Busverbindingen SRE <-> België

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door CamilleKreemers »

wat is recalcitrant?

En is het niet de bedoeling dat er meer reizigers met de bus gaan? Hiervoor moet je over de provinciegrenzen kijken.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Hainje »

recalcitrant is dwarsliggend, rebels.

En ik ben het verder met je eens hoor, maar bij de Provincie denken ze daar kennelijk toch anders over.
🍉
wilvanstrijp
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 21:26

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door wilvanstrijp »

Mr-W schreef:
huibf schreef:Dat is het probleem. Het is onbekend wat de vraag is. Dat er vraag is bewijst de halfuurlijkse buurtbus.
Er wordt vaak onterecht door de concessiehouder en -verlener gezegd dat er geen vraag is.
Nogal logisch als de verbinding slecht of niet aanwezig is.
Een bus is nogal goedkoper dan een trein.
Zeker in zon fase is het beginnen van een goed uitgedachte dienstregeling met een bus een start, ook weekends.
De enige serieuze optie is het doortrekken van 18a naar Valkenswaard.
Mij lijkt een soort lijn 42 oplossing voor het tariefsprobleem het beste,daarnaast moet die bus ook gewoon doorrijden naar Eindhoven.Een overstap maakt zo'n verbinding minder aantrekkelijk,Valkenswaard als bestemming is onvoldoende. Een extra lijn vanuit Valkenswaard naar Eindhoven kan ook geen kwaad gezien de drukte op sommige momenten en de concessiehouder kan meeliften met het overschot aan gelede bussen van De Lijn.
Hans schreef:Of een verplichting tot (een) goede grensoverschrijdende busverbinding (en) in het bestek voor de volgende SRE concessie. Maar dat zal ook wel niet gaan gebeuren.
Het zou mogelijk moeten zijn.Eventueel kan er ook iets komen zoals nachtvervoer,het wordt niet verplicht,maar er zijn in de beoordeling wel punten mee te verdienen.
Vrees wel dat Arriva en CXX een voordeel hebben ten opzichte van andere bedrijven. Arriva kan zijn IC-Bus inzetten. CXX kan koppelen aan lijn 19.
Frans F schreef:
huibf schreef:Dat is het probleem. Het is onbekend wat de vraag is. Dat er vraag is bewijst de halfuurlijkse buurtbus.
Er wordt vaak onterecht door de concessiehouder en -verlener gezegd dat er geen vraag is. Nogal logisch als de verbinding slecht of niet aanwezig is.
Er zijn natuurlijk wel ervaringen uit het niet eens zo heel lange verleden.
Denk aan lijn 172 die ieder uur vanaf Bergeijk (vrijwel leeg) doorreed naar Lommel.
lijn 472 momenteel ook rustig, alleen buurtbus 476 heeft capaciteitsproblemen.
Daar ben ik echt met je eens.

Maar over Buurtbus 476 gesproken.
Het zou beter zijn als er meer ritten komen.
Want 's morgens halen de belgische studenten/leerlingen niet op school. In Belgie hebben ze ook geen Leerlingen vervoer dus de buurtbus is enigste optie voor hun.

En vroeger reed buurtbus 476 tot 18:30 maar die rit is niet meer. Dat vind ik wel jammer. Als de buurtbus tot 476 tot 21:30 rijdt vanwege Koopavond op vrijdag en en in het weekend tot 19:30 dat zou wel fijner. Maar het vraag is als dat
mogelijk kan zijn. Ik hoop het
Ook dat buurtbus lijn 476 verlengd naar Neerpelt maar dat gaat jammer genoeg niet gebeuren.

Beter meer ritten bij lijn 476 dan 472.
Want als lijn 172 gewoon tot aan de grens rijdt zo dat beter zijn want daar is een belbushalte
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door fogeltje »

De S stond toch voor Samenwerkingsverband?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Zugführer »

Klopt, groningen had het natuurlijk ook even kunnen googelen ;)
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door groningen »

Klopt, groningen had het natuurlijk ook even kunnen googelen
Ik had graag meer een overzicht van alle busverbindingen tussen Nederland en Belgie, dan alleen dat kleine gedeelte van Noord Brabant.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Zugführer »

Snap ik ook heel goed, er zijn veel meer relevante verbindingen met België denkbaar dan puur in de regio Eindhoven. Hoewel er natuurlijk meespeelt dat je in Eindhoven precies tussen de Belgische grensovergangen met de trein in zit.
Dit topic is puur ontstaan uit vrij eenzijdige hobby-ideetjes die steeds in verschillende andere topics terecht kwamen. Vandaar alleen SRE :)
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:De S stond toch voor Samenwerkingsverband?
Ik was nie wakker.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door huibf »

groningen schreef:
Klopt, groningen had het natuurlijk ook even kunnen googelen
Ik had graag meer een overzicht van alle busverbindingen tussen Nederland en Belgie, dan alleen dat kleine gedeelte van Noord Brabant.
staat in de wiki. Er is ook nog een site www.grenstreinbus.be/bus/index.php
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:
fogeltje schreef:De S stond toch voor Samenwerkingsverband?
Ik was nie wakker.
Ook TLS noemt het zo. Kijk maar naar de omschrijving bij Brabo producten. De naam met Metropool heeft wel iets weg van grootheidswaan en legt de nadruk te zeer op Eindhoven vind ik.

Wat dit topic betreft kunnen we ook uitbreiden naar heel Brabant als daar behoefte aan is.
"Een touringcar is geen bus"
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Hans »

Als 'starter' van dit topic, daar eea samen te voegen uit andere draadjes, ben ik GEEN VOORSTANDER ervan om ook andere grensoverschrijdende verbindingen in Brabant op te nemen in dit topic.

Dan raken we wederom verzeild in een grote wirwar van berichten die niet met elkaar van doen hebben.
wilvanstrijp
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 21:26

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door wilvanstrijp »

huibf schreef:173 is geen optie. Dat heb ik onlangs besproken , ook niet 1 of 2 ritten tbv de trein in Hamont.
Het kost bakken met geld want de bus zal zeker niet vol zitten... hoeveel dat is niet te schatten,, maar als ik zelf wat mag aannemen: 10 man, max.

En daarbij de huidige minimale bezetting op het lijndeel Weert-Maarheeze is het laagst van deze lijn.
Maarheeze-Leende en Leende-Eindhoven Zuid en Eindhoven Zuid-Station doen het stukken beter.
Sterker nog deze lijn wordt op dit trajectdeel versobert naar een uurdienst mi.v. de nieuwe dienstregeling. (muv de spits).

Ik heb toevallig vorige week de Lijn gecontact.
Ook vanuit België komt er vooralsnog geen doortrekking van 1 vd 2 lijnen in Hamont.
Lopen 1,1 km (langs het spoor in de berm) van Station Hamont naar Budel Stationsweg is voorlopig de enige optie.
Looptijd 14 minuten.
Maar ik vind ook dat De Lijn ook iets moet bedenken.
Niet alles moet SRE regelen.
Als er geen trein gaat rijden naar Weert vanuit Belgie en dat de reizigers dan over de spoor moeten lopen.
Ik vind dat gemeente Hamont-Achel die spoor veilig moeten maken zoals lataarnpalen leggen en rails weghalen.
En mensen die kunnen fietsen, moet dan fietsen gezet worden bij Hamont Station, Hamont Stadswaag en Budel Vogelsplein.

En dat belbus 743 langer moet rijden met vaste dienstregeling. Zodat mensen niet hun beltegoed moeten verspillen om een reservering te maken. Want ik denk niet dat toeristen dat gaan doen. En ik denk ook niet dat toeristen over de enge spoor gaan lopen. Dus dit is geen SRE taak maar taak voor de Gemeente Hamont-Achel en De Lijn.
Nitein-Repart
Berichten: 3523
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Nitein-Repart »

@wilvanstrijp

Blijkbaar heb je een cursus Nederlands nodig, jou betoog is haast onleesbaar door die taalfouten.

Verder is het jammer dat vervoersstromen nog steeds belemmert worden door de staatsgrens terwijl men aan beide kanten vasn de grens dezelfde taal spreekt. Verder is het ook jammer dat Eindhoven vanuit Belgie zo slecht bereikbaar is per OV. Ook jammer dat Nederlandse ouders hun kinderen niet naar een Vlaamse school sturen of andersom.

Maar ik denk dat het niet de realiteit is voor meer grensoverschrijdende buslijnen in die hoek. Vervoersstromen zijn te beperkt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Ronald »

Erno-BE schreef:@wilvanstrijp

Blijkbaar heb je een cursus Nederlands nodig (...) . Verder is het jammer dat vervoersstromen nog steeds belemmertd worden door de staatsgrens
:X
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Hainje »

Erno-BE schreef:Blijkbaar heb je een cursus Nederlands nodig, jouW betoog is haast onleesbaar door die taalfouten.
Als we dan toch bezig zijn.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:Vervoersstromen zijn te beperkt.
Maar aan de Belgische kant vooral ook erg versnipperd. Er zijn behoorlijk wat Belgen die in Eindhoven werken maar die wonen verspreid over de halve provincie Limburg en zelfs in delen van de provincie Antwerpen. Het is dan lastig daar OV voor in te richten.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Hainje »

Mwa, het valt wel te doen hoor. Vanuit Vlaams-Limburg rijden er sneldiensten naar Antwerpen en Brussel. Zoiets valt voor Eindhoven ook te doen. Maar het zal dan bij een paar ritten per dag blijven voor forenzenverkeer en niet voor toeristische aangelegenheden.
🍉
Nitein-Repart
Berichten: 3523
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Nitein-Repart »

Probleem is dat busdiernsten net voor of net over de grens eindigen. Zowel bij Belgie als bij Duitsland en dat die buurtbusjes en taxibusjes bedoelt zijn voor lokaal grensverkeer. Daarmee krijg je geen hond in de bus. Om grensvervoer aantrekkelijker te maken moet je bussen tussen grotere plaatsen laten pendelen en al dan niet integreren met het regionale vervoer. Buslijnen tussen Tilburg en Turnhout, Maastricht en Hasselt, Maastricht en Aachen, Nijmegen en Kleve zijn voorbeelden van hoe het wel moet en daar zijn der reizigersaantallen ook wel na. Dat geklungel met die twee buurtbuslijntjes is gewoon onaantrekkelijk voor de reizigers. Ik geloof best dat er potentie is voor grensvervoer in de Kempen, maar dan moet je het wel goed doen en een bus tussen Eindhoven en Neerpelt (het liefste Hasselt) laten rijden. Alle andere voorstellen zijn in mijn ogen zinloos.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door fogeltje »

De buurtbusjes zijn juist de restanten van streeklijnen die amper reizigers hadden op die trajecten.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Mr-W »

Erno-BE schreef:Buslijnen tussen Tilburg en Turnhout, Maastricht en Hasselt, Maastricht en Aachen, Nijmegen en Kleve zijn voorbeelden van hoe het wel moet en daar zijn der reizigersaantallen ook wel na. Dat geklungel met die twee buurtbuslijntjes is gewoon onaantrekkelijk voor de reizigers. Ik geloof best dat er potentie is voor grensvervoer in de Kempen, maar dan moet je het wel goed doen en een bus tussen Eindhoven en Neerpelt (het liefste Hasselt) laten rijden. Alle andere voorstellen zijn in mijn ogen zinloos.
Eindhoven-Neerpelt?-Hasselt heeft pas echt potentieel als de A24 af is tot aan Hasselt met een interliner en de Westparallel er ligt en dan een verlengde 18a voor de dorpen.
Maastricht-Hasselt vind ik de verbinding in de daluren aan de magere kant.(avondritten tot 21:15)
Maastricht-Achen loopt zeer goed en er komt zelfs een 10 minutendienst in de nieuwe concessie.(misschien tot Vaals,daar ken ik het Limburgs bestek niet goed genoeg voor) Waarom ze niet met geleed gaan rijden weet ik niet.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Yanaike »

Maastricht - Hasselt wordt een tram verbinding! http://www.tramvlaanderenmaastricht.nl/

En ik ben er overigens wel voorstander van om dit topic uit te breiden naar alle verbindingen met België. Anders blijft dit een topic waarin steeds weer dezelfde 173 via Hamont en dezelfde 176, de supergeweldigemega HOV van Eindhoven via Borkel en Schaft naar Neerpelt, worden voorgesteld door een zekere Jo :roll:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Hainje »

Of je negeert het gezever van die Jo gewoon, dan houdt dat vanzelf wel op. :P
🍉
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Bakpapier »

Mogen we dan ook praten over de verbinding Terneuzen - Gent?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Hainje »

NEE!!!11!¡¡!
🍉
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Yanaike »

Hainje schreef:Of je negeert het gezever van die Jo gewoon, dan houdt dat vanzelf wel op. :P
Ik negeer Jo, maar er zijn anderen die met wel interessante ideeën komen. Ik denk dat er namelijk best wel vraag zou kunnen zijn naar een 1x/uur of 1x/2uur rijdende snelbus tussen Eindhoven en Hasselt. De grote vraag is alleen van welke kant de centjes gaan komen.

Overigens vind ik om voor elke concessie een apart topic over verbinding naar België te openen wel een beetje to much eigenlijk...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten