Auteursrechten

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Auteursrechten

Bericht door regenmaker »

Weet iemand hoe het zit met de auteursrechten op symbolen van Vervoerders en Vervoerdersformules (bijv. Vechtdallijnen)? Ze worden wel op de echte wikipedia wel gebruikt, dus mogen ze dan ook op deze wiki zomaar gebruikt worden?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door Suus »

Dat zijn geregistreerde handelsmerken, die zijn beschermd en kan je niet zomaar gebruiken. Op Wikipedia staat bij deze logo ook zeer duidelijk dat bij auteursrechtelijke problemen de uploader aansprakelijk is en is er geen licentie voor vrijgave gespecificeerd. Ik vind het iig erg risicovol.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Auteursrechten

Bericht door marlies »

Lijkt me dat dat mag. Iets als een logo mag je gebruiken als je het over dat bedrijf(/die formule) hebt, dat valt onder het citaatrecht. Dat is bij deze wikipagina's van toepassing. Als je de OVNL-wiki gaat promoten met logos van vervoerders e.d. wordt het een ander verhaal natuurlijk.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Auteursrechten

Bericht door huibf »

Waatom zou ik een logo niet mogen gebruiken bij een betreffende wikipagina. Lijkt me geenzinds een probleem. Zeker niet als het bedrijven of formules zijn die niet meer bestaan.
Zo zoek ik nog steeds het logo of folder van Ho&Go.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Auteursrechten

Bericht door Roelof88 »

Dit is vorig jaar al eens ter sprake geweest. Zie dit topic en dan met name de laatste reactie van Geert.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door regenmaker »

Is het toestemming vragen al gedaan of moet dat nog gebeuren? Lijkt me wel mooier als er vervoerderssymbolen op bijvoorbeeld de pagina's van lijnen gebruikt kunnen worden in plaats van getypte tekst. En hoe denken de wikibeheerders hierover?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Auteursrechten

Bericht door marlies »

Los van dat het gewoon mag, lijkt me niet dat er ook maar één vervoerder een probleem van zou maken als het striktgenomen niet mocht (kranten, tv, wikipedia, etc komen er ook mee weg ;) ). En als dát toch zou gebeuren zou je eerst het verzoek krijgen het weg te halen en kun je dat alsnog doen. Ze gaan je echt niet meteen voor de rechter slepen of een schadevergoeding eisen ofzo. Dat zou compleet onredelijk zijn en daar hechten de rechters in Nederland wel redelijk veel waarde aan.

Begrijp de risico-aversie vanwege het non-profit karakter van de site/wiki maar het gaat wel erg ver... Je moet behoorlijk wat ontzettend onwaarschijnlijke stappen nemen voor je in een hypothetisch scenario zit waar het problemen oplevert.

Als je het gewoon netjes doet, alleen op pagina's gebruikt waar het logo relevant is, de bron vermeldt en er niet zelf een licentie aan gaat hangen is er niets aan de hand.

Maar goed, ik hou niemand tegen die om toestemming wil vragen natuurlijk, ik hoef niet op de blaren te zitten als wat hierboven staat totale onzin is ;)
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Auteursrechten

Bericht door lint41 »

Ik denk dat het inderdaad onder het recht op citeren zou vallen, mede gebaseerd op de volgende blogposts van de (hopelijk) bekende internetjurist Arnoud Engelfriet:
http://blog.iusmentis.com/2013/07/23/ma ... ijf-praat/
http://blog.iusmentis.com/2011/12/19/hm ... -op-foknl/

Ik denk dus dat we in ons recht staan als we de logo's gebruiken (zolang we er geen eigen licentie aan gaan koppelen), alleen beschermt ons dat niet direct tegen blafbrieven van bedrijven. Recht hebben en recht krijgen zijn namelijk twee totaal verschillende dingen, en als forum kunnen we nooit op tegen het juridisch geweld van een kwaadwillend bedrijf. Ik denk zelf dat de kans hierop in dit geval erg klein zal zijn, maar het blijft een risico dat we misschien maar niet moeten willen lopen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door regenmaker »

Ik denk dat een bedrijf, zoals Arriva zich niet gaat bekommeren om een site die netjes verwijst naar waar het logo vandaan komt en er geen eigen licenties aan gaat koppelen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:Ik denk dat een bedrijf, zoals Arriva zich niet gaat bekommeren om een site die netjes verwijst naar waar het logo vandaan komt en er geen eigen licenties aan gaat koppelen.
Maar zo werkt het niet...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door regenmaker »

Als we gewoon om toestemming vragen dan is het probleem toch verholpen? Mits ze positief reageren natuurlijk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Auteursrechten

Bericht door Hainje »

Joh, wat een toestand om niets. De vervoerders zullen pas echt gaan steigeren als je hun logo's commercieel gaat gebruiken. Hobbyprojecten als die wiki zijn echt geen probleem hoor. (Want in principe is de Wiki gewoon een hobbyproject).
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door regenmaker »

Maar dan ben ik toch nog benieuwd naar wat het wikibeheer vindt van het plan om op lijnpagina's logo's van vervoerders te plaatsen in plaats van getypte tekst.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Auteursrechten

Bericht door marlies »

lint41 schreef:Ik denk dus dat we in ons recht staan als we de logo's gebruiken (zolang we er geen eigen licentie aan gaan koppelen), alleen beschermt ons dat niet direct tegen blafbrieven van bedrijven. Recht hebben en recht krijgen zijn namelijk twee totaal verschillende dingen, en als forum kunnen we nooit op tegen het juridisch geweld van een kwaadwillend bedrijf. Ik denk zelf dat de kans hierop in dit geval erg klein zal zijn, maar het blijft een risico dat we misschien maar niet moeten willen lopen.
Welk risico is dat precies? Dat je een boze blafbrief krijgt? Dan kun je toch op dat moment eieren voor je geld kiezen en doen wat er gevraagd wordt (logo's verwijderen) omdat je het ondanks je gelijk niet gaat winnen van zo'n bedrijf?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door Suus »

Of het nu wel of niet een goed probleem is laat ik even in het midden, maar ik zit nog wel met een andere vraag.

Op welke manier wil men de logo's gaan gebruiken? In de infobox? Dat zie ik namelijk niet zo zitten vanwege (machine)leesbaarheid en het risico dat als het logo weg moet, je tientallen tot honderden pagina's kan corrigeren. Kortom, welke toegevoegde waarde gaan de logo's hebben?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door regenmaker »

Zat te denken aan zoals de Qliner hier, dus inderdaad in de infobox. Maar over de machineleesbaarheid had ik inderdaad nog niet nagedacht. En je bent het toch met me eens dat logo's mooier staan (als ze scherp zijn tenminste) dan tekst?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door Daniel »

Bee schreef:en het risico dat als het logo weg moet, je tientallen tot honderden pagina's kan corrigeren.
In dat geval zou het steeds om dezelfde bestandsnaam gaan die door dezelfde tekst vervangen moet worden, dat is dus voer voor de wikibot in zo'n geval.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:En je bent het toch met me eens dat logo's mooier staan (als ze scherp zijn tenminste) dan tekst?
Tekst kan ook erg mooi zijn. Bovendien heeft bijna geen enkele vervoerder in Nederland dat echt zonder tekst functioneert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Auteursrechten

Bericht door huibf »

Ik ben erg voor logo's In principe is het gewoon gratis reclame voor de vervoersbedrijven.
ook maakt het de wikipedia completer.
wel moeten er eisen worden gesteld. Kleur, grootte, etc.

mocht het logo ooit wegmoeten, dan vervang je het door een blanco.

maar een logo als Zuidooster mag m.i. gewoon worden gebruikt, volgensmij kan geen een vervoerder aanspraak maken om de rechten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door regenmaker »

Misschien is het een goed idee om logo's alleen in te voeren voor huidige/nieuwe lijnen en zodra de lijn voormalig wordt alles te veranderen in tekst. Dan hoef je ook veel minder aan te passen als ze weg moeten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Auteursrechten

Bericht door Zugführer »

Gewoon een sjabloontje maken dan, dan hoef je alleen in het sjabloon het logo te vervangen door tekst. Ook handig als je om wat voor reden dan ook een nieuw logo zou willen uploaden. Maar het is natuurlijk netter om even een mailtje naar de betreffende vervoerder te sturen zou ik zeggen.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Auteursrechten

Bericht door wouter15 »

Als ik zo eens op Wikipedia kijk zie ik heel wt vrij te gebruiken logos van vervoerders staan.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Auteursrechten

Bericht door Zugführer »

Hier staat wel wat interessants over deze kwestie: http://commons.wikimedia.org/wiki/Commo ... riginality
Dat zou dus mogelijk verklaren waarom een logo van Arriva als Brits bedrijf niet op Wikipedia staat, maar het NS logo wel gewoon gebruikt mag worden
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door regenmaker »

Ja, ik zag connexxion, Qbuzz etc. al staan. Maar Arriva kan ik nergens vinden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Auteursrechten

Bericht door Roelof88 »

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Arriva-Logo.svg

Deze staat er overigens sinds 18 september 2014 op, maar in het verleden is het Arriva-logo al diverse malen van Commons verwijderd wegens auteursrechtenschending.

Het nieuwe Connexxion logo staat er ook op, maar dan zonder de XX erachter (zo voldoet deze aan "Threshold of originality"). Met de XX erachter werd deze verwijderd.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... logo_2.svg
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten