DRIS in Groningen en Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

TheRoy-t schreef:De kaart klopt niet want de haltes Linaeusplein en Klaprooslaan in de Oosterparkwijk zijn inmiddels in beide richtingen voorzien van een werkend(!) DRISpaneel en Iddekingeweg is ook in beide richtingen voorzien van een DRISje. Verder is het scherm op P+R Zernike inmiddels ook werkend.

De informatie over Kardinge klopt ook niet: daar staan 6 panelen (4 werkend) en 1 overzichtsscherm.
Dank voor je update! Ik kan natuurlijk niet alles weten...
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Kevster »

Bij de halte Verzetsstrijderslaan staat alleen een paal richting het station. De halte bij de kruising Bakboordswal/Lijzijde (weet niet hoe ze die halte tegenwoordig noemen) ri. HS is ook voorzien van reeds werkende DRIS, net als de halte aan de Bakboordswal bij de rotonde met de Loefzijde van lijn 47 richting Ten Boer (vraag me niet waarom er daar eentje staat).
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door njoy »

Kevster schreef:net als de halte aan de Bakboordswal bij de rotonde met de Loefzijde van lijn 47 richting Ten Boer (vraag me niet waarom er daar eentje staat).
Waarschijnlijk omdat iemand die blijkbaar ongeschikt is voor zijn functie, heeft bepaald dat bij deze en bij veel andere haltes waar voornamelijk wordt uitgestapt, heeft bepaald dat ook bij deze halte een DRIS-paal moet komen.
Wat een gepruts!
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Kevster »

Haha.

Ik heb er zojuist nog een aantal opgedaan. Er zijn palen geplaatst bij de halte Zaagmuldersweg aan het Damsterdiep in beide richtingen en bij de halte Oostersingel richting Hoofdstation.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Soortvanhenk »

Kevster schreef:Bij de halte Verzetsstrijderslaan staat alleen een paal richting het station.
Sinds tenminste gistermiddag staat er in beide richtingen een paal.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Nicketick »

De panelen bij het Martini Ziekenhuis zijn ingeschakeld. Hebben nog wel gekke foutjes in de bestemmingen.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

Kevster schreef:Bij de halte Verzetsstrijderslaan staat alleen een paal richting het station. De halte bij de kruising Bakboordswal/Lijzijde (weet niet hoe ze die halte tegenwoordig noemen) ri. HS is ook voorzien van reeds werkende DRIS, net als de halte aan de Bakboordswal bij de rotonde met de Loefzijde van lijn 47 richting Ten Boer (vraag me niet waarom er daar eentje staat).
Daar komt lijn 40 ook langs. 8 keer per dag...
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Gelukkig zijn de DRIS-panelen allang geplaatst op het Hoofdstation, Zuiderdiep en Grote Markt *O*

Iemand enig idee of dit nog gaat gebeuren op korte termijn (of is dat pas volgend jaar - nog even en de Grote Markt hoeft niet meer)? Er is wel weer meer activiteit en regelmatig werken panelen even niet meer, wat ik maar als een goed signaal zie.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Erik1100 »

Die van Diever is nog altijd buiten gebruik, terwijl die van Havelte al in gebruik is. Volgens mij is die in Diever veel eerder geplaatst.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

In Zuidlaren staat ook al een paar maanden een dris en die doet het ook nog (steeds) niet.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door rener »

in leek wordt de laatste geplaatst volgens mij en alles doet het incl buurtbus.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door groningen »

In de stad Groningen lijkt het of de opbouw stil ligt.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Kevster »

Vandaag volgens mij werkzaamheden, o.a. de exemplaren bij Winkelcentrum Paddepoel en UMCG Hoofdingang gaven aan 'geen reisinformatie' te hebben. Die bij Paddepoel was later zelfs helemaal zwart, alleen het klokje werkte nog. Nu wel weer actuele info.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Nicketick »

Vandaag is op Busstation De Punt een drukknop geïnstalleerd op de paal. Zelf de knop nog niet uit kunnen testen maar ik vermoed dat het om een knop gaat voor slechtzienden. Wel twee foto's gemaakt waarop de binnenkant van de DRIS te zien is.
Afbeelding
Afbeelding
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Kevster »

Dat klopt inderdaad, die knop is ook aanwezig op de proefexemplaren op P+R Hoogkerk en spreekt alle tekst op het scherm behalve de actuele tijd uit.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

Er zijn palen geplaatst op de haltes Corpus den Hoorn Zuid (richting Martini en richting Overwinningsplein) en Overwinningsplein (richting Hoofdstation, langs Paterswoldseweg en langs Van Iddekingeweg), de paal op Overwinningsplein richting Martini is nu een paar weken in gebruik.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

En ook palen bij VK Verschuurbrug richting Martini en Haren/Zuidlaren. Richting HS via A28 stond er al, nog geen paal richting HS via De Wijert/Coendersborg.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door marlies »

Halte WKC Paddepoel richting Zernike / Selwerd / Station Noord (lijnen 9 en 6) heeft er ook een gekregen. Weer een bij een halte waar voornamelijk uitgestapt wordt dus. Die hadden ze beter een halte verderop bij De Trefkoel kunnen zetten, daar stappen namelijk veel mensen in voor lijn 11.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

Ik vind het echt bizar dat er een paal is geplaatst bij de halte Corpus den Hoorn Zuid (richting Hoornsemeer). Nog nooit iemand zien instappen daar.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Nicketick »

De DRIS op De Punt Busstation leest alleen de bovenste regel van de DRIS voor
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Kevster »

Corpus den Hoorn Zuid richting Hoornsemeer is misschien bizar, maar het zou nog kunnen voor die enkele instapper naar Eelde. Wat ik nog erger vind is dat ook aan het Overwinningsplein een exemplaar is geplaatst bij die halte voor de streeklijnen door De Wijert. Nou, als er ergens nooit iemand instapt is het daar wel.

Ik zit te denken, zou het niet beter zijn als centrale plaatsen als dat Overwinningsplein of bijvoorbeeld de ontvangsthal van het UMCG/Martini Ziekenhuis ook voorzien worden van een overzichtsexemplaar zoals P+R Hoogkerk dat bijvoorbeeld ook heeft? Nu hangt er in ieder geval in de hal van het Martini een poster met de vertrektijden, dat kost ieder jaar weer een nieuwe print, en de streeklijnen tellen niet mee.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Nicketick »

Dat is meer de verantwoordelijkheid van het betreffende ziekenhuis om zelf een soort narrowcasting systeem met vertrektijden op te hangen denk ik. Moet met data van OpenOV goed te realiseren zijn.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Zou er dan echt helemaal niet nagedacht worden over waar een DRIS-paal komt? Dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen in tijden van bezuinigingen. Er is toch wel ergens een visie opgesteld waarin staat welke en in welke volgorde DRIS-panelen worden geplaatst? Ik ben het niet eens met de huidige manier van plaatsen (Zuiderdiep en Grote Markt en HS nog steeds niets), maar het kan toch niet zo zijn dat er maar willekeurig wat wordt geplaatst.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door njoy »

^^ Blijkbaar worden heel vreemde criteria toegepast bij het toekennen van DRIS-panelen aan bushaltes. Ik lees op dit forum zó vaak over het plaatsen van DRIS-panelen bij haltes waar vrijwel niemand instapt, dat ik bijna de neiging heb om media of politieke partijen van dit dure gestuntel op de hoogte te brengen. Is er al een lijstje van bushaltes met 'onlogische' DRIS-panelen?
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

Even een snel overzichtje:
- Sellingen, Hassebergerweg (Alleen taxi- en belbusjes en een buurtbusje, dus geen actuele informatie op het scherm)
- Grijpskerk, Kerk (7 vaste bussen per dag, verder alleen belbusjes, die wel gewoon op het scherm staan als vaste rit)
- Noordhorn, Langestraat (Zelfde als Grijpskerk, kerk)
- Bourtange, Vesting (6 vaste bussen per dag, verder alleen taxi- en belbusjes)
- Paterswolde Vennerstraat (richting Assen, halte met weinig instappers)
- Beijum, Winkelcentrum Oost (richting Beijum, een na laatste halte voor eindpunt. Als die er nog staat)
- Peize, Centrum (beide richtingen, komt 7 keer per dag een bus langs, halte richting Norg stapt nooit iemand op)

Aanvullingen zijn welkom.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten