wat Arriva/Deutsche Bahn met deze lijn zouden doen. s1900 staat zeker bij de ACM op de lijst om de concessie te verliezen.
Waar haal je dat vandaan?
In de laatste versie van ACM kom ik dit niet tegen. Ik heb er ook nooit van gehoord.
Wat zou het nut zijn om de verbinding Den Haag-Venlo om zeep te helpen en te knippen in Venlo.
Op dit moment verdienen de Randstations van Helmond geen 15 minuten frequentie gezien de reizigersaantallen. SRE kan in zijn HOV visie dit wel vinden. Maar dat lijkt me wat overbodig.
Ik ken de reizigerscijfers van Horst-Sevenum niet, maar ook hier 4 treinen per uur te laten rijden is vrij onzinnig.

Met de huidige reizigersaantallen zijn 4 treinen per uur ook enigzinds zinnig in Helmond en Deurne.
Huidige opzet is prima, waarbij nu een miniem aantal reizigers wordt gedupeerd door de overstap in Deurne.

Overigens heb ik wel ooit gehoord, als straks het HoogFrequentSpoor wordt uitgerold om de schuiven met de verbindingen.
Waardoor de IC (niet alle) naar Utrecht-Schiphol/Amsterdam naar Venlo gaat rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:Ja dat klopt het is doorgeslagen.

*knip hele lijst plannen*
Weet je eigenlijk wel wat je zelf schrijft? Je gaat akkoord dat het is doorgeslagen en vervolgens kom je met een plan waar precies datgene wat is doorgeslagen gewoon weer terugkeert...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door regenmaker »

Doorgeslagen betekent niet fout of niet nodig om te vertellen :D
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Frans F »

Vinny schreef:Ik meen dat een internationale trein Eindhoven-Duitsland wel op het verlanglijstje staat van regionale bestuurders.
Ja, alleen gaan die bestuurders er vanuit dat er spoorwegmaatschappij komt die zo'n dienst op eigen kosten gaat exploiteren. Ik zie die trein daarom voorlopig nog niet rijden.
Laatst gewijzigd door Frans F op zo 28 sep 2014, 11:33, 3 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Wubbo »

@regenmaker: het alterneren zoals jij dat doet, zorgt ervoor dat je geen halfuurdiensten kunt rijden op (minstens) een van de uiteinden. In het beste geval staat een deel van de treinen dan een kwartier stil in Eindhoven, in het slechtste geval krijg je een 3/27-verdeling op Eindhoven-Boxtel waar niemand blij mee is. Alterneren van eindpunten is dus nooit een oplossing, voor welk probleem dan ook.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef:Ja dat klopt het is doorgeslagen.
Maar alsnog dan kan je het volgende doen:
1x/uur SP Nijmegen - Den Bosch - Boxtel - Eindhoven - Weert
1x/uur SP Nijmegen - Den Bosch - Boxtel - Eindhoven - Helmond - Deurne - Venlo
1x/uur RE Hamm ~ Venlo - Deurne - Helmond - Eindhoven - Boxtel - Tilburg - Tilburg Universiteit
1x/uur SP Tilburg Universiteit - Tilburg - Boxtel - Eindhoven - Weert


Heb je de volgende frequenties:
Deurne - Eindhoven: 2x/uur
Weert - Eindhoven: 2x/uur
Tilburg Universiteit - Eindhoven: 2x/uur
Eindhoven - Nijmegen: 2x/uur
Venlo - Deurne: 2x/uur


De IC Eindhoven - Venlo hoeft dan niet meer te rijden.

Zou op zich kunnen toch? Alleen infrastructureel wordt het waarschijnlijk zeer moeilijk. :P
Je weet wel dat je hiermee op Eindhoven-Boxtel terug gaat van een kwartiersdienst naar effectief een halfuursdienst? Lijkt me dus geen slim plan.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Bakpapier »

Ik vraag me serieus af of een trein Duitsland - Eindhoven nu echt zo nuttig is... als je het al doet, zou deze vanaf Dusseldorf eigenlijk direct door naar de Randstad moeten rijden (den haag centraal bijvoorbeeld, kunnen de duitsers met de trein naar Scheveningen !). Dan moet je dus materiëel hebben dat daar geschikt voor is, nog los van allerlei lastige juridische problemen die dit met zich meebrengt. Maar een IC-direct Den Haag C - Rotterdam C - Dordrecht - Breda - Tilburg - Eindhoven - Venlo - door naar Duitsland heeft denk ik wel potentie, misschien zelfs Dordrecht en Tilburg overslaan (dan moet je wel zorgen dat tussenliggende stations nog worden bediend met andere treinen wat weer lastig kan zijn).

De overstap in Venlo verbeteren lijkt me een veel goedkopere oplossing voor nu.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Nitein-Repart »

Tilburg is een stad he, daar MOET je gewoon stoppen.
Verder reed er vroeger 1x/2 uur een IC Den Haag-Keulen. Deze is geschrapt en daarvoor in de plaats is de RE13 Venlo-Hamm met een Mönchengladbach aansluiting op de RE8 naar Köln in de plaats gekomen. De reizigersaantallen zijn daarmee wel toegenomen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Bakpapier »

Leiden is ook een stad, en daar stopt de internationale trein ook niet. En de dordrecht-stop van de internationale treinen heb ik sowieso nooit begrepen.... De enige reden om in Tilburg te stoppen met zo'n internationale trein, zou zijn in het geval dat deze IC-Direct op sommige tijdstippen de normale IC vervangt. Maar als deze trein er extra bij zou komen, zou een stop in Tilburg niet per se nodig zijn.

Los van dit soort geneuzel, ik weet niet hoe het met de treindienst op het Duitse traject zit maar wellicht is het daar niet rendabel om een stoptrein te hebben naar Venlo plus deze IC-direct naar Den Haag. Dan zou je vanaf Venlo op alle tussenliggende stations kunnen stoppen met deze IC-direct. Maar dat is natuurlijk geen ideale situatie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Nitein-Repart »

Die Dordrecht-stop door de Benelux was doordat de Benelux 1x/uur de voormalige 2100 (Amsterdam-Vlissingen) op het traject Dordrecht-Roosendaal verving. In Roosendaal sloot de Benelux aan op de stopper naar Vlissingen. Tussen Dordrecht en Amsterdam bood de Benelux te weinig capaciteit en reed daarom als extra snelle trein vooruit op de 2100 Dordrecht-Amsterdam. Er werd daarom ook niet in Delft en Leiden gestopt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door SuperGhost »

Bakpapier schreef:Ik vraag me serieus af of een trein Duitsland - Eindhoven nu echt zo nuttig is... als je het al doet, zou deze vanaf Dusseldorf eigenlijk direct door naar de Randstad moeten rijden (den haag centraal bijvoorbeeld, kunnen de duitsers met de trein naar Scheveningen !). Dan moet je dus materiëel hebben dat daar geschikt voor is, nog los van allerlei lastige juridische problemen die dit met zich meebrengt.
Samenwerking NS en DB en je bent al een heel eind. DB heeft wel rijtuigen die 200 km/h kunnen, dus dan heb je alleen nog een loc nodig die de HSL aan kan (en het liefst niet gewisseld hoeft te worden bij Venlo)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Hainje »

Toen de Beneluxtrein wel eens om reed via Den Bosch stopte deze ook niet in Tilburg, wel in Breda en Den Bosch. Eerlijk gezegd zou ik er als Kruikenzeiker totaal geen moeite mee hebben als een internationale trein mijn stad overslaat. Vanaf 2017 zouden er toch 6 IC's per uur naar Breda gaan rijden, dus dan stap ik daar wel over.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door Frans F »

SuperGhost schreef:Samenwerking NS en DB en je bent al een heel eind. DB heeft wel rijtuigen die 200 km/h kunnen, dus dan heb je alleen nog een loc nodig die de HSL aan kan (en het liefst niet gewisseld hoeft te worden bij Venlo)
En dan heb je ook nog iemand met een grote zak geld nodig want DB/NS gaan de exploitatie echt niet zelf betalen. In die IC die vroeger van Den Haag naar Keulen doorreed zaten na Venlo vaak nog geen 30 man. Zelfs als je er nu 100 van weet te maken is er nog een hele grote ongedekte rekening. Het probleem met dit soort plannen is dat ze voortkomen uit politieke wensen en niet uit een analyse van de markt. Het doet me denken aan de Maastricht-Brussel expres.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door SuperGhost »

NS heeft in de nieuwe concessie geloof ik als eis een inspanningsverplicht om IC's tot het eerstvolgende HST in het buitenland aan te bieden. Als het dus mogelijk is, zou NS die in principe al moeten opzetten. Daarnaast is er ook een wil vanuit zowel Nederland als Duitsland, dus wellicht dat je daar ook wel wat subsidie van kan wegplukken.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door waldo79 »

Venlo is een mooi natuurlijk eindpunt vanuit het westen. Bovenal is het Duitse deel aanbesteed en gaat het lastig worden een aantrekkelijke bestemming in Duitsland te vinden. Gelijk wat FransF zei; minimaal aantal reizigers.

Maar ik geloof dat velen dat niet meegemaakt hebben en in een diep dromenland verkeren.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door fogeltje »

Wat is dat ACM waar jullie het over hebben? :oops:
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Reizigersaantallen en bediening trein rondom Eindhoven

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:Wat is dat ACM waar jullie het over hebben? :oops:
Autoriteit Consument en Markt. Dat is een club die denken te weten hoe de markt werkt (marktwerking) en bepaald min of meer onze 'keuze' in de markt.
De Nederlandse versie van Nelie Smits Kroes en haar Microsoft vete.
*O*

https://www.acm.nl/nl/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten