Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen
Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen
Daarom denk ik dat er slechts enkele lijnen daarvoor geschikt zijn: de s7900, de s6000 en de s7500. Verder is dit een goed proefballonnetje om bepaalde mensen onder druk te zetten...
Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen
Goed nadenken is niet aan de orde. Er wordt weer een hoop gebakken lucht verkocht zodat de kiezer het idee krijgt dat zijn of haar partij de problematiek aanpakt.
Zoals Frans terecht aangeeft: de staat is zowel opdrachtgever als (enig) aandeelhouder van NS. Zolang die situatie blijft gehandhaafd, straft de staat ook zichzelf als zij NS straft, of dat nu gebeurt met geldboetes of het geheel of gedeeltelijk afnemen van concessies. Ergo: praatjes voor de vaak
Zoals Frans terecht aangeeft: de staat is zowel opdrachtgever als (enig) aandeelhouder van NS. Zolang die situatie blijft gehandhaafd, straft de staat ook zichzelf als zij NS straft, of dat nu gebeurt met geldboetes of het geheel of gedeeltelijk afnemen van concessies. Ergo: praatjes voor de vaak
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen
De s7900 wordt in de nabije toekomst al aanbesteed en maakt dan geen deel meer uit van HRN. Samen met de s8500 overigens.verfmeer schreef:Daarom denk ik dat er slechts enkele lijnen daarvoor geschikt zijn: de s7900, de s6000 en de s7500. Verder is dit een goed proefballonnetje om bepaalde mensen onder druk te zetten...
Waarom de s6000 ? Die komt dan op Utrecht-Geldermalsen op een zeer druk traject (NS en goederen), dat deels tweesporig is. Bovendien fiets je daarmee dwars door het hele PHS-idee heen. Lijkt me onverstandig en onrealistisch.
Ik hoop eigenlijk dat je de s7000 bedoelt i.p.v. de s6000 . De dienstregeling van deze serie verdient bepaald niet de schoonheidsprijs. Eigenlijk komt dat vooral door tekortkomingen in de onderliggende infra. Deze serie is op zich een mooie kandidaat om aan te besteden, het beste in combinatie met de s7900. Maar dan moet het conflict met de IC-Berlijn eerst duurzaam worden opgelost (bijvoorbeeld door de IC-Berlijn Almelo over te laten slaan).
De s7500 zou het best te exploiteren zijn als een verlenging van de Valleilijn, maar daarvoor moet ook het nodige gebeuren op gebied van infra. Daarnaast is Ede-Arnhem ook een PHS-lijn en dat kan een probleem geven.
Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen
s6000 zou binnen een paar jaar ook gaan doorrijden naar Woerden (daar is DSSU in ieder geval op ingericht), dus die is niet zo makkelijk los te halen (naast dat het materieel ook volop uitgewisseld wordt met de s16000 / s13600, welke in Breda weer uit kan wisselen met de s5000 of s15100, etc.). Op zich kan je hem wel loshalen dan, maar dan alleen samen met de 16000, 13600, 5000, 15100, en vanwege de samenloop en -werking ook de s3600, s1900, s800, s3500 en dan heb je uiteindelijk bijna de gehele HRN-concessie. Laten we het dus maar niet doen.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9160
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen
Ben er meer voor om andere vervoerders ook IC's te laten rijden, wil wel is zien of zij het beter kunnen.
Je zou de 1600 (Schiphol - Enschede) en de 1700 (Den Haag - Enschede) kunnen knippen in Amersfoort en dan bijvoorbeeld Arriva, Connexxion, Veolia of Syntus een IC Enschede - Amersfoort kunnen laten rijden. Vooral als ook de 7900 (Zwolle - Enschede) wordt aanbesteed aan een andere vervoerder, dan wordt heel Twente van een andere vervoerder.
Je zou de 1600 (Schiphol - Enschede) en de 1700 (Den Haag - Enschede) kunnen knippen in Amersfoort en dan bijvoorbeeld Arriva, Connexxion, Veolia of Syntus een IC Enschede - Amersfoort kunnen laten rijden. Vooral als ook de 7900 (Zwolle - Enschede) wordt aanbesteed aan een andere vervoerder, dan wordt heel Twente van een andere vervoerder.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen
Nee bedankt. Dan rafelt de hele hoofdrailnetconcessie uit elkaar :(
Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen
Want in Amersfoort knippen is heel klantvriendelijk wil je zeggen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen
Tegen wie had je het, Bee?
Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen
Tegen de persoon boven jou.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen
Ik dacht dan vooral aan het stuk Tiel-Geldermalsen. De rest kan wel onderdeel van de NS blijven, maar als Tiel-Geldermalsen naar Arriva gaat, dan kan Arriva een trein Dordrecht-Arnhem exploiteren.lint41 schreef:s6000 zou binnen een paar jaar ook gaan doorrijden naar Woerden (daar is DSSU in ieder geval op ingericht), dus die is niet zo makkelijk los te halen (naast dat het materieel ook volop uitgewisseld wordt met de s16000 / s13600, welke in Breda weer uit kan wisselen met de s5000 of s15100, etc.). Op zich kan je hem wel loshalen dan, maar dan alleen samen met de 16000, 13600, 5000, 15100, en vanwege de samenloop en -werking ook de s3600, s1900, s800, s3500 en dan heb je uiteindelijk bijna de gehele HRN-concessie. Laten we het dus maar niet doen.
Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen
Nadeel is dan wel dat je tussen Tiel en Dordrecht verplicht bent om te dieselen onder draad. Want ja, elektrisch rijden zonder bovenleiding schijnt niet zo'n succes te zijn. :(verfmeer schreef:Ik dacht dan vooral aan het stuk Tiel-Geldermalsen. De rest kan wel onderdeel van de NS blijven, maar als Tiel-Geldermalsen naar Arriva gaat, dan kan Arriva een trein Dordrecht-Arnhem exploiteren.
🍉
Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen
Gelukkig is de vervoersvraag Tiel-Gorinchem/Dordrecht ook ontzettend veel groter dan Tiel-Utrecht, dus dat beetje dieselen maakt dan niet uit
(Reactie is niet op Hainje, maar op het idee dat daarboven besproken wordt)
(Reactie is niet op Hainje, maar op het idee dat daarboven besproken wordt)
Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen
Vanuit Tl zijn er meer overstappers richting Ht en niet zozeer naar Ddr.
Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen
Dan ga je veel mensen benadelen: De meeste reizigers uit Tiel reizen nou eenmaal naar Utrecht, en die verbinding knip je dan. Dat kost reizigers, en is dus in niemands voordeel.verfmeer schreef:
Ik dacht dan vooral aan het stuk Tiel-Geldermalsen. De rest kan wel onderdeel van de NS blijven, maar als Tiel-Geldermalsen naar Arriva gaat, dan kan Arriva een trein Dordrecht-Arnhem exploiteren.
Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen
Conclusie van de bovenstaande discussie: Wil je NS echt pijn doen met het afstoten van verbindingen, dan zit dat zo gecompliceerd in elkaar dat je bij oplossingen uitkomt waarbij we ons af kunnen vragen of de reiziger daar echt wel beter van wordt.
Het afstoten van verliesgevende en regionale lijnen zal wel interessant zijn voor de totale kwaliteit maar dat is niet omdat NS daar per se beter van gaat functioneren maar eerder omdat er sturing optreed en er een vervoerder komt met een lager kostenniveau welke dus makkelijker wat winst maakt en dus om twee redenen meer geprikkeld wordt tot kwaliteit.
Het afstoten van verliesgevende en regionale lijnen zal wel interessant zijn voor de totale kwaliteit maar dat is niet omdat NS daar per se beter van gaat functioneren maar eerder omdat er sturing optreed en er een vervoerder komt met een lager kostenniveau welke dus makkelijker wat winst maakt en dus om twee redenen meer geprikkeld wordt tot kwaliteit.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten