Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhem

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:De trein is meer bedoelt om naar Den Bosch, Arnhem en Utrecht te reizen.
Bepaal jij dat?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frank »

Erno-BE schreef:Er rijden vamaf Wijchen twee buslijnen naar Heijendaal en een buslijnen naar het centrum. Ik denk dat je beter extra bussen kan inzetten voor de Wijchense bevolking. De trein is meer bedoelt om naar Den Bosch, Arnhem en Utrecht te reizen.
Er rijden momenteel inderdaad drie buslijnen tussen Nijmegen en Wijchen. De nieuwste daarvan, lijn 7, doet het volgens mij niet zo goed en ik meen dat het plan is dat deze ingekort gaat worden tot Bijsterhuizen (het industrieterrein). Dan heb je weer ouderwets twee buslijnen over voor de inwoners uit Wijchen. Je kunt mensen niet dwingen de bus te nemen, zeker niet als de trein vaak ook nog eens goedkoper en sneller is. Ik denk dat je beter je geld kunt steken om dingen waarvan bewezen is dat ze werken te verbeteren.
Hainje schreef:Als ik zo de lijnennetkaart van Nijmegen bekijk dan denk ik niet dat er nog heel veel te versnellen valt. Sowieso lijkt de Graafseweg een 50 km/u weg te zijn. Dus hoe je het ook brengt, de bus legt het af tegen de trein.
De route over de Graafseweg is wel een behoorlijk stukje sneller dan de huidige route. Bussen uit Wijchen hebben ooit die route wel eens gereden, ik geloof onder lijnnummer 32 oid, maar dat is destijds weer teruggedraaid. Ik denk dat Breng wel gelijk heeft dat er nu gefocust wordt op de verbinding met Heyendaal; omdat er geen rechtstreekse treinen tussen Wijchen en Heyendaal rijden valt daar nog wel iets te winnen.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door CamilleKreemers »

Erno-BE schreef:De trein is meer bedoelt om naar Den Bosch, Arnhem en Utrecht te reizen.
Nu denk je net als NS. In regionaal vervoer is het tegenovergestelde al bewezen. Daarnaast is door deskundigen onderzocht dat de echte reizigersgroei in korte afstanden gaat gelden. NS zou daar ook op moeten gaan focussen voor betere reisproducten.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door reisthijs »

Frans F schreef:Het probleem is dat de hoeveelheid materieel tussen Den Bosch en Nijmegen in zijn totaliteit wel voldoende is, maar dat er te veel in de IC-dienst rijdt en te weinig in de Sprinter-dienst. Het was daarom beter geweest de IC's in Wijchen en Rosmalen te laten stoppen (aan de Bossche kant is het probleem net zo groot) en niet in Arnhem Zuid en Nijmegen Lent..
De trein waarover iedereen klaagt dat die veel te veel stops heeft...
Frans F schreef:Maar er is met NS geen redelijk gesprek mogelijk.
Als er met NS niet te praten viel kwamen die extra treinen Wijchen-Nijmegen er niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door CamilleKreemers »

die extra treinen hebben echter enorm veel tijd gekost. oorspronkelijk wou de NS er niet aan beginnen. Omdat er echter al tijden capaciteitsproblemen op deze lijn zijn, is gelukkig de uitbreiding straks een feit.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frans F »

Die extra treinen tussen Wijchen en Nijmegen lossen het probleem op deze lijn nog steeds niet op omdat de problemen tussen Rosmalen en Den Bosch even groot zijn.
reisthijs schreef:De trein waarover iedereen klaagt dat die veel te veel stops heeft...
Het probleem is vooral dat de IC op de verkeerde stations stopt.
Laatst gewijzigd door Frans F op ma 06 okt 2014, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Hainje »

Het probleem is eigenlijk pas op te lossen als er een extra stukje spoor bij Ravenstein neergelegd word. Tot die tijd blijven we dit soort lapmiddelen houden.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frans F »

De Sprinters rijden in de spits met 4 of met 6 bakken en dat terwijl er overal 8 bakken langs de perrons passen. Het probleem is ook prima op te lossen met langere Sprinters, maar NS weigert gewoon meer materieel in te zetten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Suus »

Waar denk je dat materieel vandaan te halen? De reserve is in de spits al zeer beperkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door SuperGhost »

CamilleKreemers schreef:die extra treinen hebben echter enorm veel tijd gekost. oorspronkelijk wou de NS er niet aan beginnen. Omdat er echter al tijden capaciteitsproblemen op deze lijn zijn, is gelukkig de uitbreiding straks een feit.
En het zou ook wel geholpen hebben dat NS jaarlijks een flinke subsidie krijgt van de regio, want als dat er tegenover staat, dan kan bij NS opeens wel veel. :wink:
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door CamilleKreemers »

Vast zal dat ook flink geholpen hebben.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Zugführer »

Ja, en Arriva was vast uit zichzelf 4 sprinters per uur gaan rijden zonder dat daar extra subsidie tegenover stond?
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door CamilleKreemers »

ik begreep dat ze in Vechtdallijnen dit wel deden, waar NS dit niet deed.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Freek »

Ik heb zo even niet 100 procent paraat of NS voor de 4 per uur naar Wijchen subsidie krijgt, zie dus graag bewijs. Voor 4x per uur Arnhem Nijmegen wordt in ieder geval geen rooie cent betaald door de regio.

Overigens is de overstap 4400 -> 3000 ook eentje die je niet moet onderschatten.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Bakpapier »

Maar het is me nog steeds niet duidelijk waarom ze niet gewoon een semi-tijdelijk IC stop in Wijchen hebben ingezet, 'for the time being', totdat alle maatregelen om treinen tot wijchen te laten rijden klaar zouden zijn. Die IC stopt toch al zo'n beetje overal, en deze stop is tenminste daadwerkelijk nodig.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Hainje »

Ik snap je punt Bakpapier, maar je moet er wel rekening mee houden dat je ongeveer twee tot drie minuten extra per rit kwijt bent voor een stop met de IC (volle snelheid -> afremmen -> stoppen -> optrekken -> volle vaart). Dat heeft natuurlijk zo zijn uitwerking op andere treinen die de route met de 3600 delen. Komt de robuustheid van overige overstappunten daarmee niet in gevaar? Een paar minuten kan zomaar gevolgen hebben voor de overstap in Roosendaal (ik noem maar iets).
🍉
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Freek »

Bovendien is een trein inleggen die van december gaat rijden beter. Enerzijds om de klant de extra trein alvast te laten ervaren. Ten tweede om de aangelegde infra optimaal te gebruiken. Ten derde omdat nu alleen een groep profiteert en bij een IC stop er ook reizigers op achter uitgaan. Ten vierde is het niet uit te leggen aan klanten dan er in het scenario Bakpapier 1 per dag een rechtstreekse trein is naar Zwolle terwijl die in december weer verdwijnt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door SuperGhost »

Freek schreef:Ik heb zo even niet 100 procent paraat of NS voor de 4 per uur naar Wijchen subsidie krijgt, zie dus graag bewijs. Voor 4x per uur Arnhem Nijmegen wordt in ieder geval geen rooie cent betaald door de regio.
Hoe weet je dat? Ik heb destijds (dus rond 2009) anders wel geluiden gehoord dat NS enkele tonnen per jaar betaald zou krijgen voor de 3e/4e stoptrein tussen Arnhem en Nijmegen. Kan alleen de bronnen niet meer vinden.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Freek »

Destijds bij de invoering waren dat inderdaad de geruchten. Inmiddels is mij wel duidelijk dat die niet kloppen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Bakpapier »

Freek schreef:Bovendien is een trein inleggen die van december gaat rijden beter. Enerzijds om de klant de extra trein alvast te laten ervaren. Ten tweede om de aangelegde infra optimaal te gebruiken. Ten derde omdat nu alleen een groep profiteert en bij een IC stop er ook reizigers op achter uitgaan. Ten vierde is het niet uit te leggen aan klanten dan er in het scenario Bakpapier 1 per dag een rechtstreekse trein is naar Zwolle terwijl die in december weer verdwijnt.
Dat laatste is natuurlijk totaal geen issue, als er iets verandert, zelfs bij een tijdelijke situatie, kan de reis er voor een kleine groep soms juist tijdelijk op vooruitgaan, da's dan mooi meegenomen. Wijchen-Zwolle is een zo goed als non-existent relatie natuurlijk. S nachts is er ook een rechtstreekse trein Eindhoven-Leiden die er overdag niet is daar zeurt ook niemand over.

Mijn vraag is meer: waarom is die IC stop niet vorig jaar of zelfs eerder al ingevoerd, toen de huidige oplossing (extr trein tot wijchen) nog niet kon?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door SuperGhost »

- Omdat NS daar niet aan wil.
- Omdat de situatie rond de Ravensteinse brug krap is, een stop in Wijchen zou kunnen betekenen dat de IC's elkaar (te kort) op die brug ontmoeten.
- Omdat NS bang is voor grote regionale onvrede als die IC-stop weer gaat verdwijnen in december.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Vinny »

Een vuistregel zegt dat ongeveer 30% van de reizigers één of meerdere overstappen maakt, typisch op een knooppuntstation van een sprinter op een intercity.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door MLouter »

Ik heb overigens meer het idee dat het probleem juist in de combinatie van Rosmalen/Oss/Wijchen zit. De sprinters zitten in Oss rond de spits al vol, waardoor de (al grote) vraag bij Wijchen en Rosmalen niet voldaan kan worden. Dit is niet omdat Wijchen en Rosmalen nou zo abnormaal druk zijn, het is meer dat er op die drie stations een grote spitsrichting hebben.
De oplossing moet dus echt over de hele lijn gezien worden. Doorgaand lange-afstand verkeer tussen Nijmegen/Den Bosch is niet zo groot, het probleem ligt in het regionale verkeer. Idealiter zie ik nog een keer een extra sprinter (s17600) Nijmegen-Den Bosch-Tilburg-Breda.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frank »

Over het derde spoor te Elst...
Freek schreef:Derde spoor wordt inderdaad niet meteen aangesloten. Definitieve besluitvorming daarover volgt nog.
Weet iemand wanneer dat besluit wordt genomen? Enige dat ik erover kan vinden is dat het afgelopen zomer had moeten gebeuren...

Het stootblok voor de treinen die komend jaar toch niet over het derde spoor gaan rijden staat inmiddels al klaar...
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frans F »

Het lijkt erop dat het idee achter dat derde spoor achterhaald is door het besluit dat de Tielse treinen gewoon naar Arnhem blijven rijden, maar dat de aanleg van het derde spoor niet meer terug te draaien was.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten