Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Daniel »

Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen
Geplaatst op: woensdag 1 oktober 2014 08:04
Laatst bijgewerkt: woensdag 1 oktober 2014 08:04


Als de Nederlandse Spoorwegen (NS) er niet in slagen om kwaliteitsdoelstellingen te halen, moeten bepaalde trajecten kunnen worden afgepakt en beschikbaar komen voor andere vervoerders.
Dat willen onder andere VVD, CDA en D66 in de Tweede Kamer. De partijen nemen daarmee een voorstel over van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om dit in de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet op te nemen.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Dagren »

Mooi, al is het wel heel gênant als er vervolgens geen andere vervoerder gevonden kan worden voor de afgestoten lijn. :P
Alargule

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Alargule »

Ik vind het alternatieve voorstel (wegsturen van de bedrijfstop zonder gouden handdruk) eigenlijk veel beter. Daar moet de prikkel komen om het bedrijfsresultaat daadwerkelijk te verbeteren - mensen kijken uiteindelijk toch vooral naar hun eigen positie. Als dezelfde top kan blijven zitten met een NS die minder lijnen uit te baten heeft, wat maakt het dan uit?
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Nitein-Repart »

Eigenlijk wel mee eens. De vervoerder die de beste kwaliteit biedt mag een bepaalde treindienst rijden. Als de NS onvoldoende presteert hoeft de NS niet beschermt te worden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Frans F »

Het gaat de politiek niet om de belangen van de reizigers maar om de belangen van de overheid als aandeelhouder van de NS. Er zullen daarom nooit daadwerkelijk maatregelen komen tegen NS, hoe groot de wanprestaties ook zijn.
Alargule schreef:Ik vind het alternatieve voorstel (wegsturen van de bedrijfstop zonder gouden handdruk) eigenlijk veel beter. Daar moet de prikkel komen om het bedrijfsresultaat daadwerkelijk te verbeteren - mensen kijken uiteindelijk toch vooral naar hun eigen positie. Als dezelfde top kan blijven zitten met een NS die minder lijnen uit te baten heeft, wat maakt het dan uit?
Het probleem bij NS zit niet alleen in de top maar vooral ook op de werkvloer waar het personeel onder leiding van de FNV met zijn eigen belang bezig is en niet met dat van de reiziger.
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door MLouter »

Hoe wil je dit dan gaan doen in de praktijk...

"Jullie verpesten het een beetje"... hmmm dan moeten jullie Vlissingen-Roosendaal afstaan...
"Oef jullie zijn heel slecht bezig"... de oude lijn gaat naar iemand anders nu...
"Alles is verpest door de NS"... sta alle lijnen bij Utrecht CS maar af...

Sorry maar realitisch gezien gaat dit hem toch nooit worden, ben ook benieuwd of dit regeltechnisch kan, denk dat je een leuke rechtzaak hierover kan hebben.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Alargule

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Alargule »

Frans F schreef:Het probleem bij NS zit niet alleen in de top maar vooral ook op de werkvloer waar het personeel onder leiding van de FNV met zijn eigen belang bezig is en niet met dat van de reiziger.
Je kunt nou eenmaal moeilijk het hele personeelsbestand naar huis sturen. Je moet dan toch ergens beginnen en een cultuurverandering aan de top is dan het meest pragmatische startpunt.

Ik waag overigens te betwijfelen dat het bij andere vervoerders nou zo heel veel anders/beter is gesteld op de werkvloer - al was het maar omdat veel oud-NS'ers na het verlies van hun baan bij NS als gevolg van een inkrimping van het lijnennet bijna als vanzelf naar de nieuwe concessiehouder zullen overgaan...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Suus »

NS is soms een moeilijke organisatie, maar ik vind het zeer twijfelachtig de oorzaak daarvan bij de vakbonden neer te leggen. Er werkt gedreven personeel die zich overtuigd inzetten voor de reiziger. Alleen lukt dat niet altijd op de juiste manier.

De opmerking van Alargule betwijfel ik ook. Toen Zwolle - Emmen naar Arriva overging is zover ik weet al het personeel bij NS gebleven, het (kortstondige) personeelsoverschot wordt vaak al snel opgelost door de natuurlijke uitstroom, de gemiddelde leeftijd van het personeel bij NS is namelijk aan de hoge kant.

Waar ik ook ernstig aan twijfel is het politiek vermogen van de politieke partijen die nu nog eens met dit voorstel komen. Er is jaren geleden al onderhandeld over de voorwaarden voor de concessie van december 2014 tot december 2024 en eens moet je zeggen dat het vast staat. De continue stroom nieuwe wensen en eisen die vanuit de politiek naar de NS stromen maakt het heel moeilijk om een vaste lijn in het beleid te hanteren en het gebrek aan dichtgetimmerde akkoorden zoals de provincies wel hebben met de andere treinvervoerders maken de relatie nodeloos ingewikkelder dan nodig. Wat mij betreft wordt het tijd voor de politiek om eens aan lessons learned te doen in plaats van in oktober 2014 nog eens te gaan morrelen aan afspraken die in december 2014 moeten ingaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Dagren »

Je bent toch wettelijk verplicht om een deel van je personeel over te dragen aan de nieuwe vervoerder, bij het verliezen van een concessie? :|
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door waldo79 »

Bee schreef:... Wat mij betreft wordt het tijd voor de politiek om eens aan lessons learned te doen in plaats van in oktober 2014 nog eens te gaan morrelen aan afspraken die in december 2014 moeten ingaan.
Rake analyse. Helaas heeft de hedendaagse politiek nogal last van scoringsdrang in plaats van zich met lange termijnplanning bezig te houden :X
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Dennenboom »

En dat komt weer doordat de kiezer totaal op hol geslagen is en elke maand weer van politieke voorkeur verandert.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door waldo79 »

Moet men maar niet om de scheet de kiezer gaan peilen. Zit een kiezer niet op te wachten.
En zo houd je elkaar in een machtsgreep :N
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Karl »

Dagren schreef:Je bent toch wettelijk verplicht om een deel van je personeel over te dragen aan de nieuwe vervoerder, bij het verliezen van een concessie? :|
Neen, je bent (in het stads- en steekvervoer iig) verplicht het 'werkvloerpersoneel' over te nemen. Dat wil niet zeggen dat er ook iemand is om over te nemen.
Het is een spectrum.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Plan-V444 »

Ze kunnen bijvoorbeeld makkelijk de lijn Eindhoven-Venlo innemen, die kan dan meteen naar DB, net zoals Venlo-Hamm :wink:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door reisthijs »

Dat zouden ze in Venlo vast heel leuk vinden, dat de directe verbinding met de randstad dan wordt afgepakt...

Kunnen we de reiziger aub op 1 zetten?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Dagren »

Wat bedoel je, reisthijs? Een afgestote lijn verdwijnt niet. Mis ik een stukje kennis over Brabant?
Alargule

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Alargule »

Naar mijn weten ligt Eindhoven nog steeds niet in de Randstad...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door AppleMoose »

Als je als overheid lijnen wil onderbrengen bij andere vervoerders, zul je dat moeten doen vanuit de visie dat de reizigers daar beter mee af zijn, niet vanuit de visie om enkel NS af te straffen.
Als ik het bericht zo lees, komt het op mij over alsof de laatste visie vooral telt.

Of bedrijf A of bedrijf B nou het HRN heeft, veel zal er niet veranderen. Het personeel blijft grotendeels hetzelfde, het materieelpark ook en de service zelf zal ook niet drastisch veranderen. Ga je lijnen afpakken, dan creëer je meer overstappen en meer onduidelijkheid bij de reizigers. Dat lijkt mij ook geen ideale situatie.
Ik zie veel meer heil in het plan van Bashir, dan in het afpakken van lijnen, puur als straf. Bovendien moeten we eens realistisch blijven. Hoe slecht doet NS het nou eigenlijk, zeker in vergelijking met het buitenland?

De politiek moet eens gaan stoppen met het kapot maken van goede Nederlandse bedrijven en sectoren. Wordt het niet aan buitenlanders verkocht, dan worden ze wel op andere manieren zo aangepakt dat ze alsnog kapot gaan. En wat schieten we er nu eigenlijk mee op? Niks. We gaan in mijn optiek alleen maar achteruit. De zeggenschap gaat verloren, het belang van de Nederlandse klanten staat niet meer voorop, enkel de winst voor buitenlandse investeerders. Is dat nou wat we willen met z'n allen? Hebben onze voorouders daar nou het land voor opgebouwd? :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Frans F »

Ronaldussen schreef:Of bedrijf A of bedrijf B nou het HRN heeft, veel zal er niet veranderen. Het personeel blijft grotendeels hetzelfde, het materieelpark ook en de service zelf zal ook niet drastisch veranderen.
Materieel is nou niet het handigste voorbeeld. Een van de klachten over NS is al jaren dat het in tegenstelling tot andere vervoerders maar eindeloos doorrijdt met verouderd materieel.
Ronaldussen schreef:De zeggenschap gaat verloren, het belang van de Nederlandse klanten staat niet meer voorop, enkel de winst voor buitenlandse investeerders. Is dat nou wat we willen met z'n allen? Hebben onze voorouders daar nou het land voor opgebouwd? :N
In de huidige situatie gaat het ook alleen maar om de winst van de overheid als aandeelhouder van NS, voor de reiziger is de situatie met NS niet beter dan met DB of Transdev. En dat onze voorouders het land hebben opgebouwd betekent niet dat we daarom inefficiente of verliesgevende bedrijven moeten blijven subsidieren enkel en alleen omdat ze ooit in Nederland zijn opgericht. De reiziger heeft ook recht op waar voor zijn geld.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Dagren »

Hoe zorg je voor meer overstappen door lijnen af te pakken? Dat is toch alleen het geval als je lijnen op gaat knippen?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Geert »

Frans F schreef:
Ronaldussen schreef:Of bedrijf A of bedrijf B nou het HRN heeft, veel zal er niet veranderen. Het personeel blijft grotendeels hetzelfde, het materieelpark ook en de service zelf zal ook niet drastisch veranderen.
Materieel is nou niet het handigste voorbeeld. Een van de klachten over NS is al jaren dat het in tegenstelling tot andere vervoerders maar eindeloos doorrijdt met verouderd materieel.
NS rijdt ook al langer dan de andere vervoerders en heeft te maken met afschrijvingstermijnen. Andere vervoerders gaan ook niet iedere 5 jaar nieuwe treinen kopen. Mat '64 had al afgevoerd moeten zijn, maar is door politieke wensen niet vervangen door SLT. Al het andere materieel is gemoderniseerd of nieuw.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door reisthijs »

Dagren schreef:Hoe zorg je voor meer overstappen door lijnen af te pakken? Dat is toch alleen het geval als je lijnen op gaat knippen?
Als je lijnen van het hoofdrailnet wilt gaan afpakken zul je ze eerst los moeten knippen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Klaasje »

We kunnen ons afvragen of het afstoten van spoorverbindingen een effectieve manier is om NS te prikkelen. Regionale stoptreinen zijn nu verliesgevend dus voor NS is het niet zo'n ramp om die kwijt te raken, lange assen in het net afstoten geven daarentegen weer flinke nadelen op het vlak van tariefsystemen en vervoerskundige/logistieke samenhang.
Alargule

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Alargule »

Ik denk dat we hier een onderscheid moeten maken tussen lijnen in de fysieke zin van het woord - dus een stuk spoor over een bepaald traject - en in operationele zin - een treinserie die een bepaalde route aflegt.

Als je al door wilt gaan met het ontnemen van concessierechten - iets wat je dan volgens mij ook voor alle vervoerders moet toepassen - dan zou ik dat inrichten volgens het laatste principe. Door de prestaties op afzonderlijke treinseries te toetsen aan de vooraf vastgelegde afspraken, kun je er in een uiterst geval voor kiezen de concessie voor die treinserie aan een andere partij te gunnen.

Maar dat zou dan feitelijk ook betekenen dat je onderhand iedere afzonderlijke treinserie apart moet gaan gunnen. Met alle administratieve en juridische rompslomp - en dus extra kosten - die dat met zich meebrengt, vraag ik me af wat de reiziger daar uiteindelijk mee opschiet.

Ik doe dit voorstel dan ook maar even af als geldingsdrang voor de korte termijn en niet als visie voor de lange termijn...
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Dagren »

reisthijs schreef:
Dagren schreef:Hoe zorg je voor meer overstappen door lijnen af te pakken? Dat is toch alleen het geval als je lijnen op gaat knippen?
Als je lijnen van het hoofdrailnet wilt gaan afpakken zul je ze eerst los moeten knippen.
Klein verschil tussen opknippen en los knippen. Althans, zoals jij en de woorden gebruiken. :P

Ik ga er toch wel vanuit dat als ze een lijn af moeten stoten, dit van begin- tot eindpunt is. Even een compleet willekeurig voorbeeld: Apeldoorn - Enschede. Stel dat die afgestoten zou worden, dan krijg je toch alleen een extra overstap als men zou zeggen dat alleen het stuk van Almelo tot Enschede naar een andere vervoerder moet?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten