Busverbindingen SRE <-> België

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Hainje »

Of reageer er gewoon NIET op waldo. :P
🍉
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door waldo79 »

Ha ha ;)
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Mr-W »

wilvanstrijp schreef:Maar ik vind wel doordat er misschien toch geen trein verlengd nar Weert, een ander plan bedenken.
Een voorbeed doordat de trein van Antwerpen naar Hamont vanaf December uurdienst gaat rijden dat zal wel fijn voor als je naar Eindhoven of weert gaat. Want dan kan je 10 minuten lopen naar Budel-Schoot.
Je bent wel een volhoudertje,alleen voor een busverbinding met België moet je bij de SRE zijn. Volgens mij zouden we dit laten rusten tot dat er reactie komt vanuit Hermes/SRE.
wilvanstrijp schreef:Maar vorige week zat ik met een vriend te praten over de grensoverschrijdend openbaar vervoer.
Die vriend heet zeker Jo171 ?
wilvanstrijp schreef:En hij had een voorbeeld. Zoals een Lijntax tussen Maarheeze Station en Hamont Station.
En dat die dan een aansluiting heeft met de trein van Maarheeze en de trein van Hamont richting Antwerpen.

(Want met koffers 10 minuten lopen is ook niet handig)
Een Buurtbus/Lijntaxi/Belgische Belbus verlengen zijn natuurlijk allemaal opties maar stel die voor aan de betrokken instanties.Met bijv. een goed onderbouwd verhaal naar de gemeente Cranendonck en Hamont zou je verlenging van de belbus misschien wel van de grond kunnen krijgen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Yanaike »

Mr-W schreef:Die vriend heet zeker Jo171 ?
Of abra :roll:


Ik heb ook nog steeds geen antwoord op mijn vorige vraag:
Yanaike schreef:Waarom zou er sowieso een betere verbinding moeten komen tussen België en SRE?

Wat is precies het doel? Op welke groep mensen richt je je?
Bij elke nieuwe verbinding die je maakt moet je je afvragen wie je gaat vervoeren. In dit geval: Belgen of Nederlanders? Studenten, woon-werkverkeer, ouderen of dagjesmensen? Daarnaast moet je je afvragen hoeveel mensen je ongeveer verwacht te vervoeren en op welke tijdstippen. Afhankelijk daarvan maak je de nieuwe verbinding.

Voorbeeld: Als je vooral en alleen veel studenten verwacht van België naar scholen in Weert betekent dat dat je op twee tijdstippen veel passagiers hebt: voor schooltijd en na schooltijd. Dus een 2x per dag rijdende spitsbus voldoet dan meer aan de vraag dan een overbodige 1x/uur rijdende buurtbus. En aangezien de studenten in België wonen lijkt het me dan ook logisch dat De Lijn/NMBS deze verbinding aan zou moeten bieden en niet Hermes/Veolia/NS. Bovendien moet je je afvragen om hoeveel studenten het gaat: als het maar twee studenten zijn die op en neer gaan dan is daar helemaal geen verbinding voor nodig en moeten de studenten maar op de fiets of met de taxi of zo.

Dus? Om wie gaat deze verbinding? Welke doelgroep?
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door MrEmiel »

Die doelgroep is een persoon, al dan niet in 3 gedaantes:
Jo171
Abra
Wilvanstrijp
wilvanstrijp
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 21:26

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door wilvanstrijp »

Yanaike schreef:Dus? Om wie gaat deze verbinding? Welke doelgroep?
Als je de petitie ziet voor Antwerpen-Weert zijn dat wel heel veel. Ongeveer 5.000 handtekeningen
Meeste zijn arbeirders, studenten, leerlingen, dagmensen, vakantiegangers,
Eigenlijk vind ik gewoon dat Nmbs gewoon de trein naar Weert moet verlengen.
Maar België heeft daar geen intressese voor. Eigenlijk heeft België daar de taak voor.
Maar ja.
Eigenlijk vind ik dat vanaf December een fietsen kan huren van Hamont Station om dan naar Budel-Schoot te fietsen aangezien er toch geen treinverbinding komt. En dat vind ik wel jammer.
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 09 aug 2014, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door BrengMe »

5000 handtekeningen zijn echt niet genoeg om een rendabele treinverbinding te krijgen. En wie zegt dat iedereen die de petitie tekent, er ook gebruik van zal maken?
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door waldo79 »

Er rijdt al een IC bus tussen Eindhoven en Antwerpen. Bovenal is het omreizen via Weert.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Frans F »

BrengMe schreef:5000 handtekeningen zijn echt niet genoeg om een rendabele treinverbinding te krijgen. En wie zegt dat iedereen die de petitie tekent, er ook gebruik van zal maken?
Handtekening zetten is gratis, dus 5000 handtekeningen zegt weinig.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door fogeltje »

Als al die 5000 mensen nu ook daadwerkelijks dagelijks op en neer gingen, dan had je al een ander verhaal.
"Een touringcar is geen bus"
wilvanstrijp
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 21:26

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door wilvanstrijp »

Er is een kans dat lijn 173 naar Hamont rijdt. Of een direct lijn naar Neerpelt.
Als treinverbinding Antwerpen-Weert niet wordt uitgevoerd.
Volgens de SRE zijn er meerdere die klagen over slechte verbinding tussen Eindhoven en Belgische Noord-Limburg.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door huibf »

173 is geen optie. Dat heb ik onlangs besproken , ook niet 1 of 2 ritten tbv de trein in Hamont.
Het kost bakken met geld want de bus zal zeker niet vol zitten... hoeveel dat is niet te schatten,, maar als ik zelf wat mag aannemen: 10 man, max.

En daarbij de huidige minimale bezetting op het lijndeel Weert-Maarheeze is het laagst van deze lijn.
Maarheeze-Leende en Leende-Eindhoven Zuid en Eindhoven Zuid-Station doen het stukken beter.
Sterker nog deze lijn wordt op dit trajectdeel versobert naar een uurdienst mi.v. de nieuwe dienstregeling. (muv de spits).

Ik heb toevallig vorige week de Lijn gecontact.
Ook vanuit België komt er vooralsnog geen doortrekking van 1 vd 2 lijnen in Hamont.
Lopen 1,1 km (langs het spoor in de berm) van Station Hamont naar Budel Stationsweg is voorlopig de enige optie.
Looptijd 14 minuten.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Michael 1988 »

wilvanstrijp schreef:Er is een kans dat lijn 173 naar Hamont rijdt. Of een direct lijn naar Neerpelt.
Als treinverbinding Antwerpen-Weert niet wordt uitgevoerd.
Volgens de SRE zijn er meerdere die klagen over slechte verbinding tussen Eindhoven en Belgische Noord-Limburg.
Ooh nee he, daar gaan we weer. :roll: Graag een bron voordat je hier verder gaat met dit onderwerp! Zo niet dan is er geen reden meer tot discussie vind ik.

Ooh en waarschijnlijk zal het één persoon zijn die onder meerdere namen (zoals ook hier gebeurt) brieven schrijft aan SRE. Zoiets gebeurt helaas te vaak waardoor de overheid onterecht denkt dat meerdere mensen ergens over klagen.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door huibf »

Dat is het probleem. Het is onbekend wat de vraag is. Dat er vraag is bewijst de halfuurlijkse buurtbus.
Er wordt vaak onterecht door de concessiehouder en -verlener gezegd dat er geen vraag is.
Nogal logisch als de verbinding slecht of niet aanwezig is.
Een bus is nogal goedkoper dan een trein.
Zeker in zon fase is het beginnen van een goed uitgedachte dienstregeling met een bus een start, ook weekends.

De enige serieuze optie is het doortrekken van 18a naar Valkenswaard.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Hans »

Of een verplichting tot (een) goede grensoverschrijdende busverbinding (en) in het bestek voor de volgende SRE concessie. Maar dat zal ook wel niet gaan gebeuren.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Michael 1988 »

Laten we hier gewoon maar ophouden met speculaties en gewoon met bronnen komen. Dat vroeg ik vannacht ook al. Anders kunnen de reizigers wat mij betreft gewoon blijven lopen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Frans F »

huibf schreef:Dat is het probleem. Het is onbekend wat de vraag is. Dat er vraag is bewijst de halfuurlijkse buurtbus.
Er wordt vaak onterecht door de concessiehouder en -verlener gezegd dat er geen vraag is. Nogal logisch als de verbinding slecht of niet aanwezig is.
Er zijn natuurlijk wel ervaringen uit het niet eens zo heel lange verleden.
Denk aan lijn 172 die ieder uur vanaf Bergeijk (vrijwel leeg) doorreed naar Lommel.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:Dat is het probleem. Het is onbekend wat de vraag is. Dat er vraag is bewijst de halfuurlijkse buurtbus.
Er wordt vaak onterecht door de concessiehouder en -verlener gezegd dat er geen vraag is.
Nogal logisch als de verbinding slecht of niet aanwezig is.
Een bus is nogal goedkoper dan een trein.
Zeker in zon fase is het beginnen van een goed uitgedachte dienstregeling met een bus een start, ook weekends.
De enige serieuze optie is het doortrekken van 18a naar Valkenswaard.
Mij lijkt een soort lijn 42 oplossing voor het tariefsprobleem het beste,daarnaast moet die bus ook gewoon doorrijden naar Eindhoven.Een overstap maakt zo'n verbinding minder aantrekkelijk,Valkenswaard als bestemming is onvoldoende. Een extra lijn vanuit Valkenswaard naar Eindhoven kan ook geen kwaad gezien de drukte op sommige momenten en de concessiehouder kan meeliften met het overschot aan gelede bussen van De Lijn.
Hans schreef:Of een verplichting tot (een) goede grensoverschrijdende busverbinding (en) in het bestek voor de volgende SRE concessie. Maar dat zal ook wel niet gaan gebeuren.
Het zou mogelijk moeten zijn.Eventueel kan er ook iets komen zoals nachtvervoer,het wordt niet verplicht,maar er zijn in de beoordeling wel punten mee te verdienen.
Vrees wel dat Arriva en CXX een voordeel hebben ten opzichte van andere bedrijven. Arriva kan zijn IC-Bus inzetten. CXX kan koppelen aan lijn 19.
Frans F schreef:
huibf schreef:Dat is het probleem. Het is onbekend wat de vraag is. Dat er vraag is bewijst de halfuurlijkse buurtbus.
Er wordt vaak onterecht door de concessiehouder en -verlener gezegd dat er geen vraag is. Nogal logisch als de verbinding slecht of niet aanwezig is.
Er zijn natuurlijk wel ervaringen uit het niet eens zo heel lange verleden.
Denk aan lijn 172 die ieder uur vanaf Bergeijk (vrijwel leeg) doorreed naar Lommel.
lijn 472 momenteel ook rustig, alleen buurtbus 476 heeft capaciteitsproblemen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door groningen »

Wat betekent SRE? Mooi dat het niet wordt uitgelegd op pagina 1.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Michael 1988 »

SRE betekent Stads Regio Eindhoven.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door huibf »

groningen schreef:Wat betekent SRE? Mooi dat het niet wordt uitgelegd op pagina 1.
Dacht dat de meeste dat wel weten. SRE is dus inderdaad Stads Regio Eindhoven.
De wettelijk grondslag voor de stadsregio’s is de WGR+. Naast de wettelijke taken hebben de regio’s ook vrijwillige taken.
De verplichte taak is o.a. het verzorgen van het busvervoer (als concessieverlener).
Echter het SRE houdt op te bestaan opdat de kamer dit eerder dit jaar besliste. Echter het is nog onduidelijk wat nu de status is van de actie die hieruit volgt. Officieel zou het busvervoer dus naar de provincie worden overgedragen, maar wanneer weet geen man. Dat maakt het voor de werknemers het zeker niet prettig. Er is een hoop onduidelijkheid en de baan-garantie staat al jaren op de tocht.

SRE kan vrijwillige taken gaan uitvoeren. Dat ze dat doen staat vast en dat is nu ook zo. De naam SRE is in 2014 een overgangsjaar. In 2015 heet SRE: Metropool Regio Eindhoven.

Zoals het er nu naar uit ziet gaat het busvervoer in de nieuwe SRE concessie hier zeker niet onder vallen, maar ja het kabinet is zo wisselvallig als het weer en data zijn er al helemaal niet meer te noemen.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:
groningen schreef:Wat betekent SRE? Mooi dat het niet wordt uitgelegd op pagina 1.
Echter het SRE houdt op te bestaan opdat de kamer dit eerder dit jaar besliste. Echter het is nog onduidelijk wat nu de status is van de actie die hieruit volgt. Officieel zou het busvervoer dus naar de provincie worden overgedragen, maar wanneer weet geen man. Dat maakt het voor de werknemers het zeker niet prettig. Er is een hoop onduidelijkheid en de baan-garantie staat al jaren op de tocht.
Zoals het er nu naar uit ziet gaat het busvervoer in de nieuwe SRE concessie hier zeker niet onder vallen, maar ja het kabinet is zo wisselvallig als het weer en data zijn er al helemaal niet meer te noemen.
Het heeft ook zijn invloed op het reizigersoverleg,dat wordt dan opgeheven en de dienstregeling werkgroep gaat dan mee naar Brabant, tenminste zoiets vertelde de voorzitter mij.
Hoop niet dat de provincie ons busvervoer dan gaat vernaggelen met goedkopere kaartjes.Waar dan lagere frequenties tegenover staat,vooral voor de stadsdienst in Eindhoven kan ik me voorstellen dat de provincie de frequenties te hoog vind.
Voor streeklijnen kan het uiteindelijk wel weer voordelen opleveren,denk aan lijn 156/157(Son en Breughel) 144/145 en 141/142 kunnen in een volgende provincie-concessie weer worden samengevoegd.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Plan-V444 »

Het is heel erg simpel, wil je de bus aantrekkelijk maken tov de trein, zorg dan gewoon vootlr minder overstappen. Hierbij ben ik het met Mr-W eens. Het combineren van de lijnen tussen Eindhoven en Tilburg is hier een goed voorbeeld van. Zo kun je een Brabant-België streep maken. Zo kan er vanuit elke grote stad een verbinding naar België komen als die er nog niet is. Dan krijg je directe bussen Eindhoven-Hasselt, Eindhoven-Turnhout(-Tilburg) en Eindhoven-Antwerpen(-Hulst) De laatst genoemde kan in de spits doorrijden naar Hulst gezien het grote reizigersaantal(ook op zondag!). Zo kun je de samenwerking tussen CXX en De Lijn maar ook de Provincies Brabant, Zeeland, Limburg(B) en Antwerpen naar mijn mening vergroten.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door CamilleKreemers »

Mr-W schreef:Hoop niet dat de provincie ons busvervoer dan gaat vernaggelen met goedkopere kaartjes.Waar dan lagere frequenties tegenover staat,vooral voor de stadsdienst in Eindhoven kan ik me voorstellen dat de provincie de frequenties te hoog vind. Voor streeklijnen kan het uiteindelijk wel weer voordelen opleveren,denk aan lijn 156/157(Son en Breughel) 144/145 en 141/142 kunnen in een volgende provincie-concessie weer worden samengevoegd.
En hoezo kunnen bepaalde lijnen niet nu al gecombineerd worden? Dat zou door beide vervoerders in samenwerking toch kunnen worden uitgevoerd? Is het voor vervoerders nu zo moeilijk om samen te werken zodat er reizigersgroei kan plaatsvinden?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Hainje »

Als ik goed opgelet heb dan is het juist de Provincie Noord Brabant die nogal recalcitrant is en niet wil dat hun bussen/lijnen in andere concessiegebieden rijden/lopen.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten