Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door verfmeer »

Daarom denk ik dat er slechts enkele lijnen daarvoor geschikt zijn: de s7900, de s6000 en de s7500. Verder is dit een goed proefballonnetje om bepaalde mensen onder druk te zetten...
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door nvdw »

Goed nadenken is niet aan de orde. Er wordt weer een hoop gebakken lucht verkocht zodat de kiezer het idee krijgt dat zijn of haar partij de problematiek aanpakt.

Zoals Frans terecht aangeeft: de staat is zowel opdrachtgever als (enig) aandeelhouder van NS. Zolang die situatie blijft gehandhaafd, straft de staat ook zichzelf als zij NS straft, of dat nu gebeurt met geldboetes of het geheel of gedeeltelijk afnemen van concessies. Ergo: praatjes voor de vaak
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door starx »

verfmeer schreef:Daarom denk ik dat er slechts enkele lijnen daarvoor geschikt zijn: de s7900, de s6000 en de s7500. Verder is dit een goed proefballonnetje om bepaalde mensen onder druk te zetten...
De s7900 wordt in de nabije toekomst al aanbesteed en maakt dan geen deel meer uit van HRN. Samen met de s8500 overigens.

Waarom de s6000 ? Die komt dan op Utrecht-Geldermalsen op een zeer druk traject (NS en goederen), dat deels tweesporig is. Bovendien fiets je daarmee dwars door het hele PHS-idee heen. Lijkt me onverstandig en onrealistisch.

Ik hoop eigenlijk dat je de s7000 bedoelt i.p.v. de s6000 . De dienstregeling van deze serie verdient bepaald niet de schoonheidsprijs. Eigenlijk komt dat vooral door tekortkomingen in de onderliggende infra. Deze serie is op zich een mooie kandidaat om aan te besteden, het beste in combinatie met de s7900. Maar dan moet het conflict met de IC-Berlijn eerst duurzaam worden opgelost (bijvoorbeeld door de IC-Berlijn Almelo over te laten slaan).

De s7500 zou het best te exploiteren zijn als een verlenging van de Valleilijn, maar daarvoor moet ook het nodige gebeuren op gebied van infra. Daarnaast is Ede-Arnhem ook een PHS-lijn en dat kan een probleem geven.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door lint41 »

s6000 zou binnen een paar jaar ook gaan doorrijden naar Woerden (daar is DSSU in ieder geval op ingericht), dus die is niet zo makkelijk los te halen (naast dat het materieel ook volop uitgewisseld wordt met de s16000 / s13600, welke in Breda weer uit kan wisselen met de s5000 of s15100, etc.). Op zich kan je hem wel loshalen dan, maar dan alleen samen met de 16000, 13600, 5000, 15100, en vanwege de samenloop en -werking ook de s3600, s1900, s800, s3500 en dan heb je uiteindelijk bijna de gehele HRN-concessie. Laten we het dus maar niet doen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door regenmaker »

Ben er meer voor om andere vervoerders ook IC's te laten rijden, wil wel is zien of zij het beter kunnen.

Je zou de 1600 (Schiphol - Enschede) en de 1700 (Den Haag - Enschede) kunnen knippen in Amersfoort en dan bijvoorbeeld Arriva, Connexxion, Veolia of Syntus een IC Enschede - Amersfoort kunnen laten rijden. Vooral als ook de 7900 (Zwolle - Enschede) wordt aanbesteed aan een andere vervoerder, dan wordt heel Twente van een andere vervoerder.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door waldo79 »

Nee bedankt. Dan rafelt de hele hoofdrailnetconcessie uit elkaar :(
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Suus »

Want in Amersfoort knippen is heel klantvriendelijk wil je zeggen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door waldo79 »

Tegen wie had je het, Bee?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Suus »

Tegen de persoon boven jou.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door verfmeer »

lint41 schreef:s6000 zou binnen een paar jaar ook gaan doorrijden naar Woerden (daar is DSSU in ieder geval op ingericht), dus die is niet zo makkelijk los te halen (naast dat het materieel ook volop uitgewisseld wordt met de s16000 / s13600, welke in Breda weer uit kan wisselen met de s5000 of s15100, etc.). Op zich kan je hem wel loshalen dan, maar dan alleen samen met de 16000, 13600, 5000, 15100, en vanwege de samenloop en -werking ook de s3600, s1900, s800, s3500 en dan heb je uiteindelijk bijna de gehele HRN-concessie. Laten we het dus maar niet doen.
Ik dacht dan vooral aan het stuk Tiel-Geldermalsen. De rest kan wel onderdeel van de NS blijven, maar als Tiel-Geldermalsen naar Arriva gaat, dan kan Arriva een trein Dordrecht-Arnhem exploiteren.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Hainje »

verfmeer schreef:Ik dacht dan vooral aan het stuk Tiel-Geldermalsen. De rest kan wel onderdeel van de NS blijven, maar als Tiel-Geldermalsen naar Arriva gaat, dan kan Arriva een trein Dordrecht-Arnhem exploiteren.
Nadeel is dan wel dat je tussen Tiel en Dordrecht verplicht bent om te dieselen onder draad. Want ja, elektrisch rijden zonder bovenleiding schijnt niet zo'n succes te zijn. :(
🍉
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door lint41 »

Gelukkig is de vervoersvraag Tiel-Gorinchem/Dordrecht ook ontzettend veel groter dan Tiel-Utrecht, dus dat beetje dieselen maakt dan niet uit :roll:

(Reactie is niet op Hainje, maar op het idee dat daarboven besproken wordt)
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door waldo79 »

Vanuit Tl zijn er meer overstappers richting Ht en niet zozeer naar Ddr.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13182
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Z2N »

verfmeer schreef:
Ik dacht dan vooral aan het stuk Tiel-Geldermalsen. De rest kan wel onderdeel van de NS blijven, maar als Tiel-Geldermalsen naar Arriva gaat, dan kan Arriva een trein Dordrecht-Arnhem exploiteren.
Dan ga je veel mensen benadelen: De meeste reizigers uit Tiel reizen nou eenmaal naar Utrecht, en die verbinding knip je dan. Dat kost reizigers, en is dus in niemands voordeel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Bericht door Klaasje »

Conclusie van de bovenstaande discussie: Wil je NS echt pijn doen met het afstoten van verbindingen, dan zit dat zo gecompliceerd in elkaar dat je bij oplossingen uitkomt waarbij we ons af kunnen vragen of de reiziger daar echt wel beter van wordt.

Het afstoten van verliesgevende en regionale lijnen zal wel interessant zijn voor de totale kwaliteit maar dat is niet omdat NS daar per se beter van gaat functioneren maar eerder omdat er sturing optreed en er een vervoerder komt met een lager kostenniveau welke dus makkelijker wat winst maakt en dus om twee redenen meer geprikkeld wordt tot kwaliteit.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten