Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Daar is alles weer open. Je kan rijden via Gansstraat - Kranenburgerweg. Vroeger reed lijn 10/20 ook zo.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matti93 »

Aking schreef:Als het Ledig Erf is afgesloten zou je lijn 41 namelijk via de Baden-Powellweg en Albatrosstraat kunnen sturen (voor zover de boel daar alweer open is), maar dan kom je nog steeds langs de halte Sterrenwijk.(...)
Als de bus linksaf wil (r. CS), kan Sterrenwijk niet aangedaan worden omdat die halte aan de voorsorteerstrook voor rechtdoor ligt. De bus rijdt dan wel langs de halte, maar aan de andere kant van de weg...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Aking »

Busfoto.nl schreef:Daar is alles weer open. Je kan rijden via Gansstraat - Kranenburgerweg. Vroeger reed lijn 10/20 ook zo.
Waarom zou je dat willen als je ook direct via de Albatrosstraat kunt?

En vroegah reden er zelfs 4(!!) lijnen door de Kranenburgerweg: 10, 20, 40 en 43 :wink:
matti93 schreef:
Aking schreef:Als het Ledig Erf is afgesloten zou je lijn 41 namelijk via de Baden-Powellweg en Albatrosstraat kunnen sturen (voor zover de boel daar alweer open is), maar dan kom je nog steeds langs de halte Sterrenwijk.(...)
Als de bus linksaf wil (r. CS), kan Sterrenwijk niet aangedaan worden omdat die halte aan de voorsorteerstrook voor rechtdoor ligt. De bus rijdt dan wel langs de halte, maar aan de andere kant van de weg...
Dan maak je daar iets van n noodhalte/zet je m gewoon ff midden op de weg stil?

En hoezo moet dan ook de halte de andere kant op buiten dienst? daar kom je dan namelijk gewoon langs :roll:
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

De hele stad ligt sinds 10:00 overhoop wegens de Singelloop. In mijn bus op lijn 8 verscheen om 10:00 exact een storingsmelding op de displays. De vervallen haltes zijn keurig afgekruist.

Helaas alleen niet op de appjes, dat is minder.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

En alles is weer in een chaos ontaard met gaten van 40 minuten op de 28.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door ODRAIL »

Busfoto.nl schreef:De hele stad ligt sinds 10:00 overhoop wegens de Singelloop. In mijn bus op lijn 8 verscheen om 10:00 exact een storingsmelding op de displays. De vervallen haltes zijn keurig afgekruist.

Helaas alleen niet op de appjes, dat is minder.
Tsja ... als in Rotterdam de maraton gelopen wordt ligt in Rotterdam het bus en tramverkeer ook op z'n gat. Dat is niet zo vreemd hoor :wink: . Dus als er een hardloopwedstrijd in Utrecht is dan ligt in Utrecht het bus en tramverkeer op z'n gat :idea: :wink: .
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Geert »

Dat is wel vreemd. Zulke evenementen hebben een begin- en eindtijd die al maandenlang van tevoren bekend is, net als de routes die niet meer begaanbaar zijn. Voldoende gelegenheid om een goede alternatieve dienstregeling op te stellen dus.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Der komt nogal wat kijken bij het maken van een tijdelijke dienstregeling. En voor z'n evenement van 6 uurtjes heeft dat dus weinig zin. In dit geval wordt er dus op de verkeersleiding hard gewerkt om een dienstregeling te improviseren.

Hierbij komen natuurlijk geen hele route's, aflossingen, pauze's, doorlopende lijnen uit. Moet zeggen dat het nog aardig geregeld wordt zonder procedures of iets.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Wubbo »

Gegeven dat je weet dat het evenement komt kun je ook van tevoren al puzzelen of zorgen dat de verkeersleiding minder hoeft te puzzelen (door te zorgen voor een grotere hoeveelheid reservepersoneel en reservebussen). Als je het allemaal op het nu-moment bij moet sturen is het te voorspellen dat het niet goed gaat. Zo'n grote verstoring is gewoonweg niet bij te puzzelen op het nu-moment.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Ook dat is al meerdere malen aangegeven bij Qbuzz door het rijdend personeel. Omdat er geld te weinig is, heeft Qbuzz dan ook reserve chauffeurs/bussen afgewezen. Voor volgend jaar met de Tour is er wel het een en ander aan dienstregeling in de maak.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matti93 »

Ik vraag me wel af in hoeverre Qbuzz hierin iets had moeten oplossen. Het lijkt me meer een taak van de opdrachtgever, die moet kiezen of er extra middelen beschikbaar worden gesteld. Qbuzz lijkt het nu allemaal fout gedaan te hebben, maar het was toch echt de gemeente die de wegen heeft afgezet...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Wubbo »

Het is ook QBuzz dat allemaal extra mensen naar het evenement brengt, want er komen ook echt wel mensen op zo'n evenement af. Als NS zo'n prestatie zou leveren bij, pak 'em beet, de Dam tot Damloop, met gaten tot 40 minuten bij een 10-minutendienst, zou de wereld te klein zijn. Toch heeft NS dat evenement ook niet gemaakt ofzo.

Reisinformatie regel 1: beloof geen dingen waarvan je weet dat je ze niet waar kan maken. Als je weet dat je het eigenlijk niet aan kan, communiceer dat dan ook. Dan lopen de reizigers wellicht niet gelijk weg.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bakpapier »

Bij werkzaamheden of andere blokkades hier in Leiden zeggen ze ook gewoon doodleuk 'deze halte vervalt, alternatieve halte is zo ongeveer aan de andere kant van de stad, heel veel succes ermee doei'. Vervelend, maar dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent en zijn er geen valse beloftes.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Ik zit zo eens een beetje dat vervoerplan te lezen en zie dat ze per 1 september 2013 lijn 265 over het hele traject hetzelfde lijnnummer willen laten hebben. moet dat niet 1 september 2015 zijn?
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Dat is inmiddels zelfs al 1 september 2014. Het viel mij inderdaad ook op, maar lijn 265 rijdt dus al door naar Bilthoven Station.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

MR92 schreef:Dat is inmiddels zelfs al 1 september 2014. Het viel mij inderdaad ook op, maar lijn 265 rijdt dus al door naar Bilthoven Station.
Oja, ik zie het.

Verder opvallend (naast de al eerder genoemde punten) is dat vanaf 2016 ook lijn 120 bij de concessie regio Utrecht gaat horen (pagina 19). Ik ben benieuwd of men de lijn dan weer mag gebruiken om binnen Utrecht uit te stappen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Mag dat nu niet dan? Nooit wat over gehoord en het staat zo te zien ook niet in de dienstregeling vermeld dat lokaal vervoer in Utrecht niet toegestaan zou zijn.

Wat lijn 265 betreft lijkt het me trouwens behoorlijk sterk dat het lage reizigersaantal lag aan de omnummering in Rijnsweerd. Het zal eerder zijn dat er gewoon geen grote vraag bestaat tussen Bilthoven en Nieuwegein-Plettenburg.
Daarbij speelt ook mee dat voor iedereen die met de trein naar Bilthoven zou moeten komen om daar de 265 te pakken het net zo snel is om tot Utrecht Centraal te blijven zitten en daar de 65 (en straks ook 64) te pakken. Met als bijkomend voordeel dat je als je 'm mist maar 10 i.p.v. 30 minuten hoeft te wachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Voor lijn 120 geldt ook nu dat je overal in en uit mag stappen. Het schijnt dat het voor het BRU makkelijker te kunnen inplannen is met de dienstregeling. Meen dat het voor groot gedeelte met de Amsterdamseweg te maken heeft. Het zal dus ook bij Streekvervoer gevoegd worden. Menig chauffeur was juist blij van de 120 af te zijn, maar dat was dan ook in de tijd van Bijlmer, Dappermarkt en als eindpunt Muiderpoort Station.

