Diverse projecten station Zutphen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Diverse projecten station Zutphen

Bericht door Ardan »

Op en rond station Zutphen vinden dit jaar en volgend jaar diverse werkzaamheden plaats. In het kort:

-Twee nieuwe tunnels. Aan de westzijde de Marstunnel voor auto- en langzaam verkeer, aan de oostzijde de Kostverlorentunnel voor langzaam verkeer. Beide lopen ze onder de perrons door.
-Aanpassing van de perronhoogte.
-Vernieuwing wissels en sporen op de IJsselbrug.
-Bodemsanering.
-Na ingebruikname van de tunnels vervalt de grote overweg direct ten oosten van het station.

Door deze werkzaamheden zijn er dit jaar enkele weekend-BD's/aanpassingen en één van een week in de herfstvakantie.

Bron, meer details en plaatjes: clique
Ik doe ook maar wat
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door dennistd »

Syntus meldt hier ook al het een en ander over: http://www.syntus.nl/over-syntus/nieuws ... tphen.aspx
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door Ardan »

Ja ik kwam hier ook eigenlijk via de Syntus-site bij :')
Ik doe ook maar wat
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door visgraat »

Kan er in de toekomst in de richting Oldenzaal en Winterswijk en omgekeerd sneller gereden worden? Het is toch al een tijdje een bottleneck dat die treinen daar zo langzaam rijden?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door Ardan »

Richting Oldenzaal mag nu toch al aardig gescheurd worden dacht ik?

Richting Winterswijk zit harder dan 80 er niet in, door de bogen bij de 'afslag' waar die Vmax geldt.
Ik doe ook maar wat
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door Wubbo »

De vraag is ook wat je wint met harder rijden. Zolang het een enkelsporige lijn is zul je moeten kruisen op de stations en win je dus niet zo veel met harder rijden. Of je moet investeren en (partieel) dubbelspoor.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door Freek »

Voor Zutphen Vorden zijn al wel energiemaatregelen genomen toch. Snelheid van 40 naar 80. zorgt er voor dat die driehoek net iets betrouwbaarder is. Wordt wel gestudeerd op meer maatregelen in samenhang met doorbreking naar Apeldoorn.
Nitein-Repart
Berichten: 3532
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door Nitein-Repart »

Mensen, is een loopbrug tussen het zijperron en het eilandperron ter hoogte van de wissels geen optie zodat reizigers sneller van perronspoor 1 naar perronspoor 2 en 3 kunnen komen. Met name voor Vorden-Arnhem belangrijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door waldo79 »

Als je de ruimte ervoor kunt vinden, met name perron grenzend aan spoor 1 is smal :idea:
Nitein-Repart
Berichten: 3532
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door Nitein-Repart »

Ik dacht aan een soort ophaalbrug ter hoogte van de wissels. Tijdens de ontmoetingsmomenten kan de ophaalbrug naar beneden, daarna kan deze weer naar boven.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door Aking »

Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, want storingsgevoelig en onveilig en binnen profiel en en en en en.... :X
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door Wubbo »

Ik vraag me vooral af hoe je dat technisch wil doen. Als de ophaalbrug uit een stuk bestaat kan hij niet omhoog of omlaag (daar zit de bovenleiding), doe je hem in twee delen kun je waarschijnlijk de bovenleiding wel vermijden maar kun je de delen in het midden nergens op laten steunen (daar zitten immers de wissels). Het lijkt me nogal een dure constructie worden voor nauwelijks looptijdwinst. Op het moment dat de meeste reizigers er zijn rijden immers ook de treinen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door Ardan »

Ik vind het wel een leuk idee. Kan misschien in de perronvloer verwerkt zitten, dan krijg je zo'n heel lange treeplank zeg maar. Maar veels te duur en kan inderdaad in het midden niet steunen wat bij zo'n lange overspanning met zoveel mensen tegelijk wel noodzakelijk is.
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door Aking »

Of je legt een soort draaibrug in t perron langs spoor twee, die dan over het spoor heen naar het perron van spoor 1 kan draaien...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door deadlock »

Of we leggen maglev aan :')
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door Aking »

Maar dan wel met een brug er overheen? :Y
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door Ardan »

Deze herfstvakantie gaat knoop Zutphen een tijdje plat.

-Afzagen bovenkant perrons
-Twee tunnels inschuiven
-Spoor spoorbrug vernieuwen
-Infraroodpistool verleden tijd

ProRail gaat deze herfstvakantie op een groot aantal trajecten spoorwerk uitvoeren in Gelderland. Op piekmomenten werken er ruim 300 spoorwerkers tegelijk. Er wordt negen dagen lang gewerkt rond Zutphen, Apeldoorn en Winterswijk. Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek reisinformatie in te winnen. Het treinverkeer wordt door het werk betrouwbaarder, veiliger en comfortabeler.

Spoorknoop Zutphen
Station Zutphen vormt het zwaartepunt van de spoorvernieuwing. Er worden twee tunnels ingeschoven en de spoorbrug over de IJssel krijgt geheel nieuwe sporen. Om de hinder voor reizigers kleiner te maken, wordt er een noodperron gebouwd dat twee dagen dienst zal doen.
Dieren - Zutphen - Apeldoorn gaat er 9 dagen uit, Zutphen - Winterswijk - Doetinchem drie dagen.

Clique voor meer.
Ik doe ook maar wat
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door waldo79 »

In 2010 was het ook al raak in de herfstvakantie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door SuperGhost »

Toch wel opmerkelijk dat die laserpistolen straks verleden tijd worden, die waren destijds toch juist geïntroduceerd omdat de spoorbomen te lang dicht zaten?

Wat ik alleen niet zo goed snap:
"In Winterswijk wordt het spoortechnisch mogelijk gemaakt treinen vanuit Doetinchem door te laten rijden naar Zutphen."
Dat kan toch allang als er geen trein uit de richting Zutphen aan komt (dus bij uursdiensten als de diensten symmetrisch zouden zijn)? Of gaat er een 2e perronspoor komen, zodat het altijd mogelijk wordt?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door Ardan »

Ik denk dat er nu echte stop-doorschakelingen gaan komen. En die doorkoppeling snap ik ook niet zo goed nee.
Ik doe ook maar wat
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door Bakpapier »

Wat een dom idee voor een 'ophaalbrug', leg dan gewoon een reguliere overweg aan met slagbomen/hekken...
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door MdJ »

Scheepvaart gaat nogal lastig over een overweg he :X :')
Bij twijfel: gebruik beton.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door Bakpapier »

Erno-BE schreef:Mensen, is een loopbrug tussen het zijperron en het eilandperron ter hoogte van de wissels geen optie zodat reizigers sneller van perronspoor 1 naar perronspoor 2 en 3 kunnen komen. Met name voor Vorden-Arnhem belangrijk.
Het ging over deze post.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door SuperGhost »

Dan zou je daar een houten steiger over het wissel heen moeten zetten, dan kan het zeker.
Alleen is dat misschien maar voor korte tijd mogelijk, omdat Gelderland en Arriva al denken aan het direct door laten rijden van de trein uit Winterswijk naar Apeldoorn en dan kan die gewoon op 2a binnen komen (en ook v.v.) en staat die ook langs het eilandperron (wel is daardoor een 2e perronspoor nodig bij Voorst-Empe).

Enige nadeel is dat de sprinter van/naar Zutphen dan niet meer deels over de wissel kan staan om met 5 bakken te kunnen rijden. Dit zou evt. wel opgelost kunnen worden door de IC's weer op spoor 2 te zetten en de treinen van/naar Oldenzaal (spoor 3a) en Winterswijk<->Apeldoorn (spoor 3b) naar de andere kant te zetten. Nadeel is wel dat je de IC moet kruisen, maar aangezien in principe die beide treinen tegelijk aan moeten komen/vertrekken en er (voorlopig) maar 2 sporen zijn tot de aftakking ri. Winterswijk, dan gebeurd dat sowieso al. Dan zou je wel heel spoor 1 vrij hebben voor de sprinter, zodat die op lengte kan rijden in de spits én zodat die naast de trappen kan staan (en ook onder de overkapping kan aankomen, want die is er alleen bij de wissels, waar er dus nu geen enkele trein kan staan)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse projecten station Zutphen

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:Wat ik alleen niet zo goed snap:
"In Winterswijk wordt het spoortechnisch mogelijk gemaakt treinen vanuit Doetinchem door te laten rijden naar Zutphen."
Dat kan toch allang als er geen trein uit de richting Zutphen aan komt (dus bij uursdiensten als de diensten symmetrisch zouden zijn)? Of gaat er een 2e perronspoor komen, zodat het altijd mogelijk wordt?
Theoretisch kan het. In de praktijk kan het niet bij gebrek aan beveiliging: Winterswijk is zo ingericht dat het (zonder trucs) alleen mogelijk is om terug te rijden vanaf het aankomstperronspoor. Dat gaat dus veranderen nu het hele station in de beveiliging wordt gebracht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten