Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Stadsbus »

Jasper073 schreef:
Michael schreef:De Citea stadsbussen zijn 3 deurs. Verder heb ik begrepen dat TCR een zwik nieuwe bussen aan moet schaffen omdat hun ook ritten gaan rijden. Maar dat zien wij in December wel.

De Citea stadsbussen voor Den Bosch zijn 2 deurs !!
Dat vertelde een Arriva chauffeur mij gisteren op de facebook chat.
het werden slf bussen en die zijn altijd 3 deurs.
Jasper073
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

En volgens de Chauffeur die het me vertelde en nu net me vader aan de telefoon
is het voor Den Bosch stadsbussen met 2 deurs en NIET 3 deurs.
Twee mensen zeggen het zelfde wat ze bij de Info-dag van Arriva hebben gehoord
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Stadsbus »

Oke :|
Jasper073
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Hier een link van de Citea SLF maar dan 2 deurs.
Ook die bestaat dus blijkbaar ;)
http://www.mascus.co.za/transportation/ ... dw15e.html
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Het kan best dat je gelijk hebt, maar het is ook niet geheel ondenkbaar dat je vader en die collega het verkeerd onthouden hebben. ;)
Enfin, we zullen het in de komende maanden vanzelf wel zien.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

Waarom zou je bussen met een 100% vlakke vloer bestellen als je maar twee deuren hebt?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door CamilleKreemers »

Misschien eis van de provincie?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

huibe schreef:Arriva zelf. Iig de 402 en waarschijnlijk ook de lijnen 120/121.
Moet het materieel voor scholierenlijnen eigenlijk ook verplicht in Brabantse kleuren rijden? Anders lijkt de 620 ook wel een ideaal lijntje om vanuit Schelluinen te rijden (zou de bus in Dordrecht verder kunnen op een omloop van DAV)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door CamilleKreemers »

Waar ligt schelluinen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Net ten westen van Gorinchem, t.h.v. de kruising van de A27 en de A15. Historisch verantwoord gezien zou je een lijn als 620 natuurlijk vanuit Dordrecht moeten rijden trouwens :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door CamilleKreemers »

en waarom zit ie dan in een concessie van Brabant?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Schelluinen is een stalling van het DAV gebied, maar je moet de bussen uit de omgeving van Werkendam/Sleeuwijk toch ergens laten en dan is aan de overkant van de rivier lekker dichtbij en goedkoop omdat er al een hele stalling staat.
In Brabant zitten er daar nergens stallingen in de buurt, immers reden er niet heel lang geleden vanuit Gorinchem vrijwel alleen buurtbusjes Brabant in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibe »

Om het nog specifieker te zijn. Uit Dubbeldam. Daar reed ergens in de jaren 30 van de vorige eeuw al een buslijn vandaan op het traject Dordrecht - Werkendam.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Sinds 1936 inderdaad, da's de voorloper van lijn 6 geweest. Maar actueler: de scholierenritten op buurtbus 231 (sinds 2004) werden ook nog door SVD gereden en precies die ritten zijn wat nu lijn 620 is.
En daarmee zijn we weer terug in Brabant na deze korte geschiedenisles :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jasper073
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Hainje schreef:Het kan best dat je gelijk hebt, maar het is ook niet geheel ondenkbaar dat je vader en die collega het verkeerd onthouden hebben. ;)
Enfin, we zullen het in de komende maanden vanzelf wel zien.

zou kunnen hahahaha
maar ze hebben alle 2 de info-dag mee gemaakt me vader op dag 1 en zijn collega/mijn kennis op dag 2
en alle 2 zeggen ze het zelfde. Maar goed we zien het wel in loop der tijd tot aan 14 December.
Ik zelf hoop ook op 3 deurs Citea op stad. Ik en mijn kennis vinden het een vaag en raar idee
een stadsbus met 2 deurs maar jah....RET heeft het ook en Qbuzz ook dus we zien wel.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Daniel schreef:Moet het materieel voor scholierenlijnen eigenlijk ook verplicht in Brabantse kleuren rijden? Anders lijkt de 620 ook wel een ideaal lijntje om vanuit Schelluinen te rijden (zou de bus in Dordrecht verder kunnen op een omloop van DAV)
Het lijkt mij wel dat die bussen in de Brabantse kleuren moeten rijden, maar je kunt er vergif op innemen dat er zo af en toe een Irisbus die bedoeld is voor 'stadsdienst' Gorinchem op de 120 terecht gaat komen.
🍉
Jasper073
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Bee schreef:Waarom zou je bussen met een 100% vlakke vloer bestellen als je maar twee deuren hebt?

Dat vraag ik me dus ook af :?
Ik hoop dan ook stiekem dat het voor stad 3 deurs wordt maar jah.
De persoon die ik sprak was wel héél zeker van de zaak dat het 2 deurs wordt.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Niet dat ik iets tegen 3 deurs bussen heb, maar ik zie ook niet in wat het echte voordeel is. De huidige amba's op de stadsdienst hebben ook maar 2 deuren en ik heb daar nog nooit klachten over gehoord. Een 3e deur vergt anderzijds wat ruimte die je anders voor extra zitplaatsen kun gebruiken.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daan76 »

Het voordeel is de hogere doorstroomsnelheid (halteringstijden kunnen korter). Daarnaast is een stadsbus meestal voorzien van wat meer staanplaatsen en dus minder zitplaatsen dan een streekwagen (meer passagiers kunnen mee en hoeven maar korte afstanden te staan).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

Stad-Citea heeft 29 zitplaatsen versus 40 voor een streekbus, maar in plaats van 20 staanplaatsen heeft een stadsbus er bijna 60.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Ik weet niet of er hier VDL-kenners zijn, maar iets wat ik nog steeds niet begrijp is waarom Arriva deels LLE en deels SLF koopt. De LLE's zijn veel lichter en daardoor veel zuiniger in het dieselgebruik, daarnaast zijn ze volgens de opgave van VDL zowel geschikt voor stads- als streekvervoer. Ik zou daarom in eerste instantie denken dat het logischer was geweest allemaal LLE te kopen en dan deels met stads-inrichting en deels met streek-inrichting.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Dat heeft te maken met de concessie eisen. Op de stadsdienst horen lagevloersbussen te rijden (SLF) en op de streekdienst minimaal verlaagde instap (LLE). Dit hoorde je te weten als je bij Rover of een andere reizigersbelangenorganisatie zit. Ooh nee wacht, dat zit je niet. Dat bleek al eerder en nu ben je wederom door de mand gevallen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Bee schreef:Stad-Citea heeft 29 zitplaatsen versus 40 voor een streekbus, maar in plaats van 20 staanplaatsen heeft een stadsbus er bijna 60.
Maak daar voor de streek maar bijna 40 staanplaatsen van. Mits iedereen ook doorloopt naar helemaal achterin.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Michael 1988 schreef:Op de stadsdienst horen lagevloersbussen te rijden (SLF) en op de streekdienst minimaal verlaagde instap (LLE).
Ik verkeerde in de veronderstelling dat de LLE ook een lagevloerbus was aangezien Berlijn die voor zijn stadsvervoer heeft besteld.
Jasper073
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Ik zie het allemaal wel hoor wat voor Citea's op de stad gaan rijden in Den Bosch.
Hoop snel dat er meer foto's op internet opduiken qua vooruitgang hoe ze er uit zien en of het nu wel 2 deurs zijn zoals sommige binnen Arriva dat mij vertellen of het nou 3 deurs zijn.

Ik hoor het nieuws ook maar van 2 mensen die bij Arriva werken.
Er gaan zelfs geruchten dat inplaast van de bekende verlengde bussen dat er bussen gaan rijden met aanhangwagen
waar mensen ook in kunnen zoals in Oostenrijk. Ook dat heb ik gehoord dat Arriva dat ook wel ziet zitten.
Of het waar is en of het gaat gebeuren ?? Geen idee.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten