OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Nouja, ze zijn in ieder geval wel grondig met het foldertjes verspreiden... die hangen zelfs in de Qliners van Arriva, die toch niet echt in de buurt van Rotterdam komen :P
Zelfs de chauffeurs van de stadsdienst Dordrecht zijn voorzien van de belangrijkste informatie, dus de informatievoorziening aan het personeel van de vervoerders in aangrenzende gebieden is wel weer goed geregeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Stefan »

Een maatje van me die in Sommelsdijk woont, heeft vandaag z'n Studentenkaart binnen gekregen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Uit de omgeving Den Haag heb ik ook al diverse signalen ontvangen over de OV-studentenchipkaarten die bezorgd zouden zijn :)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Bij mij in Rotterdam Centrum zijn de eerste bij de post gesignaleerd.

Ik kreeg gisteren trouwens een heel net mailtje van NS hoe het straks moet met abonnementhouders met een stad/streeksupplement (y)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door STF »

Ik denk dat je niet gek moet opkijken als er straks een hele stapel studenten maar over de poortjes klimt, de eerste dagen na invoering, omdat er geen andere manier is om binnen te komen. :lol:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Caspar »

Kan je beter tot in den treuren op de service knop duwen, als die er is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

STF schreef:Ik denk dat je niet gek moet opkijken als er straks een hele stapel studenten maar over de poortjes klimt, de eerste dagen na invoering, omdat er geen andere manier is om binnen te komen. :lol:
Er wordt nog steeds extra personeel ingehuurd, ik zag woensdag nog een aantal vacatures voorbij komen in huis-aan-huis blaadjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Reiziger Delft »

Twee van m'n huisgenoten hebben vandaag hun studenten ov-chipkaart gekregen, de andere 4 waaronder ik nog niet. We wonen in Rijswijk.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

De medewerkster van de RET die ik vanmiddag sprak was er ook niet echt blij mee dat je pas de dag voor C-day zo'n studentensleutelpas kunt halen. Maar ja, ze komen dan pas binnen (misschien dinsdagmiddag/avond hoopte ze)...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door webguy »

Echt, voor een vervoersbedrijf is de hele logistiek van die chipkaart slecht geregeld. Hoe dom ben je om dan pas die chipkaarten binnen te laten komen :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Vond 't trouwens ook wel heel opvallend dat, toen ik vanmiddag de metro van Rotterdam Centraal naar het Zuidplein nam, er een rij voor het enige strippenkaartpoortje stond en er op mij na niemand door een chipkaartpoortje ging...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door mb90 »

Nou, de deadline is verstreken en ik zit nog steeds zonder studenten OVC. Dat wordt dus aansluiten in de rij woensdag of donderdag. Dank je wel klunzen van TLS. :x
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Ik hoop nog steeds dat het op eoa manier helemaal giga dik de puinpoeier in loopt met dat onding. :pos:
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Reiziger Delft »

En ik heb hem binnen. :D Apart dat ik hem hier in Rijswijk wel heb, maar anderen uit Rotterdam dus nog niet. :?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Stefan »

Fles schreef:Ik hoop nog steeds dat het op eoa manier helemaal giga dik de puinpoeier in loopt met dat onding. :pos:
Het heeft inderdaad wel veel geld gekost tot nu toe, maar voor de dingen waarvoor ik 'm gebruik heb ik er écht geen problemen mee!

Ik reis dus, althans.. nu niet, dagelijks met mijn OV-Chipkaart met de metro, tram en bus. In al die tijd dat ik er mee reis, heb ik 2x gehad dat er ineens €0,80 afgeschreven was omdat de computer niet goed stond in de tram. En ik heb 2x gehad dat er €4,- afgeschreven was. Dit kwam omdat ik van Zuidplein naar Spijkenisse gereist was, en mijn abonnement maar tot Portugaal geldig is. Ja, er stond een tegoed op, maar er waren gewoon nog wat problemen mee. Deze €8,- heb ik gewoon terug gehad. ;)

Inderdaad, ze zijn aan het kloten er mee.. Maar als iets niet geaccepteerd wordt, komt het ook niet van de grond in mijn ogen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:De medewerkster van de RET die ik vanmiddag sprak was er ook niet echt blij mee dat je pas de dag voor C-day zo'n studentensleutelpas kunt halen. Maar ja, ze komen dan pas binnen (misschien dinsdagmiddag/avond hoopte ze)...
webguy schreef:Echt, voor een vervoersbedrijf is de hele logistiek van die chipkaart slecht geregeld. Hoe dom ben je om dan pas die chipkaarten binnen te laten komen :P
De gedachte (om de tijdelijke sleutels voor studenten niet direct uit te delen) an sich is nog wel redelijk acceptabel. De poortjes worden immers pas komende donderdag definitief volledig afgesloten. Eerder heb je zo'n pas dus ook nog niet nodig (uitzonderingen daargelaten). Ongeduldige studenten die niet willen wachten totdat de pas opgestuurd is, zorgen dus voor alleen maar meer werk en hebben straks twee pasjes. De keuze om de tijdelijke sleutelpasjes dan ook pas vanaf donderdag uit te delen voor Rotterdamse studenten is daarmee een goede mits je er op aan kunt dat de studentenchipkaarten ook daadwerkelijk voor donderdag geleverd worden. Studenten die binnen die periode de chipkaart niet zouden ontvangen, moeten eigenlijk wel zo'n sleutel kunnen krijgen, maar de verhalen over 'hij wel, ik niet' zie ik dan al voor me...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

Maar de strippenkaartoegangspoortjes worden nu al weggehaald, dus moet je ook zorgen dat mensen via chipkaartpoortjes naar binnen kunnen. Meer dan de helft van de poortjes wordt volgens mij nu niet intensief gebruikt, omdat men niet 'kan'.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Chauf21 schreef:De gedachte (om de tijdelijke sleutels voor studenten niet direct uit te delen) an sich is nog wel redelijk acceptabel. De poortjes worden immers pas komende donderdag definitief volledig afgesloten. Eerder heb je zo'n pas dus ook nog niet nodig (uitzonderingen daargelaten). Ongeduldige studenten die niet willen wachten totdat de pas opgestuurd is, zorgen dus voor alleen maar meer werk en hebben straks twee pasjes. De keuze om de tijdelijke sleutelpasjes dan ook pas vanaf donderdag uit te delen voor Rotterdamse studenten is daarmee een goede mits je er op aan kunt dat de studentenchipkaarten ook daadwerkelijk voor donderdag geleverd worden. Studenten die binnen die periode de chipkaart niet zouden ontvangen, moeten eigenlijk wel zo'n sleutel kunnen krijgen, maar de verhalen over 'hij wel, ik niet' zie ik dan al voor me...
Ik denk dat je een groot deel had kunnen voorkomen door die studentenpassen eerder op te gaan sturen. Nu worden ze letterlijk op het laatste moment nog verstuurd, ik kan me voorstellen dat mensen zich dan zorgen gaan maken dat hun kaart niet op tijd binnenkomt.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Daar heb je natuurlijk volledig gelijk in ;)
Het is mij ook een raadsel waarom dat zó lang moe(s)t duren...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Nouja, ik ga het zien, ik ben een van de 400 opgetrommelde studenten die alle metrostations van de RET gaan bemannen voor vragen en problemen. En dan zien we vanzelf wel hoe groot de chaos wordt, al wordt vooraf al rekening gehouden met een hoop ellende.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Je hebt best kans dat die datum van 29 januari ook mede zo gekozen is omdat dan die studentenpasjes beschikbaar zijn. Waarom het anders niet gewoon 1 februari oid is?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Vervoerders startklaar voor OV-chipkaart
De Rotterdamse vervoerder RET neemt donderdag in de metro definitief afscheid van de strippenkaart. Als dit goed verloopt, volgen stap voor stap de andere Nederlandse vervoersbedrijven. Hoe ver zijn zij al met de voorbereidingen voor de OV-chipkaart?

De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan de OV-chipkaart vanaf 1 mei stapsgewijs invoeren. Als eerste is de Flevolijn aan de beurt, waar het bedrijf nu ook een proef met de kaart houdt. De NS streeft ernaar dat treinreizigers vanaf 1 oktober in het hele land gebruik kunnen maken van het digitale vervoersbewijs. De kaartautomaten worden geschikt gemaakt voor de verkoop en het laden van de OV-chip en stations worden van poortjes dan wel paaltjes voorzien, zodat kan worden in- en uitgecheckt.

De Rotterdamse RET is de proeftuin van de OV-chipkaart. Vanaf 29 januari kan in de metro in de Maasstad niet meer met de strippenkaart worden betaald. Als alles goed gaat, zullen op afzienbare termijn ook tram en bus volgen, al is nog niet bekend wanneer.

Het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB is in principe klaar voor de definitieve invoering van de OV-chipkaart in de metro. Gebruikers van tram en bus kunnen pas sinds november vorig jaar gebruikmaken van de chipkaart. Het GVB begon vorige week een nieuwe campagne om de OV-chipkaart beter onder de aandacht te brengen. De stadsregio Amsterdam wil in principe in het tweede kwartaal van dit jaar beginnen met het definitief invoeren van de chipkaart.

In Den Haag gebruiken nu honderd mensen de OV-chip in de bussen van HTM. Deze proef moet in de loop van het jaar worden uitgebreid. Dan moet de OV-chip in alle Haagse bussen, trams en lightrailvoertuigen kunnen worden gebruikt. De bussen van HTM zijn al voorzien van kaartlezers en boordcomputers; in de rest van de vervoersmiddelen moet dat nog gebeuren. HTM bouwt in Den Haag geen poortjes, zoals in Rotterdam. Reizigers moeten in de bussen en trams in- en uitchecken.

Het Utrechtse vervoersbedrijf GVU is druk bezig met de invoering van de OV-chipkaart. De planning is dat de digitale pas na de zomer zou moeten worden ingevoerd. Een groot deel van de apparatuur is al ingebouwd in de stadsbussen, maar wordt nog niet gebruikt. Dit geldt overigens ook voor de Utrechtse streekbussen van Connexxion.

In de bussen van Connexxion in de regio Amstelland-Meerlanden en Haarlem kunnen reizigers al gebruik maken van een OV-chipkaart als betaalmiddel. De vervoerder kan echter niet zeggen wanneer de andere regio's volgen. Dit hangt er ook vanaf wanneer kaartproducent Trans Link Systems (TLS) toestemming verleent om het gebruik uit te breiden.

In de treinen van Arriva vinden momenteel technische tests plaats ter voorbereiding op de invoering van de OV-chipkaart. Hier merkt de reiziger echter niets van. In de bussen in de regio Waterland/Purmerend treft de vervoerder ook voorbereidingen om de kaart als betaalmiddel te gaan gebruiken. Over de termijn waarop dit gaat gebeuren, wil Arriva geen uitspraken doen.

Vervoerder Veolia, die in het zuiden van het land opereert, wil de chipkaart zo snel mogelijk invoeren. Het is echter nog niet duidelijk wie er opdraait voor de extra kosten die voor de ontwikkeling van de OV-chipkaart worden gemaakt. In afwachting van antwoorden van de provincies, de opdrachtgevers van Veolia, heeft het bedrijf de ontwikkelingen even stilgelegd. Achter de schermen wordt de organisatie wel klaargestoomd voor de invoering: apparatuur wordt getest, nieuwe software geschreven en interne procedures aangepast.

Bron: Automatiseringsgids
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Stefan »

Als ze eerst de gebieden rond Rotterdam in werking stellen, is dat misschien wel makkelijker.. Ben overigens benieuwd wanneer het hele zooitje in het DAV en in HWGO gaat werken. Arriva had toentertijd gemeld dat het in juli 2008 zou gebeuren, maarja.. Ze hebben wel meer dingen gezegd die niet waargemaakt zijn. :|
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

In DAV was het geloof ik zelfs een concessie-eis dat de chipkaart na een kwartaal zou werken!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Het metrostation waar ik vandaag stond trok na negen uur 's ochtends vooral bejaarden aan, waarvan de helft de ov-chip al twee jaar heeft en nooit gebruikt, en de andere helft hem al wel gebruikt. Het zijn vooral de automobilisten die er moeite mee lijken te hebben, voor de rest gaat het al vrij soepel (behalve dat een kaartlezer een beetje allergisch was voor chipkaarten). Maarja, dan heb ik het over Schenkel ( :lol: ) dus who cares.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten