OVer je OV-Chipkaart #12

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Freek »

Ander vraagje dat ook samenhangt met de data. In app kun je nu eenvoudig zien of je bent In gecheckt. Wat ik nu merk is dat de app wel weet dat ik niet ben ingecheckt maar niet dat ik ben uitgecheckt. Tijdens de reis geeft ie aan dat je bent ingecheckt, maar na het uitchecken geeft de app een tijd aan dat ie geen info kan geven. Maar als de app weet dat ik niet meer ben ingecheckt is toch ook duidelijk dat ik ben uitgecheckt.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Tochjo »

webguy schreef:
webguy schreef:Mijn NS is officieel 75% binnen een kwartier voor NS transacties, met uitloop tot 99% binnen 24 uur.
Dit zijn de cijfers achteraf. Uit m'n praktijktestjes blijkt wel dat verder van Utrecht betekent dat het trager is. Laagste steekproef voor mij was 3 min, maar uitlopers naar een paar uur inderdaad.
Zijn dit overigens recente cijfers? Ik kan me voorstellen dat dit sinds 9 juli anders is, omdat het aantal transacties sterk is gestegen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door webguy »

Het is inderdaad nu een stuk lastiger omdat er meer chipkaarten zijn (zowel eenmalig als studenten die weer reizen etc).
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door webguy »

Freek schreef:Ander vraagje dat ook samenhangt met de data. In app kun je nu eenvoudig zien of je bent In gecheckt. Wat ik nu merk is dat de app wel weet dat ik niet ben ingecheckt maar niet dat ik ben uitgecheckt. Tijdens de reis geeft ie aan dat je bent ingecheckt, maar na het uitchecken geeft de app een tijd aan dat ie geen info kan geven. Maar als de app weet dat ik niet meer ben ingecheckt is toch ook duidelijk dat ik ben uitgecheckt.
Wat bedoel je met "na het uitchecken geeft de app een tijd aan dat ie geen info kan geven"? De app werkt op basis van losse check in/check out acties. Op basis van de laatste transactie wordt het menu gevuld met of je in of uitgecheckt bent. Er zit dus een tijdje "false negative" dat je niet weet of je transactie nog niet doorgekomen is, of dat je vergeten bent uit te checken.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Freek »

Het gaat om de info die bovenaan in het menu staat. Nadat ik was uitgecheckt veranderde daar de info. Stond er eerst dus ingecheckt op Utrecht CS stond er nu een tekst zoals info niet beschikbaar (exacte tekst weet ik niet). Na tijd X werd zichtbaar dat ik uit checkte op Arnhem. Als ik het dus goed begrijp weet de app dus wel dat de incheck is afgerond, maar niet of dat is vanwege een uitcheck of vanwege een automatische afronding 6 uur na de incheck. Dat is dan toch wel jammer.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door webguy »

Ik denk dat "Info niet beschikbaar" eerder een verbindingsfout is. Als je er op klikt en/of je op het refresh knopje in de kopbalk klikt zou de info moeten worden ververst.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door VIRM »

Gisteren ben ik er met Bee op Rotterdam Centraal achter gekomen dat ik gewoon nog een ICD-toeslag op mijn chipkaart kon zetten, in tegenstelling tot wat er bij de veelgestelde vragen van de OV Chip Plus-pagina op ns.nl staat. Daar staat namelijk dat je het telefonisch moet/kunt boeken (maar er staat niet expliciet dat een ICD-toeslag niet op je kaart is te verchippen bij zo'n toeslagzuil). Gehandicapt zijn i.c.m. OV-gebruik blijft zo toch weer een eindeloze ontdekking. :P
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Suus »

Zoetermeer Oost en Voorschoten worden de volgende stations waar de poortjes dicht gaan. Zoetermeer Oost al op 6 oktober.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Daniel »

Geen zin hebbend op Mijn OV-chipkaart te wachten dacht ik even de laatste 10 transacties met m'n OVC uit te printen voor een claim bij U-OV...
Echter... NS automaten kan je ze niet printen, U-OV automaten ook niet. Bij de RET vanmiddag wel, maar denk niet dat ze veel aan een claimbijlage vol ritten van "onbekend" naar "onbekend" met "onbekend product" hebben :P Voertuignummers waren als enige wel bekend :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Anne »

Bee schreef:Zoetermeer Oost en Voorschoten worden de volgende stations waar de poortjes dicht gaan. Zoetermeer Oost al op 6 oktober.
In het vandaag van NS-Int ontvangen mailtje staat onder andere.
Onze poortjes gaan in gebruik
Vanaf maandag 6 oktober gaan de poortjes op station Zoetermeer Oost in gebruik. Later deze maand is dit ook op station Voorschoten het geval. Reist u naar of vanuit het buitenland, gebruik dan uw OV-chipkaart niet. U opent de poortjes met de vierkante barcode op uw internationale ticket.
Zoetermeer-Oost heeft een tweede uitgang (met een poortje) komt daar ook een barcodelezer??
Vroeg ik mij ook af toen ik op Den Haag Centraal de poortjes bij de trappen naar het Bernhardviaduct zag staan.

Of wordt het voor deze gebruikers met kaartjes met barcode een zoektocht over het station naar de uitgang met barcodelezer??
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Tochjo »

Elke rij poortjes heeft minstens één breed poortje en in ieder geval dat poortje is voorzien van een barcodelezer.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Gekko123 »

Bij Zoetermeer Oost heeft de hoofd-ingang wel een breed poortje, de andere (die helemaal aan de Gouda-zijde van het station zit) bij de loopbrug heeft echter alleen een smal poortje, wel voorzien van een barcodelezer. Overigens vind ik zelf een smal poortje daar ook wel logisch: het is onmogelijk om daar met een fiets of zo naar boven te komen.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Anne »

Bedankt voor de info.
Kom Zoetermeer Oost meestal alleen in de IC langs en dan zie je het niet zo snel.
De laatste keer dat ik via die uitgang ben gegaan was toen net het poortje was geplaatst.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door webguy »

Dit was trouwens nieuw voor mij, maar een OV-chipkaart die defect is is nu net zo snel vervangen (3 werkdagen) als eentje die kwijt is.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Hageneis »

De laatste tijd is het wel bal met de verwerking van de in - en uitchecks bij NS. Mijn NS ligt er ook om de haverklap uit, zogenaamd wegens regulier onderhoud.

Bij een systeem dat staat of valt bij de volledige, correcte en tijdige verwerking van transacties vind ik dit onderhand wel zorgwekkend worden. Ik kan mijn declaraties nu bijvoorbeeld nog niet indienen.
benza

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door benza »

Zaken nog niet in orde bij het OVC fabrikant denk ik...Al voor het derde keer, en voor een gewoon dal-voordeel abonnement!
Helaas is uw bestelling niet correct op uw Card geladen, waardoor u mogelijk met het onjuiste abonnement reist. Wanneer u de rest van de bestelling alsnog ophaalt, is dit gecorrigeerd.
U kunt de bestelling tot en met 16.10.2014 ophalen. Het is belangrijk dat u uw kaart lang genoeg voor de automaat houdt en niet incheckt voordat u de bestelling gaat ophalen.
U kunt de bestelling ophalen bij een NS-kaartautomaat op het station of een van de overige ophaalpunten voor de OV-chipkaart.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Daniel »

M'n vader kwam vandaag wel iets heel opmerkelijks tegen: NS maakt op hun site geen onderscheid in typen automaten waar je samenreiskorting kunt laden, maar in de praktijk blijken er op Rotterdam Blaak en Dordrecht automaten te staan die die optie niet geven.
Betreft in beide gevallen de automaten met blauw bord en bolle buik waarop na het voor de lezer houden van de chipkaart allerlei opties verschijnen om op de kaart te laden (zoals fietsdagkaart of dagkaart hond), maar dus niet de optie samenreiskorting. Dordrecht Stadspolders heeft net zo'n automaat en daar kan het dus wel, maar in elk geval in Dordrecht alleen bij de automaten met het gele bord "OV-chipkaarthouders".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door baladid »

Even een domme vraag: Volgens mijn informatie gaan in Arnhem (ooit) de poortjes dicht. Nu heb je op Arnhem ja NS en Arriva/Breng als vervoerders. Hoe werkt dat? Komen er NS-poortjes en Arriva-poortjes? Of moet men bij een NS-poortje inchecken en dan op het perron overchecken?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door reisthijs »

Het is geen domme vraag maar ik betwijfel of NS zelf al het antwoord weet.
Maar twee verschillende soorten poortjes lijkt de enige realistische mogelijkheid.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door marlies »

In Groningen speelt hetzelfde en heb ik verhalen gehoord over het plaatsen van de poortjes bij de perroneilanden in plaats van de ingang van het station in combinatie met het vast toewijzen van die sporen aan vervoerders.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door reisthijs »

In Groningen lijkt dat idee nog wel uitvoerbaar (zeker in combinatie met een algehele verbouwing van het station), in Arnhem lijkt dat toch wel erg lastig te worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Geert »

reisthijs schreef:Het is geen domme vraag maar ik betwijfel of NS zelf al het antwoord weet.
Maar twee verschillende soorten poortjes lijkt de enige realistische mogelijkheid.
Heeft Amsterdam Amstel toch ook?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Suus »

Amsterdam Amstel is dan ook een toonbeeld van hoe het niet moet. Helaas was de geplande verbouwing daar niet mogelijk vanwege de status als Rijksmonument.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Geert »

Ja, ik ben er ook geen fan van, maar het komt al voor...
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Freek »

En inderdaad, dat is ook de bedoeling voor stations als Arnhem, Amersfoort en Nijmegen. Dat wordt een poortrij met waarbij verschillende poortjes worden toegewezen aan verschillende vervoerders. Groningen stond ook op de nominatie maar daar wordt gekeken naar andere oplossingen. Overigens staan alle de stations met meerdere vervoerders waar poortjes komen helemaal onder aan het invoeringslijstje, dat zal wel niet zonder reden zijn.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten