Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Stadsbus »

Hainje schreef:Dat ziet er wel leuk uit :D
Maar eh, zie ik het nu goed dat die stadsbussen full airco hebben?
nu je het zegt je hebt gelijk, ik had het zelf niet gezien. :(
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

Heeft VDL aan het ontwerp zitten sleutelen? Die bobbel op het dak achteraan zit namelijk niet op de eerste serie Citea-stadsbussen uit 2011.

Dat de Arriva-bussen bijna 100% zeker stadsbussen zijn lijkt wel duidelijk iig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door sandertjo »

Nu de stadsbussen zo goed als zeker bekend zijn is het nu verder speculeren over de streekbussen en brabantliners.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Nou ik geloof het pas als ik een officieel schrijven vanuit Arriva/fabikant aantref of ze voor mijn neus staan. :P
🍉
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Bee schreef:Heeft VDL aan het ontwerp zitten sleutelen? Die bobbel op het dak achteraan zit namelijk niet op de eerste serie Citea-stadsbussen uit 2011.

Dat de Arriva-bussen bijna 100% zeker stadsbussen zijn lijkt wel duidelijk iig.
Komt omdat het Euro 6 is. Daarbij zit de uitlaat op het dak omdat het anders niet past. Dat hebben ze dus weggewerkt met die bult op het dak
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Stadsbus »

Michael schreef:
Bee schreef:Heeft VDL aan het ontwerp zitten sleutelen? Die bobbel op het dak achteraan zit namelijk niet op de eerste serie Citea-stadsbussen uit 2011.

Dat de Arriva-bussen bijna 100% zeker stadsbussen zijn lijkt wel duidelijk iig.
Komt omdat het Euro 6 is. Daarbij zit de uitlaat op het dak omdat het anders niet past. Dat hebben ze dus weggewerkt met die bult op het dak
net zoals bij de gvb slfa's, dat waren de eerste euro 6 bussen van VDL in Nederland.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Plan-V444 »

Hoop dan wel dat als ze voor de streek gelede bussen nodig hebben dat ze MAN Lion's City T(U) nemen. Laat de rest van de streek maar bestaan uit Setra :wink: Maar ze zouden eigenlijk VanHool A300 voor de stadsdienst moeten gebruiken. Die kan je namelijk ook (dubbel)geleed bestellen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

Citea's kan je ook geleed bestellen en dubbelgeleed kunnen ze in Brabant alleen maar over fantaseren :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Ziet er mooi uit. Waar zijn die foto's genomen? Zo'n verhoging hebben de huidige bussen van Veolia Transport ook. Weet iemand hoe lang die bussen op de foto's zijn?
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door flipje »

Rdaalwil schreef: zijn de bussen ook in de zelfde deurindeling?
De Citea SLF is bij mijn weten alleen maar leverbaar met 3 deuren.
buschauffeur schreef:Ziet er mooi uit. Waar zijn die foto's genomen? Zo'n verhoging hebben de huidige bussen van Veolia Transport ook. Weet iemand hoe lang die bussen op de foto's zijn?
Bij VDL in Heerenveen, lengte is 12 meter.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Plan-V444 schreef:Hoop dan wel dat als ze voor de streek gelede bussen nodig hebben dat ze MAN Lion's City T(U) nemen. Laat de rest van de streek maar bestaan uit Setra :wink: Maar ze zouden eigenlijk VanHool A300 voor de stadsdienst moeten gebruiken. Die kan je namelijk ook (dubbel)geleed bestellen.
Arriva is volgens mij niet zo van de MAN en nieuwe van Hool-wagens zijn - op die paar DBG in Utrecht na - al jaren niet meer ingestroomd. Dus daar zou ik ook niet te veel op rekenen.

Naar wat ik ooit eens tijdens mijn Veolia stage heb vernomen is dat van Hool nogal slordig te werk gaat met het opleveren van hun voertuigen. Een voertuig is (kennelijk) pas opgeleverd als alle stickertjes op de juiste plek zitten en het schijnt meer regel dan uitzondering te zijn dat dit heel erg laatste-minuut-werk is bij hen. Over de technische kwaliteit van deze wagens kan ik echter geen uitspraken doen, daar ik niet bekend ben met die materie.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

De Van Hool hybrides die Connexxion toentertijd besteld heeft voor Zuid-Holland Noord en die nu bij Arriva Leiden rijden zijn alles behalve geliefde bussen bij de reiziger. De bus zit vol opstapjes en heeft teveel zitplaatsen waarbij je naar achteren kijkt, altijd de minst geliefde zitplaatsen in een bus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Nou ik denk niet dat een vervoerder kijkt naar de populariteit van een merk onder de reizigers. Die kijkt eerder naar de onderhoudskosten, het brandstofverbruik, afschrijvingskosten en vast nog wel een paar zaken. Die hybrides zijn sowieso een geval apart, het is dat deze wagens een politiek speeltje zijn, anders had Arriva wel andere wagens laten rijden.
🍉
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door flipje »

Plan-V444 schreef:Laat de rest van de streek maar bestaan uit Setra.
Setra produceert geen lagevloerbussen meer sinds januari 2014.


*Hmm.. op de site van Setra staan ze nog wel.. :?
Laatst gewijzigd door flipje op wo 01 okt 2014, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

Hainje schreef:Nou ik denk niet dat een vervoerder kijkt naar de populariteit van een merk onder de reizigers. Die kijkt eerder naar de onderhoudskosten, het brandstofverbruik, afschrijvingskosten en vast nog wel een paar zaken. Die hybrides zijn sowieso een geval apart, het is dat deze wagens een politiek speeltje zijn, anders had Arriva wel andere wagens laten rijden.
Hoewel het absoluut niet het belangrijkste criterium is, kan ik mij wel voorstellen dat een vervoerder bij de inrichting ook kijkt naar het reizigerscomfort. In sommige gevallen heeft het consumentenoverleg daar zelfs inspraak over.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Daar heb je zeker wel een punt.
🍉
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibe »

Naast de Citea's schijnen Volvlo 8900 en Mercedes Intouro te zijn aangeschaft.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Dan zal het wagenpark er naar waarschijnlijkheid dus zo uit komen te zien:

Stadsdiensten: VDL Citea (Bgn, Rsd, Bd & Tb) & Mercedes Citaro (Ht);
Streeklijnen: Iveco Crossway & VDL Ambassador;
HOV-lijnen: Volvo 8900 & Mercedes Intourio.

De Iveco is gebaseerd op de spot van Rdaalwil.
🍉
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door MdJ »

Zo'n rode -in Brabantkleurstelling zijnde- Iveco... Die lijken toch wel een beetje op een Volvo 8900? Dan zou de bus van Rdaalwil een omgeschilderde ZHN-Qliner kunnen zijn... (en hoeven er niet perse rode Iveco's te komen)
Bij twijfel: gebruik beton.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Hainje schreef:Dan zal het wagenpark er naar waarschijnlijkheid dus zo uit komen te zien:

Stadsdiensten: VDL Citea (Bgn, Rsd, Bd & Tb) & Mercedes Citaro (Ht);
Streeklijnen: Iveco Crossway & VDL Ambassador;
HOV-lijnen: Volvo 8900 & Mercedes Intourio.

De Iveco is gebaseerd op de spot van Rdaalwil.
Er zijn niet voldoende Mercedes Citaro's voor de stadsdienst Den Bosch. Het kan zijn dat er daar ook voor een deel VDL Citea's komen te rijden en dat de huidige Ambassadors doorschuiven naar de streek, dan wel dat die Ambassadors gewoon op de stadsdienst Den Bosch blijven rijden.

Overigens vraag ik me af of 12m bussen aanschaffen voor Roosendaal en Bergen op Zoom niet wat erg uitbundig is. Ik zat zeker voor Bergen eerder te denken aan de huidige Procity's die in en rond Oss overbodig worden.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibe »

http://www.omroepbrabant.nl/?news/21765 ... t+VDL.aspx

Volgens Omroep Brabant gaat het om 164 Citea's. Iets meer dan nodig voor alleen de stadsdienst. :wink:
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door sandertjo »

Duidelijk dus. Al staat er in het bericht 'het grootste gedeelte'. Dus komt er ook nog wat anders? Volvo 8900 voor de HOV lijnen?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:Er zijn niet voldoende Mercedes Citaro's voor de stadsdienst Den Bosch.
Ik zeg ook niet voor niets 'naar waarschijnlijkheid'. :P
Frans F schreef:Het kan zijn dat er daar ook voor een deel VDL Citea's komen te rijden en dat de huidige Ambassadors doorschuiven naar de streek, dan wel dat die Ambassadors gewoon op de stadsdienst Den Bosch blijven rijden.
Dan denk ik dat de huidige vloot Mercedessen & Ambassadors in Den Bosch gewoon gehandhaafd blijft. Hoeft er in die stadsamba's in principe (volgens het bestek) ook geen airco ingebouwd te worden. Schuif je die wagens door naar de streek, dan moet dat weer wel én heb je ook nog eens nieuwe Citea's op de stad rijden die een (bestektechnisch) overbodige airco hebben.
Frans F schreef:Overigens vraag ik me af of 12m bussen aanschaffen voor Roosendaal en Bergen op Zoom niet wat erg uitbundig is. Ik zat zeker voor Bergen eerder te denken aan de huidige Procity's die in en rond Oss overbodig worden.
Zijn die wagens geen eigendom van van Driel?
🍉
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Ik heb het vandaag vernomen van een chauffeur van (nu nog) Veolia uit Roosendaal. VDL Citea voor de stad/streek. Volvo 8900 voor de Volans en Mercedes Intouro voor de BrabantLiner. Over gelede bussen is niks bekend.
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rdaalwil »

Stadsdienst kunnen ze beter in bergen op zoom opdoeken. Zit bijna nooit iemand in! Laat dan streekbussen in de wijken doorrijden. Of kleinere bussen inzetten in de tijd van BBA reden er 10 meter bussen.

Vdl citea stadsbussen dus, hopen dat ze langer volhouden dan gemiddelde vdl producten haha. Maar airco in de stadsbussen is wel erg fijn!

Die ene bus leek niet echt op een Volvo 8900 maar het zou kunnen dat ze op de hov lijnen gaan rijden. Zie de huidige q liners.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten