Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhem

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Freek »

Derde spoor wordt inderdaad niet meteen aangesloten. Definitieve besluitvorming daarover volgt nog.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frank »

Volgens de NS reisplanner (en somda) gaat vanaf morgen eenmaal per dag een toegevoegde trein tussen Nijmegen en Wijchen rijden (volgens de reisplanner serie 17600). Vertrek Nijmegen richting Wijchen om 7:07 en terug om 7:41. Vertrek en aankomst in Nijmegen op spoor 3b, in Wijchen op spoor 2 :) .
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door regenmaker »

Zeker als voorbereiding op de nieuwe dienstregeling.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door fogeltje »

En alvast wat verlichting voor Wijchen. Want volgens mij puilt het daar nog steeds uit. Als ik nog Breng Vrij zou hebben gehad, dan zou ik wellicht zelfs even de bus naar Wijchen gepakt hebben en een ritje naar Dukenburg mee maken.
"Een touringcar is geen bus"
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door CamilleKreemers »

ik denk dat de hoofdreden de ontlasting van de overige treinritten daar is. Ze kunnen op deze wijze wel meer reizigers vervoeren.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door fogeltje »

Wat gaat er rijden? Een enkele Plan V?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Daniel »

U gaat door voor de vrieskist :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Michael »

Er staat trouwens een leuk foutje in de reisplanner wat betreft deze extra trein. 1 onder treinnummer t4402 met onbekend vertrekspoor en onbekend aankomstspoor in Nijmegen en 1 onder nummer t17621 met wel de juiste vertrek en aankomstsporen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Nitein-Repart »

Zag vanochtend in Nijmegen een enkele V staan op 3b, dus dat moet wel kloppen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Suus »

Blijkbaar was het nog niet genoeg want de t3622 heeft ook nog een extra stop gemaakt in Wc.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Hageneis »

fogeltje schreef:Wat gaat er rijden? Een enkele Plan V?
Voor ontlasting in ieder geval geen SLT. Daar zit namelijk geen wc in.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Nitein-Repart »

Die t3622 rijdt een stuk later, dan die extra trein. Dus die conclusie dat 1x Plan V in de extra trein niet voldoende is, ben ik het niet mee eens.

Ben wel benieuwd of die trein nog tijd had voor de stops in Lent, Elst en Ah Zuid of warden die overgeslagen?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Suus »

Erno-BE schreef:Die t3622 rijdt een stuk later, dan die extra trein. Dus die conclusie dat 1x Plan V in de extra trein niet voldoende is, ben ik het niet mee eens.
Slechts 24 minuten later, dus vlak voor het potentiële pad van de hypothetische 't17623'.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Nitein-Repart »

Dat is in mijn ogen een behoorlijk verschil hoor.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Blijkbaar was het nog niet genoeg want de t3622 heeft ook nog een extra stop gemaakt in Wc.
Erno-BE schreef:Die 3622 rijdt een stuk later, dan die extra trein. Dus die conclusie dat 1x Plan V in de extra trein niet voldoende is, ben ik het niet mee eens.
Wellicht even de feiten afwachten voordat je iets gaat roepen Erno... volgens waarnemingen ter plaatse die op Somda gepost zijn is de nieuwe extra trein overvol vertrokken, kon de Sprinter erna het vervolgens ook niet aan en is daarom de t3622 nog extra gestopt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Bakpapier »

Hoe komt het dat er zo veel mensen in wijchen moeten zijn of er vandaan komen? Het is niet echt een centrum voor buslijnen (de meeste buslijnen die er stoppen komen al vanuit Nijmegen) en met 40.000 inwoners is het nu ook geen wereldstad.

Waarom heeft men niet for the time being sowieso de IC daar laten stoppen? Of simpelweg groter materieel voor de stoptrein ingezet?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Hainje »

Nijmegen heeft natuurlijk een belangrijke en goed aangeschreven universiteit, dat trekt studenten uit de hele regio welke als het even kan ook gewoon bij de ouders thuis willen blijven wonen. Gevolg is dat er tijdens de spitsuren grote aantallen reizigers instappen op stations als Rosmalen, Oss, Oss West en Ravenstein. Nu heeft een DDZ-6je 523 zitplaatsen in de tweede klasse, dat lijkt veel, maar in principe zit je daar zo aan. Zeker op een station als Oss, waar de Sprinter en de Intercity in een 15'-patroon liggen zal het passagiersaantal aardig oplopen. Het maakt immers niet zo gek veel uit welke trein je daar neemt, je komt toch ongeveer op hetzelfde tijdstip in Nijmegen aan.

Uiteraard kun je mensen gedurende de rit staand vervoeren, maar daarvoor moet je wel afwegen hoe ver je daar in wilt gaan. Bij calamiteiten moet een trein binnen een zeer korte tijd probleemloos leeg kunnen stromen, wanneer reizigers op bepaalde ritten structureel als sardientjes in blik worden vervoerd is het nog maar de vraag of die ontruiming dan snel genoeg zal gaan. Want verwacht niet dat evacuatie bij een calamiteit rustig en gestructureerd zal verlopen. Het oerinstinct van de mens komt in zulke situaties naar boven en geldt vooral het recht van de sterkste. Denk bijvoorbeeld aan het drama op de Loveparade in Duisburg een aantal jaren terug. Zoiets kan zich bij een calamiteit in deze trein in het klein herhalen. Dat moet je niet willen.

Wat je verder zegt over de hoeveelheid bussen in Wijchen, daar heb je gelijk in. Er rijdt niet zo heel veel. De meeste reizigers vanaf dit station komen met de fiets naar het station. Laten we zeggen dat volgens de Modal Split 9% van de reizen met de trein naar Nijmegen worden afgelegd en dat van de Wijchense bevolking 25.000 mensen theoretisch gezien gebruik kunnen maken van eender welke modaliteit dan ook (bron, pagina 22). Wanneer 9% van die 25.000 elke dag met de trein naar Nijmegen reizen, dan spreken we over 2250 mensen. Gemakshalve ga ik er nu van uit dat al deze mensen gelijkmatig tussen 7:00 en 9:30 vanaf station Wijchen zullen vertrekken. Dat maakt per trein (2 per uur, dus 2250/6) dat hier 375 mensen op station Wijchen in zullen stappen. Het is niet ondenkbaar dat er met de trein van 8:00 en 8:30 100 reizigers meer dan 375 mee zullen reizen en met de trein van 7:00 en 7:30 100 reizigers minder met de trein mee zullen reizen. Dat maakt dus dat je op de piek 475 reizigers hebt te verwerken. Alleen al voor Wijchen bijna een DDZ-6 zitplaats vol dus!

Dat die extra treinen dus ingezet worden is dus niet alleen omdat er zoveel mensen instappen in Wijchen, maar omdat er al een hoop volk op stations eerder op de lijn zijn ingestapt. Deze maatregel is dus eigenlijk crowd-management pur-sang.
🍉
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Nitein-Repart »

Er rijden vamaf Wijchen twee buslijnen naar Heijendaal en een buslijnen naar het centrum. Ik denk dat je beter extra bussen kan inzetten voor de Wijchense bevolking. De trein is meer bedoelt om naar Den Bosch, Arnhem en Utrecht te reizen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Zugführer »

Met de bus ben je nu met de snelste mogelijkheid 33 minuten onderweg van Station Wijchen naar Station Heyendaal, met de trein via Nijmegen gaat dat in 17 minuten.
Naar Nijmegen zelf is het verschil 36 minuten met de bus, tegenover 10 minuten met de trein. Dan zou ik het wel weten :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Suus »

De reizigers in Wijchen hebben net zoveel recht om met de trein vervoerd te worden als de reizigers van andere stations. Het is aan NS daar voor een oplossing te zorgen, naar de bus waar niet alle vervoersbewijzen van NS geldig zijn is dat niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Nitein-Repart »

Zugführer schreef:Met de bus ben je nu met de snelste mogelijkheid 33 minuten onderweg van Station Wijchen naar Station Heyendaal, met de trein via Nijmegen gaat dat in 17 minuten.
Naar Nijmegen zelf is het verschil 36 minuten met de bus, tegenover 10 minuten met de trein. Dan zou ik het wel weten :lol:
Zijn die bussen zo traag? Verbaasd me een beetje.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Hainje »

Natuurlijk zijn bussen trager dan treinen. Een bus kan op het traject Wijchen - Nijmegen maximaal 70 km/u rijden tegenover een trein die 90-100km/u kan. Daarnaast heeft de trein op de route slechts twee stops, die van de bus ga ik niet eens tellen. Lijkt mij een vrij eenvoudig rekensommetje.
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door CamilleKreemers »

eventueel een spitssneldienst?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frans F »

Bakpapier schreef:Waarom heeft men niet for the time being sowieso de IC daar laten stoppen? Of simpelweg groter materieel voor de stoptrein ingezet?
Het probleem is dat de hoeveelheid materieel tussen Den Bosch en Nijmegen in zijn totaliteit wel voldoende is, maar dat er te veel in de IC-dienst rijdt en te weinig in de Sprinter-dienst. Het was daarom beter geweest de IC's in Wijchen en Rosmalen te laten stoppen (aan de Bossche kant is het probleem net zo groot) en niet in Arnhem Zuid en Nijmegen Lent. Maar er is met NS geen redelijk gesprek mogelijk.
Laatst gewijzigd door Frans F op ma 06 okt 2014, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Hainje »

CamilleKreemers schreef:eventueel een spitssneldienst?
Als ik zo de lijnennetkaart van Nijmegen bekijk dan denk ik niet dat er nog heel veel te versnellen valt. Sowieso lijkt de Graafseweg een 50 km/u weg te zijn. Dus hoe je het ook brengt, de bus legt het af tegen de trein.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 28 gasten