Voor lijn 265 vond ik het zelf ook zeer onduidelijk aangegeven. Als ik zie hoe dat geregeld is in bijvoorbeeld Apeldoorn. Ook met de doorgaande lijnen op CS, zoals 52/53 naar 41, wordt niet duidelijk aangeven. Je ziet vaak mensen uitstappen en vervolgens bij de juiste halte instappen. Waarom niet gewoon zoals in Apeldoorn op de lijnfilm het volgende;

52 Utrecht CS
-> 41 Wijk bij Duurstede

Lijkt mij toch ook prima
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Wat is er precies niet duidelijk aan "52 Wijk bij Duurstede" in het centrum dan?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

De reizigers klagen er vooral om dat lijn 52 helemaal niet in Wijk bij Duurstede komt, maar zij altijd lijn 41 moeten hebben. Daarom stappen ze er weer uit op CS en wederom weer in dezelfde bus op de juiste halte. Zo moeilijk is het volgens mij niet veranderen.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Huh, is dat wat nieuws... reizigers die op het lijnnummer letten? :P Nouja, bestemmingen letten ze over het algemeen niet op nee.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Carlos0_0 »

Daniel schreef:Huh, is dat wat nieuws... reizigers die op het lijnnummer letten? :P Nouja, bestemmingen letten ze over het algemeen niet op nee.
Nee bestemmingen inderdaad niet nee had het laatst ook, stapte jonge man in vroeg aan chaffeur gaat deze naar Utrecht centraal.
Terwijl toch echt in dat hokje duidelijk staat waar de bussen heen gaan, dus de chaffeur nee dan moet u aan de overkant zijn.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bakpapier »

Als ik geen tijd heb gehad om het op te zoeken vraag ik gewoon aan elke buschauffeur die een beetje in de richting gaat of die ook bij halte X stopt. Helaas kijken ze me vaak een beetje schaapachtig/dom aan, blijkbaar weten veel chauffeurs wel hun route maar niet hoe de haltes op de route heten. Na heel diep nadenken weten ze het dan meestal wel.
MichaelV
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 14:37

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MichaelV »

Bakpapier schreef:Als ik geen tijd heb gehad om het op te zoeken vraag ik gewoon aan elke buschauffeur die een beetje in de richting gaat of die ook bij halte X stopt. Helaas kijken ze me vaak een beetje schaapachtig/dom aan, blijkbaar weten veel chauffeurs wel hun route maar niet hoe de haltes op de route heten. Na heel diep nadenken weten ze het dan meestal wel.
Het is niet aan mij om een oordeel te vellen over het IQ en de bijbehorende blik van de gemiddelde buschauffeur, maar heel gek is het niet dat een chauffeur -die doorgaans minstens een tiental lijnen een veelvoud aan haltes in zijn pakket heeft- niet uit zijn hoofd weet hoe elke halte op zijn route heet. Dat is in deze tijd van moderne hulpmiddelen, zowel voor chauffeur (Infoxx/Qbis/Albatros etc.) als passagier (reisinfo-apps) ook helemaal niet nodig.
Zoals je van een chauffeur mag verwachten dat hij weet hoe zijn route verloopt, mag je van een passagier verwachten dat hij zich gedegen heeft voorbereid op zijn reis en dus weet welke bus en welke halte voor hem van belang zijn.

Mijns inziens zijn het bonnefooi-reizigers als u die het busvervoer (mede) vertragen met hun vragen aan "elke chauffeur die een beetje in de richting gaat", omdat ze geen tijd (lees: geen zin) hadden om iets op te zoeken, terwijl u kennelijk wel de tijd heeft om hier uw mening te spuien over hoe verkeerd "men" de sneltram naar De Uithof wel niet aanlegt, suggereert dat van een ondergrondse tram niemand last heeft en daarbij jammerlijk voorbijgaat aan het feit dat de aanleg van een tram- of metrotunnel een stadsdeel jarenlang compleet ontwricht. Just saying.......
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door waldo79 »

Exact, MichaelV. Verder zou ik de opmerkingen van Bakpapier (hooghartig, denigrerend, getuigend van weinig inlevingsvermogen) snel van me af laten glijden. Ze zijn het niet waard lang bij stil te staan :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten