Valleilijn officieel in gebruik
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Valleilijn officieel in gebruik
Valleilijn officieel in gebruik
vrijdag 21 maart 2008
door Hans-Lukas Zuurman
BARNEVELD/AMERSFOORT - Gedeputeerde Marijke van Haaren van de provincie Gelderland heeft donderdagmiddag De Valleilijn (Amersfoort-Ede) officieel in gebruik gesteld.
Dat gebeurde tijdens een feestelijke bijeenkomst in de nieuwe werkplaats Bokkeduinen in Amersfoort, waar de vijfde - en tevens langverwachte - Valleitrein werd gepresenteerd. Voor Van Haaren was dit een extra bijzonder moment, want vervoerder Connexxion had besloten deze trein naar haar te vernoemen. Volgens het bedrijf is Van Haaren daarmee de eerste politica in Nederland naar wie een trein is vernoemd. Van Haaren was aangenaam verrast. ,,Heel stoer'', verklaarde ze later tegenover deze krant. ,,De naam blijft dertig jaar zitten, hebben ze beloofd.''
Met de inzet van de vijfde trein voldoet Connexxion aan de eisen van de provincie dat ze nieuw materieel zou gebruiken. Omdat de levering vertraagd was, moest Connexxion 532.500 euro aan boetes betalen. Wat Van Haaren betreft kan Connexxion alvast een zesde trein bestellen. De vervoersmaatschappij wil dolgraag een zesde trein inzetten om vier keer per uur tussen Amersfoort en Barneveld-Centrum te kunnen rijden.
Om de extra ritten mogelijk te maken, moet bij Barneveld-Centrum een keervoorziening komen. Dit wordt bekostigd door de provincie, die het betaalde boetegeld daarvoor gebruikt en zelf ook geld bijlegt. De voorziening kost 750.000 euro.
,,We gaan regelen met de NS dat ze die ritten gaan toestaan'', meldt Van Haaren. Toestemming hangt af van spoorwegbeheerder ProRail
vrijdag 21 maart 2008
door Hans-Lukas Zuurman
BARNEVELD/AMERSFOORT - Gedeputeerde Marijke van Haaren van de provincie Gelderland heeft donderdagmiddag De Valleilijn (Amersfoort-Ede) officieel in gebruik gesteld.
Dat gebeurde tijdens een feestelijke bijeenkomst in de nieuwe werkplaats Bokkeduinen in Amersfoort, waar de vijfde - en tevens langverwachte - Valleitrein werd gepresenteerd. Voor Van Haaren was dit een extra bijzonder moment, want vervoerder Connexxion had besloten deze trein naar haar te vernoemen. Volgens het bedrijf is Van Haaren daarmee de eerste politica in Nederland naar wie een trein is vernoemd. Van Haaren was aangenaam verrast. ,,Heel stoer'', verklaarde ze later tegenover deze krant. ,,De naam blijft dertig jaar zitten, hebben ze beloofd.''
Met de inzet van de vijfde trein voldoet Connexxion aan de eisen van de provincie dat ze nieuw materieel zou gebruiken. Omdat de levering vertraagd was, moest Connexxion 532.500 euro aan boetes betalen. Wat Van Haaren betreft kan Connexxion alvast een zesde trein bestellen. De vervoersmaatschappij wil dolgraag een zesde trein inzetten om vier keer per uur tussen Amersfoort en Barneveld-Centrum te kunnen rijden.
Om de extra ritten mogelijk te maken, moet bij Barneveld-Centrum een keervoorziening komen. Dit wordt bekostigd door de provincie, die het betaalde boetegeld daarvoor gebruikt en zelf ook geld bijlegt. De voorziening kost 750.000 euro.
,,We gaan regelen met de NS dat ze die ritten gaan toestaan'', meldt Van Haaren. Toestemming hangt af van spoorwegbeheerder ProRail
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Valleilijn: van vergeten lijn tot succesnummer
Valleilijn: van vergeten lijn tot succesnummer
BARNEVELD/AMERSFOORT - Een geel karretje trekt langzaam de vijfde splinternieuwe Valleitrein in de eveneens nieuwe werkplaats Bokkeduinen in Amersfoort binnen. De muziek schalt door de hal, rookmachines blazen op volle toeren en gekleurde lampen flitsen aan.
door Hans-Lukas Zuurman
Het glorieuze moment doet even alle ellende vergeten waarmee vervoerder Connexxion vanaf 10 december 2006 te maken kreeg. Het bedrijf zette toen met ruim veertig jaar oude gele NS-treinstellen de eerste schreden op het Nederlandse spoorwegennet.
De overname van de 'Kippenlijn' van de NS, zoals de Valleilijn (Amersfoort-Ede) in de volksmond bekend is, bleek bepaald geen sinecure. Reizigers klaagden aanvankelijk steen en been over te volle en smerige treinen en de levering van de nieuwe treinen uit het Duitse Dessau liet veel te lang op zich wachten. Dat laatste leverde hoge boetes op van de aanbesteder van de lijn, de provincie Gelderland. In totaal moest 532.500 euro worden betaald. Maar vandaag wordt dat hoofdstuk afgesloten. ,,De aanbesteding was een groot avontuur met grote risico's, maar we zijn blij dat we op het spoor actief zijn'', laat Frank Janssen, chief operating officer van Connexxion in een toespraak weten. ,,De Valleilijn leek doodgebloed, maar is enorm opgebloeid. Het aantal reizigers is met twintig procent gegroeid en de treinen rijden nu in 93 procent van de gevallen op tijd. We zijn hartstikke trots dat dit gelukt is.''
Het geheim van het succes van ,,de vergeten lijn'' schuilt volgens Janssen in het luisteren naar wensen van reizigers: ,,Zij hebben meegedacht, zo zijn verschillende doelgroepen ontstaan.'' De Valleitrein kent daarom diverse onderdelen. Zo is er een ruimte waar gewerkt kan worden op de laptop, inclusief internetverbinding en is er een lounge voor jongeren. ,,Zestig procent van onze reizigers stapt over op andere treinen, uiteindelijk lossen wij een deel van het fileprobleem op'', aldus Janssen die graag kiest voor een integrale benadering van vervoer: ,,Het gaat ons om de combinatie van vervoersmiddelen die de reiziger een makkelijke en eenduidige reis bezorgen. Daarom houden wij ons bezig met het vervoer per taxi, bus, boot en nu dus ook per trein.'' Wat betreft het exploiteren van regionale spoorlijnen, ziet Janssen daar zeker brood in ,,Wij hebben de ambitie daarin verder te gaan.''
Ook de ontwikkeling van de werkplaats kende in het begin de nodige strubbelingen, memoreert algemeen directeur Henk van den Boom van Techno Service Nederland, waar Connexxion het onderhoud van de vijf Valleitreinen heeft ondergebracht. ,,Deze werkplaats is er niet zomaar gekomen. Op het laatste moment moest de gekozen locatie gewijzigd worden. En het feit dat er zestien kabels in de grond lagen die niet op de tekening stonden, heeft twee
BARNEVELD/AMERSFOORT - Een geel karretje trekt langzaam de vijfde splinternieuwe Valleitrein in de eveneens nieuwe werkplaats Bokkeduinen in Amersfoort binnen. De muziek schalt door de hal, rookmachines blazen op volle toeren en gekleurde lampen flitsen aan.
door Hans-Lukas Zuurman
Het glorieuze moment doet even alle ellende vergeten waarmee vervoerder Connexxion vanaf 10 december 2006 te maken kreeg. Het bedrijf zette toen met ruim veertig jaar oude gele NS-treinstellen de eerste schreden op het Nederlandse spoorwegennet.
De overname van de 'Kippenlijn' van de NS, zoals de Valleilijn (Amersfoort-Ede) in de volksmond bekend is, bleek bepaald geen sinecure. Reizigers klaagden aanvankelijk steen en been over te volle en smerige treinen en de levering van de nieuwe treinen uit het Duitse Dessau liet veel te lang op zich wachten. Dat laatste leverde hoge boetes op van de aanbesteder van de lijn, de provincie Gelderland. In totaal moest 532.500 euro worden betaald. Maar vandaag wordt dat hoofdstuk afgesloten. ,,De aanbesteding was een groot avontuur met grote risico's, maar we zijn blij dat we op het spoor actief zijn'', laat Frank Janssen, chief operating officer van Connexxion in een toespraak weten. ,,De Valleilijn leek doodgebloed, maar is enorm opgebloeid. Het aantal reizigers is met twintig procent gegroeid en de treinen rijden nu in 93 procent van de gevallen op tijd. We zijn hartstikke trots dat dit gelukt is.''
Het geheim van het succes van ,,de vergeten lijn'' schuilt volgens Janssen in het luisteren naar wensen van reizigers: ,,Zij hebben meegedacht, zo zijn verschillende doelgroepen ontstaan.'' De Valleitrein kent daarom diverse onderdelen. Zo is er een ruimte waar gewerkt kan worden op de laptop, inclusief internetverbinding en is er een lounge voor jongeren. ,,Zestig procent van onze reizigers stapt over op andere treinen, uiteindelijk lossen wij een deel van het fileprobleem op'', aldus Janssen die graag kiest voor een integrale benadering van vervoer: ,,Het gaat ons om de combinatie van vervoersmiddelen die de reiziger een makkelijke en eenduidige reis bezorgen. Daarom houden wij ons bezig met het vervoer per taxi, bus, boot en nu dus ook per trein.'' Wat betreft het exploiteren van regionale spoorlijnen, ziet Janssen daar zeker brood in ,,Wij hebben de ambitie daarin verder te gaan.''
Ook de ontwikkeling van de werkplaats kende in het begin de nodige strubbelingen, memoreert algemeen directeur Henk van den Boom van Techno Service Nederland, waar Connexxion het onderhoud van de vijf Valleitreinen heeft ondergebracht. ,,Deze werkplaats is er niet zomaar gekomen. Op het laatste moment moest de gekozen locatie gewijzigd worden. En het feit dat er zestien kabels in de grond lagen die niet op de tekening stonden, heeft twee
Re: Valleilijn officieel in gebruik
Wat een succes: vanochtend een defecte trein, gisteren een defecte trein, en eergisteren twee defecte treinen. Nee hoor, het is een enorm succesnummer! :?
Re: Valleilijn officieel in gebruik
Cynist Er zijn meer treinen gaan rijden, en ze zijn ook best mooi. En straks een mooie kwartierdienst Barneveld-Amersfoort, wie wil dat nou niet ;)
Ik ben zelf erg benieuwe welke aanpassingen de NS aan haar IC's tussen Amersfoort en Apeldoorn moet doen vanaf december. De NS is daar niet blij mee...
Ik ben zelf erg benieuwe welke aanpassingen de NS aan haar IC's tussen Amersfoort en Apeldoorn moet doen vanaf december. De NS is daar niet blij mee...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Valleilijn officieel in gebruik
Mooi hoor, maar moet die pendel nu echt tot middernacht blijven rijden?Thijs schreef:En straks een mooie kwartierdienst Barneveld-Amersfoort, wie wil dat nou niet ;)
- AppleMoose
- Berichten: 6033
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Valleilijn officieel in gebruik
dat klopt niet helemaal. een meettrein, de UST 02 van Eurailscout is naar oud minister van V&W Karla Peijs vernoemd. volgensmij is dit wel de eerste REIZIGERStrein die naar een politica vernoemd is.Geert schreef: Volgens het bedrijf is Van Haaren daarmee de eerste politica in Nederland naar wie een trein is vernoemd.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Valleilijn officieel in gebruik
Volgens mij was er al een Veolia-GTW naar Mat Vestjens (gedeputeerde van de provincie Limburg) vernoemd, dus zelfs in de categorie reizigerstreinen is CXX niet de eerste
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39189
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Valleilijn officieel in gebruik
Klein detailverschil Geert: Connexxion is wel degelijk de eerste met het vernoemen van een trein naar een vrouw in de politiek (er staat vast niet voor niks politica )
Zowel Arriva als Veolia hebben namelijk alleen treinen naar mannelijke politici vernoemd...
Zowel Arriva als Veolia hebben namelijk alleen treinen naar mannelijke politici vernoemd...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Valleilijn officieel in gebruik
Ach ja: ik zie in Ede nog regelmatig een bus van Besselink staan, en dan weet je al hoe laat het is: CXX rijdt weer eens niet. Zelf vind ik dat 't laatste likje verf nog op de lijn moet: de overstap trein -> bus en andersom is belachelijk, vooral in de avonduren (1 min) en dat overstappen is een ramp qua afstand. Verder staan er nog altijd lege automaten in de treinen en heb ik nog geen trein met werkende WiFi gezien... Maar ja, dat vinden anderen minder belangrijk :)
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Valleilijn officieel in gebruik
Tja, ik heb liever een trein die rijdt zonder internet dan een trein die wel internet biedt maar defect is... ;)
Die overstap van 1 minuut is werkelijk maf als je bedenkt dat de provincie het onder de noemer 'Valleilijn' als een integraal OV-product neer wil zetten...
Webguy: Dubbel bericht verwijderd
Die overstap van 1 minuut is werkelijk maf als je bedenkt dat de provincie het onder de noemer 'Valleilijn' als een integraal OV-product neer wil zetten...
Webguy: Dubbel bericht verwijderd
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten