Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

reisthijs schreef:Ik vind het ook zonde dat er een R-net formule is ontworpen ;-)
Ben het ergens wel met je eens btw. Als het nou de hele Randstad is die in dezelfde kleur gaat rijden zoals in Londen was het een mooi concept geweest. Maar die tweedeling waarbij sommige lijnen wel en sommige lijnen niet R-net zijn is gewoon onzin. Niemand die begrijpt waarom een bus die 2x per uur gaat op dezelfde voet wordt gezet met een hoogfrequente tram- of metrolijn die tienduizenden mensen per dag verplaatst.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Natorious »

n-evo schreef:
reisthijs schreef:Ik vind het ook zonde dat er een R-net formule is ontworpen ;-)
Ben het ergens wel met je eens btw. Als het nou de hele Randstad is die in dezelfde kleur gaat rijden zoals in Londen was het een mooi concept geweest. Maar die tweedeling waarbij sommige lijnen wel en sommige lijnen niet R-net zijn is gewoon onzin. Niemand die begrijpt waarom een bus die 2x per uur gaat op dezelfde voet wordt gezet met een hoogfrequente tram- of metrolijn die tienduizenden mensen per dag verplaatst.
Als het R-Net zich nou had beperkt tot lijnen die in een zogenaamd ''Streeknet'' bevinden, zoals de bussen van EBS en CXX in A'veen, dan had ik het een waardevolle formule gevonden (Lange afstand + Hoogfrequent in spits + Hoge gem. snelheid). Hierdoor creeër je een mooi onderscheid tussen stad en streek. Nu, zoals ook de metro's worden ge-Rnet, is dat allemaal in één keer weer weg.
fred
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 14 jul 2010, 09:35

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred »

robert55 schreef:Het boeiende is dat de RET 5401 een Randstadrail stel is. HTM is nog niet toe aan het schilderen van de RegioCitadissen, maar getuige de kleurstelling van de Aveio zullen ze dan wel voor echt R-net gaan, waarmee dus op een plek waar eenheid nog enige functie heeft die niet komt.
RET 5401 is GEEN Randstadrailstel. 5401 is een wagen geschikt voor het metro- en sneltramtraject (dus met pantograaf en stroomafnemers voor derde rail), maar mag NIET op het Randstadrail-traject rijden. Daar mogen alleen de wagens uit de serie 5500 en 5600 rijden.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door dylanwild94 »

alleen de metrostellen met ZUB. alle stellen uit de 5500 serie en enkele 5600 serie stellen. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Michael »

Alle 5600 zijn identiek aan de 5500 serie. Dus hebben ook allemaal ZUB
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Natorious schreef:
n-evo schreef:
reisthijs schreef:Ik vind het ook zonde dat er een R-net formule is ontworpen ;-)
Ben het ergens wel met je eens btw. Als het nou de hele Randstad is die in dezelfde kleur gaat rijden zoals in Londen was het een mooi concept geweest. Maar die tweedeling waarbij sommige lijnen wel en sommige lijnen niet R-net zijn is gewoon onzin. Niemand die begrijpt waarom een bus die 2x per uur gaat op dezelfde voet wordt gezet met een hoogfrequente tram- of metrolijn die tienduizenden mensen per dag verplaatst.
Als het R-Net zich nou had beperkt tot lijnen die in een zogenaamd ''Streeknet'' bevinden, zoals de bussen van EBS en CXX in A'veen, dan had ik het een waardevolle formule gevonden (Lange afstand + Hoogfrequent in spits + Hoge gem. snelheid). Hierdoor creeër je een mooi onderscheid tussen stad en streek. Nu, zoals ook de metro's worden ge-Rnet, is dat allemaal in één keer weer weg.
Sommige metro's hebben ook een streekfunctie, zoals die naar spijkenisse. Daarnaast sluiten veel streekbussen ook aan op metrostations (zuidplein, capelsebrug...). Ik snap de gedachte om dat allemaal ook R-net te geven dus wel. Maar van mij had het ook niet gehoeven.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Michael schreef:Alle 5600 zijn identiek aan de 5500 serie. Dus hebben ook allemaal ZUB
Niet qua wielprofiel dus niet alle 5600 mogen zonder meer op lijn E.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Wielprofiel? Kun je dat uitleggen?
Ik doe ook maar wat
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door MetroRET »

Een aantal SG3-rijtuigen (5 stuks om precies te zijn) zijn wel uitgerust met het wielprofiel voor lijn E.
De rest van de 5600-serie kan inderdaad niet op lijn E rijden...

Dit wielprofiel heeft te maken met het kunnen rijden van 100km/u.
Als men die snelheden gaat rijden met een rijtuig die dit wielprofiel niet heeft, gaat het enorm schudden en kan dus mogelijk ontsporen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Gekko123 »

Strikt genomen mogen die voertuigen die niet het goede wielprofiel hebben wel op lijn E rijden, maar dan met een maximum snelheid van 80 km/h. En dan is het een stukje lastiger om op tijd te blijven rijden, zeker bij grote drukte.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Dinsdag 7 oktober rijdt de metro tussen 20u en 22u niet tussen Centraal Station en Amstelstation. Bus 59 rijdt niet.

Een reisadvies staat op http://www.gvb.nl/reisinformatie/geplan ... ening.aspx
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Snap dit ff niet helemaal... Ze hebben voor paar miljoen € zo'n trainingscentrum neergezet in de provincie en daar heel station Weesperplein nagebouwd voor rampenoefeningen.


Never mind, snap het opeens helemaal! Niks beters dan een rampenoefening midden in de hoofdstad om de populatie gerust te stellen en te zeggen 'Ga maar rustig slapen. Wij waken over u'. In een weiland of de bossen ziet niemand je. :D
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door dylanwild94 »

dat is in Vugt een Amsterdams metrostation nagebouwd en een Rotterdamse metro erin zetten omdat er in de Amsterdamse asbest zit. :lol:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Ja maar wel een Rotterdamse metro met GVB kleurtjes toch? :P
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door dylanwild94 »

RandstadRail. :evil:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Wauw, je hebt de hoofdletters gevonden! :D
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Lol
dylanwild94 schreef:RandstadRail. :evil:
RandstadRail + GVB logo = GVB huisstijl. :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Het nagebouwde station in Vught is om terroristische aanslagen te oefenen maar bevat niet de veiligheidssystemen die de tunnel in Amsterdam ingebouwd heeft gekregen. Aangezien die getest moeten worden is de proef in Amsterdam. De Weesperstraat is gedurende de oefening ook enige uren afgezet, dat is de reden dat lijn 59 niet kan rijden. In de metro's hangen inmiddels posters, maar omroepberichten heb ik nog niet gehoord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door MetroRET »

Het zijn geen eens RandstadRail-stellen die in Vught ondergebracht worden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Anne »

Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Op de laatste paar seconden van het filmpje, die hele metro even met een paar man naar binnen duwen :P
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Zat eerder te denken aan dat hele oude type Rotterdamse metro die ze in GVB-kleuren hadden overgespoten. :P

Die is het alleen niet geworden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Gisteren hoorde ik voor het eerst een omroep over de metrosluiting die nu gaande is. Het is niet van de vaste omroepster, maar van iemand anders met zeer zwaar accent bij de Engelse omroep...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Ik snap sowieso de ballen van die oproepen op de perrons. De ene keer hoor ik van het polygoon journaal dat deze metro naar Isolatorweg gaat. De andere keer is het weer een zwoele vrouwenstem die met "Beste reiziger, de eerst volgende metro gaat naar Isolatorweg" de boodschap brengt. Staan ze op shuffle of zo? :P

Zij mag van mij alle omroepberichten wel inspreken in Amsterdam. De halte omroep inclusief. Lekker vlot en modern. :pos:
Laatst gewijzigd door n-evo op di 07 okt 2014, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

Doelgroepenbeleid. In het ene geval zul je een groep bejaarden zien reizen en in het andere geval een clubje mannen opweg naar een vrijgezellenfeestje... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten